Виховна година
Тема. «Міжнародний день рідної мови»
Мета: формувати в учнів розуміння того, що українська мова – наш чудовий скарб; розширювати знання про красу та багатство української мови; виховувати почуття любові до рідної мови, гордості, національної гідності, поваги до всього українського, бажання розмовляти українською мовою.
Обладнання: плакати з висловлюваннями про мову; аудіозаписи українських пісень, вишивані рушники,державні символи України,портрети українських письменників.
Вислови про мову:
Присвята рідній мові
І поки живе мова — житиме й народ
яко національність
Іван Іванович Огієнко
(Митрополит Іларіон)
Мовонько рідна, мово єдина!
Ти неповторна, як Україна!
З тобою будем жити-творити.
Просто не можна тебе не любити.
Просто не можна тебе не любити.
Змалечку чую мовоньку неньки
і пригортаюсь щиро серденьком.
Голос моєї землі святої
житиме вічно, як голос крові.
Житиме вічно, як голос крові.
Ти соловейком в світі смієшся
й ридьма ридаєш, та не здаєшся.
Ми вбережемо в кожнім серденьку
мовоньку рідну, мовоньку неньки.
Ми вбережемо в кожнім серденьку
мовоньку рідну, мовоньку неньки.
(з циклу поезій "Українській дитині")
Хід заходу
Слово вчителя:
Мова- то найперша ознака нації. Є мова-є і держава, є і народ.Тому так ревно, так планомірно нищили українську мову наші вороги-«раби на розум і на вдачу». Вони добре розуміли, що «людина без мови- то глина безлика, безязика отара овець».А отарою так легко управляти.
Від часів російського царизму та в умовах радянської імперії наша вона витримала 48 заборон! Подібного не знає історія жодної мови, жодної держави.
Душогуби стояли вже близько. Багато чого їм вдалося. Але рідна мова наша- вистояла. Тепер вона –державна мова України.Її державний і офіційний статут закріплений 10 статтею Конституції України.
Україна та її культура святкують нині своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба. Тисячі найкращих синів України пройшли через сталінські репресії, беріївська концтабори.
Наші письменники, вчені, художники жорстоко переслідувалися тільки за те, що любили рідну землю і не зрікалися материнської мови.
Кращої, ніж рідна мова, не буває… Це свято державне, адже 21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови.
Опановувати мову людина починає з дня народження. Протягом життя – змалку і до останнього подиху – людину супроводжує мова.
Щасливі ми і горді, що маємо можливість читати твори Тараса Шевченка, Івана Франка і Лесі Українки незрівнянною українською мовою.
Володимир Підпалий
РІДНА МОВА
О мово рідна!
В рідній хаті,
як джерело із глибини,
в голодні дні,
у дні багаті,
і на вогнях,
і при багатті —
ти від колиски до труни!..
Хоч не чужою чужиною
чужі були і є мені,
немов луною голосною
твої лунають голосні!..
Озвуться чистими тонами
їм приголосних сто рядів —
басами і напівбасами
м'які, сонорні і тверді!..
Як найцінніша нагорода,
немов Дніпра могутній плин,—
пісні великого народу
з країни сонця і калин!..
В братів сім'ї вишневим садом
стрічаєш ранки голубі,—
моя відрадо
і порадо,
безсмертя суджене тобі,
бо
ти —
як мати в рідній хаті,
як джерело із глибини,
в голодні дні,
у дні багаті,
і на вогнях,
і при багатті,
ти —
від колиски до труни!
Як море починається з річки, так українське слово – з писемності. Наше слово набирало сили на пергаментах Нестора-Літописця, шліфувалося у творах Григорія Сковороди, Івана Мазепи, поглиблювалося під пером Івана Котляревського, особливо – Тараса Шевченка, удосконалювалося пізніше І. Нечуєм-Левицьким, Панасом Мирним, Лесею Українкою та багатьма іншими видатними українцями.
(Слайди із портретами цих письменників)
Вони прославляли країну своїми справами, пропагували українське слово, національну культуру за межами України.
Шкода, правда, що дехто не бачить цього. Інколи стаємо варварами рідному слову та культурі, немилосердно знівечуючи й власні душі. Звернімо увагу на нашу повсякденну мову. Чому вона така бідна, засмічена? Особливо це стосується сучасної молоді. Дехто з наших ровесників не замислюється над тим, що мовна культура є свідченням вихованості та розумового інтелекту молодої людини.
Сьогодні діти я пропоную вам перевірити, наскільки добре ви знайомі зі своєю рідною мовою. Тому давайте об’єднаємося у дві групи та проведемо міні брейн-ринг між командами. Отже давайте розпочинати!
Конкурс «Всезнайко»
Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитати вчителем початки прислів’їв.
1) Під лежачий камінь … вода не тече
2) Книга вчить … як на світі жить
3) Хочеш їсти калачі… не лежи на печі
4) Слово не горобець … вилетить не впіймаєш
5) Вчення світ … а невчення тьма
6) Любиш кататися… люби і саночки возити
7) Краще синиця в руках… ніж журавель в небі
8) На дерево дивись, як родить … а на людину, як робить
9) Праця чоловіка годує, а лінь марнує
10) Бережи плаття знову, а честь змолоду.
Конкурс «Редактор»
1)Не сиди на полу (підлозі)
2)Самий кращий малюнок (найкращий)
3)Хрустальний світильник ( кришталевий)
4)Я не получаю газет (я не отримую)
5)Земельний участок (земельна ділянка)
6)Грошовий перевод (грошовий переказ)
7)Тут нема печаті (тут немає печатки)
8)Дошка об’яв (дошка оголошень)
9)Приймати участь (брати участь)
10) Підписка на газети й журнали (передплата)
Конкурс № 2 «Далі…Далі…»
Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних відповідей за одну хвилину.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
КОНКУРС «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»
Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:
СТОРІНКА – ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна, …
МИЛОЗВУЧНІСТЬ – мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...
Підбиття підсумків брейн- рингу. Оголошення переможців.
Отже, діти не забувайте,що словом можна торкнутися найніжніших рис у людському характері, найпотаємніших куточків людської душі. Можна створити красу, а можна й спотворити. Для кожного народу дорога його мова. Дорожіть своєю рідною українською мовою!
1