Самостійне проведення виховного заходу № 5
Тема: Святий Миколаю, я тебе чекаю
Оцінка___________________
До проведення заняття допускаю______________________________
Мета: розширити кругозір дітей про святого Миколая; виховувати повагу до всіх хто творить добро, виховувати духовність, доброту, почуття милосердя, ввічливість, любов до ближніх; ознайомлювати учнів із народними традиціями; розвивати мислення й пізнавальні інтереси, вчити творити добро; виховувати людяність, доброзичливість.
Обладнання: картинка сніжинки, дерева, відео, мелодія, плакат, зірочки, чорна, біла книги, прикмети, маленькі подарунки.
Хід заняття:
Ст.1. Діти, сьогодні в нас виховна година особлива, вона присвячена одному із зимових свят, яке дуже чекають діти. Приготуйтесь, будь ласка, уважно слухати і, при потребі, допомагати нам.
(Звучить тиха мелодія «»)
Ст.2. Веселою піснею нас зустрічає різдвяний настрій. Він сьогодні подорожуватиме разом з нами. Бо сьогодні в нас заняття буде дуже цікаве та веселе.
Ст.1. Скажіть, а які зимові свята ви знаєте?
(Новий Рік, Різдво Христове, День збройних Сил України (6 грудня), День Святого Валентина, Стрітення, Сави, Варвари, Миколи, Андрія тощо).
Давайте відгадаємо загадку:
Цей добрий чоловік
У грудні, раз у рік
До хати завітає,
Чемних дітей вітає,
Дарунки під подушкою залишає. (відповідь дітей)
Ст.2. Правильно. Це святий Миколай. Сьогодні ми святкуємо Свято Миколая. Адже, 19 грудня православні люди всього світу святкують день Святого Миколая Чудотворця.
Ст.1. Святий Миколай за свою добродійну любов і щедре милосердя вічно живе в серцях людей. А Його любов символічно оживає в дні Його святкування по цілому світі, коли Він обдаровує дітей дарунками. Для всіх Він став символом щирої любові до ближнього. . І у нас є повідомлення про Святого Миколая.
(Повідомлення, читає учень)
Учень. Десь 1700 років тому на півдні Італії у заможній родині народився маленький хлопчик, якого назвали Миколою. Нічого не бракувало малому Миколі – ні одежі, ні їжі. Та через деякий час він залишився сиротою, спочатку померла мама , а за нею і тато. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Він часто виходив на вулицю погратися з дітьми. Це були діти небагатих батьків. Микола їх жалів, але не знав, як допомогти. Був у Миколи старий учитель. Одного разу вони читали Святе Письмо: «Коли ти робиш добро, нехай твоя правиця не знає, що робить лівиця…»
- Як це розуміти? – запитав в учителя замислений Микола.
- Коли ти робиш добро іншому, то не треба про це голосно всім розказувати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.
Стояла глибока осінь. Миколка знав, що багато дітей у їхній околиці живуть бідно, у голоді і холоді.
От родина старого Олександра. Мати хвора, в Петра немає взуття, а мала Софійка вранці збирала на дорозі хмиз, щоб було чим затопити в печі.
Увечері Миколка тихо, щоб слуги не бачили, подався до комори. Набрав у торбину борошна, налив пляшечку олії, набрав повні кишені яблук, відшукав у своїй скриньці пару нових шкарпеток, нові постолики. Все це склав у велику торбину і сховав під своїм ліжком. Коли в домі всі поснули, він тихенько вислизнув із ліжка, пробрався до Олександрової хатини, поклав там торбину й чкурнув додому.
Вранці старий Олександр не міг натішитися щедрими дарунками. Але хто це міг зробити? Кому подякувати?
З того часу Миколка часто робив такі дарунки бідним сусідам. Люди молили Бога за невідомого, який їм допомагає. Та ніхто не здогадувався, що то був Микола.
Миколині слуги стали помічати, що зникають харчі, одяг, паливо з комор. Стали пильнувати. Одного разу, коли Миколка тільки-но склав торбинку і вийшов із свого подвір’я, його наздогнав старий слуга. Думав, що то злодій. Тоді й стало відомо всім, хто піклується про бідних.
Минули роки. Микола вивчився, став священиком. Усе своє добро роздав бідним людям і служив їм, як тільки міг.
Тому святий Миколай є покровителем дітей, а також подорожуючих та моряків. Адже в скрутну хвилину люди йому моляться.
Ст.2. За це Господь дав Йому силу творити добро ще більше.
Діти, давайте виконаємо таке завдання. Віднайдіть три слова, які заховалися у цій таблиці. Як християни називають Святого Миколая.
А |
Х |
М |
Т |
Д |
Е |
Д |
Р |
Х |
Щ |
А |
Ч |
У |
Д |
О |
Т |
В |
О |
Р |
Е |
Ц |
Ь |
М |
Ф |
Ф |
І |
Е |
Ч |
Щ |
А |
Б |
А |
Х |
П |
О |
К |
Р |
О |
В |
И |
Т |
Е |
Л |
Ь |
Д |
Ф |
А |
П |
Е |
В |
Т |
С |
Ч |
Й |
М |
П |
Р |
Т |
А |
Є |
А |
Т |
Є |
Ф |
Е |
Є |
Х |
Р |
Х |
І |
С |
Б |
П |
Д |
Т |
Р |
С |
У |
Г |
О |
Д |
Н |
И |
К |
Т |
Р |
М |
А |
ЧУДОТВОРЕЦЬ, ПОКРОВИТЕЛЬ, УГОДНИК.
Ст.1. Дійсно, дізнавшись, як Святий Миколай поводився зі знедоленими, то от чому Його називають саме так.
Давайте тепер зіграємо в гру.
Гра «Добрі справи»
- Ви робили багато добрих справ у цьому році?
Зараз ми зіграєм в гру,
але гру цю не просту.
Ми сніжинку тут ось маєм,
про добру справу розповідаєм.
- Тож давайте зіграємо в гру. У мене є сніжинка. Кому її дам, той повинен розповісти про свою добру справу.
(На парту кладу сніжинку, учень називає свої добрі справи.)
Дякую, вам за гру. А зараз давайте послухаємо легенду про Святого Миколая, яку нам підготував ______________________________.
ЛЕГЕНДА ПРО СВЯТОГО МИКОЛАЯ
- Св. Миколай - Чудотворець на небі не сидить, а тут, на землі, людям допомагає. Не те, що Касян – за панича вбрався і до Бога пішов на людей жалітися: «Вони,- каже,- Миколая шанують, почитають. На його ім’я церкви будують, а мене й не згадують!»
Бог вислухав Касяна та й каже до янголів: « Покличте мені Св. Миколая. Скажіть, щоб зараз прийшов!»
-Нема його на небі!- кажуть янголи.
-А де ж він ?
-Пішов на Чорне море людей рятувати! «Почекай,- каже Бог до Касяна,- прийде Св. Миколай, тоді поговоримо».
За якийсь час Бог знову посилає янголів за Св. Миколаєм.
-Нема його, - кажуть янголи, - на землі людей від пожежі рятує!
Втретє посилає Бог янголів за Св. Миколаєм.
-Нема його,- кажуть янголи,- він кайдани розбиває, козаків з турецької неволі визволяє!
Аж за четвертим разом з’явився Св. Миколай перед Богом: в старій свиті, мотузком підперезаний, чоботи і руки в болотній грязі.
-Де ти був ?- запитав Бог. А Св. Миколай йому й відповідає:
-Помагав мужикам воза з багнюки витягувати!
-Ось бач, - каже Бог до Касьяна,- за що його люди шанують?! Він на небі не сидить, на землі діло робить, а ти паном одягнувся і тут, на небі, кутки обтираєш. Іди геть від мене!.. Будуть тебе люди боятися, але не будуть шанувати.
(Касьян – це також святий, але він негативний. Томущо він не любив допомагати бідним людям, лінився, заздрив всім.)
Ст.2. Також існує повір’я, що протягом року Святий Миколай стежить за всіма хлопчиками і дівчатками і записує їхні вчинки до двох книжок: хороші – до білої, а погані – до чорної. А в ніч на 19 грудня Святий Миколай обходить домівки і залишає діткам подарунки, на які вони заслужили. Якщо дитинка була слухняна, чемна, працьовита Миколай кладе під подушку або в черевичок гостинця, а якщо неслухняна, вередлива, ледача, то вона отримає від Миколая різочку – вербовий прутик, щоб знала, як слід поводитись.
Давайте ми поміркуємо, які вчинки віднесемо до білої, а які до чорної книжки.
Ст.1. Отже, ми бачимо, що якщо ви протягом року робили добрі вчинки, то Миколай вам принесе подарунок.
Гра-конкурс «Галявина доброти та милосердя»
(кладу на парту кожного ряду по одному листу-заготовці (галявина, дерево та гілочки)
Завдання дітям:
- Всі ви говорили, що робили добрі справи. Тому я поклала на 1-у парту кожного ряду малюнок дерева на галявині. Але це дерево не просте. Подивіться, чого йому бракує? (листя)
- Так. Якщо ви зробили хорошу справу, то намалюйте на дереві листочок або зафарбуйте на галявині травичку, а якщо проявили милосердя, то намалюйте квіточку.
- Давайте подивимося на наші галявини з деревцями. Ось як воно розквітло.
- Ви ще зробите безліч хороших справ і наше деревце заквітне ще пишніше.
Ст.2. Народні прикмети.
Молодці впорались з завданням. А тепер переходим далі.
- Кожне православне свято має свої прикмети, а день святого Миколая Чудотворця не виняток.
- Погляньте на дошку. Я підібрала декілька прикмет. Але для початку нам потрібно виконати завдання. Знайти правильну кінцівку до прикмет.
Скільки дає день Миколая снігу, стільки буде трави на Миколу теплого.
Як на Миколая вийде великий іній – на гарний врожай хіба.
Морозяний день – на врожай хліба й городини.
Ст.1. Гра «Збираємо зірки!»
- А зараз давайте пограємо в гру. Я виберу 3- х учнів.
- Упродовж однієї хвилини збираємо зірочки, розсипані на підлозі. Але, не всі, а тільки ті, на звороті яких написано про доброту чи правила поведінки, які повинні дотримуватися ви.
- Ось, наприклад: милосердя – нам потрібно забрати цю зірочку?
- А, неохайність?
- Виграє той, то зібрав найбільше зірочок.
Ст.2. Перегляд мультфільму
– Діти, ви полюбляєте мультфільми? (відповідь дітей) Давайте переглянемо мультик про святого Миколая. (діти дивляться мультфільм «Різдвяна казка»)
– Вам сподобалось? А що найбільше?
– Що нового ви дізналися переглянувши цей мультфільм?
– А кому з вас святий Миколай залишив подарунки в цьому році?
– За народними повір’ями саме в цей день Микола Чудотворець спускався на землю з небес і обходив весь світ, допомагаючи знедоленим і відновлюючи справедливість.
Ст.1. Отже, ми своє сердечко повинні наповнювати добрими справами, бути щедрими на гарні слова. Саме чемний, слухняним діткам Святий Миколай приносить подарунки.
Тож завжди будьте слухняні, добрі і ви обов’язково отримаєте подарунки. Ви сьогодні гарно працювали, на згадку про наше заняття ми вам хочемо подарувати невеличкі солодкі подаруночки.
Ст.1. – Ст.2. Зі святом!