Тема:Азбука шляхетності «Хай живе ввічливість»
Мета: закріпити у школярів знання і навички елементарних правил культурної поведінки та етикету; формувати вміння аналізувати свої вчинки та вчинки інших; формувати ціннісне ставлення до себе і до людей
Чемність
Розтопить серце всякого
Сердечне слово…(Діти – глядачі відповідають: «Дякую»)
Якщо ти їсти вже не в силах,
То скажеш мамі що? («Спасибі»).
Зазеленіє й древній пень,
Коли почує: («Добрий день»)
Коли згоряє сонце у росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих, рідних голосів
Ми чуємо привітне: («Добрий вечір»)
Коли тебе посварять за підказку,
Ти вчителя розчулиш:
(«Вибачте, будь ласка»)
Щоб знову зустрітись в годину призначену,
Кажу щиро завжди я всім: («До побачення»)
Правильно , діти!
Учитель: Ввічливість має чудодійні властивості, вона може творити дива. Ви зрозумієте це, якщо уважно подивитеся сценку.
(Виходять Червона шапочка і Вовк).
Вовк (спостерігаючи , як наближається дівчина).
Здається, їжа в ліс прийшла!
Жаль тільки , трохи замала!
А пахне так смачненько!
Нічого, що маленька.
Хоч і маленька, та смачна.
Ну й апетитненька ж вона!
Таку б я з’їв і в тапочках!
Огей!Червона Шапочко!
Червона Шапочка. Ви знаєте моє ім’я?
Вовк. Атож!
Червона Шапочка. Безмірно рада я!
О пане, день вам добрий!
Ви сильний і хоробрий
І, певно, знаєте цей ліс?
Вовк. О. так! Я тут як вдома скрізь! Туди - сюди все походжаю.
Червона шапочка. Безмірно рада я!
Червона Шапочка. Я дуже Вас благаю! Чи не проводите мене!
Вовк. Атож, дитятко запашне!
Червона Шапочка (Дає Вовку кошик),
Ось, пригощайтесь, пане.
Це пиріжки рум’яні,
Беріть! Це – з сиром,
Ці – м’ясні.
Вовк. (бере). О, дякую! Які смачні!
Червона Шапочка.
Це я вам дуже вдячна.
Самій у лісі лячно.
Спасибі, пане! Ми прийшли,
Спасибі Вам, що провели!
Вовк (Сам).
Ось так. Привітна, ввічлива,
Гостинна, доброзичлива,
Весь зіпсувала апетит!
Тепер я – лицар, не бандит!
Учитель. Ви бачили, як ввічливість розтопила серце навіть голодного вовка. Отож, слова ввічливості –дійсно чарівні! Які ж це слова?
1.Тільки сонце встане –
Тихенько до віконця,
ти підстав свою долоньку
під промінчик ніжний сонця.
2.Прибери мерщій в кімнаті
Й, чистий, вмитий, за сніданком
Привітайся до матусі:
-Рідна, з добрим ранком!
3.Потім, радісний, привітний
Поспішай до трав, до квітів.
А щоб день минув не марно -
З усіма поводься гарно
Хвалько, Нечема та Буркотунчик (разом). Ну здоров, якщо хочеш.
Етикет. Ви хто такі, нечеми?
Хвалько. Ми - найкращі, найліпші, найгарніші гноми. Я- Хвалько!
Нечема. Я- Нечема.
Буркотунчик. А я – Буркотунчик.
Нечема. Ми прийшли у гості до своїх друзів – школярів.
Етикет. У нашому королівстві таких дітей нема.
Ведуча. Тай у нашій школі також. Отже ви, добродії, помилились адресою.
Хвалько. Та не може такого бути! Зараз ми їх перевіримо.
Буркотунчик. Ми вам розповімо історію, яка з нами нещодавно трапилась, а ви потім дасте відповідь на наше запитання.
Хвалько.
У неділю із гостей
Якось ми вертались.
А дружок у нас пита :
Нечема.
Та нічого, все як слід…
Тільки, бачиш, друже,
В тому домі хазяї
Некультурні дуже.
Буркотунчик.
Некультурні хазяї,
Грубі, нехороші -
З нас при вході не зняли
Шапки і калоші.
Хвалько, Нечема та Буркотунчик (разом)
Навіть з наших кожушин
Снігу не струсили…
То ми так, як увійшли,
І до столу сіли.
Нечема. Ну, хто ж виявився нечемними: ми чи хазяї?
(Діти – глядачі відповідають: «Гномики, адже вони не вміють поводитися у гостях».)
(Хвалько, Нечема та Буркотунчик чухають потилиці.)
Хвалько. Мабуть, дійсно, ми негарно повелись у гостях.
Буркотунчик. Друзі, будь ласка, навчіть нас гарної поведінки.
Нечема. А ми вам обіцяємо стати хорошими. І навіть імена змінимо на добрі. Я стану Привітником.
Буркотунчик. А я – Веселунчиком.
Хвалько. А я – Чемником.
До всіх сердець як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере ,
Якщо йому не лінь.
Ти,друже,мусиш знати їх,
Запам’ятать не важко :
Маленькі ключики твої «Спасибі» та « Будь – ласка
1.»Будь ласка», «Спасибі» і «Будьте здорові»-
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі , і вдома
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
2.Тож радьмо : частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій!
І кожен свій день, як завжди, починайте
Із слів «Добрий ранок!», «Вітаю!» та «Здрастуй!».
Учитель: Заспіваймо разом пісеньку про чарівні слова. (На мелодію пісні «Голубой вагон» В.Шаїнського.)
Чарівні слова
Добре слово, ніби зайчик сонячний.
Зігріває душу й веселить.
Добре слово всім почути хочеться,
А від злого серденько болить.
Приспів:
Теплі і лагідні,
Теплі і лагідні,
Серце ви гоїте,
Як вода жива.
Ви, ніби зайчики,
Зайчики сонячні,
Як ви потрібні нам,
Чарівні слова!
Ці слова яскраві, ніби квіточки,
Нібито метелики легкі.
Будемо слова казати ввічливі,
Ніжні і приємні, ось такі!