Сприяти формуванню моральної культури учнів, шанобливого ставлення до батьків, взаєморозуміння і терпимості в стосунках дорослих і дітей. Формувати потребу в спілкуванні дорослих і дітей, необхідність один одному. Розуміти важливість знань про норми сімейного виховання.
БЕЗ СІМ’Ї НЕМА ЩАСТЯ НА ЗЕМЛІ
(Виховний захід для учнів 9 класу)
Мета: Сприяти формуванню моральної культури учнів, шанобливого ставлення до батьків, взаєморозуміння і терпимості в стосунках дорослих і дітей. Формувати потребу в спілкуванні дорослих і дітей, необхідність один одному. Розуміти важливість знань про норми сімейного виховання.
Розвивати інтерес і допитливість, відкритість, позитивні емоції.
Виховувати відповідальне ставлення до дорученої справи, вчитися виконувати спільно загальну справу; виховання духовних потреб: любов і повагу до оточуючих.
Перебіг заходу
Нема ніде так добре, як удома.
Усі стежки ведуть нас до рідні.
Засяє вогник в рідному вікні –
Де дінеться і темрява , і втома.
І від престолу отчого порогу,
Від цих священних вікон і двора
В усі світи нам стелиться дорога.
Класний керівник:
- Сьогодні ми з вами будемо вести мову про одвічну тему всього людства: про любов до найдорожчих, найрідніших людей – батьків. Батьки дарують нам не тільки життя, а й розуміння його, і любов до нього. Материнська любов дає наснагу й силу, впевненість і захищеність, вона надихає й окрилює. Дитина, сповнена любові, і сама учиться любити навколишній світ. Батькова порада, мудрість, підтримка – це основа розуміння великої книги людського життя.
Сім'я є природним середовищем первинної соціалізації дитини, джерелом її матеріальної та емоційної підтримки, засобом збереження і передання культурних цінностей від покоління до покоління.
З перших днів появи дитини на світ сім'я покликана готувати її до життя та практичної діяльності, в домашніх умовах забезпечити розумну організацію її життя, допомогти засвоїти позитивний досвід старших поколінь, набути власного досвіду поведінки й діяльності.
Виховний вплив сім'ї зростає, якщо батьки цікавляться не лише навчанням, а й позаурочною діяльністю своїх дітей. За таких умов інтереси сім'ї збігаються з інтересами суспільства, формується свідомий громадянин країни.
Дієвим чинником сімейного виховання є спільна трудова діяльність батьків і дітей. Дітей слід залучати до сімейної праці, вони повинні мати конкретні трудові обов'язки, адекватні їх віковим можливостям. Така співпраця дітей з батьками має сильніший виховний вплив, ніж словесні повчання.
Успіх сімейного виховання значною мірою залежить від організації домашнього побуту, традицій сімейного життя: порядку в сімейному господарстві, залучення дітей до розподілу бюджету сім'ї, загального режиму дня, визначення для кожного робочого місця, зокрема для навчальних занять, дотримання певних сімейних правил (кожна річ має своє місце, прийшов з прогулянки — вимий руки та ін.). Домашній затишок облагороджує дітей.
«Ваша власна поведінка, — писав А. Макаренко, звертаючись до батьків, — вирішальна річ. Не думайте, що ви виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте, або повчаєте її, або наказуєте їй. Ви виховуєте її в кожен момент вашого життя, навіть тоді, коли вас немає дома. Як ви одягаєтеся, як ви розмовляєте з іншими людьми і про інших людей, як ви радієте або сумуєте, як ви поводитеся з друзями і ворогами, як ви смієтесь, читаєте газету, — все це має для дитини велике значення. Найменші зміни в тоні дитина бачить або відчуває, всі повороти вашої думки доходять до неї невидимими шляхами, ви їх не помічаєте. А якщо вдома ви грубі або хвастливі, або ви пиячите, а ще гірше, якщо ви ображаєте матір, вам уже не треба думати про виховання: ви вже виховуєте своїх дітей і виховуєте погано, і ніякі найкращі поради й методи вам не допоможуть
Кожна нація, кожен народ має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. У народі існує повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Максим Рильський любив повторювати: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". Кожен народ, кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях, символах, віруваннях. І тільки вивчаючи і знаючи ці традиції, ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу, набуту віками, нащадкам. І таким чином п.ідтримувати козацький рід, якому, як відомо, "немає переводу".
Класний керівник:
Якість життя людини, його доля залежить від культури відносин в родині.
1. Що таке родина для вас? (сім’я;найрідніші, близькі люди, які мешкають разом,яких ми дуже любимо, які дарять нам тепло і допомагають у складних ситуаціях; люди, які об’єднані спільною справою, у яких одна мета). Родина до родини – це народ, ми з вами всі разом – український народ, який складається з родин малих і великих.
2. Яка основна задача будь-якої родини? (виховання дітей, матеріальне забезпечення, надання освіти, підтримка та вирішення будь-яких проблем). Виховання дитини розпочинається в родині. Виховання може бути успішним, а може бути і навпаки. Важливим фактором успішного родинного виховання є культура відносин.
Скажіть, діти, чи правда, що всі люди хочуть бути щасливими? Якщо кожна людина хоче бути щасливою, то, значить, всі мріють про одне і те ж? (Ні.) Тобто уявлення про щастя у людей різні.
Зараз виконаємо нескладне завдання. Пронумеруйте по мірі убування значущості ті області життя людини, які можуть асоціюватися зі щастям.
Класний керівник:
Уважно прочитайте афоризми й поясніть, як ви розумієте їх значення.
Учні:
- Ці слова учать дітей поважати та шанувати своїх батьків, бо без цього все людське життя втрачає свою вартість.
- Якщо не будеш поважати батьків, то і тебе ніхто поважати не буде.
- Повага до батьків – головний обов’язок людини.
Класний керівник:
Давайте згадаємо прислів'я які виражають ставлення нашого народу до батьків.
Учні:
• Все купиш, лише тата й маму – ні.
• Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
• У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
• Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
• У кого є ненька, у того й голівонька гладенька.
• Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
Класний керівник:
А ще прислів’я в яких містяться поради батькам щодо виховання дітей.
Учні:
• Гни дерево поки молоде, учи дітей поки малі.
• Коли дитини не навчиш у пелюшках, то не навчиш у подушках.
• Добрі діти доброго слова послухають, а лихі – й дрючка не бояться.
• Добрі діти – батькам вінець, а злі діти – кінець.
• Де одинець – хазяйству кінець, а де сім – щастя всім.
- Добрий день, мамо!
- Добрий день, синку!
- Мамо, що трапилось? Щось ти погано виглядаєш.
- Так, я втомилась. У мене сьогодні був дуже важкий день. А треба посмажити рибу на
вечерю, та й хліба в хаті немає…
- Мамо, не турбуйся, я схожу за хлібом і потім рибу почищу і посмажу. Я ж рибалка, мене
тато навчив готувати рибу! А ти краще піди і відпочинь.
- Дякую, синку! Ти у мене такий уважний та турботливий.
**культура відносин в другій родині***
- Добрий день, синку! (син не реагує, він в навушниках і не чує) Добрий день, синку!
- А, ма, привіт…
- Як в тебе справи в ліцеї?
- Норм!
- Що нового там?
- Норм!
- Як ти себе почуваєш?
- Норм!
- Слухай, синку, у нас немає хліба на вечерю – сходи купи будь ласка.
- Не можу, я дуже зайнятий.
- А що ти будеш робити?
- Тебе це не стосується.
***Пройшло багато років.. Син виріс і створив свою родину.***
- Синок, а що це ти такий веселий?
- Мамо, я влюбився!
- А як її звати? А чи вміє вона готувати? А яку музику вона слухає? Чи займається спортом? А чому ти раніш не сказав? А чим займаються її батьки?
- Тату, я влюбився! ( батько не чує)
- Тату, я влюбився!
- А вона гарна?
- Дуже!
- Норм! Одружуйся!
Класний керівник:
Як ви побачили і, я сподіваюсь, зрозуміли, що культуру відносин формує родина. Саме родина закладає основу особистості. Прослухайте таку цікаву казочку.
„Сучасна казочка про колобка”
Жили собі дід та баба. Мали вони сина та невістку, і народився у них синочок - колобочок. Так і прозвали його Колобок.
Через 11 років він закінчив школу і скотився з батьківської шиї. Та й покотився Колобок по дорозі. Ідуть йому назустріч студенти.
Студенти: ”Колобок , Колобок, пішли з нами, будеш вчитися, з нами тобі буде весело і цікаво...”
Колобок: «Що там цікавого. Бабуся і дідусь, мати і батько за мене 11 років уроки вчили та так нічому і не навчили. Не сварили мене ніколи, все боялись розгнівати».
Вед: Та й покотився Колобок далі. Зустрічає селян.
Селяни: ”Колобок, Колобок , пішли з нами. Ми навчимо тебе сіяти, орати, хліб ростити.»
Колобок: ”Що? Хліб ростити. Та мені бабуся і дідусь, тато і мама ні в чому не відмовляють, а хліба дають скільки завгодно».
Вед: ”Та й покотився Колобок далі. Зустрічає будівельників”
Будівельники: ”Колобок ,Колобок , пішли з нами. Ми навчимо тебе штукатурити, мурувати, будувати житло.”
Колобок: ”Житло? Та навіщо воно мені. Мені бабуся і дідусь подарували вже дачу, а мати й батько окрему квартиру. Житло... Хм. .”
Вед: Покотився Колобок далі. Бігав , бігав, всі вчаться, працюють, а йому й робити нічого. Потрапив він у сумнівну компанію. Ледве живим звідти втік. Прибіг додому, до бабусі й дідуся, батька й матері. І давай вичитувати їх.
Колобок: ”Чому мене не примушували вчитися, чому все робили за мене, чому я виріс неуком?»
Вед: ”Заплакали рідні, що не так виховували Колобка. Горе їм тепер. А Колобок сказав: ”Тепер все життя сидітиму у вас на шиї”.
Всі: ” Шановні дорослі, не виховуйте таких Колобків!
Класний керівник:
Як ви вважаєте, що необхідно для того, щоб у сім'ї було взаєморозуміння і довіру? (висловлювання дітей)
А ось так говорить про це В. Молчанова у вірші «Сім правил»
1. По-перше, це головне – любов. Всім серцем і всією душею, і розумом.
Не просто щоб вирувала пристрастю кров, А трепетно і кожен день по-різному.
2. Друге – діти. Що за будинок без них? Пустеля без криниці – не напитися.
А діти – це життя, це джерело, продовження роду. Нехай струмує!
3. Потім турбота. Лише вона - осередок сімейний збереже від вітру.
4. Четверте – терпіння. Воно допоможе пережити негаразди, біди... І відігріє сонечком вікно, Що інеєм заледеніло білим.
5. А п'яте – відповідальність і будинок. У фундаменті сімейному вагомий камінь. Вони допоможуть захистити любов, Від вітру вберегти душевне полум'я.
6. Шосте – повага. Тільки з нею - Придбаєш успіх. Завжди, рахуючись з думкою інших, Навчиш, щоб з твоїм рахувалися власним
7. І, нарешті, сьоме – чистота. Всюди – вдома, в твоїй душі та помислах...
Класний керівник:
А як ви думаєте, що таке сім'я та які її основні принципи? Давайте спробуємо змоделювати щасливу сім'ю, працюючи в групах.
Завдання групам: У вас на столах лежать картки зі словами: терпіння, працьовитість, любов, взаєморозуміння, вірність, доброта, діти, відповідальність, турбота, чесність, сімейні традиції, дружба, прощення, розуміння, борг, матеріальний достаток, повагу, самопожертву, порядність.
Давайте побудуємо будинок щастя. Що ви покладете за основу, що для вас головне, а що другорядне? (діти будують, по ходу пояснюючи, що лежить в основі гарного будинку)
Поступово складаючи по цеглинці споруджуємо стіни, потім ставимо дах - дах гарного настрою.
Отже, ми побудували з вами «Будинок щастя». Щастя людини в сім'ї – найбільша моральна цінність. Де, як не в сім'ї, людина отримує те, до чого він прагне в будь-якому віці: відчуття своєї потрібності близьким, усвідомлення, що любимо і любиш сам, віру, що є на землі місце, де тебе чекають і люблять.
Вважається, що за взаємини в сім'ї відповідають лише дорослі, але це не так. Діти можуть зробити дуже багато для встановлення і підтримки в родині добрих та теплих відносин.
Класний керівник:
Що можна зробити для покращення своїх взаємовідносин з батьками? Можливі відповіді діти виписують на дошку. Після того, як виконали роботу, показати запис на дошці і обговорити їх висновки.
Варіанти відповідей учнів.
-виявляти послух;
-бути їх прихильниками;
-не засмучувати їх;
-підбадьорювати їх у період труднощів;
-виявляти людяність і участь всіх членів сім'ї;
-надавати необхідну допомогу по будинку;
-підтримувати їх у всіх починаннях;
-висловлювати подяку;
-виявляти розуміння у прийнятті батьками певних рішень;
-обговорювати з ними свої проблеми і радощі, плани та цілі;
-ставити їх до відома про те, де ви і з ким.
Класний керівник:
Зараз я прочитаю вам правила, що існують у якійсь родині, скажімо, Петрових. Послухайте і скажіть, які правила ви, будучи дорослими і шановними головами своїх сімейств, не вважали б можливим ввести в ужиток вашої родини.
1. Батьки контролюють шкільні справи дітей.
2. Кожен член сім'ї має свої обов'язки.
3. Батьки щотижня видають дітям невелику суму грошей на кишенькові витрати.
4. Діти мають право без обмежень дивитися телевізор.
5. При підготовці до сімейних свят кожен член сім'ї вносить свою посильну участь.
6. Батьки не зобов'язані знати, чим займаються діти у вільний від занять час.
7. Старші діти допомагають молодшим, у відсутність батьків доглядають за ними.
Скажіть з якими правилами ви згодні? Які вам здаються не вірними? Чому?".
У кожній родині справляють свої свята. Поряд з традиційними, тобто такими, які святкує вся країна у кожної сім'ї є свої власні. Давайте пограємо. Хто останнім назве сімейне свято, той – переможець. (День народження, день одруження, проводи в армію, новосілля, вручення атестата про закінчення школи, день першої зарплати, надходження в перший клас, прощання з дитячим садком, прощання з початковою школою, покупка дачі, автомобіля, перемога в конкурсі...).
І наостанок:
1. Скажіть по латині «сім'я». (Прізвище.)
2.А тепер скажіть «родина» по-італійськи. (Мафія.)
3.Як відомо, грецька богиня Афіна була богинею мудрості, і її птахом вважалася сова. А ось богиня Гера, дружина Зевса, вважалася покровителькою сім'ї взагалі і материнства зокрема. Здогадайтеся, яка птах вважалася «птахом Гери»? (Лелека.)
4.Як кажуть про тих, хто розголошує внутрішні сімейні неприємності і сварки? (Виносити сміття з хати.)
5. Ось російське прислів'я: «Жити для себе – тліти, для сім'ї – ... (пропущено дієслово), а для народу – світити». Назвіть пропущений дієслово. (Горіти.)
6. Перший, старший дитина в сім'ї – первісток. А як на Русі називався третя дитина в сім'ї? (Третяк)
7. Як звучить «фруктове» прислів'я про те, хто успадкував погану, поведінку від батька або матері? («Яблуко від яблуні недалеко падає».)
8. Про яку іграшку ця цитата з енциклопедії: «Вона уособлює ідею міцної сім'ї, достатку, продовження роду, несе в собі ідею єдності»? (Про матрьошки.)
9. З якого віку, відповідно до законодавства України, можна вступати в шлюб без дозволу батьків? (З вісімнадцяти років.)
10. Як називається прізвище жінки до її заміжжя? (Дівоче.)
11. Зміст однієї з статей Загальної декларації прав людини таке: «Шлюб може бути укладений тільки при обопільній і вільній згоді обох сторін». Назвіть казку Андерсена, в якій її героями ця стаття порушується. («Дюймовочка».)
12. В якій казці Андерсена порушено право дитини: «Діти мають право жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлучати»? («Снігова Королева». З будинку бабусі Снігова Королева забрала маленького Кая в свій крижаний палац.)
13. Назвіть саму сімейну геометричну фігуру. (Коло. Тісне родинне коло, в сімейному колі.)
14. Батьківський інструктаж одним словом – це... (Наказ.)
15. Дитина мого батька, а мені не брат. Хто це? (Моя сестра.)
16. Як називається житло великий працьовитою бджолиної сім'ї? (Вулик, борть.)
17. Яка рослина уособлює собою одночасно і рідної, і приймального родича? (Мати-й-мачуха.)
18. Є буквена сім'я, в якій, згідно численним віршам, «тридцять три рідні сестриці». Що це за сім'я? (Алфавіт.)
19. У якому місяці відзначається Міжнародний день сімей? (Відзначається щорічно 15 травня, починаючи з 1994 року. Проголошений Генеральною Асамблеєю ООН.)
Інструкція для учнів: У кожного з вас на столах лежать маленькі листочки паперу. На кожному окремому листочку напишіть імена тих членів сім'ї, хто проживає безпосередньо з вами: мама, тато, бабуся, брат, сестра і т. д. Поверніть ці листочки, перемішайте і виберіть один із них. Той, чиє ім'я написано на листочку, цілий тиждень буде для вас найбільш важливим, найдорожчою людиною, вашим таємним другом, якому ви будете дарувати свою любов, надаючи різні знаки уваги.
Якщо з цією людиною у вас сварка, що потрібно зробити? Які знаки уваги можна надавати самому дорогій для вас людині? (Говорити компліменти, добрі слова, приготувати його улюблений салат, зробити за своєю ініціативою домашні справи, добре поводитися, бути доброзичливим, запропонувати відпочити, подарувати подарунок, сумлінно виконувати всі доручення і т. д.)
Вдома нікому про це не розповідайте. Рівно через тиждень ви відкриєте своїм близьким цей секрет. Запитайте їх, чи помітили вони ваші прояви любові.
Класний керівник:
У мене для вас, дорогі діти, є побажання.
--Любіть, цінуйте і бережіть своїх батьків, - їх вам ніхто не замінить.
--Даруйте квіти мамі, бабусі, сестрі, нехай навіть польові, даруйте їх як можна частіше.
І пам'ятайте слова Марини Цвєтаєвої:
«Не дуже гнівайтесь на батьків, пам'ятайте, що вони були вами, а ви будете ними».
А. М. Адаменко, Новопразька ЗШ І-ІІ ст, Кіровоградська обл.