Виховна година "Цінуйте дружбу"

Про матеріал
Поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, прищепити учням повагу до цінностей дружби; вчити дружити і толерантно ставитися до оточуючих; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями; навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг» , «дружба»; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватися і товаришувати; сприяти виникненню дружнього колективу в класі; виховувати любов, повагу до друзів, розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, прищепити учням повагу до цінностей дружби. Виховувати в учнів гуманність, справедливість до людей, уміння цінувати дружбу, здатність до самооцінки й потребу самовдосконалення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

ВИХОВНА ГОДИНА

«ЦІНУЙТЕ ДРУЖБУ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, прищепити учням повагу до цінностей дружби; вчити дружити і толерантно ставитися до оточуючих; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями; навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу; допомогти усвідомити значимість слова «друг» , «дружба»; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватися і товаришувати; сприяти виникненню дружнього колективу в класі; виховувати  любов, повагу  до друзів, розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, прищепити учням повагу до цінностей дружби. Виховувати в учнів гуманність, справедливість  до людей, уміння цінувати дружбу, здатність до самооцінки й потребу самовдосконалення.  

Обладнання: на дошці або на плакаті записані прислів'я, афоризми, вислови про дружбу; гілочки, презентація про дружбу, різнокольорові долоні, паперові сердечка, олівці, альбомні аркуші.

 Дерево міцне корінням,

а людина — друзями.

Народна мудрість

Завдання 1.

Перед вами аркуші паперу, на яких написані слова. Усі вони характеризують поняття, яке вам потрібно вгадати, щоб  відгадати  тему нашої виховної години. Для цього, уважно прочитайте ці слова і зверніть увагу на літери, з яких вони починаються.

                              Доброта

                              Радість

                              Уміння

                              Жертовність

                              Бадьорість

                              Акуратність

 

Презентація  (  Що таке  дружба?)

 

                            Дружба - це  школа  виховання                  

                           людських  почуттів…У  дружбі  ми 

                           віддаємо сили  своєї  душі  іншій  людині

                           від  цього  самі  стаємо  кращими.         

 

                                                                                        В.  Симоненко

Учитель оголошує тему уроку, мету та епіграф. Наголошує, що наприкінці заняття учні повинні пояснити епіграф — розв'язати проблемне завдання.

Пісня (… « если с другом вышел в путь…веселей дорога…»

Доброго дня, діти!! Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про неї написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря. Ми поговоримо про дружбу як одну із загальнолюдських чеснот, спробуємо усвідомити значущість слова «друг», «дружба», з’ясувати, яке значення дружби у житті кожного з вас. Розмова про дружбу – цікава і багатогранна. Ми спробуємо розглянути її зусібіч.

Учитель. Що б дискусія була відвертою, треба створити в класі атмосферу довіри і взаємоповаги. Досягти цього можна, зокрема, посилаючись на «Правила дискусії».

* Якщо хтось говорить – слухай.

* Кожний говорить по черзі, а не всі водночас.

* Якщо хочеш висловитись, підніми руку.

  • Не перебивай того, хто говорить.
  •  
  • Не смійся, коли хтось говорить (за винятком, якщо хтось жартує!)

Вчитель. Перед вами—прислів'я, один із видів народної творчості. Ви вже знаєте, що хоч вони коротенькі, але дуже влучні, і зміст у них глибокий. У прислів'ях втілена народна мудрість, дотепність і досвід, перевірений життям, а тому їх можна сприймати як істину. Прокоментуйте подані прислів'я, розкрийте їх зміст. (Міркування учнів.)

„Боягузливий друг страшніший за ворога, бо ворога побоюєшся, а на друга покладаєшся”.

Л. М. Толстой

„Дружба - це, насамперед, щирість, це критика помилок товариша. Друзі повинні першими дати жорстку критику для того, щоб товариш міг виправити свої помилки”.

М. О. Островський

„Себелюбство — отрута для дружби”.

 О. Бальзак

„Ні раб, ні повелитель дружбі не потрібні. Дружба любить рівність”.

І. О. Гончаров

„У дружби багато крил, а закон у неї один —вірність”.

А. С. Макаренко

„Дружба закінчується там, де починається недовір’я”.

Сенека

 „Війна випробовує сміливця, гнів - мудреця, нужда — друга”. 

 

Хто не шукає дружби з ближнім, той сам собі заклятий ворог.

                                                           Шота Руставелі

Людина з друзями — степ із квітами,

а людина без друзів — жменя попелу.                          Прислів'я

Вчитель. Я навіть не запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга — справжнього, вірного, який завжди допоможе, підтримає, з яким біда — півбіди, а радість — подвійна. Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має. Та чи всі мають те щастя? Буває, ніби й гарні товариші, а потім дивись — уже й перестали дружити, посварились або розчарувались один в одному. Поміркуймо сьогодні над тим, як берегти дружбу, чому не з усіма хочуть дружити.

У свого друга ми хочемо бачити тільки позитивні риси: щоб був він для нас і приємний, і цікавий, добрий, щирий, вірний, щедрий. Отже, щоб з нами хотіли дружити, то й ми повинні бути такими ж.

У кожного на парті є приготовлені заздалегідь гілочки. А тепер пригадаємо казку «Батьківський заповіт».

Учень1. У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілочці в руки та попрохав переламати. Сини виконали батькову волю, переламавши ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемок. Батько сказав: « Ось так і в житті: кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».

Учитель. Давайте зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби. ( Колоски пшениці). Отже, щоб зібрати гілочки в оберемок вам потрібно стати в коло і по черзі передати свою гілочку сусіду справа, при цьому говорячи йому комплімент.

То що ж таке дружба?

Учень 2. Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному. Без друзів у наш час важко жити на світі.

Учитель. Давайте послухаємо, що означає мати справжнього друга в давні часи.

Учень 3. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.

Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.

  • В усі часи , і в різних народів  дружба і вірність була головною із чеснот, ознакою благородності і поваги.
  • скіфиЖили колись давно у степах України мужній народ-скіфи. Скіфи шанували людину незалежно від її національності за розум та душевні якості й понад усе цінували міцну чоловічу дружбу. У скіфів був священний обряд побратимства:спочатку скіфи давали один одному страшну клятву: жити у злагоді і, якщо треба, вмерти один за одного; далі після присяги, надрізавши собі пальці, вони збирали кров у чашу і пили її разом. Після цього обряду скіф ставив свого друга дорожче за сім`ю, жінку та дітей.

Рисунок6  Пройшли століття, змінилися покоління, але святі поняття дружби і вірності не згинули, а дістали нове звучання у нових хазяїв українських степів-козаків. На знак побратимства запорожці обмінювалися хрестами і все в них ставало спільним. Кожний вважав своїм обов`язком піклуватися за долю названого брата. У боях вони завжди билися поруч, якщо один попадав у полон,то інший намагався викупити його, а якщо одного з побратимів убивали,то другий був повинен помститися за нього. Побратимство – це одна із таємничих причин непереможності і сили козаків.

Учитель. Справді, знайти і мати друга – це щастя. А як знати, що ця людина – саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина – допоможе, зрозуміє, підтримає. Відповідь на ці запитання можна знайти, розмовляючи із психологом, із людиною, якій ти довіряєш, читаючи відповідну літературу

Зараз усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліни, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.

Учень 4.

Вірш.

В  житті  усім  потрібна  дружба:

І  для  розваг, і  для  журби, й  для  служби.

Із  другом  легше  в  світі  жити,

Але  й  дружити  треба  вміти.

Слід  другові  допомагати,

В  пригоді  завжди  захищати,

Слід  жарти  друга  розуміти

Й  самому  жартувати  вміти.

Коли  ж  якесь  нерозуміння,

Потрібно  виявить  терпіння.

При  сварці – швидше  помиритись –

Не  варто  з  друзями  сваритись.

 

Учень 5.

 Нелегко  бути  добрим  другом,

Це  як  талант  і  як  судьба.

Рідніше  кровних  -  браття  духом,

Хто  їх  розлучить? Смерть  хіба!

А  втім, - це  істина  затерта,

Завчасно  вживана  мабуть…

Суть  дружби  є  самопожертва,

Тому  нелегко  другом  буть.

 

      Учитель. Кажуть, що чоловіча дружба міцна, як граніт. Хлопці, хто з вас має друга у класі? Розкажіть, яка ваша дружба?

(Розповіді учнів.)

 

Учень 6.

Дружба між чоловіками теж існує —

Сильна й щира, і мандрує

З ними завжди і повсюди,

Їх веде у світ і в люди.

 

Учень 7.

Чоловіча дружба сильно і надійно

Поєднує шлях людський.

І живуть усі спокійно,

Й відчувають дух мужський.

 

Учень 1.

Дружба ця достойна слави

І хотілось, щоб лише її

Зазнали сильні тілом та душею

І завжди пишались нею.

                                 С.Цап

Учитель. Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.

Давайте помалюємо! (фізкультхвилинка)

А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання –  намалювати на ньому квітку, тримаючись разом за один олівець.

Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане?

(Відповіді учнів)

Учитель. Нерідко буває таке, що дружба дійсно допомагає у житті, але друзі теж сваряться. Розглянемо деякі ситуації, де між друзями стаються різні непорозуміння.

Ситуація 1.

До Ігоря додому прийшов Володя.

Володя. Вмикай телевізор, наші грають!

Ігор. Не можу. На завтра не підготував українську літературу.

Володя. Облиш ти свої уроки, пропустимо ж перший період!

Ігор. Вибач, Володю, але не можу. Вибач!

Володя. Бач, який ти, а ще другом називаєшся.

Учитель. Чи правильно вчинив Ігор? А що б ви зробили на його місці?

(Роздуми учнів)

Ситуація 2.

У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию».

Учитель. Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це? Хіба справжній друг учинить так? Хто має вимити парту?

Ситуація 3.

 Ми з подругою товаришуємо з дитинства, живемо в одному під’їзді, на одному поверсі. Нещодавно я дізналася, що вона за моєю спиною глузує з мене і говорить, що товаришує зі мною тільки тому, що у дворі більше немає дівчат. А найприкріше те, що вона всім говорить, буцімто мені не можна довіряти. Зараз ми з нею не розмовляємо. Порадьте, як мені поводитись з нею, щоб вона мене не використовувала.

Учитель. Що б ви порадили цій дівчині ?

Психолог. Насамперед не панікуй, не наголошуй, що дружба не існує, не роби завчасних висновків про те, що світ жорстокий і несправедливий. Навіть не думай мстити. Проаналізуй свої дії, помилки: ти бездумно потрапила під її вплив, забувши про себе. Стала такою собі маріонеткою, яка цілком підкоряється діям господарки. Не бійся залишитись одна, цей стан тимчасовий. Назавжди забудь про ідеалізацію людей. Не обговорюй колишню подругу з іншими – цим ти зарекомендуєш себе безпринциповою базікою.

Учитель. Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне -  вміти  достойно вийти із неприємних ситуацій. 

                   

                     Я знаю один секрет і хочу з вами ним поділитися.

Секрет 

Що зробити, щоб удвічі 

торт вам видався смачнішим? 

Що зробити, щоб удвічі 

кожний день для вас побільшав ?

Щоб і радості, і щастя

було  вам аж ніде діти ?

Тут — ніякого секрету! 

Треба з другом все ділити! 

                                                                  А. Костецький 

                 

Учитель. Діти, а зараз ми пограємо в ігри.

Гра «Мій друг»

Діти по черзі розповідають про своїх товаришів у класі, не називаючи їх імен. Слуха­чі повинні за описом відгадати ім'я друга. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.

Гра «Кошик»

Завдання учням — підібрати синоніми до слова «дружба».

(Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, бра­терство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбо­та, повага, ввічливість, чуйність, допомога, та ін.)

Вправа «Долоні»

 

Яким повинен бути друг?

У вас на партах лежать долоні, напишіть на них 2 риси характеру, які повинен мати справжній друг.

(Прикріплюють на дошку)

Учитель. Отже дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив'язаності.

Учитель. В пам`яті українського народу залишилося багато прислів`їв та висловів про дружбу.

Доповніть вислів:

1.Хочеш знайти друга - сам стань другом.

2.Дерево міцне корінням , а людина - друзями.

3.Друга за гроші не купиш.

4.Не той друг, що медом маже, а той,  хто правду скаже.

5.Сонце зігріває повітря, а друг - душу.

6.Скажи мені , хто твій друг, і я скажу, хто ти. 

7.Дружба та братство – дорожче багатства.

8. Друзі пізнаються в біді.

9. Дружний табун і вовків не боїться.

10. Дружба – найбільший скарб.

11. При горі та в лиху годину пізнаєш вірну людину.

12. Не той друг, хто лащиться, а той, що печалиться.

13. Без друзів погано жити, іноді – неможливо.

14. „ Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться ”.

Розв'язання проблемного питання.

Учитель.  Саморобний плакат з написом „ Дерево мудрості ”. На цьому плакаті намальоване розкішне дерево, а на його гілках будуть висіти смачні та запашні яблука. Наші сусіди росіяни кажуть: « Вот яблоко раздора, чтобы не было никогда спора».  І я так хочу, щоб між вами ніколи не було сутичок, суперечностей, щоб ви жили в мирі та злагоді .

(Учні читають прислів’я, пояснюють значення, чіпляють на яблуню плоди)

Без вірного друга — велика туга.

Дружба — велике багатство.

З добрим дружись,  а лихого стережись.

Друг пізнається в біді.

Скажи,  хто твій друг, і я скажу, хто ти.

Життя без друзів неповноцінне.

Людина без друзів, що дерево без коріння.

Учитель.  Інколи можна почути такі фрази: «У мене в класі немає друзів, до мене вороже ставляться, насміхаються наді мною, мене ніхто не розуміє. Що мені робити? До кого звернутися за допомогою?»  Щоб такої ситуації не виникало, давайте розглянемо правила дружби, яких ви повинні дотримуватись протягом всього життя.

 

(Презентація)

 

1. Дружба — це правда і чесність кожного.

2. Поважай тих, з ким дружиш.

3. Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.

4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.

6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.

7. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!

8. Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.

9. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи «Нумо дружити», «Нумо грати!»

Учитель. Нарешті ми з вами повернулися до епіграфу уроку -прислів'я — «Дерево міцне корінням, а людина – друзями».

А зараз я хочу, щоб ви повернулися один до одного,
посміхнулися і…. не сварилися. Щоб закріпити дружні стосунки зберіть хутенько пазл, який приготував Кіт Леопольд.

(Малюнки розрізані з мультфільму «Кіт Леопольд».)

( Перегляд мультфільму про Кота Леопольда)

Учитель. Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити лише з одним чи кількома. Адже друзів пов’язує велика довіра, повага один до одного.

Який цікавий світ навколо,

Ти, друже, тільки придивись!

На небі сонця жовте коло,

А поруч з домом – сад і школа,

Живи, дорослішай і вчись!

Дивись на квіти, на дерева,

Вивчай птахів, комах, тварин,

Ти станеш кращим і, напевно,

В життя підеш сміливо й певно,

Та пам’ятай, ти не один!

З тобою вся твоя родина:

Батьки, бабусі та діди,

З тобою друзі, Батьківщина,

Тож, уперед, мій друже, йди

Учитель. А ще пам’ятайте , діти! Є така книга в Україні «Декларація прав дитини». У ній написано : «Ніхто не має право ображати іншу людину, принижувати її і жартувати з нею. Всі народжуються вільними і рівними».

Мир і злагода перш за все починається в колективі.

 У вас на партах лежать серця, я хочу, щоб ви зараз написали побажання і подарували її своєму другові.

 Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити  з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю щоб у кожного з вас був справжній друг!

      Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.

«Давайте жити дружно!»

(Роздати правила дружби кожному учневі)

 

 

 

Доброта

Радість

Уміння

Жертовність

Бадьорість

Акуратність

 

 

1

 

docx
Додано
10 листопада 2019
Переглядів
2723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку