Тема. Дерево міцне корінням, а людина – родиною.
Тип заняття. Інтегроване заняття.
Мета. Уточнити й розширити уявлення учнів про родину, її значення для людини. Вчити дітей поважати життєвий досвід старших членів родини, прислухатися до їх порад, допомагати їм. Стимулювати появу інтересу до історії свого роду. Формувати чуйність, доброту, милосердя. Виховувати бажання примножувати родинні традиції.
Обладнання. Ілюстрації до казок, дві подушки, ПК проектор.
«Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх»
Генрі Форд
І. Вступ до заняття
1. Емоційне налаштування.
- Всі разом сьогодні будем ми – навчатись,
Всі разом сьогодні будем ми – спілкуватись,
Всі разом сьогодні будем ми – дізнаватись,
А ще гратись, розвиватись, і, звичайно ж, розважатись.
2. Бесіда «Очікування від заняття»
- Діти, яку думку ви впіймали в епіграфі?
- Як ви думаєте, велику справу швидше виконає одна людина чи багато?
- Які приклади ви можете навести ?
- А як вам краще працювати?
- Ви маєте рацію. Цю думку підтверджує і народ у прислів׳ї «В гурті робити – як із гори бігти».
ІІ. Основна інтерактивна частина
1. Вступне слово вчителя
- Діти, я недарма згадала прислів׳я, адже наше заняття буде пов׳язане саме з народною мудрістю. Здогадатись, що це нам допоможе «хмаринка слів».
2. «Хмаринка слів»
- Давайте прочитаємо «хмаринку слів».
- Чи допомогла вам здогадатись «хмаринка слів»?
- Правильно, ми сьогодні поринемо у світ казок.
3. Повідомлення теми заняття
- Що об׳єднує головних героїв названих казок? (Родина)
- Сьогодні ми будемо говорити про сім׳ю, як український народ вмістив у казках мудрість родинних відносин. Месендж нашого заняття « Дерево тримається корінням, а людина – родиною». Наше заняття пройде у вигляді змагань між двома командами. Оцінювати кожну команду буде журі.
4. Поділ на команди. Вправа «Пазли»
- Діти, я вам роздала пазли від ілюстрацій до казок. На екрані є повне зображення. Вам потрібно знайти свою частинку і визначити, до якої групи ви потрапили – «Рукавичка» чи «Яйце-райце». 5. Метод «Занурення». Казка «Івасик-Телесик»
- Підніміть руку ті, хто не знає казку про Івасика-Телесика. Чудово, знають всі. Зараз від кожної команди ви повинні обрати таких персонажів: ІвасикТелесик, Батько, Мати, Баба Яга, Зміючка Оленка, Гусеня.
- Зараз потрібно відтворити зміст цієї казки по пам׳яті так, щоб дії відбувались послідовно як у казці.
6. Руханка « Гарна я»(під музичний супровід) Вийду на вулицю – гарна я!
Туди-сюди повернуся – гарна я!
Кругом себе оглянуся – гарна я!
Яка була моя мама – така й я!
7. Прийом «парадоксів». Вправа «Це неможливо тому, що..». Казка
«Язиката Хвеська»
- Ми добре знаємо казку «Язиката Хвеська». Зараз я буду по черзі кожній команді називати твердження, а вам потрібно його або підвердити, або спростувати фразою «Це неможливо тому, що..» - Риба лежить в лісі під деревами і кущами.
- У небі буває бубликова хмара.
- У річці можна впіймати зайця.
- На груші ростуть бублики.
- Глечик із монетами можна знайти у землі.
8. Вправа «Створи казку сам»
- Від кожної команди виходить капітан. Я буду давати вам по одному предмету, який зустрічався у казці, а ви повинні скласти історію з ними. Речення повинні бути між собою об׳єднані за змістом. Перемагає той, хто не зупинився, або якщо активно працюватиме дві команди, то буде оцінювати журі, чия розповідь більше сподобалась.
Предмети: булава, подушка, весельце, яйце, летючий корабель, горнятко, мотузка, бочка, смола, намисто, ріпка.
9. Руханка-інсценізація (під коментар вчителя)
Персонажі: Дід, Баба, Івасик-Телесик, Баба Яга, Солом׳яний бичок, Гусеня, Вовк, Троє поросят, Колобок.
- Пішли якось Дід та Баба в ліс по гриби та й бачать як над ними ІвасикТелесик на гусеняті летить .Тільки нахилились до грибочка, чують, як щось гуде. То наздоганяє Івасика-Телесика Баба Яга. Пішли вони далі. Бачать, на поляні бореться Солом׳яний бичок із вовком. Той хотів відгризти в бичка бочок, але влип у смолу, що й не відчепитись Куди бичок поверне туди й вовк слідом. Злякались Дід і Баба Вовка і пішли далі. Чують щось стукає. Так це ж троє поросяток будують собі житло. Хотіли вони там зупинитись відпочити, як от котиться колобок. Дід коли той духмяний запах почув –так і давай
Колобочка ловити. Зголоднів, мабуть, гриби збираючи…
10. Метод гронування. Казка «Котигорошко»
- Сенс цього конкурсу полягає в тому, щоб назвати якомога більше персонажів казки Котигорошко.
11. Естафета в командах. Казка «Дідова і Бабина дочка»
- Діти, а чи пам׳ятаєте ви головну героїню казки «Дідова і Бабина дочка»? - Так, це була дідова дочка. А яке завдання їй дала Пані Метелиця робити кожного дня?(Збивати подушки)
- А як потрібно це робити? (Підкидати дуже високо, щоб аж пух летів) - От зараз і ми позмагаємось, яка команда зможе краще і швидше збити подушки. Вам потрібно збити подушку і передати товаришу по команді, перекинувши у руки.
ІІІ. Підсумок заняття
1. Підбиття підсумків змагань
2. Рефлексія. Хвилинка поезії
- Спробуйте скласти віршик «Кого я люблю»
Люблю…неньку, …брата, сестричку…,
…тата.
3.Вправа «Паркан думок»
- Який незвичайний світ ми сьогодні відвідали?
- Чи вдалось вам відчути себе частинкою цих казок?
- Які члени родини зустрічались на нашому занятті?
- Чи зустрічались труднощі і випробування їх родинам?
- Що допомагало їм переборювати труднощі?
- Чи важлива підтримка родини у життєвих випробуваннях?
- Що ви взяли для себе із нашого заняття?
- Якої родинної мудрості навчають нас казки?
4.Слово вчителя
- На нашому занятті ми вкотре переконались, що велику роль в житті кожного з нас відіграє родина. Людина сильна тоді, коли вона не самотня, коли її є кому підтримати. Адже сім׳я – це те місце, де завжди знаходиш затишок і спокій, ховаєшся від лиха і негоди.