Виховна година до 100 -річчя від дня народження українського педагога, письменника, В.О.Сухомлинського у 2-му інклюзивному класі
Підготувала
вчитель початкових класів
Бердянської ЗОШ №13
Чайка А.С.
До 100-річчя від дня народження
Тема: Школа казок В. Сухомлинського
Мета: познайомити учнів з біографією та творами В.О.Сухомлинського; розвивати спостережливість, допитливість, вміння давати оцінку вчинкам героїв оповідань; виховувати доброту, чуйність, толерантність, любов до рідних та близьких людей, любов до природи, гордість за українську літературну спадщину.
Обладнання: твори В.Сухомлинського, книжки В.Сухомлинського, портрет письменника, сердечки-шаблони на кожного учня.
Методи і прийоми роботи: демонстрація презентації, розповідь, виставка книжок, робота з книжкою, ілюстрування оповідання, інсценізація, вправа «асоціативний кущ», творча робота, вправа «Мікрофон».
Хід виховної години
І. Організаційний момент.
Вправа «Настрій». * Учні приклеюють листки до малюнків із відповідним настроєм.
ІІ. Повідомлення теми, мети виховної години *
Виховну годину сьогодні присвячено українському письменнику, вченому, вчителю – В.Сухомлинському. Ми познайомимося з життям, творами великого українця.
ІІІ. Основна частина виховної години.
Не так давно, в минулому столітті, жив на світі педагог, учений, письменник В.О.Сухомлинський (1918 – 1970). Він дуже любив дітей. Навчав їх, а ще писав для них багато-багато оповідань, казок: про ласкаве сонечко і м"яку зелену травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. Він писав про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоби діти виросли добрими і чуйними, працьовитими, щоб любили тата і маму, рідну домівку, нашу Батьківщину з широкими луками, зеленими садами, безмежними ланами".
Зверніть увагу на добрі, уважні, лагідні очі і високе чоло, що свідчить про великий розум, відкриту душу, ніжна і добра посмішка завжди осявала його обличчя.
2. Виставка творів письменника, фотосушка
Погляньте на нашу виставку книжок В.Сухомлинського. Ці книжки розкажуть вам по життя хлопчиків і дівчаток, про життя рослин і тварин. Книжки навчать вас бачити красу природи, рости добрими та сміливими людьми.
Погляньте на ці фото, на них все життя письменника. На всіх фото він посміхається…
-Запитання: Про що можна сказати, дивлячись на ці фото? Якою він був людиною?
Всі оповідання і казки В.Сухомлинського прості й зрозумілі. Але читати їх треба повільно, аби добре зрозуміти, що саме хотів сказати автор у кожному оповіданні. (Бесіда з учнями)
-Запитання. Діти, з яких джерел ви дізнаєтесь про життя людей, тварин, рослин? (З книг. Книги навчають, розповідають, розвивають творчу уяву). *
-Запитання. Ви помітили, що слова «школа» і «книга» мають багато спільного? Що саме? (Дають знання) *
-Запитання. А ви уявляєте школу без книг? (Ні). Тому у В.Сухомлинського є влучний вислів «Школа - це насамперед книжка». *
Перегляд книжкової виставки «Серце, віддане дітям» *
Робота з оповіданням В.Сухомлинського "Скільки ж ранків я проспав?"
!Діти з ООП в залежності від нозології читають оповідання, до оповідання додаються малюнки. *
Послухайте оповідання про красу української природи і скажіть: «З чим знайомить і до чого закликає автор?»
(читання вчителем)
Скільки ж ранків я проспав
Третьокласник Василько запитав у батька:
- Тату, а що я робитиму влітку?
- Відпочиватимеш і працюватимеш,- відповів батько. - Завтра поїдемо зі мною в поле. Добре?
- Добре! - зрадів Василько.
Васильків батько працював агрономом. Він вставав удосвіта і їхав у поле.
Василько крізь сон почув, як хтось доторкнувся до його плеча. Ой, як не хочеться вставати! Але пригадав Василько, що сьогодні вони з батьком їдуть у поле. Підвівся, подивився довкола. Надворі ще темно. На небі зірки сяють, а на сході червоніє.
Василько вмився, поснідав з батьком. Ось вони вже і на подвір'ї. Василько показує на рожеве небо на сході й питає:
- Тату, що воно таке? Чому небо червоне? Невже там пожежа? Батько усміхнувся:
- А хіба ти ніколи не бачив, як сонце сходить?
- Не бачив,- відповів Василько.- Дивись,- сказав батько. - Побачиш раз - захочеться бачити щодня.
Потім вони стояли на околиці села. Перед ними зеленіло пшеничне поле. Сонячні промені блищали в крапельках роси. В блакитному небі співав жайворонок. Василько стояв, мов зачарований.
- Ой, красиво ж! - тихо промовив він.-Невже щодня так красиво?
- Щодня! - відповів батько.
- Скільки ж ранків я проспав! - з жалем промовив Василько.
- Чому Василько з жалем промовив, що проспав багато ранків?
Фізкультхвилинка *
Робота з книжкою. *
Розгляд книжечок та творів В.Сухомлинського
а) обкладинки (хто автор, як називається, опис малюнка).
б) сторінок і змісту книжки.
в) читання учнями тексту.
!Діти з ООП розфарбовують ілюстрацію до першого оповідання! (Скільки ранків я проспав?). *
Горбатенька дівчинка
Клас розв'язував задачу. Учні схилились над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
— Відчини двері й подивись, хто там стукає,— мовив учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п'ять пар очей впилися в незнайому дівчинку.
Вона була горбатенька.
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися. Учитель полегшено перевів дух. — Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька? Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:
— Я
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
Хто привів дівчинку до класу?
6. Ілюстрування оповідання "Яблуко в осінньому саду". *
(Читання вчителем оповідання)
Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим лист ком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко.Оля й Ніна аж скрикнули від радості.
— Як воно тут збереглося? — з подивом запитала Оля.
— Зараз ми його зірвемо, — сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках.Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:
— Хай тобі буде яблуко, Ніно...
Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:
— Хай тобі буде яблуко, Олю...Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.Віддали їй яблуко.В маминих очах сяяла радість. Мама розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.
- Яку пору зображено? *
- Як звали дівчаток? *
- Що побачили на яблуньці? *
- Яким був ранок? *
- Кому віддали яблуко? *
- Що зробила мама з яблуком? *
- Що засяяло у очах мами? *
- Якими показано дівчаток?
- Чого вчить оповідання? *
Для дітей з ООП взалежності від нозології записання на папері! *
Намалюйте ілюстрацію до оповідання.
Флешмоб «Серце доброти». *
ІV. Заключна частина. Підсумки виховної години.
Рефлексія. *
1) Гра «Мікрофон» *
- Які ваші враження від виховної години?
- Над чим працювали на виховній годині?
- Що на вашу думку вдалося найкраще? Чому?
- Чого навчилися на виховній годині?
2) Учні продовжують фразу «Сьогодні я …» *
3) Чого вчить нас В. Сухомлинський? *
Примітка: де, стоїть * - обов’язково беруть участь діти з ООП!