Одним із завдань позакласної роботи з екологічного виховання, вважаю розширення обсягу зацікавленості молодших школярів до природи, формування його стійкості та спрямованості до всього в природі, до охорони довкілля. А екологічні вікторини, конкурси допомагають учням у цікавій формі пізнавати природу.
ЕКОСТЕЖИНКИ справжнього природознавця
Мета: здійснення екоосвіти та формування чуття справжнього природознавця; забезпечення вільного творчого інтелектуального розвитку дітей, вдосконалення їхніх здібностей та обдарувань, стимулювання творчої активності і самореалізації кожної особистості як громадянина України; виховувати любов до природи, всього живого, вчити дітей розуміти і знати природу, відчувати її радощі і болі, сприяти естетичному вихованню учнів, розширенню знань та уявлень учнів про прекрасне, розуміти і відчувати прекрасне у навколишньому житті.
Обладнання: картки з малюнками, плакати, твори.
Підготовка: дібрати цікаві завдання-повідомлення про природу, вивчити загадки, прислів’я, приказки, прикмети.
Хід роботи:
СТЕЖИНКА «БЕРЕЖЕМО ПРИРОДУ»
В.О.Сухомлинський «Хлопчик і дзвіночок Конвалії»
Настала весна. Із землі визирнула зелена стрілочка. Вона швидко росла, потім поділилась на два листочки. Листочки стали великими. Між ними з'явився паросточок. Він піднявся, прихилився до одного листочка, а рано-вранці зацвів Дзвіночок. Це був Дзвіночок Конвалії.
Побачив Дзвіночка Конвалії маленький Хлопчик. Його так вразила краса квіточки, що він не міг відвести від неї очей. Хлопчик простяг руку і хотів зірвати квітку. Дзвіночок шепоче:
Хлопчик задивився на Дзвіночок Конвалії.
Квітка була прекрасна. Вона була схожа на ранкове небо і на блакитну воду ставка і ще на щось дивовижно красиве. Хлопчик усе це відчував, але словами висловити не зміг. Він стояв біля Дзвіночка Конвалії, зачарований красою квітки. Стояв і мовчав.
— Рости, Дзвіночку, — тихо мовив Хлопчик.
Запитання і завдання до казки:
За описами діти вгадують про які квіти розповідають їхні друзі.
Гра «Світ природи»
Поділити дітей на групи та роздати їм картки з малюнками дерев, тварин, птахів, комах, річки, моря, сонця тощо.
Кожна група має подумати і розповісти, яку користь приносить людям той чи інший мешканець світу природи, не називаючи себе.
По розповідях одне одного діти відгадують, про кого розповідають їхні товариші.
Бесіда
Запитання і завдання для бесіди:
1. Уявіть, що одного разу ви побачили людину, яка на ваших очах зламала дерево, вдарила палицею тварину, кинула камінцем у пташку. Що ви сказали б цій людині?
Малюнок «Допоможемо деревам»
Прочитати дітям прислів'я: «Хто не жаліє природу, той шкодить сам собі».
Поділити дітей на пари. Кожна пара малює деревце, а потім розповідає, як йому допомагатиме.
Творче завдання «Розмова квітів»
Поділити дітей на пари. Одна дитина в парі — квітка, яка росте в лузі чи лісі, друга — її зірвана сестра, що стоїть у вазі. Діти мають придумати сценку-діалог між квітами про те, як їм живеться.
СТЕЖИНКА «ПРИРОДОЗНАВЕЦЬ»
Завдання до конкурсу:
Відповіді:
9. По восьмеро очей мають усі павуки. У більшості комах багато очей, точніше, окремих зорових одиниць. Кількість їх різна у різних комах: у кімнатної мухи - до 4000, а в бабок - до 28000.
12. Найбільший африканський слон важить 6 тонн. А китова акула досягає ваги 30 тонн.
13. У риб, за рідкісним винятком, немає повік, тому вони не можуть заплющувати очі.
14. Найбільше ікринок (до 300 мільйонів штук) викидає місяць-риба. Найменше - акула. Акула-пилкохвіст - лише дві ікринки.
15. Найдальші мандрівки здійснює вугор, добираючись від берегів Європи до нерестилищ у Саргасовому морі; він долає шлях у шість тисяч кілометрів.
16. Найбільший у світі птах - африканський страус, а найменший - колібрі, він трохи більший від джмеля.
19. Найраніше до нас навесні прилітають граки, за ними летять шпаки і жайворонки.
20. Найвища тварина - жирафа. Її зріст майже 5 метрів. Найдовша тварина - черв'як-паразит, що живе у шлунку китів - до 40 метрів.
СТЕЖИНКА «ДОСЛІДЖУЄМО ДОВКІЛЛЯ»
Конкурс « Хто швидше»
СТЕЖИНКА «ФЛОРА»
Загадки із грядки
Гра «Садівники»
Розвішуються формати із зображенням саду, городу, лісу, степу, на яких є порожні квадрати;учні отримують конверти, в яких містяться картинки із зображенням різних рослин.
(Можливий варіант почергового запису слів, до повного вичерпання однієї з команд. Наприклад: САД – яблуня,порічка, смородина…)
- Зараз ми будемо садівниками.
Для цього розділимось на 4 команди. Завдання полягає в тому, щоб посадити рослини там, де вони мають рости. Виграє та команда, яка швидше і безпомилково виконає завдання.
СТЕЖИНКА «ФАУНА»
Загадки про тварин
Гра «Продовж прислів’я».
Багато знає лисиця, а ще більше той, … хто її ловить.
Байдуже ракові, в якому його горщику … зварять.
Бачить кіт сало, та сили … мало.
Бджола мала, а й та … працює.
В закритий рот муха … не влізе.
Вовків боятися, то в ліс не ходити.
Восени й горобець багатий.
В очі лисицею, а за очі вовчицею.
Де ластівка не літає, а в квітні додому прилітає.
Дешева риба – погана юшка.
Дивиться, як баран на нові ворота.
Добру людину бджола не кусає.
До їжі – вовк, а до роботи – заєць.
Зайця ноги носять, вовка зуби годують.
Зимою деньок, як комарів носок.
Кінь на чотирьох, та й то спотикається.
Кожна жаба своє болото хвалить.
Курчат восени лічать.
Ластівка день починає, а соловейко кінчає.
Ластівки низько літають – дощ обіцяють.
Лови рибу не на сковороді, а у воді.
Миша не одну дірку до хати має.
Молодець проти овець, а проти молодця і сам вівця.
На сміливого собака гавкає, а боягуза кусає.
Одна бджола мало меду наносить.
Паршива вівця все стадо запоганить.
Побачив шпака у дворі – знай: весна на порі.
Погана пташка, якій своє гніздо не миле.
Про вовка промовка, а вовк до хати.
Скільки вовка не годуй, а він все в ліс дивиться.
Старого лиса не виманиш з лісу.
Хороша пава, та погана слава.
Хто два зайці гонить, жодного не здогонить.
Як миша сита, то їй і борошно гірке.
СТЕЖИНКА « ЕКОЛОГІЯ»
Бесіда
Запитання і завдання для бесіди:
СТЕЖИНКА «НАШ КРАЙ»
Практична робота ( розповідь, вірш, малюнок)
Завдання:
Завдання для родини
Попросити дітей, щоб вони разом зі своїми батьками біля будинку посадили маленькі деревця. А потім склали план, як вони допомагають цим деревцям.