Виховна година "Екостежинки справжнього природознавця"

Про матеріал

Одним із завдань позакласної роботи з екологічного виховання, вважаю розширення обсягу зацікавленості молодших школярів до природи, формування його стійкості та спрямованості до всього в природі, до охорони довкілля. А екологічні вікторини, конкурси допомагають учням у цікавій формі пізнавати природу.

Перегляд файлу

ЕКОСТЕЖИНКИ  справжнього природознавця

 

Мета: здійснення екоосвіти та формування чуття справжнього природознавця;  забезпечення вільного творчого інтелектуального розвитку дітей, вдосконалення їхніх здібностей та обдарувань, стимулювання творчої активності і самореалізації кожної особистості як громадянина України; виховувати любов до природи, всього живого, вчити дітей розуміти і знати природу, відчувати її радощі і болі, сприяти естетичному вихованню учнів, розширенню знань та уявлень учнів про прекрасне, розуміти  і відчувати прекрасне у навколишньому житті.

Обладнання: картки з малюнками, плакати, твори.

Підготовка: дібрати цікаві завдання-повідомлення про природу, вивчити загадки, прислів’я, приказки, прикмети.

 

Хід роботи:

  1. СТЕЖИНКА «БЕРЕЖЕМО ПРИРОДУ»
  2. СТЕЖИНКА «ПРИРОДОЗНАВЕЦЬ»
  3. СТЕЖИНКА «ДОСЛІДЖУЄМО ДОВКІЛЛЯ»
  4. СТЕЖИНКА «ФЛОРА»
  5. СТЕЖИНКА «ФАУНА»
  6. СТЕЖИНКА « ЕКОЛОГІЯ»
  7. СТЕЖИНКА «НАШ КРАЙ»

 

СТЕЖИНКА «БЕРЕЖЕМО ПРИРОДУ»

В.О.Сухомлинський «Хлопчик і дзвіночок Конвалії»

   Настала весна. Із землі визирнула зелена стрі­лочка. Вона швидко росла, потім поділилась на два листочки. Листочки стали великими. Між ними з'я­вився паросточок. Він піднявся, прихилився до одно­го листочка, а рано-вранці зацвів Дзвіночок. Це був Дзвіночок Конвалії.

   Побачив Дзвіночка Конвалії маленький Хлопчик. Його так вразила краса квіточки, що він не міг від­вести від неї очей. Хлопчик простяг руку і хотів зір­вати квітку. Дзвіночок шепоче:

  •      Хлопчику, для чого ти хочеш мене зірвати?
  •      Ти мені дуже подобаєшся. Ти такий гарний.
  •      Добре, — сказав Дзвіночок Конвалії і тихенько зітхнув. — Зривай, але спочатку скажи, який я кра­сивий.

Хлопчик задивився на Дзвіночок Конвалії.

   Квітка була прекрасна. Вона була схожа на ранко­ве небо і на блакитну воду ставка і ще на щось диво­вижно красиве. Хлопчик усе це відчував, але слова­ми висловити не зміг. Він стояв біля Дзвіночка Кон­валії, зачарований красою квітки. Стояв і мовчав.

 Рости, Дзвіночку, — тихо мовив Хлопчик.
Запитання і завдання до казки:

  1.       Як ви думаєте, чому хлопчик все ж таки не зірвав конвалії?
  2.       Як би ви вчинили, коли б захотілося зірвати кра­сиву квітку?
  3.       Опишіть красу квітів, не називаючи їх.

    За описами діти вгадують про які квіти розповідають їхні друзі.

 

Гра «Світ природи»

Поділити дітей на групи та роздати їм картки з малюнка­ми дерев, тварин, птахів, комах, річки, моря, сонця тощо.

Кожна група має подумати і розповісти, яку користь приносить людям той чи інший мешканець світу приро­ди, не називаючи себе.

По розповідях одне одного діти відгадують, про кого розповідають їхні товариші.

Бесіда

Запитання і завдання для бесіди:

1. Уявіть, що одного разу ви побачили людину, яка на ваших очах зламала дерево, вдарила палицею тварину, кинула камінцем у пташку. Що ви сказали б цій людині?

 

Малюнок «Допоможемо деревам»

Прочитати дітям прислів'я: «Хто не жаліє природу, той шкодить сам собі».

Поділити дітей на пари. Кожна пара малює деревце, а потім розповідає, як йому допомагатиме.

Творче завдання «Розмова квітів»

Поділити дітей на пари. Одна дитина в парі — квітка, яка росте в лузі чи лісі, друга — її зірвана сестра, що стоїть у вазі. Діти мають придумати сценку-діалог між квітами про те, як їм живеться.

 

СТЕЖИНКА «ПРИРОДОЗНАВЕЦЬ»

Завдання до конкурсу:

  1. Скільки ніг мають комахи і скільки павуки?
  2. Які комахи мають такі самі назви, як і ссавці?
  3. Кого називають «бджолиним вовком»?
  4. Яка комаха «чує» ногами?
  5. Який метелик може «говорити»?
  6. Яких комах можна вважати свійськими?
  7. У скільки разів вантаж, більший за їхню власну вагу, ржуть підняти: гусінь, мурашки і п'явки?
  8. Чому від укусу комара свербить тіло?
  9. Які тварини мають багато очей?
  10.  Чи корисні жаби?
  11.  Чи завжди гине заморожена риба?
  12.  Хто важчий: акула чи слон?
  13. Чи заплющують риби очі під час сну?
  14. Скільки ікринок викидають риби?
  15. Які риби здійснюють найдальші мандрівки?
  16. Які найбільші і найменші птахи на Землі?
  17. Які птахи не висиджують яйця?
  18. Який птах переносить пташенят у лапах?
  19. Які птахи прилітають до нас навесні найраніше?
  20. Яка найвища і найдовша тварина на землі?
  21. Хто бігає, плаває, літає найшвидше?
  22. Які тварини найшвидше закопуються в землю?
  23. Який ссавець пірнає найглибше?
  24. Скільки важить новонароджений велетенський кенгуру?
  25. Кого вважають предком собак?
  26. Хто спить униз головою?
  27. Яких тварин в Індії називають священними?
  28. Яким тваринам, де й чому поставлено пам'ятники?

 

Відповіді:

  1. Усі комахи мають по шість ніг, а павуки - по вісім.
  2. Жуки - носоріг, олень, слоник; метелик - ведмеди­ця.
  3. «Бджолиним вовком» називають осу, що риє. Вона запасає для своїх личинок медоносних бджіл.
  4. Ногами «чує» коник, органи слуху розміщені у ньо­го на гомілках передніх ніг.
  5. «Говорити» може метелик «мертва голова» за допомогою органа, розміщеного в горлі. Звук утво­рюється від засмоктування повітря у стравохід.
  1. Людина одомашнила шовкопряда і медоносну бджо­лу.
  2. Гусінь може підняти вантаж приблизно у 25 разів більший за власну вагу, мурахи - у 100 разів, а п'явки - у 1500 разів.
  3. Встромляючи хоботок у шкіру, комар вводить у рану отруйну слину, яка й викликає сверблячку. В мо­мент уколу ми не відчуваємо болю, бо слина містить знеболювальну речовину. Коли минає її дія, виникає свер­блячка.

9. По восьмеро очей мають усі павуки. У більшості комах багато очей, точніше, окремих зорових одиниць. Кількість їх різна у різних комах: у кімнат­ної мухи - до 4000, а в бабок - до 28000.

  1. Більшість жаб дуже корисні - вони знищують безліч шкідливих комах.
  2. Заморожена риба оживає, якщо в неї не промер­зають кровоносні судини. Добре переносять заморо­жування окунь, карась.

12.  Найбільший африканський слон важить 6 тонн. А китова акула досягає ваги 30 тонн.

13.  У риб, за рідкісним винятком, немає повік, тому вони не можуть заплющувати очі.

14.  Найбільше ікринок (до 300 мільйонів штук) вики­дає місяць-риба. Найменше - акула. Акула-пилкохвіст - лише дві ікринки.

15.  Найдальші мандрівки здійснює вугор, добираючись від берегів Європи до нерестилищ у Саргасовому морі; він долає шлях у шість тисяч кілометрів.

16.  Найбільший у світі птах - африканський страус, а найменший - колібрі, він трохи більший від джмеля.

  1. Не висиджують пташенят зозулі, австралійські смітні кури.
  2. З одного житла в інше переносять пташенят у лапах вальдшнепи.

19.  Найраніше до нас навесні прилітають граки, за ними летять шпаки і жайворонки.

20. Найвища тварина - жирафа. Її зріст майже 5 метрів. Найдовша тварина - черв'як-паразит, що живе у шлунку китів - до 40 метрів.

  1. Чемпіон із швидкістю плавання - меч-риба. Вона досягає швидкості до 100 км/год. Швидше за усіх бігає гепард - його швидкість 100 км/год. Більшу швидкість розвиває голкохвостий стриж - до 170 км/год.
  2. Дуже швидко зариваються в землю кріт, сліпак, ящірка, круглоголівка, найшвидше - трубкозуб.
  3. На глибину понад кілометр пірнають кашалоти.
  4. Новонароджене кенгуреня важить кілька грамів, тобто в 40 тисяч разів менше, ніж його мати.
  5. Довго вважали, що предками одних собак є вовки, інших - шакали. Нині предком собак вважають вовка.
  6. Головою вниз сплять кажани.
  7. Священними тваринами в Індії вважають корову й деяких мавп.
  8. Пам'ятники поставлено собакам: у Парижі - сен­бернару, який врятував під час снігових заносів в Аль­пах 41 потерпілого; у Нью-Йорку - вожаєві запрягу Балту, який приніс під час епідемії в занесене снігом сели­ще на Алясці протидифтерійну сироватку; в Колтушах - собаці, який служить медицині; у Токіо - запрягові собак, залишених експедицією на зимівлю в Антарктиці: у Борго-Сан-Лоренцо в Італії - собаці Вірному, який 14 років щовечора ходив на автобусну зупинку зустріча­ти свого господаря, загиблого під час війни. У Римі споруджено бронзовий пам'ятник в'ючному віслюкові. тварині-трудівникові,який віддано поділяє з італійським селянином усі труднощі його життя.

 

СТЕЖИНКА «ДОСЛІДЖУЄМО ДОВКІЛЛЯ»

Конкурс « Хто швидше»

  1. Як називається людське житло?   (Будинок)
  2. Що будують люди на ріках, щоб мати світло?   (Електростанцію)
  3. Що люди виробляють з дерева?   (Папір)
  4. Чим перевозять нафту морями?   (Танкерами)
  5. Що виникає в лісі, якщо не загасити вогнище?   (Пожежа)
  6. Що роблять у лісі, коли прокладають дорогу?   (Вирубку)
  7. Що появляється на дзеркалі, коли ми на нього дихаємо?   (Пара)
  8. Чого в повітрі найбільше?   (Азоту)
  9. Як називається рух повітря?   (Вітер)
  10. Що встановлюють на підприємствах, щоб повітря було чистим?   (Фільтри)
  11. Синонім до слова «катастрофа».   (Аварія)
  12. Що за коромисло через річку повисло?   (Веселка)
  13. Що буває з малої хмари?   (Великий дощ)
  14. Чим вкривається взимку річка?   (Льодом)
  15. Чим дихає чайник під час кипіння?   (Парою)
  16. Яка гірська порода допомагає нам учитися?   (Графіт)
  17. Які гриби потрібні для випікання хліба?   (Дріжджові)
  18. Які гриби утворюються на продуктах харчування?   (Цвіль)
  19. Чого ми не бачимо, але вживаємо?   (Повітря)
  20. Що постійно потрібно шкірі?   (Чистота)

 

СТЕЖИНКА «ФЛОРА»

Загадки із грядки

  1. Хто старший: овес чи ячмінь?    (Ячмінь, бо з вусами)
  2. Що росте без колосу?   (Гречка)
  3. Сімсот поросят на кілочку висять.   (Квасоля)
  4. Що то за птиця, що під землею кубло в’є і яйця несе?   (Картопля)
  5. Стоїть півень на току у червонім ковпаку.   (Мак)
  6. Під лопухом лежить, хвостом стебло держить.   (Огірок)
  7. Зверху кругленьке, а всередині червоненьке.   (Кавун)
  8. Як зростав – у землю ліз, хто дістав – утерсь до сліз.   (Хрін)
  9. Який корінь, який цвіт любить кожний в світі кіт?   (Корінь валеряни)
  10. Маленьке, біленьке, а бабу з воза зсадить.   (Гриб)

 

 

Гра «Садівники»

Розвішуються формати із зображенням саду, городу, лісу, степу, на яких є порожні квадрати;учні отримують конверти, в яких містяться картинки із зображенням різних рослин.

(Можливий варіант почергового запису слів, до повного вичерпання однієї з команд. Наприклад: САД – яблуня,порічка, смородина…)

- Зараз ми будемо садівниками.

Для цього розділимось на 4 команди. Завдання полягає в тому, щоб посадити рослини там, де вони мають рости. Виграє та команда, яка швидше і безпомилково виконає завдання.

 

СТЕЖИНКА «ФАУНА»

Загадки про тварин

  1. Йде в поле – як дощечка, а з поля – як бочечка.   (Корова)
  2. Хто боком спить, а лежачи їсть?   (Свиня)
  3. Хто родиться з бородою?   (Цап, коза)
  4. Хто спить, а очей не заплющує?   (Заєць)
  5. Без рук, без ніг, а по землі ходить.   (Змій)
  6. Є крила, а не літає.   (Риба)
  7. Двічі родиться, а раз умирає.   (Птах)
  8. Хто із води виходить сухим?   (Гуска, качка)
  9. Хто мене вб’є, свою кров проллє.   (Комар)

Гра «Продовж прислів’я».

Багато знає лисиця, а ще більше той, …      хто її ловить.

Байдуже ракові, в якому його горщику …      зварять.

Бачить кіт сало, та сили …        мало.

Бджола мала, а й та …      працює.

В закритий рот муха …    не влізе.                

Вовків боятися, то в ліс не ходити.

Восени й горобець багатий.

В очі лисицею, а за очі вовчицею.

Де ластівка не літає, а в квітні додому прилітає.

Дешева риба – погана юшка.

Дивиться, як баран на нові ворота.

Добру людину бджола не кусає.

До їжі – вовк, а до роботи – заєць.

Зайця ноги носять, вовка зуби годують.

Зимою деньок, як комарів носок.  

Кінь на чотирьох, та й то спотикається.

Кожна жаба своє болото хвалить.

Курчат восени лічать.

Ластівка день починає, а соловейко кінчає.

Ластівки низько літають – дощ обіцяють.

Лови рибу не на сковороді, а у воді.

Миша не одну дірку до хати має.

Молодець проти овець, а проти молодця і сам вівця.  

На сміливого собака гавкає, а боягуза кусає.

Одна бджола мало меду наносить.

Паршива вівця все стадо запоганить.

Побачив шпака у дворі – знай: весна на порі.  

Погана пташка, якій своє гніздо не миле.

Про вовка промовка, а вовк до хати.

Скільки вовка не годуй, а він все в ліс дивиться.

Старого лиса не виманиш з лісу.

Хороша пава, та погана слава.  

Хто два зайці гонить, жодного не здогонить.

Як миша сита, то їй і борошно гірке.

 

СТЕЖИНКА « ЕКОЛОГІЯ»

Бесіда

Запитання і завдання для бесіди:

  1. Вплив діяльності людини на природу.
  2. Вплив радіації на живі організми.
  3. Чорнобильська трагедія, її наслідки.
  4. Забруднення міст, сільської місцевості.
  5. Екологічні проблеми найбільших рік України.
  6. Екологічні проблеми нашої місцевості.

 

СТЕЖИНКА «НАШ КРАЙ»

Практична робота ( розповідь, вірш, малюнок)

Завдання:

  1. Щасливе місце на землі.
  2. Чи впливаємо ми на погоду.
  3. Рослини – символи України.

Завдання для родини

Попросити  дітей, щоб вони разом зі своїми батьками біля будинку посадили маленькі деревця. А потім склали план, як вони допомагають цим деревцям.

 

 

 

docx
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку