Сценарій першого уроку для учнів 7-8 класу. Мета уроку: продовжувати знайомити учнів із людськими чеснотами; ознайомити учнів із сучасними добротворцями; довести до свідомості дітей, що добро й милосердя чиняться безкорисливо; викликати у дітей бажання творити добро, бути милосердними й уникати злих вчинків.
До сценарію уроку прикріплено міні-квест "У пошуках добра" для проходження якого, учням необхідно розв'язати ребуси, загадки та навчитися використовувати такі мобільні додатки, як "Сканер QR-кодів" та додатком для створення та роботи з доповненою реальністю "Wallame".
Сценарій першого уроку для учнів 8-го класу у 2018-2019 навчальному році
на тему: «Добротворення – наша мета»
Мета: продовжувати знайомити учнів із людськими чеснотами; ознайомити учнів із сучасними добротворцями; довести до свідомості дітей, що добро й милосердя чиняться безкорисливо; викликати у дітей бажання творити добро, бути милосердними й уникати злих вчинків.
Обладнання: ноутбук, проектор, картки для квесту (див. Додаток А), власні девайси учнів із програмами Wallame та сканером QR-кодів, символічні медалі чи грамоти за перемогу у міні квесті.
Хід уроку:
«Доброта – це те, що може почути
глухий і побачити сліпий».
Марк Твен
Вчитель: Вітаю вас, діти, з початком нового навчального року! Школа радісно зустріла вас затишними класами, новими підручниками і готова турбуватися про вас, відкрити секрети наук, збагатити міцними знаннями, які необхідні в житті кожної людини. Сьогодні, на нашій першій зустрічі в цьому навчальному році, ми будемо говорити про дуже важливу та значущу річ в нашому житті. Уважно прочитайте епіграф до уроку (що написано на дошці, чи слайді). Подумайте: а що таке добро для вас? (Мозковий штурм).
Отже, Добро — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події. Очевидно, що добро є повязаним з волею людини і залежить від якості волі людини. Така інтерпретація представляє зовнішнє добро непостійним і мінливим в залежності від того чи іншого хотіння людини. Наша з вами задача, навчитися творити добрі справи.
Добрих справ ніколи не буває забагато. Але навіть найменші з них інколи коштують більше, аніж усі багатства світу! Дізнаючись про такі вчинки, починаєш вірити в те, що в людях є ще терпимість і любов.
Сьогодні у соціальних мережах та інших ЗМІ, можна знайти безліч історій про людей, які роблять добрі справи, та не потребують нічого натомість. Давайте послухаємо декілька з них (Розповідь учнів та одночасна трансляція слайдів із фотографіями).
Учень 1: Новий будинок собаки з притулку.
Костянтин Хабенський (російський актор) узяв з притулку самого звичайного, безпородного собаку, який багато чого побачив на своєму короткому віці. Пес був брудним, слабким і хворим. Але актор його відмив, вилікував і вони стали справжніми друзями. Ночами Костянтин тепер спеціально залишає ввімкненим світло, бо пес боїться темряви.
Учень 2: Подяка за порятунок.
Багато років тому пожежний на ім'я Майк Хьюз врятував життя 9-місячній дитині, витягши її з ліжечка і винісши з палаючого будинку. У 2015 році Даніель Девісон, та сама дівчинка, запросила свого рятівника на випускний вечір і вимовила дуже зворушливу і щиру промову: «Присутність Майка на цій церемонії дуже важлива для мене. Я постійно плачу від щастя, коли думаю, що все могло бути зовсім інакше. Мене б не було тут, якби не ти».
Учень 3: Один в день народження.
У 6-річного малюка-аутиста Гленна Буратті немає справжніх друзів, йому складно спілкуватися з людьми. Але на свій день народження він і його мама запросили знайомих, щоб відзначити це свято. Однак ніхто із запрошених так і не прийшов. Засмучена мама Гленна написала про це в Facebook і вже через кілька годин до їхнього будинку з шумом під'їхали кілька поліцейських і пожежних машин. Ці хлопці, дізнавшись що до хлопчика на день народження ніхто не прийшов, вирішили привітати його самі. Вони не тільки привезли йому подарунки, але навіть дозволили посидіти в своїх машинах і включити сигнальні вогні.
Учень 4: Допомогти, замість того, щоб насміхатися.
Одного разу Джош Сайганік, проходячи повз старого будинку, в якому живе літня людина, почув як двоє підлітків потішаються над тим, як жахливо виглядає цей будинок. Джош написав про це у себе в Facebook і закликав волонтерів допомогти старому пофарбувати будинок. На його прохання відгукнулися майже 100 людей. Спільними зусиллями вони допомогли зробити косметичний ремонт цього будинку.
Учень 5: Зробити останні дні життя щасливішим.
Ніколь Елліот з Колумбуса побачила оголошення про те, що невиліковно хворому псу Честеру потрібен господар, щоб подбати про нього в його останні дні, і не змогла пройти повз. Вона вирішила взяти дворнягу собі, щоб хоча б перед смертю оточити його теплом і турботою. Часу даремно вони не втрачали: Честер вже встиг покататися на машині з відкритими вікнами, наїстися смачних хот-догів і навіть розслабитися в спа-ванні.
Учень 1: Одне фото, яке перевернуло все життя.
Прогулюючись по вечірніх вулицях філліпінского міста Мандауе, студентка Джойс Гілос-Торрефранка, побачила маленького бездомного хлопчика, який робив уроки при світлі вікон «Макдоналдса». Вона сфотографувала хлопчика і опублікувала фото в соцмережах. Через деякий час люди стали посилати грошові пожертвування, щоб допомогти цьому малюкові, а філліпінскі політики дали йому державну стипендію.
Учень 2: Один за всіх і всі за одного.
Через хворобу хлопець не зміг піти на випускний і дуже переживав з цього приводу. Але випускний сам прийшов до нього. Усі однокласники прийшли до хворого хлопця додому замість святкування, щоб підтримати його.
Учень 3: Порятунок оленяти.
У Народній Республіці Бангладеш, неподалік від округу Поїхали, під час повені хлопчик на ім'я Білал побачив потопаюче оленя, яке відстало від своєї сім'ї і вже не могло самостійно вибратися з води. Ризикуючи власним життям Білал пірнув у глибоку воду і врятував тварину.
Учень 4: Магазин іграшок для дітей.
Мешканка Нью-Йорка на ім'я Керол Сачман купила магазин іграшок, який був на межі розорення. Але зробила вона це не для того, щоб розвивати бізнес. Весь товар цього магазину вона відправила в міський відділ департаменту допомоги бездомним дітям.
Учень 5: Турбота про покинутих тварин.
Коли після аварії на Фукусимі всі спішно покинули заборонену зону, Наото Мацімура був єдиним хто потім знову повернувся в місто. Він не зміг залишити одних всіх тих тварин, яких люди залишали покидаючи свої будинки.
(Матеріал взято за посиланням: https://korupciya.com/10-dobrix-vchinkiv-yaki-pidkorili-nas-u-2015-roci-foto/)
Творче завдання «Добрі вчинки»
З’ясуйте, які вчинки із наведених можна назвати добрими, а які – ні.
Вчитель: Отже, як бачите добрі вчинки творять люди усіх віків та національностей, досить лише захотіти. Дослідження показують, що доброта – один з ключів до щастя, а також найважливіший фактор для міцного шлюбу і дружби. Коли ми думаємо про добру людину, то нам в голову приходить образ милої літньої жінки з золотим серцем. Але ж добрі вчинки здійснюють не лише бабусі. Напевно ви вже робили добро людям, яких ви любите, навіть не замислюючись про це. Однак, ви можете бути добрим і з людьми, яких ви не знаєте, адже це теж зробить вас щасливим. Тож давайте подумаємо, які ж добрі вчинки можете робити саме ви – діти? (Бесіда із створенням приблизного плану добрих вчинків)
Приблизний план добрих вчинків:
Усмішка – безкоштовний і простий вчинок, який може зробити кожен і який може поліпшити день будь-якої людини. Наш світ став настільки метушливим, що, якщо ви посміхаєтеся просто так, люди думають, що ви зійшли з розуму. Але посмішка – найкраща зброя. Ми посміхаємося, щоб пом'якшити наших ворогів, розрядити обстановку, уникнути покарання, покращити чийсь настрій. Ми посміхаємося, щоб хтось відчув себе особливим і звичайно ж для того, щоб відчути себе щасливими.
Цей добрий вчинок може здатися дещо шаблонним, але саме такі дріб'язкові речі покращують думка людей про вас. Спробуйте поділитися їжею з іншими. Купіть велику пачку чіпсів або фрукти і запропонуйте їх вашим однокласникам. Вони подумають, що ви дуже милі і ви станете щасливішими.
Поїздки на міському транспорті – це важко, але тільки уявіть, як вони виснажують людей, які фізично не такі сильні, як ви. Спробуйте поступитися комусь місцем. Вважайте стояння додатковим фізичним навантаженням для хребта, ніг і рук. Отримати спасибі – це прекрасний спосіб почати день.
Сюди входить використання пакетів та паперу з переробленої сировини, прання одягу екологічно нешкідливим порошком. Знання того, що ви один з небагатьох, хто дбає про довкілля, змусить вас пишатися собою і зробить щасливою.
Книжки – одне з кращих вкладень капіталу. Хороша книга – це не тільки хороший друг, але і прекрасний джерело мудрості. Позичити комусь хорошу книгу, яку ви прочитали, і яка піде цій людині на користь, це чудовий добрий вчинок, який, на жаль, рідкість в наш час. Ви ніколи не знаєте, чиє життя ви зможете змінити. Позичте комусь хорошу книгу.
Вчитель: кожному з нас хочеться, щоб нас оточувало лише добро та добрі вчинки. Вірте, що так і буде, та не забувайте, що багато чого залежить саме від вас, тож творіть добрі вчинки, примножуйте їх, та отримаєте свою частинку щастя. А зараз прошу вас розділитися на 4 команди та розпочнемо гру-квест «У пошуках добра».
Міні-квест «У пошуках добра»
Перед проведенням квесту необхідно підготувати приміщення для цього. У кабінеті де буде проходити більша частина гри на стінах потрібно розмістити 4 картки з QR-кодами для завдання зі Станції 2. У коридорах розвісити символічні знаки із номерами команд, та розмістити завдання на фотографіях локацій станцій 3 для кожної команди завдання за допомогою додатку Wallame. Попередити дітей, що після станції № 3, вони повертаються до кабінету.
Станція 1 – команди отримують від вчителя картки із головоломками на 1 слово. Відгадавши слово, його потрібно записати в чек-лист (Додаток Б) та знайти відповідний QR-код із цим словом.
Команда 1
(Творити)
Команда 2
(Вчить)
Команда 3
(Знахідка)
Команда 4
(Діло)
Станція 2 – На стінах висять картки (див. Додаток А) із QR-кодами над якими написано слово, яке діти відгадали на минулій станції. Завдання просканувати код та отримати завдання.
Завдання для 1 команди: У якій частині школи могла статися така ситуація?
«Карина одягаючи свою куртку побачила, що пальто її однокласниці лежить на підлозі. «Потрібно рятувати одяг!» - подумала Карина, та повісила пальто на крючечок» (Роздягальня).
Завдання для 2 команди: У якій частині школи могла статися така ситуація?
«Петро підійшов до Дмитра та оторопів. Його кращій друг Дмитро, розштовхував малечу в різні боки та намагався першим купити печиво. Здається їх чекає неприємна розмова» (Їдальня).
Завдання для 3 команди: У якій частині школи могла статися така ситуація?
«Олена взяла книжку «Кайдашева сім’я» вже два тижні тому та збиралася здати її. Але на підході до потрібного кабінету її чекала прикрість – старшокласник вибив у неї з рук книгу та пішов геть» (Бібліотека).
Завдання для 4 команди: У якій частині школи могла статися така ситуація?
«Граючи у м’яча на перерві Микола випадково штовхнув Ігоря і той впав. Микола попросив пробачення та запропонував Ігорю провести його до кабінету де йому допоможуть із розбитим коліном» (Медичний кабінет).
Станція 3 – щоб отримати нове завдання, дітям необхідно скористатися додатком Wallame, а вчителю заздалегідь за допомогою додатка розташувати завдання-загадки на стінах школи там, де він розташує мітки із номерами команд (див. Додаток В) та куди діти підуть зі станції 2.
Завдання-загадки:
Команда 1:
Ніде не купити,
На вагах не зважити,
Сам здобуваєш,
У комору складаєш.
(Знання)
Команда 2:
Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
(Книга)
Команда 3:
Що воно за штука, що день і ніч стука?
(Серце)
Команда 4:
Солодкий смак, та не з’їсти.
Приємний вигляд, та не побачити.
Завжди воно так близько є, але, нажаль,
Його не помацати.
(Добро)
Станція 4 – в кабінеті для кожної команди однакове завдання:
Із ключових слів скласти фразу, яка найточніше охарактеризує тему уроку.
Яка команда першою здасть чек-лист, та отримує 1-ше місце. Краще нагородити символічними подарунками чи грамотами усіх дітей.
Додаток А
Картки з QR-кодами
Творити
Вчить
Знахідка
Діло
Додаток Б
Чек-лист квесту
Клас ______ Дата _________ Команда № _____
№ з/п |
Станція |
Слово |
1. |
Станція 1 |
|
2. |
Станція 3 |
|
3. Станція 4 ________________________________________________________ __________________________________________________________________
ПІ членів команди:__________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чек-лист квесту
Клас ______ Дата _________ Команда № _____
№ з/п |
Станція |
Слово |
1. |
Станція 1 |
|
2. |
Станція 3 |
|
3. Станція 4 ________________________________________________________ __________________________________________________________________
ПІ членів команди:__________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток В
Мітки із номерами команд (Можна використовувати, як невеликі паперові медалі для нагороди команд)