Виховна година №Гроші в нашому житті"

Про матеріал
Сценарій виховної години на тему "Гроші в нашому житті" Мета: ознайомити учнів з поняттям “Гроші”, з основними елементами грошової культури; обговорити питання моралі, що пов’язані з використанням грошей. Розширити знання учнів про історію виникнення грошей, їх зміни в різні історичні епохи, про історію впровадження грошей, гривні, розвивати у учнів пізнавальний інтерес, вміння узагальнювати, робити висновки. Виховувати дбайливих господарів у вирішенні своїх грошових питань.
Перегляд файлу

Виховна година

Тема. Гроші у нашому житті.

Мета: ознайомити учнів з поняттям “Гроші”, з основними елементами грошової культури; обговорити питання моралі, що пов’язані з використанням грошей. Розширити знання учнів про історію виникнення грошей, їх зміни в різні історичні епохи, про історію впровадження грошей, гривні, розвивати у учнів пізнавальний інтерес, вміння узагальнювати, робити висновки. Виховувати дбайливих господарів у вирішенні своїх грошових питань.

Обладнання. Презентація уроку, презентація «Історія виникнення грошей», презентація «Історія української гривні»

Хід інформаційно – пізнавальної години спілкування

Звучить запис пісні групи ABBA «Money, Money».

Кл.керівник: Доброго дня всім присутнім.

Вступна бесіда.

Напевно, всім вам знайома ця мелодія, хоча і звучить пісня англійською мовою.

     Так, дійсно, в цій пісні звучать слова: «гроші», «гроші». Гроші... Їм радіють і без них плачуть, їх заробляють і витрачають, їх дарують і забирають, їх люблять і ненавидять... Ними перевіряють надійність і порядність, гідність та чесність людини. Їх використовують у прислів'ях і приказках. Про них складають пісні і пишуть, навіть, вірші.

Всі ми дійсно любим гроші

Вони милі і хороші

Не буває їх багацько

Та й зникають щось зненацька.

 

І якщо нема валюти

Ти уже не вийдеш в люди

Що захочеш – вже не купиш

Отже, дійсно гроші любиш.

Номінали в нас є різні

Вигляди у них капризні

Розмальовані і гарні

Та втримать їх зусилля марні.

 

Хоч грошей? Шукай роботу!

Вияви якусь турботу

Заробив? Кишеня рада

Ось у чом життєва правда.

 

Кл.керівник: Щоденно ми з вами використовуємо поняття «гроші». Як ви гадаєте, чому в житті людини таку важливу роль відіграють гроші?

Учні: За допомогою грошей ми можемо купити одяг, продукти харчування, розрахуватися за різні послуги.

Гра «Продовжіть фразу»

Кл.керівник: А зараз давайте звернемося до народної мудрості. Чи все в нашому житті продається та купується? Чи є в світі такі цінності, які купити неможливо?

За гроші можна купити годинник ... (але не час).

За гроші можна купити книгу ... (але не мудрість).

За гроші можна купити охоронця ... (але не друга).

За гроші можна купити їжу ... (але не апетит).

За гроші можна купити будинок ... (але не сім'ю).

За гроші можна купити ліки ... (але не здоров'я).

За гроші можна купити розваги ... (але не щастя).

За гроші можна купити цілий континент ... (але не Батьківщину).

За гроші можна купити орден ... (але не подвиг, не честь).

За гроші можна купити клоунів ... (але не гарний настрій).

Кл.керівник: Як ми бачимо, гроші дуже важливі в нашому житті. Вони визначають достатки родини, добробут держави. Вони настільки щільно увійшли в наше життя, що нам здається немов ми про гроші знаємо все.

Як же ж виглядають гроші?

Учні: Монети, паперові гроші.

Кл.керівник: Як ви вважаєте, чи завжди гроші мали такий вигляд, як зараз?

Учні: Напевно, що ні.

 Основний етап.

5. Оголошення теми виховної години.

Кл.керівник: Сьогодні в ході нашої інформаційно - пізнавальної години ми спробуємо разом з вами з’ясувати чи справді ми знаємо про гроші все, відповісти на запитання: «Якими бувають гроші, коли вони з’явились, чи завжди гроші мали такий вигляд, як зараз, для чого існують гроші, чи всі гроші справжні та як відрізнити справжні гроші від фальшивих.

Отож, давайте спробуємо простежити історію виникнення грошей.

Історія виникнення грошей

     Сьогодні важко сказати точно, коли з`явилися перші гроші. Невідомо і те, хто їх вигадав. Проте вчені припускають, що вік грошей становить близько семи тисяч років.

     Однією з причин винаходу грошей став такий фактор: коли відбулося розділення праці, люди стали обмінюватися надлишками виробленої продукції. Так, гончар обмінював у землероба свій глечик на купку зерна, зброяр віддавав рибалці ніж в обмін на рибу.

    Ось лише деякі речі, які люди використовували у давнину як гроші: глечики, риба, хутро, перлини, коштовні каміння і метал, мушлі, зерно, плоди, кістки тварин (наприклад слонові бивні).

     Шкури звірів також відігравали роль грошей. Вони легкі, довго зберігаються, з них можна було зробити взуття або одяг і навіть обтягнути щит. Шкурами почали оплачувати товар, рабів і навіть штрафи.

       Здавалося б, усе як слід, проте в такому обміні виявилася вагома незручність. Як, приміром, гончару здобути зерно, якщо землеробцю потрібен не глечик, а риба? Доведеться спочатку поміняти глечик на рибу, а потім рибу на зерно. Ця незручність і примусила людей шукати спосіб, який полегшив би процес взаємообміну.

      Довго тривали пошуки такого способу, доки наші пращури не зрозуміли: з усіх товарів слід обрати якийсь один і порівнювати його цінність із цінністю інших товарів. Цей товар ще не був справжніми грішми, але добре виконував їхню функцію. Зазвичай, це були свійські тварини: вівці, корови. Скот рахували за кількістю голів у стаді. Чим більше голів нараховувалось у стаді, тим більш багатим вважався його господар. До речі, слово «капітал» походить з латинської мови, у якій воно означає «голова».

Але і худоба не могла повною мірою задовольнити потреби ринку.

Як ви вважаєте чому? Які недоліки мають товарні гроші?

Учні: Тому що це було незручно для людей, адже, не всім людям потрібен був той чи інший товар в такій кількості…Приміром риба не може довго зберігатися….

Кл.керівник: Вірно. Товар стане грошима тоді, коли буде відповідати трьом властивостям: зручність: легко носити, ділити на частини, зберігати, розміщувати; довготривалі у використанні. Рідкісність: не у кожного є. Цінність: всі визнають і приймають за гроші.

   Так з часом люди почали віддавати перевагу цінним металам – золоту, сріблу, бронзі, адже метал було легко переплавити на злитки, поділити на частини, він не псується і не займає багато місця у сховищі.

     Злитки замінили карбованою монетою. Найстарішими спеціально випущеними грошима вважаються монети, викарбувані у м. Фокеї в V-VII ст. до н. е.. Їх карбували зі сплаву золота і срібла. Саме слово монета походить від назви храму Юнони – Монети у Римі.

   Спочатку монети виготовляли із золота та срібла, а потім карбували неповноцінну монету.

В Київській Русі, внаслідок відсутності золотих родовищ, переважно використовувалися іноземні - арабські і візантійські монети із золота і срібла. Пізніше, приблизно з XI століття, стали використовуватися срібні та мідні злитки.

Кл.керівник: Але з появою металевих грошей проблеми все-таки не зникли. Як ви вважаєте чому?

Учні: Тому що металеві гроші були важкі, продавцю приходилося дуже довго їх рахувати якщо вартість товару велика.

Кл.керівник: Дійсно, так. Саме тому люди знову були вимушені щось вигадувати, щоб полегшити товарообіг. Перші паперові гроші були винайдені в Китаї в VIII столітті.

    А в XVII столітті паперові гроші набули популярності у Європі. Першими європейськими паперовими грішми став англійський фунт стерлінг.

В Росії паперові гроші з'явилися в 1769 році при Катерині II, замість дорогих металевих почали випускати за зразком Європи дешеві паперові гроші.

В середині 1917року з'являються нові гроші. Вони були зроблені на поганому папері, без номерів і підписів, номіналом в 20 і 40 рублів. Їх випускали нерозрізаними листами, завбільшки з газету.

У 1922 році радянський уряд випустив особливі банківські квитки - "червонці". Вони обчислювалися не в рублях, а в іншій грошовій одиниці - червонець. Один червонець прирівнювався до десяти дореволюційним золотим рублям.

З 1 січня 1961 уряд вирішив в 10 разів підвищити масштаб цін. Таким чином, те, що коштувало 1000 рублів, коштує тепер 100 рублів. Одночасно з цим ввели  гроші нового зразка, замінивши ними старі за співвідношенням на 1 рубль новий 10 рублів старого зразка.

Кл.керівник: Кожна держава має свою назву грошей. Гроші яких країн вам відомі?

Учні: Долари в США, гривня в Україні, російський рубль, леї в Молдавії, євро в країнах європейського союзу…

Кл.керівник: А тепер я хочу надати вам можливість відчути історію нашої країни на дотик – пропоную до вашої уваги гроші нашої країни часів незалежності. (Діти розглядають колекцію грошей)

Історія української гривні.

Історія української гривні теж дуже цікава. «Гривня – грошово-вагова одиниця давньої Русі та інших слов`янських держав. Назва походить від прикраси із золота або срібла у вигляді обруча, який носили на шиї (загривку) і використовували її як примітивні гроші». Спочатку гривня була жіночою прикрасою, але згодом стала і нагородою за воїнську доблесть, а ще пізніше – платіжним засобом. Гривню можна було ділити (тобто рубати) на частки. Півгривні становило один рубль. Поступово рубль витіснив гривню, перетворившись на самостійну грошову одиницю, що дорівнював ста копійкам. А в Україні ця грошова одиниця стала називатись карбованець – від слова «карбувати».

Кл.керівник: Беручи гроші слід ретельно їх переглянути, адже серед справжніх грошей можуть бути і фальшиві. Як же відрізнити фальшиві банкноти? (показую учням )

Логічна задача.

Кл.керівник: Зараз я пропоную перевірити, чи знаєте ви гроші нашої країни. Для цього давайте розв’яжемо задачу.

У будівлі Верховної Ради в період між 1996 та 2000 роком зібралися Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа та Іван Франко. Чи могла відбутись така зустріч?

Учні: Зустріч відбутися могла, тому що у задачі мова йде про купюри паперових гривень. А час цієї зустрічі – період між 1996 та 2000 роком.

Кл.керівник: Чому, на вашу думку, не було на зустрічі Лесі Українки?

Учні: На зустрічі не було Лесі Українки, тому що зустріч відбулася до впровадження купюри у 200 гривень, тобто до 2001 року.

Кл.керівник: Сучасним людям подобається неординарність. Пропоную до вашої уваги «чорну скриньку». Сконцентрувавши увагу, слід відгадати, що знаходиться в «чорній скриньці».

1. Кажуть, що це те, від чого залежить функції попиту й пропозиції. Покупці хочуть бачити її меншою, а продавці - більшою. Що лежить у «чорній скриньці». (Цінник)

2. Її родичі народилися в 1996 р., вона - у 2001 р. Проте, на відміну від своєї сестри-близнючки, на якій є руїни Херсонесу, вона буде жити удвічі-утричі довше. Що в «чорній скриньці»? (Монета номіналом 1 грн).

Кл.керівник: А тепер повернемось в наш час, ХХІ столяття. Як ми вже з вами зясували, кожна країна має свої гроші: красиві, яскраві, зручні! Досконалість не має меж. Але ми помічаємо, що в сучасному ритмі життя вже навіть паперові гроші втрачають свою актуальність. І на зміну паперовим грошам сьогодні приходять електронні розрахунки. Адже папір теж має свої вади: він легко рветься, стариться, та й тримати у гаманці лише одну тоненьку пластикову картку набагато зручніше, ніж велику пачку папірців.

Кл.керівник: Сьогодні ми з вами ознайомилися з історією виникнення грошей, як бачимо цей винахід для людства став дуже важливим, адже грошима ми користуємося по сьогоднішній день. Гроші – це перепустка до здійснення наших мрій. Вони важливі й потрібні нам, адже дають нам можливість придбати бажане.

 Але, щоб не потрапити під вплив грошей і зберегти свою особистість, я би хотіла щоб ми разом з вами розібралися в цих дитячих ситуаціях.

Робота за картками (розв’язання ситуацій).

Ситуація № 1. Відправляючи сина в літній табір, батьки дали йому мобільний телефон для екстреного зв'язку. У таборі десятирічний Олег захотів підзаробити і дозволив своїм друзям дзвонити з мобільного. За один дзвінок він просив 10 гривень і не звертав уваги на тривалість розмов. В результаті дитина додатково розжилася невеликою сумою грошей. Але ...

Олег заробив трохи грошей, але невідомо, який рахунок прийшов батькам за всі ці безрозмірні телефонні розмови. Так що Олег заробив за рахунок своїх же батьків.

Ситуація №2. П'ятнадцятирічному Сашкові терміново знадобилися 200 гривень для покупки нової гри. Батьки давати грошей відмовилися, тому що Саша зовсім недавно вже купив 2 диска.

Тоді Саша придумав бізнес-проект. Він підкликав свого брата - першокласника Андрійка і запропонував йому зіграти з ним в шашки на гроші. Ставка - 200 гривень. Андрійко, звичайно, ж програв. Але ...

Саша хотів заробити за допомогою афери. Швидше за все батьки розкусять його хитрий хід і не дадуть Андрійкові грошей. Так що доходу проект не принесе.

Ситуація № 3. Батьки найняли Роману репетитора з української мови. Плату вчителю за уроки передавали через сина. Через кілька місяців Роман підтягнувся з української мови, але чомусь сильно не висипався. Виявилося, що репетитора він давно кинув, вчить мову самостійно ночами, а гроші віддає під відсотки своїм однокласникам. Зараз він вельми процвітаючий підприємець. Але ...

Ніби все добре: хлопець заробив чесно своєю працею, все продумав. Але, я вважаю, що це не добре: своїм же друзям позичати гроші під відсотки. та ще й батьків обманював, напевно, у них це були далеко не зайві гроші.

 

 Правила користування грошима.

Кл.керівник: Культура поводження із грішми – частина загальної культури людини. Щоб не страждати від нестачі грошей і у той же момент не потрапити під їхній вплив, непогано скористатися такими порадами.

Виступ учнів.

1-й учень.  Не соромтесь вести грошові підрахування. Це свідчитиме про те, що ви – заощадлива людина і відповідально ставитесь до своїх витрат.

2- й учень. Насправді гроші самі по собі не здатні принести ані добра, ані лиха. Усе залежить від ставлення до них людини. Вони не завдадуть шкоди нашій душі, якщо не робити їхнє накопичення головним сенсом життя і, тим більше, не вишукувати задля цього нечесних шляхів.

3- й учень. Грошові підрахування слід вести на самоті, не привертаючи уваги сторонніх, адже це – ваша особиста справа.

4- й учень. Ретельно плануйте свої витрати: ви поки ще не здатні самостійно заробляти, тому небагато можете дозволити собі.

5- й учень. Пам`ятайте, що ваші батьки багато працюють, щоб забезпечити вам добробут. Тому поважайте їхній труд і не витрачайте кишенькові гроші не нікчемні дрібниці.

6- й учень. Ніколи не грайте на гроші. Захопившись, ви можете не помітити як програли наваго більше, ніж спроможні заплатити, і потрапите у грошову залежність від того, хто виграв.

7- й учень. Ні у кого не позичайте гроші. Якщо у вас не вистачає грошей на якусь покупку, краще зверніться до батьків або відкладіть її на пізніше, коли зможете зібрати потрібну суму.

8-й учень. Старовинні прислів`я  кажуть: «Копійку наживай, та честі не продавай» та ще «Прибуток важливий, а честь важливіша». Нехай ці вислови стануть вашим девізом на все життя

Заключний етап.

 Підведення підсумків виховної години.

  • З перерахованих речей назвіть ті, що були товарними грошима (стіл, зерно. Риба, шкіра, підручник, глечик, худоба).
  • Коли були винайдені перші монети?
  • Коли були винайдені перші паперові гроші?
  • Укажіть переваги і недоліки паперових і металевих грошей.
  • Від чого походить назва гривні?
  • З перерахованих виберіть існуючи українські купюри.
  • З перерахованих виберіть існуючи українські монети.

 Висновок.

Кл.керівник: Наша інформаційно – пізнавальна година спілкування добігає кінця. Сьогодні ми з вами не тільки ознайомилися з історією виникнення грошей, але й переконалися в тому, що гроші не замінять доброго ставлення друзів, рідних та оточуючих людей. Добре мати гроші, але ще краще їх витрачати на добрі справи.

      Пам’ятайте: чим би ви не займалися в майбутньому, ким би ви не стали, подорослішавши, всі ви повинні визнати, що є речі, які ціни не мають. Це - здоров'я, любов близьких, повага оточуючих людей, гарний настрій і бажання жити не заради грошей! Не забувайте, багатство визначається не тим, скільки грошей ви заробляєте, а тим, наскільки добре ви можете прожити на зароблені гроші;               ведіть облік своїх грошей;              не витрачайте грошей більше, ніж заробляєте;              частину зароблених грошей відкладайте.

 

   

 

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=e0992e0110762cd2a615c0e83617963f-l&n=13 

Лозівський професійний ліцей.

 

 

 

 

 

 

Інформаційно-пізнавальна година

на тему:

«Гроші в нашому житті».

 

 

 

Кл.керівник групи№31

                                                                                      Безпальченко Н.Є

 

 

 

 

2017

 

                                                                                            

 

 

 

 

docx
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
4391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку