Виховна година "Хочу бути щасливим!" розрахована на учнів 5-6 класів разом з батьками. Захід знайомить
учнів та батьків з основними положеннями Декларації та Конвенції із захисту прав дитини;вчить моделювати та розв'язувати правові ситуації, висловлювати судження щодо важливості й значення виховання дитини в сім'ї.
ХОЧУ БУТИ ЩАСЛИВИМ!
ВИХОВНА ГОДИНА
Мета і задачі:
Ключові слова і поняття: Декларація, Конвенція, Конституція, права дитини, обов’язки.
Забезпечення заняття: Конституція України, Декларація прав дитини, комп’ютер, проектор, презентація, роздавальний матеріал з правами та обов’язками дітей та батьків, виставка літератури, пісні про родину. Методичні способи і техніки: робота в групах (діти з батьками) , дискусія, практична робота з батьками, створення медіапродукту.
Очікуванні результати:
Час проведення – 45-60 хв.
Клас – 5-6; батьки
ПЛАН ВИХОВНОГО ЧАСУ
Хід заходу
На виховний захід запрошені учні та батьки. Створюється родинне коло (ставляться парти, стільці для всієї родини). На столах: родинні фото, кольорові олівці, клей, кольоровий папір, ватман, картки з правами та обов’язками учнів та батьків, побажання.
Звучить музика. Наталія Май з піснею «Родина»
1. Яку людину вважають щасливою?
Учитель. Доброго дня, шановні батьки і діти. Наша виховна година присвячена правам та обов’язкам дорослих і дітей, але називається захід «Хочу бути щасливим!». Тобто ми дізнаємося, як через знання і виконання своїх прав та обов’язків можна стати повноцінною, щасливою людиною. А скажіть мені, що значить бути щасливим? Яку людину можна вважати щасливою? (відповідають і діти, і батьки)
Учитель. Так. Ви все правильно сказали.
Учитель. У науковій психології секрет щастя будується на кількох складових. Усього існують 4 сфери життя людини, баланс між якими можна розцінювати, як гарант щасливого і психологічно здорового життя.
Виходячи з теорії, людина щаслива якщо вона досягає рівного процентного співвідношення між усіма 4 сферами. Якщо щось переважує, тоді страждає інша сфера, і в кінцевому результаті людина нещаслива.
Прокоментуйте, чи згодні ви з науковою психологією, яка саме так відповідає на питання «що таке щастя»?
Учитель. Послухайте стародавню слов’янську легенду і дайте відповідь на запитання: чи може бути людина щаслива, роблячи лихо всім навколо?
2. Права дитини.
Учитель. Щастя – це складний процес, який формується з дитинства. Щоб бути щасливим треба знати і виконувати певні правила: що можна робити, а що ні; що є добро, а що – зло. Ці правила складалися суспільством багато століть і сформувалися у права та обов’язки громадян. Кожний громадянин народжується у певній родині. Йому дають ім’я, захист, дах над головою. А ще у такого громадянина є певні права, які дає йому держава з народження.
Давайте з вами познайомимося з цими правилами та законами життя. (додаток 1)
Учитель пропонує по ходу заняття дітям та батькам створити плакат (медіа-продукт) «Хочу бути щасливим!». По завершенню виховної години, презентувати свою роботу.
Права дитини закріплені:
Декларація – це слово латинське, у перекладі означає заява, оголошення. Конвенція – також латинське слово. Це угода, міжнародний договір з певних питань. Конституція – головний закон держави.
Учитель. Організація Об’єднаних Націй у Всесвітній декларації прав людини проголосила, що діти мають право на особливий захист, турботу і допомогу, і що «ребенок, ввиду его физической и умственной незрелости, нуждается в специальной охране и заботе, включая надлежащую правовую защиту, как до, так и после рождения» (Нью-Йорк, 20 ноября 1989г.).
Для початку нагадаємо, що дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку. Всі діти, народжені у шлюбі або поза шлюбом, повинні користуватися однаковим соціальним захистом. (Всесвітня декларація прав людини. Стаття 25).
Батьки по черзі читають права дітей
Дитина має право:
Учитель. Народившись, дитина отримує право на громадянство, має право жити і виховуватися у сім’ї, знати своїх батьків, отримувати від них захист своїх прав і законних інтересів. На ім’я дитини може бути відкрито рахунок у банку.
Півторарічний громадянин має право відвідувати ясла. Трирічний громадянин має право відвідувати дитячий садок. Шестирічний громадянин має право:
Десятирічний громадянин:
Чотирнадцятирічний громадянин:
П’ятнадцятирічний громадянин має право вступу на роботу (24 годинний робочий тиждень).
Шістнадцятирічний громадянин має право:
Сімнадцятирічний громадянин підлягає початковому ставленню на військовий облік.
У 18 років настає повна дієздатність громадянина. Отримує всі права та накладає на себе будь-які обов’язки.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!
Правила люди встановлюють самі,
а закон – це документ,
прийнятий вищим органом державної влади.
3. Права учнів.
Учитель. Наші діти є не тільки громадянами держави, але і учнями у школі для яких теж є права. (додаток 2.)
Відповідно до ст. 51 Закону України «Про освіту», основними правами учнів як учасників навчально-виховного процесу є:
Відволікання учнів в навчальний час для проведення заходів, не пов’язаних з навчанням, забороняється.
4. Практичне заняття для батьків: «Викликали?»
Учитель. Давайте розглянемо життєву ситуацію і подискутуємо хто правий: вчителька, чи мама учня? Як би Ви вчинили у цій ситуації?
(роль вчительки – вчителька, роль мами – одна з мам присутніх у залі)
Учителька на декілька секунд завмирає, перш ніж продовжити:
Учитель.
Учитель. Шановні батьки, щоб заощадити і Ваш час, і час учителів, нам всім треба уважно читати Правила внутрішньо розпорядку школи. Якщо ваша дитина прагне заробляти гроші , дайте їй таку можливість, допоможіть влаштуватися на посильну роботу, але в канікулярний час. Дякую за змістовну дискусію.
5. Обов’язки батьків.
Учитель. А зараз ми поговоримо про обов’язки.
Кожна сім’я – це окрема організація, в якій існують свої правила життя і всі члени родини мають певні обов’язки .
Уявить, що всі домочадці роблять те , що заманеться. Мама і тато не працюють, про дітей не дбають, їм байдуже. А навіщо? Вдома немає їжі, гарного і чистого одягу, у дітей нема іграшок, відключили світло та Інтернет. Дітям теж все рівно: блукають вулицями, бо до школи нема бажання ходити, та нема в чому, постійно хочуть їсти, дома холодно та незатишно.
Як ви гадаєте – це привабливе життя? Так, звісно, що непривабливе. Неможливо бути щасливим, якщо всі будуть робите те, що заманеться.
Обов'язок –це громадянська необхідність відповідати за свої дії, вчинки. Видатний німецький мислитель Г. Гегель відокремив чотири різновиди обов'язків:
· обов'язок перед самим собою;
· перед сім'єю;
· перед державою;
· перед іншими людьми.
Батьки читають картку
«Права та обов’язки батьків щодо виховання дітей» (додаток 3)
Учитель.У кожній сім'ї існують свої традиції та правила, рівно, як і права та обов'язки. Одні батьки впевнені в тому, що діти повинні добре вчитися і насолоджуватися дитинством, інші запевняють, що привчати спадкоємців до домашніх обов'язків потрібно з пелюшок, треті сурмлять про необхідність нових методів виховання і рівноправність між дітьми та батьками.
Багато дітей не розуміють, що означає вислів «права та обов'язки дитини». Вони знають, що періодично зобов'язані виносити сміття, вигулювати собаку і мити посуд. Кожна дитина сприймає догляд і турботу про себе, як належне. Зрозуміло, мама повинна приготувати для сина вечерю, випрати й попрасувати його сорочки, такі обов'язки батьків. Однак, зі шкільної лави кожна дитина також має розуміти, що у нього є свої права та обов'язки перед батьками та родиною.
Коли дитина починає ходити в школу, необхідно регулярно присвячувати її в сімейні справи та обов'язки батьків, важливо не просто наказувати їй виконувати будь-яку роботу по домі, але і пояснювати з якою метою вона виконується. Варто також пояснити, що його працю ніхто не експлуатує і батьки також регулярно роблять щось для комфорту і затишку в домі. Більше того, необхідно з перших днів обговорювати дитячі обов'язки й графік виконання робіт. Дитина повинна розуміти, що від виконання своїх обов'язків вона може бути звільнена при хворобі, ігри та мультики дозволені тільки після виконання основних справ.
Не варто думати, що наполеглива вимога до виконання дитячих обов'язків може нашкодити дитині. Чіткий графік і відповідальність розвинуть в юній людині такі якості як пунктуальність, впевненість у собі, цілеспрямованість. Дитина навчиться плануванню, дисципліні й буде знати про те, що її внесок у сімейні справи також важливий і необхідний, як обов'язки мами та тата. Необхідно виховати в дитині організованість і відповідальність до всього, що відбувається в її житті.
Обов’язки дитини: (діти читають і коментують) (додаток 4.)
Учитель. Якщо за виконання прав дитини відповідне її оточення, то як же добитися виконання обов’язків зі сторони дитини?
Тобто, саме дотримання правил гарантує виконання дітьми обов’язків.
7. Обов’язки учнів.
Обов’язки учнів: (учні читають і коментують) (додаток 5)
Учитель. Отже, у кожної дитини є не тільки права, але й обов’язки. А чим відрізняються права від обов’язків?
Відмінність прав від обов’язків полягає в наступному:
Не можна вимагати дотримання прав та обов’язків від іншої людини, якщо сам їх недотримуєшся.
Діти та батьки продовжують створювати плакат «Хочу бути щасливим!
8. «Заповіді» Матері Терези.
Учитель. В історії є не багато людей, до яких важливо прислухатись. А ось до порад Матері Терези - жінки, яка своєю працею, своїми вчинками і досвідом довела - бути щасливим можливо, варто прислухатись. (додаток 6)
Що ви можете зробити для змінення миру в усьому світі? Йдіть додому і любіть свою сім’ю.
Нам не потрібні зброя і бомби. Аби перемогти зло, нам потрібні любов і співчуття. Всі труди любові — це труди заради миру.
Коли ти засуджуєш людей, у тебе не залишається часу на те, щоб їх любити.
Щоби створити сім’ю, достатньо полюбити. А щоби зберегти — потрібно навчитися любити і прощати.
Нехай кожен, хто приходить до тебе, піде, ставши кращим і щасливішим.
Найважливіші ліки — ніжна любов і турбота.
Розчарувавшись в одній людині, не карайте другу. Всі люди різні. Не втрачайте здатності довіряти, вірити і любити.
Все, що ви робите, робіть із любов’ю, або взагалі не робіть.
Усміхайтеся одне одному, усміхайтеся своїй дружині, усміхайтеся своєму чоловікові та своїм дітям — неважливо, до кого ви усміхаєтеся, — це допоможе вам пройнятися більшою любов’ю до людей.
Що більше любові, мудрості, краси і доброти ви відкриєте в собі, то більше ви помітите їх у довколишньому світі.
Я ніколи не вступлю до руху проти війни. Покличте мене, коли з’явиться рух за мир.
Найбільша вбогість — це вбогість серця.
Учитель.
Які моральні цінності висуває Мати Тереза на перший план?
Як Ви вважаєте, якою повинна бути сім’я?
9. Презентація медіапродукту (плакату) «Хочу бути щасливим!».
(Зразок плакату: додаток 7)
10. Висновки. Поради батькам.
Учитель. Так що ж потрібно в житті людині, щоб бути щасливою?
ВИСНОВКИ. Сім’я має велике значення не тільки для дорослих, але й особливо для дітей. Хочу вам подарувати маленький домашній оберіг – котика, щоб ви пам’ятали нашу сьогоднішню зустріч. Будьте щасливі в сім’ї, в роботі; здоров’я Вам та душевної рівноваги!
Поради батькам (додаток 8, 9, 10,11)
Граються діти у маму і тата
Іграшок купу розкидано в хаті
Плачуть синочки, а доці кричать,
«мами» і «тата» також не мовчать.
Це тільки гра. А мине кілька літ –
І кожен з нас залишить добрий слід
У справжніх синочках і доцях на славу.
То наше велике і радісне право.
P.S. За наявності часу та за бажанням, після висновків і представлення свого медіапродукту - плакату, можна запропонувати батькам і учням створити сімейну атмосферу за чашечкою чаю з солодощами (це нагода наглянути, як втілюється в життя тільки отриманні знання, продовжити бесіду у невимушеній обстановці). Включити короткометражні дитячі фільми «Ералаш» (це допоможе зняти напругу).
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
№ 2402-III .
ХОЧУ БУТИ ЩАСЛИВИМ!
Виховна година
ДОДАТКИ
Додаток 1.
Додаток 2.
додаток 3.
Додаток 4.
Додаток 5.
Додаток 6.
Додаток 7.
Додаток 8.
Додаток 9.
Додаток 10.
Перелік основних міжнародних документів, що захищають права дитини:
1. Декларація прав людини (прийнята ООН у 1948 р.).
2. Декларація прав дитини (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 р.).
3. Декларація про захист жінок і дітей у надзвичайних обставинах і під час збройних конфліктів (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 14 грудня 1974 р.).
4. Європейська конвенція про визнання виконання рішень стосовно опіки над дітьми та про поновлення опіки над дітьми (прийнята Радою Європи 20 травня 1980 р.).
5. Конвенція про права дитини (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р.).
6. Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту й розвитку дітей у 90-ті роки та План дії зі здійснення Декларації (прийнята ООН 30 вересня 1990 р.).
7. Декларація принципів толерантності (прийнята на Генеральній конференції ЮНЕСКО в Парижі 16 листопада 1995 р.).
8. Європейська конвенція про здійснення прав дитини (прийнята 25 січня 1996 р. у Страсбурзі Радою Європи).
Додаток 11
Джерела інформації про права дитини в Інтернеті
ВОЕS
ВОЕS - це безприбуткова організація з прав дитини, яка подає текст Конвенції про права дитини. http://www.bоеs.oгg
Центр для дітей Європи. Центр для дітей Європи - це служба документації та інформації Програми для дітей Ради Європи. На сайті містяться документи діяльності Ради Європи, ООН та ЮНІСЕФ про права дитини. http://еuгосhild.glа.ас.uk/
Мережа інформації про права дитини (СRIN). Це глобальна мережа організацій із прав дитини, яка сприяє реалізації Конвенції про права дитини. Цей сайт в Інтернеті містить великий обсяг інформації про права дитини. http://www.crin.org
IСDС - міжнародний центр розвитку дитиня (ІСDС) під егідою ЮНІСЕФ є міжнародною базою знань і навчальним центром з питань прав дитини. На сайті міститься перелік публікацій у повному обсязі, а також у короткому викладі останні дані й тематика досліджень. http://www.unicef-icdc.org/welcome/
ІСRС - caйт Міжнародною Комітету Червоного Хреста (IСRС) містить широкий перелік інформації з питань міжнародного гуманітарного права. http://www.icrc.org
UNICEF - сайт Дитячого фонду ООН (UNICEF) містить широкий спектр інформації з питань прав дитини та зв'язків з Дитячим форумом «Голоси молоді». http://www.unicef.org
Всесвітній рух в інтересах дітей. На веб-сайті www.un.org/russian/document/27 spec/ ви можете отримати інформацію від неурядових організацій про останні події в цій галузі.
Центр соціальних служб для молоді - www.dcssm.gov.ua
1