Виховна година "Козацькому роду нема переводу"

Про матеріал

Мета: виховувати в учнів почуття гордості за історію своєї Вітчизни та її героїв, дізнатися більше про історичне минуле Запорізької Січі; підвищити рівень військово-патріотичного виховання учнів; розширити кругозір дітей про період козаччини, дати елементарні знання про умови життя козаків, формувати патріотичну свідомість, вчити зразкам служіння Батьківщині; розвивати спритність, сміливість, винахідливість, почуття колективізму, добродушності; сприяти розвитку творчих інтелектуальних здібностей учнів; виховувати у дітей любов і повагу до історичних героїв рідного краю, бажання стати спадкоємцями козаків.

Перегляд файлу

Методична розробка виховного заходу у 8 класі на тему


 

Мета: виховувати в учнів почуття гордості за історію своєї Вітчизни та її героїв,  дізнатися більше про історичне минуле Запорізької Січі; підвищити рівень військово-патріотичного виховання учнів; розширити кругозір дітей про період козаччини, дати елементарні знання про умови життя козаків, формувати патріотичну свідомість, вчити зразкам служіння Батьківщині; розвивати спритність, сміливість, винахідливість, почуття колективізму, добродушності; сприяти розвитку творчих інтелектуальних здібностей учнів; виховувати у дітей любов і повагу до історичних героїв рідного краю, бажання стати спадкоємцями козаків. 

Оформлення: захід відбувається у класній кімнаті; стіни прикрашені українською символікою, портретами гетьманів України, малюнками із зображенням козацького життя, стінгазетами, вишитими рушниками;  по ходу конкурсної програми звучить українська народна музика.

Хід заходу

У нашім минулім – воля і слава

У нашім минулім – безсмертні діла

Цього не вкраде в нас зрада лукава

Бо кров’ю Вкраїна все це здобула

Організаційний момент

 

Гостей зустрічають хлібом-сіллю господар і господиня, вдягнені в українські національні костюми

Господиня:

Гостей дорогих ми вітаємо щиро,

Стрічаємо хлібом, любов'ю і миром!

https://4.bp.blogspot.com/-3REPCjBEhMI/WeujkxOlbrI/AAAAAAAADdo/TO-i3E4QbxwDHXoR32b28uraR85SL0RzwCLcBGAs/s1600/IMG_20171013_102444.jpg

Господар:

Доброго здоров’я, панове-товариство! Раді вітати вас на нашому святі, присвяченому відзначенню Дню захисника України та українського козацтва під гаслом «Козацькому роду нема переводу!»

 

Мотивація навчальної діяльності учнів 

 

Учитель:

Славна добрими і героїчними традиціями Українська земля.

Кінець ХV ст. став часом появи на історичній арені  українського козацтва. Козаччина найлегендарнiше минуле нашого народу, його святиня. (обговорення епіграфу заходу) Сини нашої Вітчизни– запорозькі козаки – навіки увійшли до скарбниці пам'яті українського народу. Ми, її нащадки, маємо свято шанувати і примножувати козацьку славу.

14 жовтня відзначається свято Покрови  Пресвятої Богородиці. Це свято було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися вибори нового отамана. Наші лицарі вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою. Козаки настільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці і настільки щиро й урочисто відзначали свято Покрови, що впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву  - Козацька Покрова. З недавніх пір свято Покрови в Україні відзначається ще й як день українського козацтва та День захисника України!

Господар:

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

Господиня:

Синонiм свободи, людської й нацiональної гiдностi, лицарської доблестi, високого благородства, талановитостi. Навiть у наш час, якщо хочуть пiдкреслити вроду людини, її кращi риси, то говорять, що "вiн (або вона) козацького роду". А щоб пiдкреслити чоловiчi якостi юнака чи хлопчика – говорять "гарний козак". 

 

Учитель:

Гра «Акровірш з асоціацій»

Давайте спробуємо розшифрувати кожну літеру слова «КОЗАК» асоціаціями, які у вас виникають,  та розібратися, що ж воно означає?

 

К – кмітливий, курінь

О – охоронець, оборона, оселедець, отаман

З – захисник, завзятість, зброя

А – активіст, авторитет

К – красень, кінь, колективізм

 

Учитель: Вашій увазі вірш, який склав один з учнів в Інтернет-просторі!

Красень-хлопець, хоч куди

Оборону тримає завжди!

Завдяки йому перемагаємо

А без нього пропадаємо…

Кожен дякує йому!

 

Господиня:

       Що говорить вам «козак»-

       Це є чисте горде слово?

       Чом завжди буває так,

       Що світлішає від нього?

       Козаки – це вільні люди!

       Козаки -  сміливі люди,

       Козаки – борці за волю,

       За щасливу нашу долю!

Перебіг  заходу

Учитель:

Слово "козак" прийшло зі сходу. У давніх тюрків козаками називали молодих хлопців, які відбували складний і небезпечний обряд посвячення в повноправні члени племені: юнаки йшли в степ і мусили там прожити кілька місяців, змагаючись із ворогами й доводячи своє вміння виживати в тяжких природних умовах. Згодом це слово набуло кількох значень й означало здебільшого вільну озброєну людину. Погано озброєний військовий загін називався козаками від слова «коза-дереза», бо восени, взимку та ранньої весни вони носили одяг з козячої шкiри вовною назовнi.

Наш народ завжди пам’ятатиме героїчну сторінку козацтва української історії, а наші хлопці наслідуватимуть козаків.

Запрошуємо всіх вас здійснити віртуальну подорож сторінками Запорізької Січі.

https://3.bp.blogspot.com/-pYvQSrgWljs/Weui9yQVBrI/AAAAAAAADdg/l3kXg8BZLx0G9tkhpp3MGOp9r8FgrsU2wCLcBGAs/s1600/IMG_20171013_113053.jpg

Господиня:

Сторінка перша «Вступ». Вашій увазі пропануємо перегляд відео «Історія України: Запорізька Січ» (3:17 хв.)

Господар:

     Козаки залишалися невтомними трудівниками та господарями. Крім військової справи мали багато інших занять.

Переходимо на наступну другу сторінку «Козацькі справи»  (прийом «Загадковий кошик»). На підставі предметів, що знаходяться в кошику потрібно визначити основні заняття козаків.

      Предмети в скриньці: сушена риба (рибальство), мед (бджільництво), пшениця (хліборобство), яблука (садівництво), глечик (ремісництво), лук, стріли (полювання).

https://3.bp.blogspot.com/-m0rlP-eDK3I/WeunhQgqcMI/AAAAAAAADfs/AQxuPo3YzsYnqkTJMcncTdX0fzpqAHCYwCLcBGAs/s1600/IMG_20171013_112335-COLLAGE.jpg

Господиня:

У ті далекі часи слава предків наших, відважних запорозьких козаків, гриміла по всьому світу.

 

                                 Наші козаченьки – славні запорожці,

                                 Вірними шаблями очищали світ.

                                 Козацькому роду нема переводу,

                                 Прапор малиновий кличе в похід.

Господар:

Січ стала місцем, де формувалися воєнні таланти, де карбувалися сталеві характери, а також виховувалися гармонійно розвинені особистості.

Учитель:

Смiливi й волелюбнi козаки стали гордiстю України. Не випадково всi вiдомi повстання проти соцiальної несправедливостi пов'язанi саме з козацтвом, яке стало захисником i оборонцем усього народу. На кiнець XV столiття бiля днiпровських порогiв зiбралося з  України чимало козацького люду, який став вести прикордонну службу. Бiльшiсть їхнього часу минала в походах i боях. Тому військове мистецтво козакiв завжди було на високому рiвнi.

Господиня:

Наступна третя сторінка «Військове мистецтво» (прийом «Кожній букві – своє місце»). Потрібно хаотично розкидані букви поставити на свої місця, щоб отримати терміни, пов’язані з військовим мистецтвом козаків:

(учні до дошки кріплять зібрані слова навколо кожної характеристики)

  • Кодекс честі:

В А П О Г А (повага); І С Т Ч Е С Н Ь (чесність);

І С Т В І Р Н Ь (вірність); В І Д Н І Д А С Т Ь (відданість)

Є М О Д О Г А В З А О П О М (взаємодопомога)

  • Тактика ведення бою:

С Л А А Г (галас),  Б І Р А Т (табір),

О Б М О П У К О А С Н А В Я Н (самообкопування).

  • Козацька зброя:

Р И Т А М А Г (гармати), Я Ц У Р Ш И Н (рушниця),

С И П С (спис), Б А Ш Л Я (шабля), П О М А Л С А (самопал).

  • Рейди вглиб території ворога:

Д І С З А К И (засідки), К А Д О Р І В З (розвідка).

https://4.bp.blogspot.com/-VAaXVUK7w9s/WeupOha3zBI/AAAAAAAADgE/S0kKK4zLS48CaDL2piYT9QXxvVoaxIPCACLcBGAs/s1600/IMG_20171013_112627-COLLAGE.jpg

Учитель:

Давайте зробимо підсумок третьої сторінки і отримаємо словесний портрет справжнього козака.

Господар:

 Окрім блискучої виучки, постійними супутниками козаків на ратних дорогах були дотепні вигадки.

Господиня:

Так у чому полягали ці вигадки? А дізнаєтесь ви про це, відвідавши четверту сторінку «Козацька спритність» (прийом «Незакінчене речення»):

  •                  Вміли перебувати по кілька годин під водою, дихаючи через….(очеретини).
  •                  Тренуючись, билися мішками наповненими…..(соломою).
  •                  Часто вправлялись у перепливанні річки….( проти течії).
  •                  Взимку тренувалися в полюванні….( на лижах)(адже лижі були відомі в Україні здавна, про це ще у ХІІІ ст. згадували іноземні мандрівники).
  •                  Щоб «поставити» удар, шаблею рубали….( лозу).
  •                  Практикувалось фехтування із зав’язаними….( очима).
  •                  Уміли добре орієнтуватися….(вночі).

Господар:

У січовій школі великого значення надавали фізичним навантаженням, різним вправам та іграм. І наші козаки та козачки доведуть, які вони вправні та дотепні.

П’ята сторінка «Козацька взаємодопомога»

Учні під козацьку пісню діляться на дві команди «Козаки» та «Козачки». Шикуються в 2 ряди, кожен наступний учень тримає лівою рукою за плече попереднього товариша, а праву руку кладе на свою праву ногу. Рухаючись у перед команди разом долають відстань, підтримуючи один одного.

https://2.bp.blogspot.com/-Ob2wfMOKiBA/Weuj-57IWcI/AAAAAAAADeY/z5Z9bj8zqKA-4OkIixNwt59SBqXBn1n0ACEwYBhgL/s1600/IMG_20171013_105327.jpg

Господиня:

Шоста сторінка «Козацький гумор»

https://2.bp.blogspot.com/-BBi2k9GpqGI/Weumzc72dwI/AAAAAAAADfY/0-K6lgnDJA4UVapEeypdjvNVH6LbGu_5wCLcBGAs/s1600/IMG_20171013_105635-COLLAGE.jpgУ товариствi запорожцiв понад усе цiнувалися смiливiсть, кмiтливiсть, добре серце i, звичайно ж, почуття гумору, яким було пронизано все життя Сiчi.

Цiєю рисою запорозьких козакiв частково пояснюються й тi дивнi прiзвиська, котрi вони давали новачкам, що приходили в Сiч: Пiвторакожуха, Непийпиво, Неїжмак, Лупинiс, Загубиколесо, Задерихвiст тощо. Людину малого зросту вони в силу свого гумору називали Махиною, великого зросту - Малютою, шибеника - Святошею, лiнивого - Доброволею, незграбного - Черепахою. Хто у них спалив курiнь, той - Палiй, хто схожий на перепiчку, той Корж, хто високий i тримається прямо, той Товкач...".

Конкурс «Жива картина». Учасникам конкурсу потрібно із завязаними очима «завершити» портрет козака, а саме приклеїти вуса та оселедець.

 

Господар:

Сьома сторінка «Козацькі закони»

Але були речi, до яких казаки ставилися дуже серйозно i нiколи не брали на сміх. Це вiра християнська (у них був закон - пiд час бойових дiй не вбивати дiтей, часто з походу привозили хлопчикiв на Сiч, там були школи, де вони вчилися читання, спiвiв i письма), це - шаноба до старих. З великою повагою козаки ставились до своїх отаманів та гетьманів.

Конкурсне завдання: «Знайди пару» (до портретів приєднати імена та прізвища)

  •                  Дмитро   (Вишневецький)
  •                  Богдан  (Хмельницький)
  •                  Іван     (Сірко)
  •                  Петро   (Конашевич-Сагайдачний)

Конашевич-Сагайдачний, Сірко, Вишневецький, Хмельницький

Учитель:

За злодiйство на Сiчi карали на смерть. Всi ж козаки, що належали до запорозького вiйська, вважалися за рiвних i звали себе товаришами або братчиками. Козаки все життя проводили у небезпецi, яка чатувала на них з усiх бокiв. Тому й були вони витривалi на холод, спеку, голод, спрагу. Вставали ж козаки до сходу сонця, вiдразу вмивалися холодною водою, молилися Богу, потiм снiдали,  розповiдали про власнi подвиги на вiйнi.

Господар:

Восьма сторінка «Козацькі пісні»

Українські козацькі пісні – беруть початок з 15 століття. Коріння пісень уходить в добу князів та часи Київської Русі. Основна тематика українських козацьких пісень, це бій воїна з ворогом-чужинцем.

Господиня:

Такі українські пісні основувались на реальних подіях, де зображувались реальні битви. Вони найбільше увібрали історичних реалій своєї доби. Основним є ліричний образ козака із зображенням його внутрішнього світу, почуттів, думок та неспокійним козацьким життям. Як правило побут козака в піснях змальований поза межами війн та відчайдушних вчинків.

Звучить пісня «Гей соколи!»

Учитель:

Цікаво, що документи засвідчують про обов’язкове зведення школи при козацькій церкві.   Запорізька школа навчала письма, церковного читання, хорового співу та музики. Гадаємо, не даремно оповідають про запорожців, що між ними були «такие грамотеи, что и в Лавре, й в столицах редко отыскать можно было подобных им». Отже ми зараз перевіримо, які ви «грамотні».

Підсумок заходу

Дякую господареві та господині за допомогу. Поверніться, будь ласка, до своїх куренів тому, що ми відкриваємо останню дев’яту сторінку «Підсумкову»  і оголошуємо конкурс «Найрозумніший».

  •      Завдання 1

Сформулюйте власну думку з нищезазначених питань.

  •                  Козаки мали свої секрети психофізичного тренінгу, велику роль в якому відігравав місяць. «Місяць – це козацьке сонце». З Місяцем повязаний і образ святого Юрія, покровителя козацтва. За давньою козацькою легендою св.  Юрій відсік голову вогнедишному дракону, що хотів поселитися на місяці і забрати місячне сяйво від людей. Ясен Місяць згадується у стародавніх колядках, казках, легендах. Навіть є стародавня обрядова їжа на честь Місяця. 

 Що це за їжа? е славнозвісні вареники – символ України в світі, своєю формою нагадують молодик).

  •                  На  Запорізькій Січі часто проводились змагання з пірнання у воду. Для цього старшина впускала люльку в річку і молоді козаки пірнали, щоб дістати її з дна. Один із способів дістати люльку вважався особливо почесним. Що це за спосіб?

(Особливо почесно вважалося взяти люльку з річкового піску без допомоги рук: одними зубами і так винести її на поверхню).

  •             Тренування ударів шаблею продовжувалося й верхи. У землю встромляли зелену тростину, висотою у людський зріст. Вершник повинен був зрубати її на повному скаку. Згодом він мусив зрубати почергово пять тростин з одного боку, а  насамкінець – по пять тростин, встромлених справа і зліва від вершника. Кульмінацією навчання було оволодіння учнем найвищою технікою фехтування.

В чому вона полягає? (Фехтування двома шаблями одночасно).

  •             «Його скинули з вежі на гаки, вмуровані в стіни біля морської затоки дорогою з Константинополя до Галати. Зачепившись ребром за гак, жив у такому стані три дні, поки турки не вбили його з лука за те, що ганив їхню віру». Назвіть імя цього українського славнозвісного гетьмана. (Дмитро Вишневецький).                     
  •             Відомо, що козаки — це чоловіча громада. А чи дозволялося жінкам знаходитися у  Запорізькій Січі?

(Привід у Січ жінки вважався злочином, окрім дружини, сестри чи дочки).

  •             Який злочин козаки вважали найтяжчим?

(Найтяжчим злочином козаки вважали зраду козацтва, зраду Батьківщини).            

 

  •                    Завдання 2

               Б л і ц – т у р н і р

https://4.bp.blogspot.com/-VAaXVUK7w9s/WeupOha3zBI/AAAAAAAADgE/S0kKK4zLS48CaDL2piYT9QXxvVoaxIPCACLcBGAs/s1600/IMG_20171013_112627-COLLAGE.jpg

  1.      Що означає слово « козак»? (вільна людина).
  2.      Що в перекладі означає слово «гетьман»? (перший).
  3.      На якій території виникло українське козацтво?(Дике поле).
  4.      Як називається послідовний запис історичних подій з року в рік? (літопис).
  5.      Чому козаків називають запорізькими?(вони збирались у ватаги за порогами Дніпра).
  6.      Що таке курені?(1-житлові приміщення козаків; 2- військова одиниця).
  7.      Як називали заплаву Дніпра, що простягалася  з обох його боків від острова Хортиця приблизно на 100 км і була завширшки від3 до25 км?(Великий Луг).
  8.      Хто такі реєстрові козаки?(Це ті козаки, яких в 1572 р. за дорученням короля Сигізмунда ІІ Августа було прийнято на державну службу і вписано до спеціального списку-«реєстру»).
  9.      На якому острові заснував свій замок-«городок»  Д. Вишневецький?(Мала Хортиця).
  10. Коли розпочалася національно-визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького? (1648 р.).
  11. В якому році і де саме вперше згадується назва Україна? (у 1187 році у Київському літопису).
  12. Якого кольору був головний прапор козацького війська? (малиновий).
  13. Як називається укріплений центр козацтва, козацька держава? (Запорізька Січ).
  14. Кого козаки вважали своєю заступницею? (Покрова Пресвятої Богородиці).

10.Як називається палиця завдовжки 50-70 см. із насадженою на кінці срібною або золотою кулею? (булава).

11.Як називається картина Рєпіна, на якій зображені козаки? «Козаки пишуть лист турецькому султану»).

12.Як називається зачіска козака-січовика? (оселедець).

13.Кому з гетьманів поставлено пам’ятник біля Софіївської церкви в м. Києві? (Богдану Хмельницькому).

14.У 1764 році Катерина ІІ скасувала гетьманство. Хто був останнім гетьманом? (Кирило Розумовський)

15.За чиїм наказом було зруйновано Запорізьку Січ? (за наказом Катерини ІІ у 1775 році).

Вчитель:

           Квітне наша доля, наче маки в полі

           І ранкове сонце виплива з дібров.

           Козацькому роду нема переводу,

           Козаки в колисках виростають знов.

Підсумовуючи наше заняття хочу ще раз підкреслити, що ніщо не цінується у житті, як воля і свобода; що сила українського народу в єдності, любові і відданості Батьківщині.   Ви нащадки славних лицарів, маєте знати знати свою історію. Юнаки повинні готуватися за прикладом козаків до служби в армії.

Пам'ятайте:

У всьому світі кожен зна

Є Батьківщина лиш одна,

Це наша славна Україна.

Не забувай Шевченка спів

Про горду славу козаків,

Не забувай, що ти — дитина

Землі, що зветься Україна!

Про Україну, рідний край

Ти завжди пам'ятай.

 

На все добре! Хай вам щастить!

 

Звучить пісня «Ми – нащадки козаків»

1

 

docx
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
1851
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку