Країна рідної мови
( 1 клас. Російська мова навчання )
Мета: показати учням красу та багатство української мови за допомогою народної творчості, тво- рів письменників та поетів; викликати бажання вивчати українську мову, милуватися її красою; розвивати мовленнєві здібності учнів; виховувати любов, повагу до рідної землі, свого народу та рідної мови.
Обладнання: вишиті рушники, виткана доріжка, карта України, предметні малюнки до казки «Рукавичка», маски героїв казки «Рукавичка», малюнки українки і українця, виставка книг, презентації: казка про українську мову, пісня «Казочки», пісня «Мова Єднання».
Хід заняття
I. Організаційна частина
1. Вправа “Посмішка. Долоньки ”.
- Ми розпочинаємо цікаву подорож. Із собою візьмемо посмішку і гарний настрій.
- Покажіть, який у вас зараз настрій.
- Подаруйте посмішку нашим гостям.
- Плесніть у долоні ті, у кого веселий настрій. Потупцюйте ті, у кого сумний .
- Надіюсь, у кого сумний настрій, то до закінчення заняття він стане радісним. А у кого гарний настрій, то стане ще кращим.
- Покажіть свої долоньки, потріть їх, погладьте себе по голові й скажіть: « Який (яка) я чудовий, хороший, гарний. У мене сьогодні все вийде якнайкраще.»
II. Основна частина
1. Вірші.
Учень. Запрошуємо вас
У найправдивішу казку.
До неї відкривається
Вихід через мить.
Учень. Із серцем відкритим,
З обличчям без маски
У світ цей чарівний
Сміливо ступіть.
Учень. Господарка казки
Красуня чудова,
Вийшла вітати
Гостей дорогих.
Вчитель. - А хто ж вона? Та це ж наша українська, рідна мова!( Виходить дівчинка в українському костюмі).
Мова. Я – наука непроста. Хоча і цікава
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато
Візьмете з собою.
В подорож усіх вас кличу,
До складних завдань.
То ж не зрадьте, любі діти,
Моїх сподівань.
То, нарешті, здогадались, хто я?
Звати мене, звичайно…
Діти. – Українська мова!
2. Повідомлення теми заняття.
Вчитель. – Як ви вже здогадалися, напевно, сьогодні ми будемо спілкуватися про Україну і нашу рідну мову.
3. Презентація казки про українську мову. (Перегляд казки)
Учениця. Рідна мова в рідній школі…
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче і миліш?
Рідна мова! Рідна мова!
4. Бесіда – розповідь.
Вчитель. – Наша країна – Україна. Ви знаєте гарний вірш про Україну, розкажіть його хором.
Діти. Україна - рідний край
Поле, річка, зелен гай.
Любо стежкою іти .
Тут живемо я і ти.
Вчитель. – У кожного народу є те, що виділяє його з поміж інших народів. Це мова народу. Для нас, українців, найдорожча наша українська мова.
« Рідна мова дорога людині, як саме життя », - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це один із найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію.
Отже, наша подорож чарівним світом мови починається. З нами будуть подорожувати хлопчик – українець і дівчинка – українка.
5. Зупинка 1. « Назвіть предмети українською мовою ». ( Крейда, дошка, фарба, лінійка, пензлик, підручник, олівець, щоденник, гумка, зошит.)
6. Зупинка 2. « Казкова ».
Вчитель. - Наступна зупинка буде казковою. Подивіться на виставку книг, тут багато є українських народних казок. Які українські казки ви пригадали?
а) Пісня - презентація « Казочки ». Фізкультхвилинка.
б) Інсценізація української казки « Рукавичка ».
- Подивіться на цих казкових героїв. Відгадайте з якої вони казки?
- Чи всі вони з казки «Рукавичка»?
- Які герої і з яких казок заблукали?
- Назвіть героїв казки «Рукавичка».
- Давайте розіграємо цю казку. ( Інсценізація казки )
7. Зупинка 3. « Поетична ».
Вчитель.
1 учень. Наша мова – кетяг калиновий,
Наша мова – зелень смерекова,
Наша мова – чародій – живиця.
Хто живе в нас - хай її навчиться.
2 учень. Не принижу інших мов основу,
Та кохаю українську мову,
Інші вчитиму я гідно,
Та, найперше, вивчу мову рідну.
3 учень. Не пасує їсти хліб Вкраїни,
І не знати мову солов’їну,
Бо не личить воду пити з криниці
І не знати мовоньки- землиці.
4 учень. Тарасова тут зійшла зоря.
Як не знати мови Кобзаря?
Якщо хочеш жити на Вкраїні –
Не цурайся мови, побратиме.
5 учень. Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
6 учень. Берегти її, плекати
Буду всюди, повсякчас, -
Бо єдина ж, - так, як мати, -
Мова кожного із нас.
7 учень. Батько мені скаже :
З книжкою дружи,
Рідну мову, синку,
Завжди бережи.
8 учень. Мову ту, що люди
Рідною зовуть,
Ти ніде й ніколи,
Дитино, не забудь.
9 учень. Рідне слово й пісню
Завжди серцем чуй.
Як Вітчизну й матір,
Їх люби й шануй.
III. Заключна частина.
1.Бесіда.
Вчитель.
- Скажіть, як називається країна в якій ми живемо?
- Як називають людей, котрі народилися, проживають в Україні?
- Яка рідна мова українців?
- Для чого нам потрібно вивчати, знати українську мову?
Українська мово –
Пісня колискова,
Українська мово –
Гілка калинова.
Як же тебе, мово,
Можна не любити ?!
Твоє чисте слово
Як не розуміти ?
Ти краса чудова,
Різнокольорова !
Наша рідна мова –
Світле добре слово.
2. Пісня – презентація про українську мову.
3. Вправа « Коло » .
- Станьте в коло. Назвіть по черзі одне українське слово.
- Скажіть хором : « Ми молодці ! Ми будемо вивчати українську мову ! »
Вчитель . - Дякую вам за чудову подорож, за те, що ви були уважні, кмітливі, активні, старалися. Бажаю вам успіхів у подальшому вивченні української мовної грамоти, щоб у ваших устах українсь- ка мова була грамотною, багатою і мелодійною.