Виховна година "Людина починається з добра"

Про матеріал
Розробка виховної години "Людина починається з добра" допоможе класним керівникам у початковій школі у підготовці заходів про доброчинність, у вихованні в учнів бажання допомагати іншим, уникати зла.
Перегляд файлу

Тема. Людина починається з добра.

Мета. Розширити уявлення дітей про таке поняття моралі як доброта. Формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого. Розкрити переваги доброти над злом. Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе. Викликати бажання в дітей іти дорогою добра. Розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення. Виховувати кращі людські якості.

Обладнання. Квіти різних кольорів, іграшкові рюкзак та сміттєвий мішечок, картки, сонечко з промінчиками.

Хід виховної години

Вчитель.

Сказав Мудрець:

-  Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра.

- Дорогі діти! Мова сьогодні піде про доброту. Перш ніж почати працювати, вам потрібно об'єднатися у групи за кольором квітки і букв. З цих літер ви повинні утворити слово – рису характеру, назва якої і буде назвою вашої групи.

(Діти утворюють групи, складають назви.)

- Чесність, правдивість, милосердя, доброта ще з давніх часів були традицією нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділиться шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, порятувати хворого, захистити скривдженого.Милосердя та доброта – це крила, на яких тримається людство.

(Входить Шапокляк)

- О, а це що тут? Базікають: доброта, доброта …Ось я вас навчу.

- Ніколи не мийте руки, шию, вуха, обличчя. Вони знову стануть брудними. Навіщо марно витрачати свій час. Стригтися також не обов'язково, бо як постарієш, голова облисіє. Вранці зовсім не обов'язково зав'язувати шнурки на черевиках, банти на косах, бо вони протягом дня і самі порозв'язуються.

-  Діти, вам таке подобається?

Хіба можна ними скористатися?

- Що? Не бажаєте таких порад? Ну, тоді слухайте ось які:

- якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться. Ні з ким у гостях не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж;

- дівчаткам треба завжди ставити підніжки, показувати язика, лупцювати;

- якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно, щоб він побачив, що ти не засмучуєшся.

- Це поради справді хуліганські, нам з тобою не по дорозі. Діти, нам треба довести, що ми їй не друзі, та навчити добрим справам. Залишайся з нами і вчися!

- Ну гаразд!

Завдання 1. Скласти «асоціативний кущ».

1 група.- З чим асоціюється добро?(Сонце, тепло, весна, усмішка, літо, мама…)

2 група.- В яких рисах характеру живе добро?(Доброзичливість, добропорядність,

добросердя, добросовісність,  добродійність…)

  3 група. Метод «Рюкзак»

- Запишіть людські чесноти близькі до добра, складіть в рюкзак, щоб взяти з собою в життєву дорогу.(Совість, чесність, доброта, сміливість, милосердя, скромність, поступливість, відповідальність, щедрість…)

4 група.- Запишіть негативні риси характеру, складіть в «сміттєвий мішечок», зав’яжіть. Нехай вони ніколи не торкнуться вашого серця. (Жадібність, жорстокість, байдужість, злість, заздрість, хитрість,лукавство, підлість… ).

- Отже, підсумовуючи, можна сказати, що доброта – це слово із сонечком схоже, має образ матусі. Воно зігріває, огортає теплом душу живої істоти, робить життя ясним, світлим, радісним.

Завдання 2. «Аукціон прислів’їв».

- У кожної групи є частинки прислів’я про добро. Вам потрібно з'єднати їх, щоб утворилося прислів’я і пояснити одне з них.

1 група

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Світ не без добрих людей.

2 група

Хто не чинить лихого, тому нестрашно нічого.

Добра людина надійніша від кам’яного мосту.

3 група

Життя дано людині на добрі справи.

Вчися робити добро, тоді погане на розум не прийде.

4 група

Доброго і корчма не зіпсує, а злого і церква не направить.

Хочеш собі добра, не роби нікому зла.

- Пояснюючи прислів’я, ви не називали особи, з якої починається добро, але щоразу про неї говорили. Тож поміркуйте і дайте відповідь на питання: «З кого починається добро?»

Завдання 3. «Метод прес» (власна позиція).

- Користуючись пам’яткою, оберіть свою позицію і дайте відповідь на питання: «З кого починається добро?»

(Учні індивідуально обирають свою позицію. Висловлює її той, кого обере головуючий).

« Метод прес» (пам’ятка для учня)

1. Я вважаю, що…(добро починається з кожного з нас.)

2. Тому що…( недарма існує прислів’я «Роби добро – добро і матимеш».)

3. Наприклад. (В нашому класі вчиться Нестерова Настя і вона каже, що її ніхто ніколи не ображав у класі. Я думаю це тому, що вона добра дівчинка, нікого не ображає, до всіх ставиться по доброму, всім допомагає. Отже і її ніхто не ображає.)

4. Таким чином… (добро слід починати з себе.)

- На мій погляд, ви правильний зробили висновок, що добро слід починати з себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь- кого з дітей), з Саші і Насті, Вані й Світлани, Даші й Андрія. Тобто воно починається з кожного із нас.

Завдання 4. Метод «Кубування».

(Вчитель заздалегідь виготовляє куб. На кожній з граней написано одне із питань чи завдань. Учень кидає куб і відповідає на питання, яке йому випало на певній грані).

Приклад питань на гранях.

  1. Кого в класі ти назвеш добрим? Чому?
  2. Розкажи про добрі вчинки одного з однокласників.
  3. Пригадай, кого ти нещодавно образив. Знайди спосіб вибачитися.
  4. Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.
  5. Зроби комплімент сусідові (сусідці) по парті.
  6. Чи вважаєш ти себе доброю людиною і чому?

-  Добро має здатність бути щедрим та не потребує нагороди. Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю. У багатьох як народних, так і авторських творах ми отримували докази того, що добро завжди перемагає зло.

-  Згадайте твори, в яких перемагає добро.

Завдання 5.

-  Одним із домашніх завдань було дібрати вірші про добро.

(Кожна група декламує дібраний вірш).


1. Виростай, дитино, каже мені мати,

І розкриється весь світ тобі –

Зможеш легко труднощі долати,

Як повік не зрадиш доброті!

Пожалій мурашечку,

І полий ромашечку,

Кущик посади!

При потребі старшому,

Меншому і слабшому

Вмій допомогти.


2. Ти усміхнися небу,

усім, хто біля тебе:

і братику й сестричці,

і сонечку й травичці.

Люби усіх довкола,

удома та у школі,

і ця любов із Неба

повернеться до тебе.

 

Прощай дрібні образи

і помирись одразу.

Хто вміє всім прощати,

сильнішим здатен стати.

Твори добро, дитино,

і у твоїй родині

воно знайде домівку

віднині і довіку.


3. Ти добро лиш твори повсюди,

Хай тепло твої повнить груди.

Ти вкопай і почисть криницю,

Волю дай, нагодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.


4. Навчаймося добра, як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя його творить святе.

Плекайте крізь роки троянди ніжні й жито,

Тримайте у руках, як сонце золоте.

Даруймо для людей погожі дні весняні,

Щоб щедрим садом вік святився небокрай,

Щоби пісні лунали до нестями

І повнився добром наш дім і рідний край.

- Діти, що спільного у всіх прочитаних віршах?

- Хто ж повинен творити добро? (Кожен із нас).

- Про добро можна багато і красиво розповідати, говорити, мріяти. Але слова не принесуть ніякої користі, якщо добрі діла не втілювати в життя, якщо гарні слова залишаться лише словами. Отже, я впевнена, що кожна людина може і повинна в собі зрощувати добро.

Завдання 6.

- Кожній групі пропонується ситуація, яку потрібно прочитати і обговорити, висловити свою думку.

1 група.

Біг якось городом хлопчик. Дивиться – росте кленочок. Такий кумедний, ледь від землі видно, усього два листочки. Біля нього кури порсаються, їжу вишукують.

«Ще зламають кленочок!» - подумав хлопчик. Він почав відганяти курей. «Необхідно врятувати деревце, - вирішив Сергійко. – неподалік від городу є посадка. Я знайду дрючечок та огорожу кленочок».

Через деякий час деревце було огороджене. «Мабуть, тепер воно ростиме на радість людям», - сказав сам собі Сергійко.  (За В. Сухомлинським)

- Як ви оцінюєте вчинок Сергійка?

- Чому хлопчик вирішив огородити кленочок?

- Дії Сергійка добрі чи погані?

2 група

Увечері батько запитав своїх дітей: «Розкажіть мені, як ви прожили сьогодні день?»

Юрко відповів: «Я сьогодні посадив дерево». Батько сказав: «Ти добре прожив день». Миколка відповів: «Я намалював зайчика». «Ти теж добре прожив день», - сказав батько. Петрик відповів: «Я сьогодні в м’яча грав…. і морозиво їв». «У тебе сьогодні втрачений день», - сказав батько. (За К. Ушинським)

- На кого з хлопчиків ви хочете бути схожими і чому?

- Що б ви відповіли на запитання батька?

3 група

Старенька бабуся їде в трамваї. Вона щойно одержала свою невелику пенсію і підраховує, скільки треба заплатити за електроенергію, водопостачання та інші побутові послуги. У цей час двоє підлітків витягують у неї із сумки гаманець. Це помічає контролер. Він підходить і просить показати квитки. Звичайно, квитків у хлопців немає, але за них заступається бабуся: вона ладна заплатити за них.

- Чи вчинили б і ви так само, як бабуся?

-  Як ви думаєте, про що думали підлітки, коли бабуся за них заступилася?

4 група

Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили у далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець. Втомлені діти зайшли у крайню хату напитися води. З хати вийшла жінки витягла з колодязя відро води, поставила на стіл серед двору. Діти напилися, вмили сірі від пилу обличчя, де й узялися сили.

Відійшли вже далеченько від хуторця. Марійка тут згадала:

-​ А ми ж не подякували жінці за воду?

Діти зупинилися, а повертатися не хотілося.

-​ Хіба варто повертатися через таку дрібницю, - каже Роман.

-​ Варто. Бо ми люди! – рішуче мовила Марійка і повернула до хутірця.

За нею пішли всі. Роман зітхнув і теж поплівся за гуртом.

-​ Поясніть, що, на вашу думку, мала на увазі Марійка, коли казала: «Варто, бо ми люди!»

-​ Що заставило Романа піти за всіма дітьми?

(Групи презентують описані ситуації).

 

 

Гра «Галявина доброти».

- Зараз ми з вами створимо квіткову галявину. На партах у вас є квіти різних кольорів, кожен колір відповідає певній рисі характеру. Оберіть найважливішу, на ваш погляд, рису характеру і прикріпіть до дошки. (На квітках записано: червона квітка – доброта, жовта –совість, синя – сміливість, рожева – чесність).

- Яку назву дамо квітучій галявині? («Галявина доброти»).

- Діти, ви створили «Галявину доброти» тож нехай над нею світить «Сонце доброти».

У  кожної групи промінчик з написом. Давайте прочитаємо їх та прикріпимо до сонечка.

- Наша виховна година добігає кінця. Багато було наведено доказів, що доброта дуже важлива в житті кожної людини.

Продовжте речення: «Добро починається з … і з…». (Діти добирають слова «мене», «тебе»).

- Підводячи підсумки виховної години, кажу вам, що:

Мораль цього запам’ятати варто.

Без добрих справ і вчинків кожен з нас,

Повірте, не багато чого вартий.

Шапокляк (відкриваючи сумочку):

- Ой, а що це в мене в торбинці? (Здивовано.) У мене розквітли квіти доброти.

- То може подаруєш їх кожному на згадку про добро та добрі вчинки.

- Звичайно, адже попрацювавши з вами, я багато чого зрозуміла і навчилася. Не буду більше капостить! (Дарує квіти.)

- Незабаром ви підете до 5 класу, та завжди пам'ятайте, що і зараз, і в майбутньому я хочу бачити вас людьми з красивою доброю душею. Живіть так, щоб людям було добре поряд з вами і поспішайте дарувати добро.

Пісня «Даруй добро»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Vzhyshnevska Nataliya
Додано
30 січня 2021
Переглядів
2269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку