Виховна година " Людина починається з добра"

Про матеріал

Виховна година допоможе поглибити знання учнів про добро; виховувати доброзичливість та людяність, розширювати світогляд; виховувати любов до пізнання, толерантне ставлення одне до одного.

Перегляд файлу

Виховна година « Людина починається з добра»

     Мета: поглибити знання про добро; виховувати доброзичливість та людяність, розширювати світогляд; виховувати любов до пізнання, толерантне ставлення одне до одного.

     Обладнання: плакати, мультимедійні презентації, малюнки, музичний супро­від, мобільні телефони.

Доброта — це єдиний одяг, який ніколи не старіє.

Г. Горо

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. ТЕМА ЗАНЯТТЯ

     Сьогодні ми з вами на незвичайному занятті, тема якого — «Людина починається з добра».

     Урок пройде у формі тренінгу з ігровими моментами, в ході якого ми з'ясуємо основні принципи, правила життя, на які повинна орієнтуватися людина; ознайомимося з правилами етикету спілкування по телефону, від­відування театру і правилами мовного етикету.

II. ОБГОВОРЕННЯ ТЕМИ ЗАНЯТТЯ

♦ Хто не погодиться з тим, що людина — найпрекрасніше на Землі! Але яких людей ми б хотіли бачити навколо себе, які люди, на вашу дум­ку, повинні оточувати нас?

      Учні по черзі називають слова, а вчитель, не коментуючи, записує ці слова на дошці. Один учень складає розповідь, використовуючи слова, які записані на дошці; слова можна переставляти місцями.

     Можна зробити висновок, що людина є те, що вона робить. А щоб бути людиною, яку поважають, ми повинні бути добрими!

Людина починається з добра,

Людина починається з любові,

Із слова, де є іскорка в словах,

Із слова, де є рівність і свобода.

Людина починається з добра,

Де кожен допоможе без вагання.

І щастя запорука — це діла.

Діла, де доброти нема,

Думки нещирі і вагання

Ведуть до нашого здолання: і

Здолання доблесних чеснот,

Здолання духу і думок,

Здолання тіла і людини.

І пам'ятайте кожної хвилини:

Людина починається з добра,

Й добро — найкраще у людині.

Подумай, чи ти є людина?

                                      Л. Забашта

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Інтерактивна гра «Асоціації»

     Зараз ми з вами пограємо в інтерактивну гру «Асоціації». Перед вами на дошці написане слово «Добро». Ваше завдання — створити так зва­ний асоціативний кущ, тобто дібрати слова, які асоціюються у вас із добром.

     — Справедливість, щастя, любов, дружба, честь, взаємодопомога, вза­єморозуміння, повага, співчуття, милосердя.

     Я вам пропоную підібрати слова, використовуючи літери, з яких скла­дається слово «добро».

Д — доброзичливість

О — обов'язковість

Б — безкорисливість

Р — радість

О — обожнювання

     Отже, намагаймося бути чесними, людяними, ввічливими, порядними, саме ці якості зроблять нас життєрадісними й допоможуть гідно прожи­ти життя.

IV. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Що ж таке добро?

* Добро — одне з понять моральної свідомості.

* Добро — це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди.

* 3 добром потрібно поспішати, адже можна спізнитися!

* Добро — це максимальне щастя для щонайбільшої кількості людей. (Б. Рассел)

* Життя таке коротке. Поспішайте творити добро. (О. Довженко)

- Які ви знаєте прислів'я про добро?

* Будеш творити добро — щасливим будеш.

* Від добра добра не шукають.

* На добро відгукується добро.

 - Хто може узагальнити вищесказане?

* Добро — все позитивне, хороше, ласкаве, привітне; хороша справа; ко­рисний учинок.

* Добра людина — людина, яка має м'який характер, що приваблює лю­дей, жаліслива, сердечна.

1- й учень

...Давай вершить добро,

Пока есть силы,

Не то потом и ты, и я

В преддверии могилы

Лишь зло пожнем.

2- й учень

Посеем семена добра,

покуда сеять можем,

Пока земля, что столь щедра,

Для нас не станет ложем

3- й учень

Добро и зло творить всегда

Во власти всех людей.

Но зло творится без труда,

Добро — творить трудней.

4- й учень

Рождает зверя зверь, рождает птица птицу.

От доброго — добро, от злого зло родится...

5- й учень

Сумей преодолеть преграды,

И боль, и призрачный успех.

Живи, не требуя награды

За свой поступок ради всех.

Еще печально мир простужен,

Исподтишка разит беда,

Ты должен быть кому-то нужен,

Всегда — как хлеб или вода.

Быть добрым надо по привычке.

Не по расчету. Пригодись

Хотя бы маленькой синичке.

Рефлексія. Робота в двох командах

     Завдання. Намалювати добру істоту, на голові в якої віночок (або мож­на просто створити віночок доброти).

     Учням роздаються стікери у вигляді квітки, всередині квітки запису­ють якості, які можна назвати добрими. Діти можуть також разом ство­рити сонечко, обводячи долоні руки; на намальованих пальцях учні пи­шуть якості.

     Презентація робіт.

2. Правила етикету

      Від нашої поведінки залежить ставлення людей до нас. Не тільки за вчинками, а й за манерами визначають, чи шляхетна, культурна людина, чи, навпаки, — груба, невихована.

      Етикет є важливим складником людської моральності. Тож поміркуй­мо, чому так важливо знати правила поведінки.

      Етикет — це зведення установлених норм поведінки, правила чеснос­ті в дипломатичних колах, у товаристві. Ці правила регулюють зовнішні вияви людських взаємин. Чому ж так важливо додержуватись етикету, установлених норм співіснування людей у суспільстві? На ці запитання ми зараз спробуємо відповісти. Сьогодні ми зупинимося на деяких прави­лах етикету.

     1. Мовний етикет

     Наша мова — універсальний засіб передання інформації. Для того щоб інформація була сприйнята й усвідомлена співрозмовником, мова й мов­лення повинні бути зрозумілими. Якщо це не так, тоді неможливе спіл­кування між людьми — вони перестають розуміти одне одного. А можли­во, праві ті, хто вважає, що щастя — це коли тебе розуміють. В Україні живе майже 2 млн одиноких людей. Близько 200 тисяч із них цілком або частково нездатні обслуговувати себе. 15 тисяч із них проживають у будинках-інтернатах. У бідності живуть 1150 тисяч наших земляків. Близько 30 тисяч із них мешкають у напіврозвалених халупах. Сумні цифри. Та це — правда життя. Важко уявити, що люди страждають не тільки від того, що не щодня мають хліб, а й через те, що не чують вкрай необхідного «Добрий день!».

 


Кажімо більше ніжних слів

Знайомим, друзям і коханим,

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь загоїть рану,

Чи перший біль, чи то останній,

Коли б то знати наперед!

Кажімо більше ніжних слів.

Комусь всміхаймось ненароком.

То не життя людське коротке,

Короткі в нас слова черстві!


 

♦ Чи потрібно вміти говорити «ні»? (Так, тому що трапляються ситуації, коли краще сказати «ні», ніж «так»).

♦ А в якій формі може звучати відмова? Запропонуйте свої варіанти. (Від­повіді дітей.)

♦ А чи знаєте ви слова ввічливості? (Відповіді дітей.)

     Ми знаємо ввічливі словесні форми, але виникають ситуації, коли не­правильне вживання слів призводить до непорозуміння.

     Учні підготували невеличкий театральний етюд.

СЦЕНКА

     Побачив Миколка Сашка, підійшов до нього й каже:

     — Чи не будете ви настільки люб'язні, вельмишановний пане, відповісти мені, що нам задали з математики? Мені незручно про це вас запитувати, я дуже засмучений, боюся, що я вас образив своїм проханням, але я, ще раз про­шу вибачення, забув записати домашнє завдання. Я не хотів вас скривдити.

      Очманілий Сашко витріщив очі й нічого не міг відповісти Миколці.

 

♦ Чому ця ситуація виглядає безглуздо? (Учні доходять висновку про те, що ввічливі слова можна вимовити в недоречній ситуації, а тому для людей це буде звучати як образа або безглуздість.)

     Тому завжди потрібно враховувати адресата мови, ситуацію, у якій від­бувається спілкування, і теми, на які можна говорити з тією або іншою людиною. Гете писав: «Перед розумним треба схилити голову, а перед доб­рим серцем — стати на коліна». Тож пам'ятайте, що доброта — ознака сили, а не слабкості. І нехай завжди супроводжують вас слова геніального поета Т. Шевченка: «Раз добром нагріте серце — вік не охолоне».

     Наша мова — універсальний засіб передачі інформації. Для того щоб інформація була цікава співрозмовнику, мова й мовлення повинні бути зрозумілі. Ви згодні з цим? Поясність свою думку.

    Згадаймо міні-фільм із сатиричного кіножурналу «Єралаш».

    

     У кадрі звичайний ліфт. Ліфт піднімається вгору. У кабіні — літній мешка­нець будинку і школяр.

     Старший ставить молодшому запитання:

     — Як справи?

 

     Питання поставлене. Воно зрозуміле. Отже, між супутниками може ви­никнути спілкування, у процесі якого буде отримана інформація...

     Ось «інформація» уже починає надходити.

     Питання «Як справи?» викликало надзвичайно розгорнуту відповідь.

 

У, справ моща. Ща один фітіль таке зморозив. Підкочується до шкета. Дай, говорить, велік поганяти! Сів і почухрав. Аж тут учила. А він ну випендрю-ватися. Рукавицю роззявив. Та як дерябнеться. Сам із фінгалом. Учила ледве не з котушок, а велік тикнувся. Во ржачка! Кльово, так?

— А що, там кінь був?

 

     Це питання старшого свідчить, що обсяг отриманої ним інформації поки що дорівнює нулю...

 

     Який кінь?

    

     Це питання юного співрозмовника свідчить, що вони зараз говорять «різними мовами»...

     Але у старшого виникає потреба зрозуміти співрозмовника.

— Давай усе спочатку, — пропонує він.

— Ну спробуєм. І чого ви не зрозуміли?! Виходить один фітіль...

— Без свічки?

— Без.

— А що ж це за фітіль?

— Ну, хлопець один, довгий, підкотив до шкета...

— Він на чому підкотив, на велосипеді?

— Та ні, велосипед у шкета був.

— У якого шкета?

— Ну, шибздик один. Ви його знаєте, ходить тут, ось із таким нобелем.

— З ким, з ким?

— Та не з ким, а з чим. Ніс у нього у вигляді нобеля. Ну от, каже, дай велік поганяти.

Сів і почухав.

— У нього що, чесалося що-небудь?

— Та ні, попиляв він.

— Ну й як, розпиляв?

— Що розпиляв?

— Ну, велік?

— Чим?

— Ну, цим самим, нобелем.

— Та ні, нобель у шкета був. А у фітіля фінгал, йому бзік у голову вдарив, він і став кочевряжитися. Рукавицю роззявив, от і дерябнувся.

— А чому рукавиця, він що, узимку дерябнувся?

— Так не було там ніякої зими, там учила була.

— Учителька, ти хочеш сказати?

— Ну так, з фінгалом, тобто з веліком, ні, з котушками. Але ж релік тикнувся.

— Як тикнувся?

— А так — накрився. На дрібні шматочки. Тепер зрозуміло?

— Зрозуміло! — сказав старший.

 

    ♦ Чому співрозмовники одне одного не зрозуміли? (Відповіді учнів.)     Виявляється, що розуміння неможливе без урахування ситуації спіл­кування, особи співрозмовника, теми спілкування. А тому мовні формули, які ми вибираємо, повинні відповідати певним вимогам.

2. Театральний етикет

     Зараз ми з вами поговоримо про те, як відвідувати громадські місця. Візьмемо за приклад театр.

     Правила поведінки в театрі

* Правило 7. Проходити на своє місце слід обличчям до людей, що сидять у ряду. Виховані люди в такому випадку мають підвестися зі своїх місць, аби зручніше було проходити.

* Правило 2. Коли заходиш у зал із дівчиною, мусиш іти першим до свого місця, а також необхідно допомогти їй сісти.

* Правило 3. У театрі головні убори мають знімати всі, навіть жінки.

3. Телефонний етикет

     Правила етикету під час спілкування по мобільному телефону

1. Намагайтеся вимикати мобільні телефони там, де є застереження: «Будь ласка, вимкніть мобільний телефон».

2. Переводьте свій мобільний телефон у режим «без звуку» або користуй­теся послугою «Голосова пошта» в театрах, музеях, кінотеатрах, на ви­ставках.

3. Обирайте такі рінгтони, які приємні вам, але не будуть турбувати ото­чення.

4. Установіть мінімальну гучність сигналу телефону, коли ви відпочиваєте разом з іншими людьми.

5. У громадських місцях (бібліотеці, магазині, транспорті, ліфті) намагай­теся розмовляти максимально тихо та недовго.

6. Якщо вам не відповіли відразу, не варто повторювати виклик — на­беріться терпіння й зачекайте, доки абонент зможе передзвонити вам.

7. Не телефонуйте без нагальної потреби на мобільний телефон до 9-ої го­дини ранку й після 22-ої години вечора.

Сподіваюся, ці правила етикету стануть вам у пригоді. Про що ви б хо­тіли дізнатися наступного разу?

V. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

      Чи справдилися ваші очікування від уроку?

    Тож вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб за­вжди в ній панувало добро й совість. Недаремно говорять, що людина по­чинається з добра.

Сказав мудрець: — Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

           

1

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку