Поданий матеріал для проведення виховної години.Оскільки зараз у школі звертається увага на особистісно зорієнтоване навчання,то подана бесіда дозволить кожній дитині усвідомити себе особистістю,котра має удосконалюватися,розвивати свої здібності, пізнавати "самого себе" і,зрештою, утвердитися у суспільстві повноправним громадянином. Можна корегувати відповідно до вікових особливостей класу.
Виховна година на тему:"Майбутній громадянин держави - самодосконала цілісна особистість"
Мета: виховувати почуття патріотизму,власної гідності,принципи майбутнього громадянина
( Використано матеріали книги Джона Максвелла "Як стати впливовою людиною")
Слово "особистість" пережило в історії багато пригод,які,здається,ще продовжуються.Першооснова латинського "персона" означало маску,яка характеризувала основний зміст зображуваного персонажа.Потім маска ніби приросла і стала означати внутрішній світ(характер) дійової особи.
Так "персона" зійшла зі сцени і зробила крок у життя.
У Древньому Римі "персона" уже означало "Лице перед законом".При цьому раб,тіло і праця якого належали господареві,персони мати не міг,тобто особистістю не вважався.
У Росії це слово теж мало негативний відтінок.
Иная брань,конечно,неприличность.
нельзя писать :такой-то де старик,
Козел в очках,плюгавый клеветник,
И зол,и подл6все это будет личность,-
читаємо у Олександра Пушкіа.Згадуються персонажі-землячки і в Шевченка,що "за шмат гнилої ковбаси у вас хоч матір попроси,то оддасте..."
Рідко коли в дискусіях і в наш час можна почути:"Давайте не будемо переходити на особистості."
Нині слово "особистість" вживається у двох значеннях:
1.Це будь-яка людина,що володіє свідомістю.( Свідомість - відображення дійсності у вигляді знань,закріплених у мові)
2.Це людина,що досягла певного рівня психічного розвитку : в процесі самопізнання починає сприймати себе як єдине ціле,що виражається у понятті"я" - має власні переконання,тверді,непохитні,сама змінює себе,є впливовою,сама веде за собою.
На основі цих двох визначень спробуйио запитати себе:чи особистість я?Яка?
Якщо у людини нема твердих переконань,кажуть,що вона без особистості.
Послухайте байку "Пан та Собака"Гулака-Артемовського. (Читають байку)
Рябко - образ людини без особистості.
Ось вашій увазі уривок з повісті "Друге життя" Ю.Трофимова:"Невдачі з року в рік добивали його,вибивали з нього силу,він гнувся,але якась основа в ньому не руйнувалася.І це було бідолю.Він не хотів змінюватись у своїй серцевиніі це означало,що хоч він мучився,терпів невдачі,впадав у відчай,він все-таки не хотів руйнувати те,що було непохитним в його внутрішньому світі".Оце є приклад особистості.Чи у Шевченка:"Караюсь,мучусь,але не каюсь..."
Таким чином,любі діти,ви будівельники власної цілісної особистості.
Особистість і суспільство
Особистість завжди виступає членом суспільства як виконавець визначених соціальних ролей
Весь світ - театр.
У нім жінки й чоловіки - усі актори.
У них свої є виходи ,є входи,
І кожен не одну тут грає роль
Вільям Шекспір
Отже,соціальна роль - це вироблена с-вом програма дій людини в певних обставинах.У вас зараз це доручення у класі, дотримання правил внутрішнього розпорядку,обовязки чергового.
Яке у тебе доручення?Як ти його виконуєш?Які ти знаєш моральні,етичні правила?Що таке Конституція?Що тобі відомо про неї?(Обговорення)
Як бачите,ви вже виконуєте соціальну роль,тобто дієте за певними виробленими програмами:офіційними,звичаєвими,моральними.
Соціальна роль може бути чітко усвідомлена або малоусвідомлена,а може бути взагалі неусвідомлена.Проте це роль і вона існує.
Роль повноцінна лише тоді,коли є з ким ,для кого і перед ким її виконувати.Неможливо бути сином без матері,вчителем без учнів,громадянином без держави,українцем без України.Коли Робінзон зустрів людину на острові,то одразу розподілив соціальні функції:дав імя Пятниці,навчив його вимовляти слово"пан"...
Треба стати необхідним іншим людям,стати самодосконалим,будувати особистість.Тож далі йтиме мова про цілісність особистості.
Цілісність - це схильність до моральних й етичних принципів,міцність моральних норм,чесність.
У 19 ст.жив один священик,що написав про це не одну працю.Там читаємо : "Особистість складається з багатьох миттєвостей життя.Це великий будинок на міцному фундаменті,збудований з цегли.Кожного разу,коли ми порушуємо моральні принципи,робимо тріщину у фундаменті і цеглинка вилітає.Так цілісність розпадається на дрібниці.Тому навіть маленька брехня на благо все одно брехня,крадіжка гривні чи мільйона - це крадіжка.Тож треба бути дуже пильними кожного дня,аби не допускати тріщин.Дотримуйся девізу:"Не роби того,про що ти пошкодуєш завтра,якщо про це прочитають у газетах."(Обговорення)
Дбаймо про міцний фундамент!
Будувати у собі цілісну особистість потребує наполегливості.Це велика робота над собою,над внутрішнім світом.Будуючи себе,слід памятати:
1.Цілісність не залежить від обставин.
У дитинстві ми вчимося через наслідування.Це несвідомий процес.Оточуючі впливають на нас сильніше,ніж ми усвідомлюєм....Якщо оточите себе людьми аморальними,то станете як вони,і навпвки."Скажи,хто твій друг,і я скажу ,хто ти","З ким поведешся,від того наберешся".(Обговорення)
Тож аналізуйте ситуацію,людей ,з якими спілкуєтесь - і ніхто вас не потягне вниз.Тут вибір :або цілісна особистість,або роздрібленість на дрібниці.
2.Цілісність не грунтується на заслугах
У давні часи ремісники,що виготовляли товар,стасили на ньогму свій символ - клеймо,аби відмітити авторство.Цей символ був "особистістю" ремісника.Якщо робота якісна,то оцінювалася високо.Автоматично оцінка за роботу ставилася й тому,хто її зробив.
Нині багато людей захопили місце у суспільстві,присвоїли собі "нагороди".Та чи добються вони доброго ставлення до себе,поваги? тож думаймо,як поступати далі! (Обговорення)
3 Цілісність і репутація
Репутація - це загальна думка про окрему особу,групу чи колектив
Обставини,в яких ми живемо,визначають репутацію,наш імідж.( А правда,у яку ми вірим - визначає особистість).В оповіданні Спиридона Черкасенка "Маленький горбань" Павлусь у колективі хлопчаків мав репутацію неповноцінного горбана,був посміховиськом.Але у колективі дівчат кращого розповідача казок не було,кмітливого рятувальника пташок годі знайти,він - герой,що вірить у добро,справедливість.Чи Федько з твору В,Винниченка "Федько-халамидник" теж мав репутацію розбишакми,але,ризикуючи життям кинувся рятувати Толю.
Отже,репутація - це тінь особистості,це як фото ,а не обличчя,це миттєвість,а не постійність.
"Репутація - це те, що говорять люди на вашій могилі,а особистість - це те,що говорять ангели перед Божим троном", - писав Джон Максвелл.
То про що треба дбати більше? Про особистість ! а репутація подбає про себе сама.
Хоча Тарас Шевченко про неї дбав:"А слава - заповідь моя" ( "Слава" у той час це і є репутація).
(Вірш "Доля")
А наостанок найцікавіше - це запитання,які допоможуть виміряти цілісність особистості,залишаться вам програмою побудови цілісної особистості.
1.Чи добре я ставлюся до тих людей,від яких нічого не отримаю?
2.Чи відкритий я для інших?
3.Чи можу я бути взірцем для оточуючих?
4Чи залишаюся я однаковим,коли до мене прикована увага і коли я наодинці з собою?
5Чи можу я швидко визнати свої помилки?
6 Чи часто дію в інтересах інших?
7 Чи володію незмінними принципами для прийняття моральних рішень чи на мій вибір впливають обставини?
8 Чи можу прийняти складне рішення у випадку,коли доведеться відповідати самому?
9 Чи говорю правду у вічі?
10 Чи є хоча б одна людина,що остаточно може довіритись мені?
Оскільки Україа стає європейською державою,то не зволікайте,а будуйте у собі цілісну особистість за найкращими європейськими принципами.Успіхів вам,любі діти!Нехай здійсняться ваші мрії!