Урок "Правопорушення, поширені серед дітей."

Про матеріал

Мета:

Ознайомити учнів з поняттям «правопорушення», «право», «провина».

Розширити поняття правопорушень серед дітей і відповідальність за них.

Вчити свідомо оцінювати людські вчинки.

Розвивати мислення, вміння аналізувати, порівнювати, розширювати світогляд.

Формувати вміння передбачати наслідки своїх вчинків.

Виховувати правдивість, взаємодопомогу, бажання завжди дотримуватися норм моральної поведінки.

Виховувати почуття поваги до української держави, конституційних прав і обов'язків кожного громадянина.

Перегляд файлу

Тема: Правопорушення, поширені серед дітей.

Мета: 

  • Ознайомити учнів з поняттям «правопорушення», «право», «провина».
  • Розширити поняття правопорушень серед дітей і відповідальність за них.
  • Вчити свідомо оцінювати людські  вчинки.
  • Розвивати мислення,  вміння аналізувати, порівнювати, розширювати світогляд.
  • Формувати  вміння передбачати наслідки своїх вчинків.
  • Виховувати правдивість, взаємодопомогу, бажання завжди дотримуватися норм моральної поведінки.   
  • Виховувати почуття поваги до української держави, конституційних прав  і обовязків кожного громадянина.

Обладнання: Конституція України, тлумачний словник, сюжетні малюнки, модель уроку,  «словничок-довідничок», підручник , роздатковий матеріал, відеоматеріал. 

                                                      Зміст уроку:

І. Організація класу до уроку.

1.      Сьогодні в нас урок  звичайний,

          Та вчить багато нас чому.

          Хай буде він для нас повчальний!

          За це подякуєм  цьому!

2.  Правило взаємодії

* Виконувати правило піднятої руки.

* Говорити коротко, по черзі.

* Бути активними.

* Слухати  і  чути.

* Бути доброзичливими.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда
  • Як називається країна, у якій ми живемо?
  • Вона велика чи маленька?
  • Так, наша Україна – це великий дім. Тому в нас повинні бути і свої певні правила, що за ними всі ми повинні жити, працювати, відпочивати. І кожен повинен дотримуватися закону, не допускати правопорушень: ні дорослі, ні діти.
  • Як називається головний документ нашої держави?
  • Що записано в Конституції?
  • Чи можна сказати, що Конституція – головний закон нашої країни?
  • Так в Конституції записані твої права та обов’язки.
  1. Робота зі «словничком-довідничком»
  • Знайдіть в словничках тлумачення слів:

Основоположні права та свободи людини і громадянина  це правові можливості, які необхідні для існування та розвитку особи, які визнаються невід'ємними, мають бути загальними і рівними для кожного, забезпечуватись і захищатись державою в обсязі міжнародних стандартів.

Обов’язокте, що є обов’язковим для виконання

3. Робота в парах.

- Пригадайте, які права та обовязки мають учні? Зєднай стрілочками відповідні поняття (завдання на кожній парті).

                                                                                          Отримувати медичну допомогу

                            Дотримуватися правил                     

                            особистої гігієни                                          гратися, відпочивати

                навчатися                                                               

                                                                                                берегти шкільне майно 

старанно вчитися                       ПРАВА                                  

                                                                                                      охороняти природу 

          вільно висловлювати

          свою думку                         ОБОВЯЗКИ                 

                                                                                                повноцінне харчування

 

                  дотримуватися норм                                  дотримуватися правил

                  поведінки                                                    дорожнього руху

4. Перевірка виконання завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.

- Права і обов’язки записані у вигляді законів в Конституції України.  А що таке закон?

  А навіщо нам потрібні закони?( Закони підказують, як всім жити у злагоді і мирі).

- Як громадяни повинні ставитися до законів своєї держави?(Поважати і виконувати їх).

- Як ви гадаєте, чи всі в нашій державі дотримуються законів?

- Які випадки порушення правил поведінки вам доводилось спостерігати, чути по радіо, телебаченню або читати в пресі?

- Чи є серед дітей порушники законів?

- Як таких дітей називають? ( Правопорушник, злочинець, невихований, поганий).  

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

 Тема нашого уроку: « Правопорушення , поширені серед дітей».

Модель уроку

- Розгляньте модель уроку. Складіть план нашої роботи.

Учні:

  • Спочатку з’ясуємо, що таке правопорушення, які правопорушення поширені серед дітей.
  • Далі розкриємо причини правопорушень.
  • Потім підведемо підсумок: для чого це потрібно мені й моїм товаришам.

Сьогодні ми дізнаємося,що таке правопорушення,  поговоримо про причини правопорушення, які найчастіше трапляються серед дітей, навчимося оцінювати вчинки правопорушників. 

V. Сприйняття   і  осмислення  нового матеріалу.

1. Практикум. Аналіз ситуацій.

 - Щодня кожний з нас дотримується певних правил поведінки, норм. Але іноді трапляються випадки,коли людина з тієї або іншої причини порушує встановлені державою норми.

          - Я пропоную вам зараз проаналізувати приклади ситуацій та визначити, які правила,норми поведінки було порушено.

* Учень запізнився на урок. ( Правила поведінки учня)

* На уроці учень користувався мобільним телефоном. (Правила поведінки учня)

* Дівчинка перейшла дорогу в недозволеному місці,що призвело до ДТП. (Правила ДР)

* Господар вивіз сміття на узбіччя дороги.(Екологічне право)

* Пасажир не сплатив за проїзд. (Правила проїзду в транспорті)

3. Робота над збагаченням словника дитини. Робота із словниками. Ознайомлення з поняттями «право», «правопорушення».               

           - Кажуть, що людина чинить правопорушення.  Що ж таке правопорушення? Зясуємо, що означає це слово.

 Знайдіть в «словничку-довідничку»  і прочитайте  значення  слова право .

Правосукупність правил поведінки, які містяться в законі.

Слово право прийшло до нас з латинської мови і у перекладі означає справедливість. Суть права  полягає у наступному: жити чесно,не робити шкоди іншому, надавати кожному те, що йому належить.

Право створено для користі людства і охороняється державою. Хоча більшість людей нашої країни поважають закони, однак часто трапляються і їх порушення.

-То що таке правопорушення? Давайте прочитаємо.

Правопорушення  - це порушення прав інших людей і поведінка, наслідки якої шкодять іншим.

Правопорушення антигромадський вчинок, який заподіє шкоду суспільству та іншим людям.

 -Які правопорушення найпоширеніші серед дітей?

1. Хлопець кинув палицю і влучив у дівчинку.  Хуліганство.

2. Дівчинка вкрала гроші у своєї подруги.  Крадіжка.

3. Юнак зателефонував до міліції і сказав,що у школі закладено бомбу. Телефонний тероризм.

4. Сергійко виїхав на велосипеді на дорогу, що призвело до ДПТ. Порушення ПДР.

А також:  некультурна поведінка,обмовлення,  бійки, бродяжництво, жебракування.

  1. Ознайомлення з поняттями «злочин».

- Порушення законів бувають різні. Серйозні правопорушення називають злочинами, а люди, які їх чинять-злочинцями. Для того,щоб розв’язати правові конфлікти, розкрити злочин, визначити міру покарання злочинцю, створені суди.

- Знайдіть в «словничках» і прочитайте, що таке злочин.

Злочинсуспільно-небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.

  • Розшуком злочинців займається міліція.
  1. Проблемна ситуація.

- Чи потрібно карати правопорушника? Чому?

- Правильно! Всі, хто порушують закон, повинні нести відповідальність за свої вчинки. Покаранням можуть бути: догана, штраф або позбавлення волі.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ: Ніхто не має права заподіяти шкоду іншій людині. За кожне правопорушення або злочин доведеться відповідати за законом.

 - Чому люди порушують права іншої людини?

Спробуємо встановити причини правопорушень.

                            Причини правопорушень:

а) погано виховані, низькі моральні якості;

б) жорстокість, агресія;

в) безглузді бажання і вчинки, невміння керувати собою і відповідати за свої вчинки;

г) неблагополучні сімї, діти сироти, діти вулиці

д) конфлікти з однолітками

е) погіршення умов життя

ж) незайнятість дітей

з) сучасний репертуар дитячих театрів, кіно, мультфільмів.

6.Виховний момент.  

 Якщо ви порушуєте яке-небудь правило ввічливості,то можете викликати сміх чи осуд оточуючих. Але є вчинки,що можуть мати дуже сумні наслідки і для вас, і для ваших батьків.

Часто під час пустощів діти завдають тілесних ушкоджень товаришам. Батьки платять гроші за лікування потерпілих. Заради розваги ріжуть сидіння в автобусах, розмальовують фарбою з балончика стіни будинків. Або,граючись м’ячем, б’ють вікна. Дехто з вас вважає це дитячими витівками. Але такі вчинки називають правопорушенням

Вони порушують правила життя в суспільстві. Відповідальність за правопорушення настає після того, як дитині виповниться 14 років, тому  відповідальність за вчинки дітей несуть батьки.

  1. Робота з підручником
  • Прочитайте в «словничку»,що таке тероризм?

Тероризм – протиправна дія, яка загрожує життю та здоров’ю людей.

  • Слово «терор» -латинське, означає  страх, насильство.

С. 41 Читання «Телефонний тероризм».

- З яким повідомленням почастішали дзвінки в міліцію?

- Хто переважно займається такими «розіграшами»?

- Яка мета телефонного тероризму?

- Кому вчинок Кирила завдав шкоди?

- Які наслідки  мав його вчинок для нього та його батьків?

Якби Кирилові було 14 років, він би отримав покарання у вигляді 2 років перебування в колонії для неповнолітніх злочинців.

НІКОЛИ ТАК НЕ ЧИНІТЬ!

VІ. Фізкульхвилинка.

 - Кожен з вас має право на відпочинок. Бачу, ви трішки стомилися. Давайте відпочинемо.

 VІІ. Застосування набутих знань.

1. Робота в зошиті  с. 51

2. Фрагмент мультфільму  «Ну постривай»

3. Обговорення правопорушень, поширених серед дітей.

С. 42 у підручнику.

- Як можна охарактеризувати Льоню: правопорушник, пустун, хуліган, невдаха?

- Який вирок виніс суд? Куди його відправили?

- Як буде розплачуватися все життя за своє правопорушення хлопчик?

 

ІХ. Робота в групах.

  1.     Скористайся словами для довідок та доповни речення(Слова для довідок на екрані).

 

Приклад 1. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою.              Це…(Жарт).

 

Приклад 2. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Але ось один з хлопців додав у воду яскравий барвник і….. сорочка у його товариша змінила колір  у

 

деяких місцях .                                                                                                                               Це …( Хуліганство).

 

Приклад 3. Два школяра вирішили пожартувати над своїм товаришем і заховали його зимову шапку. Саша, не знайшовши шапку, пішов додому без шапки. Погода була холодною, і на наступний день Саша лежав з високою температурою хворий. Це….(Жорстокість).

 

Приклад 4. Діти бешкетували на перерві , і кидали один в одного повні портфелі. Але ось один з портфелів попав в голову дівчинці. В результаті тяжка травма. «Ми не хотіли, ми просто жартували», - виправдовувались діти. Але чи можна назвати це жартом? Це….(Правопорушення).

 

Приклад 5. Василько кидав сніжками по машинах, які проїжджали біля нього . Одна з снігових кульок потрапила у лобове скло автомобіля. Водій від несподіванки різко загальмував. Водій машини, яка їхала позаду нього , не розраховував на це, і в результаті обидві машини стикнулися. Один з водіїв отримав тяжкі травми на все життя.Як назвати поступок Василька?

Це….(Злочин).

 

- Отже ми бачили на прикладах, що жарти, пустощі, необдумані вчинки можуть призвести до правопорушень.

 

- Висновок:                                   

                             Від пустощів  до злочину – один крок!

 

2.– У вас на партах картки. Виберіть, будь ласка, які заходи треба проводити для жителів міста, щоб зменшилася кількість правопорушень.

  • Виховні заходи у школах
  • Зустрічі з працівниками правоохоронних органів.
  • Рейди міліції ввечері та вночі.
  • Охорона магазинів, банків, будинків.
  • Передачі на місцевому телебаченні з профілактики правопорушень.
  • Роз’яснювальна робота через засоби масової інформації.

 

 3. Які прислів’я підійдуть до теми уроку?

* Чого не доглянеш – за те й відповіси.

* Відповідай за те,що сам звершив.

* Закон – не паркан, через нього не перелізеш.

* На злодієві шапка горить.

* За праве діло стій сміло.

* За чужим погонишся, своє загубиш.

* Не той правий, хто сильніший, а той – хто чесніший.

* Без дозволу взяв, нікому не сказав - це означає, що вкрав.

* Який гріх, така і розправа.

 

 

Х. Підсумок уроку.

1. Закінчіть речення:

Сьогодні я дізнався….                             У мене вийшло….

Було цікаво….                                          Урок дав мені…..

Було важко…                                          Мені захотілося…

 

 2. -Діти, які знання, отримані на уроці, ви візьмете із собою?

- Чи можна порушувати закон? Чому?

- До яких наслідків це може привести?

- Що ви порадите людям, які заради жартів роблять погані вчинки, чим завдають шкоди оточуючим людям?

 

 

ХІ. Домашне завдання.    

 -Знання, отримані на уроці,запам’ятайте і візьміть з собою  та використовуйте їх.

1.Прочитати статтю підручника на с. 41-42

 

 

doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
6518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку