Цей матеріал допоможе моїм колегам у підготовці до виховного заходу, зробить його цікавим, пізнавальним. Виконання комплексу вправ, які містить цей матеріал, допоможе учням зрозуміти, що кожна людина неповторна; сприятиме поліпшенню психологічного клімату в класі; сприятиме встановленню більш дружніх стосунків між учнями; спонукатиме до доброти та щирості.
Тема: Ми – різні, ми – рівні.
Мета: навчати учнів поважати одне одного; довести до їхньої свідомості , що кожна людина – єдина і неповторна; сприяти встановленню більш дружніх стосунків у колективі; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі; виховувати самоповагу, впевненість, доброту.
Обладнання: картки з правилами спілкування, чисті аркуші паперу, іграшковий мікрофон, «чарівна» паличка, «чарівна» скринька, мішечок порад.
Очікувані результати: поліпшення дружніх стосунків у класі, усвідомлення кожним учнем своєї унікальності, учні краще пізнають один одного.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Стали, діти, всі рівненько
Усміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли
Працювати почали
(учні сідають в коло)
Вправа «Склади правила»
Перед учнями лежать картки із різними правилами спілкування (ввічливі і неввічливі). Завдання учнів: взяти по одній картці, прочитати правило, якщо воно йому подобається – повісити на дошку, якщо ні – покласти поруч на парту. Після того, як учні виберуть потрібні їм правила, всі разом читають їх та обіцяють дотримуватись.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Вправа «Чоловічок»
Кожному учневі пропонується з аркуша паперу обірвати фігурку чоловічка.
Сьогодні ми поговоримо про людські взаємини, про ваші спільні та відмінні риси.
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
Хто добре серце має, той усе здолає.
Доброго тримайся, поганого цурайся.
А в сучасному світі все це називається одним словом «толерантність».
Отже, «толерантний» – здатний витримувати іншого, не такого,як сам. Вміння миритися з чиєюсь несхожістю на себе.
До поняття «толерантності» серйозно відносяться в усьому світі, тому 16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано ще в 1986 році.
Якщо в усьому світі люди намагаються бути толерантними, то давайте і ми повчимося толерантності. Зараз ми складемо квітку толерантності. Серединка в нас є (на дошці прикріплений жовтий кружечок з написом «толерантність»), а де ж взяти пелюстки? Їх ми будемо діставати з мішечка порад.
ІІІ. Вправа «Мішечок порад»
Кожен учень по черзі дістає із мішечка пелюсток, на якому написане правило толерантності, читає його і прикріплює на дошку. На дошці має утворитися квітка. (правила толерантності: будь готовим до того, що всі люди різні; поважай думки іншого; сприймай людину такою, якою вона є; цінуй людські почуття; будь уважним до оточуючих; будь співчутливим; будь ввічливим; будь терпимим у спорі з іншим; не ображай співбесідника; умій вислухати іншу людину; підтримай іншого добрим словом; не смійся із зовнішності іншого; будь добрим; будь небайдужим; будь щирим; будь чесним; будь відповідальним.)
Чи хочемо ми їх дотримуватись? Як ви вважаєте, якби кожна людина дотримувалася цих правил, яким би був світ?
IV. Вправа «Мікрофон»
Кожен учень по черзі бере в руки іграшковий мікрофон і однією фразою говорить про якесь своє вміння, хобі. Починає розповідь фразою «Я вмію…», а закінчує «А що вмієш ти?...»
Отже всі ви різні, але нам це не заважає, а навпаки, нам цікаво бути разом.
Сьогодні ми говоримо про ваші відмінності, але і спільного у вас чимало. Ви в цьому переконаєтесь, якщо виконаєте наступну вправу.
V. Вправа «Чим ми схожі».
1 – хто більше любить чай, 2 – хто більше любить молоко.
1 – хто любить манну кашу, 2 – хто взагалі не любить.
1 – хто навчається в 2-Б класі, 2 - хто в якомусь іншому.
Отже, хоч ви не схожі один на одного, бо у кожного свій характер, свої звички, але є у вас і щось спільне.
VI. Вправа «Чарівник»
- Діти, чи є в світі найособливіша, найунікальніша людина? (відповіді учнів)
- Виявляється є така. Ви її побачите, якщо по-черзі заглянете в цю чарівну скриньку.
VІІ. Вправа «Чарівна скринька»
По колу передається чарівна скринька, в якій лежить дзеркальце. Кожен учень по-черзі мовчки заглядає у неї, закриває і передає наступному учневі.
VІІІ. Підсумок уроку
Тепер попрошу всіх стати в рівне коло обличчям в середину, дуже тісно один до одного. Покладіть руки один одному на плечі, підніміть праву ногу і зробіть уперед один маленький крок. Саме такий крок ми зробили сьогодні на зустріч один одному, бо намагалися зрозуміти унікальність кожного.
Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша година спілкування залишить глибокий слід в душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ, а наш класний колектив зроблять ще більш дружним.
Правила спілкування
Один говорить – всі мовчать.
Поважаємо думку інших.
Їмо під час спілкування.
Уважно слухаємо співрозмовника.
Спимо під час спілкування.
Перебиваємо співрозмовника.
Активно працюємо.
Сміємося з відповідей інших.
Квітка толерантності