Ми – рівні,
ми - різні
Виховання дівчинки чи хлопчика —
це передусім формування культури особистості,
виховання її як майбутнього сім'янина,
формування почуття любові, власної гідності
та відповідальності, яке включає повагу до інших.
А. Макаренко
Мета:
• створити умови для знайомства і самопрезентації кожного учасника заняття, атмосферу довіри та позитивний емоційний стан, інтерес до заняття;
• визначити й осмислити проблеми стосунків статей у сучасному суспільстві; подолання гендерних стереотипів та формування ненасильницького світогляду серед молоді;
• підвищення правової культури та формування навичок безпечної поведінки;
• розвиток творчого потенціалу учнівської молоді;
• виховувати ґендерну культуру.
Матеріали: аркуші паперу А4, кольорові стікери, фломастери, ручки, клей, плакат «Торбинка», пластилін, бланки «Хто я?», виписки окремих статей Конституції України, «долоньки».
Хід заняття
Вправа «Знайомство»
Кл. кер.
Мета: активізувати учасників, підготувати їх до подальшої роботи, розвивати вміння коротко презентувати себе.
Усі учасники сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім'я та говорить фразу: дівчата — «Якби я була чоловіком (хлопцем), то...»,
юнаки — «Якби я був жінкою (дівчиною), то...».
Інформаційне повідомлення «Ґендерна рівність»
Кл. кер. Нині відбуваються кардинальні зміни в суспільному житті. Зокрема, жінка, яка ще 100 років тому здебільшого присвячувала своє життя дитині та сім'ї, зараз не тільки працює, заробляючи на життя нарівні з чоловіком, але й активно бере участь у всіх суспільних процесах. А чоловік звик до того, що він є головою в родині, приносить найбільше грошей, є основною фізичною силою для своїх близьких. Зазвичай такому чоловікові важко зрозуміти і прийняти те, що жінка бере таку ж участь у суспільному та виробничому житті, як і він, що настав час змінювати стосунки між статями.
Протягом останніх 20 років питання ґендеру стало актуальним на офіційному та громадянському рівнях у багатьох країнах світу, зокрема і в Україні.
Уперше термін «ґендер» увів у науковий обіг американський психоаналітик Роберт Столлер, коли в 1968 році вийшла друком його праця «Стать і ґендер»: про розвиток мужності та жіночності.
Ґендер — це специфічний набір культурних характеристик, які визначають соціальну поведінку жінок і чоловіків, їхні стосунки між собою.
Тому сьогодні ми разом спробуємо з'ясувати: «Які ми — дівчата? Які ми — хлопці? Що в нас є спільного? Наскільки ми різні?».
Вправа «Експертиза українського законодавства»
Кл. кер.
Мета: визначити, чи збережені принципи ґендерної рівності в основному законі України — Конституції; якщо ні, то чиї права обмежені. Учасникам роздають виписки з Конституції України (ст. 21, 23, 24, 51) для визначення рівності прав жінок і чоловіків.
Висновок: українським законодавством передбачені рівні права жінок і чоловіків. Дотримання цих норм залежить від кожної людини.
Практ. психолог
Вправа «Хто я?»
Мета: формування адекватної самооцінки, розвиток навичок самоаналізу, розуміння своєї статевої орієнтації.
Учасникам роздають бланки, на яких надруковано «Хто я?». Необхідно записати п'ять варіантів відповідей на це запитання. Обговорення результатів.
Висновок: більшість опитаних вказали (не вказали) свою стать.
Вправа «Який я? Яка я?»
Кл. кер.
Мета: формування адекватної самооцінки, відчуття рівності з особою протилежної статі.
Учні на середині долоні записують ім'я, яким їх називають найрідніші люди або друзі.
На великому пальці записують одну з найкращих рис свого характеру, на мізинчику—ту, якої вони хотіли б позбутися. На решті пальців — інші риси.
Оберіть із групи двох асистентів, котрі по черзі зачитують риси дівчат і хлопців, які вчитель записує на дошці. Записи порівнюють. Підведіть учнів до висновку, що в дівчат і хлопців є багато спільного.
Практ. психолог
Вправа «Символи»
Мета: зосередити увагу на поняттях жіночності і мужності, формувати толерантне ставлення до осіб іншої статі.
Учнів просять зліпити з пластиліну річ, предмет, який би ототожнював жінку чи чоловіка, був своєрідним символом.
Обговорення.
Висновок: кожен розуміє, бачить свою стать інакше.
Вправа «Портрет вдалої людини»
Мета: формування адекватного світосприймання жінок і чоловіків, відхід від стереотипів.
Учні діляться на команди і отримують завдання: намалювати портрет вдалої людини. Обговорення.
Висновок: наше світосприйняття формується на базі усталених стереотипів (часто учні в образі «вдалої людини» використовують фігуру чоловіка).
Підсумки уроку спілкування. Вправа «Торбинка»
Учням роздають сині та червоні стікери: червоний — урок сподобався, синій — не сподобався, їх вони приклеюють на плакаті «Торбинка».
Практ. психолог
Вправа «Подаруй сердечко»
Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості.
Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони пращ і здоров'я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
Стаття 51. Шлюб грунтується на вільній згоді жінки і чоловіка. Кожен із подружжя має рівні права і обов'язки у шлюбі та сім'ї.
Батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов'язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків.
Сім'я, дитинство, материнство і батьківство: охороняються державою.
Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості.
Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони пращ і здоров'я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
Стаття 51. Шлюб грунтується на вільній згоді жінки і чоловіка. Кожен із подружжя має рівні права і обов'язки у шлюбі та сім'ї.
Батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов'язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків.
Сім'я, дитинство, материнство і батьківство: охороняються державою.