Виховна година "Мистецтво толерантності"

Про матеріал

Пропоную Вам виховну годину яка комплексно допомагає розв'язати проблему недостатьної толерантності дітей, зрозуміти причини цієї ситуації та ймовірні наслідки. Пропоновані завдання можуть бути адаптовані для учнів будь якого віку!

Перегляд файлу

Тема: Мистецтво толерантності

Мета: розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної людини; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.

Обладнання: презентація, плакат з афоризмами про толерантність, пам’ятка, плакат з квіткою, букви толерантність.

 

Хід  виховної години

I «Вступ до заняття»

1.Тема виховної години. А що таке толерантність?  Слайд 1

  

II «Основна інтерактивна частина»

2. Визначення толерантності.  (Слайд 2)

3. Толерантність в інших народів світу.  (Слайд 3)

4. Вправа «Квітка толерантності».

5. Вправа «Асоціативний ряд».

6. Перегляд відеоролика про толерантність.  (Слайд 4)

7. Правила толерантності.  (Робота з пам’яткою)

8. Що таке толерантність та інтолерантність.  (Слайд 5)

9. Вправа «Толерантний і інтолерантний».  (Слайд 6)

10. Тест  «Чи толерантна я людина?»  (Слайд 7)

11. Притча  (Робота з пам’яткою.)

 

III «Підсумок та зворотній зв’язок»

12. Кросворд.  (Слайд 8)

13. Декламування вірша.

14.Відеоролик «Будьте завжди толерантні»!  (Слайд 9)

Хід виховної години

Афоризми:

 Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна. (І. Гете)

Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей. (Дені Дідро)

Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. (Ж.Б. Мольєр)

 Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. (Леонардо да Вінчі)

 I «Вступ до заняття»

1. А що таке толерантність?  (Слайд 1)

Сьогодні наша виховна година присвячена толерантності.  Напевне, не усі  чули це слово, або чули, але насправді не знають, що ж воно означає. Власне на виховній годині ми маємо з’ясувати значення цього слова і зрозуміти наскільки важливо бути толерантним у  суспільстві. 

Сучасна культурна людина – це не тільки освічена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі. Толерантність вважається ознакою високого духовного та інтелектуального розвитку індивідуума, групи, суспільства в цілому.

  •   Що на вашу думку означає слово толерантність? (Відповіді учнів)

 

 II Основна інтерактивна частина

2. Визначення толерантності. (Слайд 2)

Толерантність – це насамперед повага один до одного, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.

У науковій літературі є безліч трактувань і пояснень поняття «толерантність».  Важливо наголосити, що кожна культура робить свої акценти у роз’яснені цього поняття. Розгляньмо розуміння цього поняття на прикладі конкретних країн.  Наприклад:

3. Толерантність в інших народів світу. (Слайд 3)

  • в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від власних ідеї або думки;
  • у французькій мові – це  відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти;
  • у англійській мові – це  готовність бути терпимим, поблажливим;
  • у  китайській мові –  це означає бути великодушним щодо  інших;
  • в арабській мові –  прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, терпіння, прихильність до інших;
  • в українській  мові – здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).
  •                 Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді)
  •                 Чому, на ваш погляд, у кожній країні  поняття «толерантність»  включає у себе різні вміння та риси характеру, якими має володіти толерантна людина? (Відповіді)
  •                 А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).
  •                 Як ви вважаєте, чи актуально бути толерантним у наш час?  (Відповіді)

4. Вправа «Квітка толерантності»

– Слово «толерантність» я зобразила у вигляді квітки. Пропоную спільно зростити Квітку Толерантності. Дібрати влучні слова, щоб Квітка Толерантності розгорнула свої пелюстки. (Кожен учень бере на парті пелюстки і прикріплює до квітки).

Толерантність   це…

  • прощення;
  • повага до прав інших людей ;
  • співробітництво, дух партнерства ;
  • сприйняття  інших такими,  якими вони є;
  • повага до людської  гідності;
  • милосердя;
  • співчуття;
  • терпимість до думок, віросповідань, поведінки інших людей;
  • допомога у якійсь справі;
  • розуміння та повага до  другої половинки.

5. Вправа «Асоціативний ряд»

Спробуймо до кожної літери слова «толерантність» назвати рису характеру, яка має бути притаманна толерантній людині.

(На дошці записано слово «толерантність». Учні по черзі називають рису характеру, яку підібрали до кожної букви і записують).

Т  товариський

О  об’єктивний, особливий, оригінальний

Л  лояльний, лагідний

Е  енергійний, елегантний

Р  розсудливий, рівний

А – активний

Н – надійний, найдорожчий

Т  терплячий

Н  незалежний, найдорожчий

І  інтелігентний, ідейний,ініціативний

С  співчутливий

Т – тактовний

Ь

  •                 Чи подобаються вам риси характеру, які ми щойно записали?

Мені також! Тож бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

 

6. Перегляд відеоролика про толерантність. (Слайд 4)

Отож, нехай чесноти  про які було згадано у  відеоролику,  ви не тільки будете пам’ятати, а й успішно втілюватимете у своєму житті!

 

7. Правила толерантності. (Робота з пам’яткою)

Дуже важливо в сім’ї, як і в будь-якому колективі, дотримуватися правил толерантного спілкування. Для того щоб удосконалюватись, виховувати в собі толерантність як рису характеру, намагайтеся дотримуватись рекомендацій, що містяться в пам'ятці.

Поради

1. У повсякденному житті дотримуйся таких правил: не поспішай звинувачувати людину –  спершу вислухай її.

2. Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.

3. Не лихослов, не критикуй  позаочі.

4. Не виявляй до співрозмовника зверхності.

5. Навчися слухати інших.

6. Цікався проблемами людей, які тебе  оточують,  їхніми турботами і радощами.

7. Ніколи не говори людині категорично, що вона не має рації.

8. Будь завжди стриманим і спокійним, ввічливим і люб’язним.

 

8. Що таке толерантність та інтолерантність. (Слайд 5)

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», – стверджує народна мудрість. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. 

Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших.

     Протилежне поняття до толерантності – інтолерантність. Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні, так й інтолерантні вчинки. Але здатність поводити себе толерантно може стати особистісною рисою і  забезпечити успіх під час  спілкування з іншими.

9. Вправа «Толерантний та інтолерантний» (Слайд 5)

Пропоную  розподілитися на 2 групи. (Поділ на групи роблю за допомогою кольорових стікерів: рожевих (толерантні)  і блакитних (інтолерантні).

1 група (рожеві) – це будуть учні, які представляють толерантні особистості, а друга (блакитні) – інтолерантні. Із перелічених рис вам потрібно обрати лише ті, які притаманні людям, групу яких ви представляєте. (Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага до думки інших, ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою, нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність, допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність).

Представлення груп…   Отже, (Слайд 6)

 

10. Тест  «Чи толерантна я людина?» (Слайд 7)

- А чи завжди ви толерантні?  Отже, зараз визначимо рівень толерантності, і чи потрібно вам працювати над вихованням в собі цієї якості. Для цього проведемо невеличкий тест. Відразу зазначу, що ваші відповіді, а відповідно і результати,  залишаться у вас, тому будьте якомога відвертіші аби об'єктивно оцінити себе.

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)

1. Для того, щоб не було війни:

а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються

2. В ліцеї розповідають про героїв, які проявили толерантність.

а)  тобі це нецікаво

б)  ти хочеш більше дізнатись про них

3. Ти протистоїш насильству.

а)   насильством

б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»

4.  Тебе зрадив товариш. Твої дії.

а)  ти йому помстишся

б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини

5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.

а)  ти почув і забув

б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти

6.  Ти не згоден з думкою іншої людини.

а)  ти не даси можливості йому завершити думку

б)  ти його дослухаєш

7.  На уроці ти вже відповідав

а)  ти хочеш відповідати ще

б)  ти даси змогу відповідати іншим

8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а) тобі це нецікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

 

РЕЗУЛЬТАТ

Якщо в тебе майже одні «б».  Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином миру, відповідальним та активним. Розкажи друзям, як тобі це вдається.

Якщо в тебе від 3 до 7 «б».  Ти не дуже толерантний. Намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї іншим. Водночас ти допитливий, маєш хорошу уяву. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.

Якщо в тебе менше ніж 3 «б». Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти б міг стати щасливішим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль. У тебе все вийде!

За допомогою цього тесту ви більше дізналися про себе, про свій внутрішній світ. Задумайтеся, над розвитком яких рис вам потрібно попрацювати!

 

11. Притча «Про юнака з жахливим характером»

Послухайте, будь ласка,  притчу.     (Робота з пам’яткою)

Притча

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами, сказавши, щоб той забивав по одному у паркан щоразу, коли  втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Юнак зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли хлопець використав усі цвяхи. Син підійшов до батька і сказав про це. Той наказав синові витягати з паркана по одному цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів  сина до огорожі та сказав: «Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…»

Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні.

Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння й жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а отже, розуміймо один  одного!!!

 

III «Підсумок та зворотній зв’язок»

12. Кросворд (слайд 8)

Вашій  увазі пропоную  кросворд. Спробуйте розгадати!

13.

т

о

 

9.

 

в

2.

 

3.

 

7.

 

л

а

л

ч

 

 

8.

ю

 

р

ю

м

4.

5.

6.

у

д

10.

 

и

1.

б

и

ж

п

к

й

я

п

11.

12.

с

т

о

л

е

р

а

н

т

н

і

с

т

ь

е

в

о

р

и

я

і

у

і

к

п

а

к

р

 

с

т

й

т

с

р

с

л

і

к

і

п

 

е

о

н

т

т

б

т

у

в

т

с

и

 

р

в

я

я

ь

о

ь

в

ч

о

т

м

 

д

н

т

 

т

 

а

у

в

ь

і

 

я

і

т

 

а

 

н

т

н

с

 

с

я

 

н

т

і

т

 

т

 

я

я

с

ь

 

ь

 

т

ь

 

 

1. Поблажливе, терпиме ставлення до когось або чогось. (терпимість)

2. Почуття глибокої сердечної прив'язаності до кого-, чого-небудь. (любов)

3. Добре, співчутливе ставлення. Вияв жалості, помилування. (милосердя)

4. Характерна риса людини сповненої самопожертви, самовідданості. (жертовність)

5. Вияв розуміння, здатність  поділяти чиюсь думку. (прийняття)

6. Визнання своєї провини, вияв жалю з приводу своєї провини. (каяття)

7. Уважність і сердечне ставлення до людей; (чуйність)

8. Увага до чужих потреб, хвилювання щодо їх благополуччя (турбота)

9. Людинолюбство, гуманізм. (людяність)

10. Вияв уваги, турботи, бажання дбати про  потреби інших. (піклування)

11. Чуйне ставлення до горя ближнього, до їхніх переживань. (співчуття)

12. Почуття міри, якого необхідно дотримуватися у розмові, вміння відчути межу, за яку не можна переступати у стосунках з людьми. (тактовність)

13. Характеристика привітної людини, яка любить та вміє спілкуватися з людьми. (товариськість)

– Діти, бажаю розвивати ці риси!

А завершити виховну годину хочу рядками вірша.

13. Декламування вірша  Вірш декламує учениця.

Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти  життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй.

14. Перегляд відеоролика «Будьте завжди толерантні»!

Пам`ятайте, що не можна розраховувати на повагу та розуміння від інших, якщо ви особисто не виявляєте поваги та розуміння до оточуючих. Бажаю, щоб збулися ваші мрії, щоб кожному з вас вдалося виробити і вдосконалити толерантність як рису характеру. Не чекайте доки хтось  зробить за вас! Почніть з себе вже сьогодні!

Вчіться бути толерантними!

Дякую всім за активну роботу!

docx
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
1407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку