Хід заняття
І. Актуалізація і корекція опорних знань
Учитель. Сьогодні в нашому класі – несподіванка. А ви помітили, яка? Багато чудес є на світі, і ось до вашого класу прийшов чарівник із казки – Невидимка, щоб провести незвичайне заняття. Ми створимо зараз «Класний етичний театр» та станемо учасниками сценічного дійства. А допоможе нам у цьому режисер – чарівник Невидимка. Він пропонує нам гру «Чарівні слова».
Дошка ділиться на три рівні частини. Учням видаються 3 «чарівні» шматочки крейди, по одному на ряд. Передаючи один одному крейду, учні повинні записати на своїй половині дошки за 3 хвилини якнайбільше «чарівних» слів.
Перший ряд:
«Висловити вдячність можна за допомогою таких слів…»
(Спасибі, дякую, щиро вдячний, красно дякую, висловлюю глибоку вдячність тощо.)
Другий ряд: «Коли висловлюють побажання, то вживають такі слова…»
(Доброго здоров’я, всього доброго, на все добре, доброї ночі, всього найкращого, бувайте здорові тощо.)
Учитель. Чарівник Невидимка просить передати, що він дуже задоволений, адже ви чудово впоралися із завданням. Молодці!
ІІ. Мотивування виховної діяльності
Учитель. Ваш режисер підготував для вас загадку. Відгадайте, що це? (Показує один із перших мобільних телефонів.) Отже, екскурсія в історію.
Історія цього винаходу почалася нещодавно. Сорок років тому виникла перша назва «уокі-токі» - «ходжу та розмовляю». Це був важкий ранець, який носили за спиною. Перші апарати були настільки громіздкі, що ставилися лише в автомобілях. Згодом з’явилися апарати з ручкою для носіння, але теж важкі і незручні.
Зараз цей предмет неважко загубити й у кишені. З його допомогою можна слухати музику, користуватися мережею Інтернет, робити фотографії, відеозйомки, а найголовніше – спілкуватися з друзями, батьками та близькими людьми.
Здогадалися? Звичайно, ви правильно відгадали – це мобільний телефон. Колискою мобільного зв’язку є Скандинавія. Звідти почали своє розповсюдження Nokia, Benefon, Ericsson. Та за ними крок у мобільному світі зробили США – Motorola.
Люди навчилися спілкуватися на відстані.
Спілкування на відстані (або дистанційне спілкування) має свої етикетні правила. Їх слід додержуватися, бо від цього залежать наші взаємини з іншими людьми.
З основними правилами телефонного спілкування ми ознайомимося на сьогоднішньому занятті.
ІІІ. Формування етичних умінь і навичок
Гра-фантазія «Уяви!»
Учитель. Діти, заплющіть, будь ласка, на хвильку очі! Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі огортає вас… У таких умовах протягом шести місяців дослідник Антарктиди Роберт Бард жив сам. У своєму щоденнику він написав: «У мене є запас води і їжі, є спокій, якого я так прагнув. Але не можу обійтися без звуків, голосів та найголовнішого – спілкування!».
Уявіть, як змінилося б життя дослідника, якби він міг користуватися телефоном.
(Відповіді дітей.)
Учитель. Отже, телефон – не лише засіб зв’язку, а й ліки від розчарування та самотності, від безвиході.
«Скарбничка телефонного етикету»
Учитель. Щоб уникнути непорозумінь у спілкуванні, слід керуватися правилами, викладеними у «Скарбничці телефонного етикету». Чарівник Невидимка вже потурбувався про те, щоб ви їх запам’ятали, тому заздалегідь поклав їх кожному на парту. Ви маєте уважно прочитати ці правила і запропонувати власні поради, як коротко та стисло вести розмову по телефону.
IV. Практикум
Учитель. Запрошую вас до «Класного етичного театру». Увага! «Мобілочка» шукає таланти! Мабуть, кожен із вас мріяв хоч ненадовго стати актором, продемонструвати свої здібності та вміння на сцені. Зараз ваші мрії можуть здійснитися! Артисти, на сцену!
Акт1. «Алло-о-о!»
Розіграйте ситуації спілкування і внесіть потрібні корективи:
А. – Алло!
– Слухаю Вас!
– Дайте трубку Петі!
– Він зараз відсутній.
– А куди його понесло?
Б. – Алло!
– А хто це?
– Іван Петрович, колега батька. Покличте, будь ласка, його до телефону.
– А навіщо він Вам? Що хочете йому сказати?
В. – Алло!
– Алло!
– А хто це?
– Ніна Іванівна.
– Ой, а який у Вас номер?
Акт2. Охарактеризуйте поведінку хлопця:
Подзвонив по телефону
Якось другові Антону
Пізно ввечері Тиміш.
– Ти, – питає, ще не спиш?
– Ще не сплю, та вже лягаю, –
Друг Антон відповідає.
За годину спав Антон.
Знов задзенькав телефон.
Довелося сина звати.
Знов на проводі Тиміш:
– Ти, – питає, ще не спиш?
– Сплю! Чому ти дзвониш вдруге? –
Запитав Антон у друга.
– Ти пробач, – сказав Тиміш, –
Я ж не знав, що ти вже спиш.
– А ти що хотів сказати?
– На добраніч побажати!
А тепер скажіть мені,
Чемний був Тиміш чи ні.
V. Підсумок заняття.
Учитель. Наш добрий чарівник Невидимка трішечки стомився, тому просить вашої допомоги. Допоможіть йому заповнити табличку – «Антимобілочку»: сформулюйте й запишіть висновки, які ви зробили для себе протягом заняття. Чого не можна собі дозволити, розмовляючи по телефону:
Щоб переконатися, що всі діти навчилися правил спілкування по телефону, Невидимка зі мною проведе бліц-турнір «Ввічливо - неввічливо».
Ви маєте плеснути у долоні, коли погоджуєтеся з правилом дистанційного спілкування, тобто, коли так чинити ввічливо, і мовчати, коли запропонована поведінка є неввічливою.
Психологи розробили багато тестів, які дають змогу визначити характер людини за її манерою розмовляти по телефону. Ось найкоротший із них.
VI. Висновок
Учитель. Отже, пора доброго чаклунства нашого чарівника Невидимки завершується. Але не сумуйте, любі діти! За допомогою «Мобілочки» ми стали ближчими одне до одного, навчилися дарувати тепло на відстані, виховали чемність, люб’язність, коректність.
«Скарбничка телефонного етикету»
Коли телефонуєте Ви, треба спочатку привітатися або вибачитися.
Якщо телефонуєте незнайомій людині, потрібно обов’язково представитися, запитати ім’я і по-батькові того, з ким розмовляєте.
Говорити слід без поспіху, розбірливо, але стисло й чітко.
Розмовляючи по телефону, уникайте паралельних розмов з людьми, які перебувають біля вас.
Уважно слухайте співрозмовника, не перебивайте його.
Зазвичай закінчує розмову той, хто телефонує, а не той, кому телефонують.
Не можна телефонувати рано вранці або пізно увечері.
З’являтися в театр, приходити в гості з мобільними телефонами – свідчення невихованості їх власників. Коли такі телефони з вами, їх краще вимкнути.
Некультурно хизуватися мобільним телефоном як показником моди та достатку його власника.