Виховна година на тему:
ТЕНЕТА ЗЕЛЕНОГО ЗМІЯ
ПЕРЕМОГТИ Я ЗУМІЮ
Учасники: учні 6-9 класів, Медицина,Статистика, Правознавство, Історія, Козак.
Обладнання: Цивільний Кодекс України, плакати, гасла, учнівські малюнки на антиалкогольну тему.
Вчитель: Сьогодні ми з вами поговоримо про дуже серйозну, «дорослу» як на перший погляд, проблему, котра, однак, стосується кожного з нас. Але ви самі зараз спробуйте здогадатися, про що піде наша мова сьогодні.
Для цього я пропоную вашій увазі декілька епізодів з нашого повсякденного життя. Запропонуйте, будь ласка, свої варіанти відповідей.
Вчитель роздає учням картки, на яких описані певні ситуації.
Картка 1. Зустрілися двоє давніх друзів. Вони досить довго не бачилися. Їх дії після перших слів привітання?
Картка 2. Виорали город (привезли дрова, полагодили паркан тощо). Дії вдячного господаря у відповідь?
Картка 3. Родинне свято, гостини, іменини. З чого починається застілля?
Вчитель:
Отже, як ви вже здогадалися, ми порушили таку серйозну тему, як алкоголізм. Це – надзвичайно сильний ворог людини. Але найпарадоксальнішим є те, що його створила сама ж людина.
Як це сталося? Надамо слово історії.
Історія:
Слово «алкоголь» походить від арабського «алькеголь», що означає «одурманюючий». Дію хмільних напоїв, котрі викликають сп’яніння, люди знали багато тисяч років тому. Ці напої виготовлялися з молока, меду, фруктів, зерна та інших харчових продуктів. У 11 ст. відомий арабський лікар та алхімік Альбукеоез одержав чистий етиловий спирт з виноградного соку, що й поклало початок розповсюдженню міцних алкогольних напоїв.
1 учень:
Невже пияцтво стало популярним з тих давніх часів?
Історія:
Зовсім ні, мій друже. Ще в давнину люди зробили висновок,що пияцтво згубно впливає на здоров’я. Тому в стародавньому Римі та Греції чоловікам заборонялося вживати вино до 25 років. В Індії. Китаї, Греції їх тяжко карали, застосовуючи тілесні покарання і всенародне висміювання.
Київська Русь варила мед особливим способом, напій з якого був досить міцний і спокійно валив з ніг богатирів. Та і русичам не вважалося гідним зловживати медами.
У середньовічній Франції , за наказом короля Франциска Першого, того, хто вперше «перебирав через край», позбавляли на добу їжі та води, вдруге – відрізали вуха, далі – людину виганяли за межі країни...
2 учень:
А у нас, на Україні, існували такі ж суворі закони?
Вчитель:
Ось про це нам розповість очевидець. Бо ж запросили до нашої бесіди гостя з минулого – козака Запорізької Січі. Розкажіть-но нам, добродію козаче, яке ставлення до алкоголю було у Ваших побратимів?
Козак розповідає про звичаї Запорізької Січі.
Історія:
Проте поступово ставлення до п’яниць стало більш толерантним. Хоча окремих заходів проти «зеленого змія» вживали й далі. У 18 ст. Англія ввела високий податок на алкогольні напої. А в Німеччині у 1802р. ухвалили спеціальний закон, згідно з яким влада затримувала п’яного та кидала його до в’язниці за «більш ніж скотську нестриманість».
На початку 20 ст. у США був введений «сухий закон», який заборонив виробництво,продаж та вживання спиртних напоїв.
Вчитель:
Останній прийняли не без впливу жінок, які,починаючи з 19ст., регулярно влаштовували своєрідні «хрестові походи» проти шинків: матері з дітьми проходили вулицями і громили алкогольні заклади, лупцювали їхніх хазяїв та відвідувачів.
3 учень:
А чому б тоді не ввести «сухий закон»
У всьому світі? Було б добре, напевно, всім.
Вчитель: цього, на жаль, зробити неможливо. У 80-х роках минулого століття в колишньому Радянському Союзі також було прийнято «сухий закон». Наслідки – такі ж , як і в США: різко зросло нелегальне виробництво алкогольних напоїв, часто недоброякісних і навіть небезпечних для життя. Відповідно, збільшилася кількість захворювань та смертей від вживання неякісних напоїв. Крім того, було вирубано – в програмі боротьби з алкоголізмом – величезні площі виноградників на півдні країни...
4 учень:
Отже, такий крок себе не виправдав, незважаючи на його зовнішню доцільність?
Вчитель:
На жаль. Тому в обох країнах його через деякий час було скасовано.
5 учень:
Можна, либонь, лише уявити собі, якою рікою полилися горілчані вироби через країни світу...
Вчитель:
Настав час запросити до розмови службу статистики.
Статистика:
В період з 1895 по 1905 роки найбільше алкоголю вживала Франція – до 21,2л на душу населення на рік. В Росії за цей час споживання алкоголю зменшилося з 3,3л до 2,5л на душу населення на рік.
За даними експертів міжнародного «Бюро праці», за останні два десятиліття люди почали споживати спиртних напоїв на 50% більше, ніж раніше. Алкоголізм посів четверте місце після серцево-судинних, онкологічних та психічних хвороб.
Жахливим є той факт, що жінки, яких раніше було лише 4-5% від усіх алкоголіків, нині становлять 50% їх.
Сумний світовий рекорд – 18л чистого спирту на душу населення – належить Франції. Щороку від алкоголізму там помирає 40 000 чоловік.
У Німеччині алкоголь вживають майже 97% дорослого населення, алкоголіків – близько 2млн.
У Японії близько 2,3млн чоловік зловживають спиртним. По всій країні встановлено автомати, що відпускають міцні напої цілодобово.
Вчитель:
Як бачимо, надто невтішні дані має статистика. Ми ж давайте проведемо свої підрахунки. А скажіть-но мені, чи багато в нашому селі осель, де б не жив п’яниця? А чи є серед них жінки?
Тепер спробуємо намалювати словесний портрет алкоголіка: (хай це зроблять учні) синій ніс, почервонілі очі, «мішки» під очима, забрезкле обличчя, трясуться руки, затуманений погляд, неохайність, часто – з синцями на обличчі.
А яка поведінка найбільш притаманна такій людині?
Неприродно весела, збуджена. Або може бути агресивною чи розслабленою, говіркою чи слізливою та ін.
Пропоную вам завдання, яке виконаємо групами. Треба назвати якомога більше прислів’їв та приказок про алкоголь або п’яниць.
Ось деякі з названих:
*що у тверезого на умі, те у п’яного на язиці
*набрався, як жаба мулу
*причепився, як п’яний до радіо: заспівай та заспівай
*п’яний в дим
*п’яний як чіп
*п’яному море по коліна
Вчитель:
Яке спрямування мають ці перлини народної мудрості?
6 учень:
Та звісно ж, що не схвалення героям прислів’їв та приказок чекати. В усі часи їх висміюють та засуджують.
7 учень:
Я цікавлюся релігією і знаю, що вона також не стоїть осторонь пияцтва. Зокрема, Біблія гласить: «Пий, та не впивайся!», а Коран взагалі забороняє правовірним вживати навіть вино.
8 учень:
Та й саме слово «горілка» вказує, що цей напій несе горе!
Медицина:
Бачу, що саме час втрутитися мені. Наведу приклад: В Англії досліджували 386 матерів, які зловживали алкоголем. У 272 з них діти померли при народженні та в перший рік життя. З 114 дітей, які залишилися жити, більшість – психічно хворі. Вам також необхідно знати, що ті, хто зловживає спиртним, страждають на захворювання шлунка., печінки, нирок, мають розлади психіки й нервової системи. То хіба ж можна чекати від таких людей здорового потомства?
Статистика:
Не лише здоров’я втрачають такі люди. Наслідками алкоголізму в 14-15% є втрата кваліфікації і роботи. А 25-27% втрачають основу свого життя – сім’ю. Таких, гадаю, ви й самі знаєте дуже багато.
Вчитель:
Отож, коли алкоголь втручається в мозок людини, та, у свою чергу, втрачає себе як особистість, сім’янина, батька або матір. І висновок з цього напрошується сам: алкоголь – це страшне соціальне й загальнолюдське зло.
9 учень:
А чи існують державні способи боротьби з алкоголізмом?
Правознавець:
Існують, і їх досить багато. Зараз ми спільно розберемо цю ланку правознавства, яка зображена на ось цій схемі:
(Можна дописати статті відповідальності)
Вчитель:
Отож, ми з вами мали нагоду глибоко ознайомитися з корінням та всіма негативними наслідками такого соціального явища як алкоголізм. Гадаю, що ви, друзі, знайдете в собі після нашої бесіди моральні сили сказати рішуче «Ні!» протягнутому келиху з одурманюючою отрутою.
Подякуймо за змістовну бесіду нашим консультантам з історії, статистики, медицини та правознавства.
Наостанок хочу ще раз нагадати вам: дотримуйтеся у поглядах на спиртне «золотої середини» - між повчанням Біблії та законом – і ваша життєва дорога завжди буде рівною, гладкою, а ви крокуватимете нею твердою і тверезою ходою.
(Звучить пісня з репертуару Р. Кириченко «Не пийте, хлопці!»).