Виховна година на тему: «Бути на Землі Людиною»
І. Організаційний етап
Вправа: «Привітання»
Вчитель: Добрі люди, зустрічаючись, вітаються:
Вчитель: Доброго дня, дорогі діти! Я прошу Вас хвилиночку постояти. Першими сядуть уважність і чуйність, другими – сердечність і щирість, а згодом – доброта і милосердя.
Ви завагалися? Чому? Тому що ваші серця переповнені і одним, і другим, і третім.
Я не випадково зупинила Вас. Ви на хвилинку замислилися над чистими джерелами своєї душі.
Поверніть, будь ласка, руки долонями один до одного. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш? Це тепло його серця, його душі. Тож нехай так багатство ваших душ зігріває ближнього.
Першими сідають дівчатка, вони краса, а краса врятує світ. За ними хлопчики – це сила.
Гра «Репортер»
Потрібно у свого сусіда по парті взяти інтерв’ю на тему: «Що для вас у житті найцінніше, найважливіше?»
Вчитель: Так, справді, ціннішого на землі немає, ніж доброта, чуйність, співпереживання, уміння розділити чужий біль, розрадити в горі й біді.
Але. ми часто чомусь про це забуваємо, серця наші черствіють, ми просто втрачаємо людяність. Адже бути справжньою людиною – не дуже просто.
ІІ. Мотивація діяльності
Сьогодні я запрошую вас помандрувати у країну Людяності.
Ми міркуватимемо над темою: «Бути на Землі Людиною»
Мета: ознайомимося з варіантами можливих розв’язань різних життєвих ситуацій, згадаємо поняття «людяність», «співчуття», «милосердя», «повага», «вихованість», «толерантність», «співробітництво». Також дізнаємося, як ви вмієте розуміти та сприймати іншу людину.
Вчитель: Проблема людини і людяності хвилювала людство в усі часи. Ще у 5 ст. до н.е. китайський філософ Конфуцій писав, про те, що потрібно виховувати в собі людяність та доброзичливість.
А.Камю (Звучить «вальс» Є. Доги).
Вчитель: Один східний володар захотів пізнати всю історію людства. Мудрець приніс йому 500 томів. Зайнятий державними справами, цар відіслав його, наказавши викласти все в більш стислій формі. Через 20 років мудрець повернувся. Історія людства займала тепер всього 50 томів, але цар був уже занадто старий, щоб подолати стільки товстих книг, і знову відіслав мудреця. Пройшло ще 20 років і постарілий, посивілий мудрець приніс володарю один-єдиний том, який уміщав усю премудрість світу, яку той прагнув пізнати. Однак цар лежав на смертному одрі і у нього не залишилось часу, щоб прочитати навіть одну книгу. Тоді мудрець виклав йому історію людства в одному рядку: людина народжується, страждає і помирає.
Не одне покоління замислювалося над питанням «Хто така людина, для чого вона живе на Землі?», «Що значить бути справжньою людиною?»
Мати вигляд людини неважко, а от бути людиною дуже складно.
Чи знаєте ви, що значить бути Людиною?
Я пропоную послухати оповідання із книги В.Сухомлинського «Чиста криниця».
Бо я людина
Вечоріло. Дорогою йшли два подорожні: батько й малий син. Посеред дороги лежав камінь. Батько не помітив його, спотикнувся і забив ногу. Йому заболіло. Крекчучи, він обійшов камінь і, взявши хлопчика за руку пішов далі.
Другого дня батько з сином: ішли тою самою дорогою назад. Батько знов не помітив каменя. знов спотикнувся ї забив ногу.
Третього дня батько й син ішли тою самою дорогою. До каменя ще було далеко, Батько сказав синові: —Дивись уважно, сину. Треба обминути камінь. Ось і те місце, де батько двічі спотикнувся й забив ногу. Вони зменшили ходу, але каменя, вже не було. На обочині дороги сидів старий дід.
Дідусю, — питає хлопчик, — ви не бачили каменя?
- Я прибрав його з дороги.
- Ви теж спотикнулися й забили ногу?
- Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
- Чого ж ви прибрали камінь?
- Бо я людина.
Хлопчик став та й думає.
- Тату,- питає він,- а хіба ви не людина?
Вчитель:
Гра «Що в тобі хорошого?»
(Чим я зігріваю людей)
Ім’я – по першій букві риса характеру (Тоня –турбота)
Вправа «Людські цінності»
1. Гра «Збери слова»
н, ч, й, і, у, с, ь, т
м, у, а , н , і , м, г, з
и, т, ь, щ, р, с, і
д, о, і, з, и, ч, с, т, ь, л, и, б, р, в, о
2. Пояснення складних слів.
Доброта – це добре ставлення до інших людей.
3. А яка з названих цінностей найбільше заслуговує на те, щоб бути на І місці?
(Немає кращих і гірших цінностей, головне, щоб людина з ними була в гармонії, а для інших вони були прийнятними).
Вчитель: Зараз у світі багато зла та жорстокості, сьогодні в нашому житті не вистачає добрих слів, поваги та уваги.
ІІІ. Основний етап «Поговоримо про людяність»
1. Доброта
Вправа «Банани»
Закреслити відому поговірку про дружбу, прочитати слово.
ДРУГПОЗНАЄТЬСЯДОБРОТАВБІДІ
Добрим бути просто, чи не просто?
Не залежить доброта від зросту
І дитина зробить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Вправа «ТАК» чи «НІ»
На мої запитання ви повинні відповідати «ТАК» чи «НІ»
Вправа «Добрий вчинок»
усім жилося краще і цікавіше.
(кожна пара обирає ситуацію і пропонує способи допомоги людині)
2. Згадаємо добрі слова на літеру «Д» - доброзичливість
Добрий, доброчинний, дружній, доброзичливий.
Доброзичливість – побажання людям добра, готовність прийти на допомогу
При відповіді ТАК – 1 бал.
4-5 балів – ти хороший товариш
3 бали – ще трішки придивись до себе і в тебе все вийде
1-2 бали – все залежить тільки від тебе, хочеш бути кращим зміни себе сам.
3. Співчуття та милосердя
- Як ви розумієте слово «милосердя»
- Доберіть до цього слова синоніми (співчуття, чуйність)
Ситуація 1
Клас спускався по сходах у школі. І раптом, одна з учениць — Світлана— підслизнулась, змахнула портфелем й впала. Коли падала, то ненавмисно штовхнула Іру, яка спускалася попереду, а портфелем зачепила Колю. Як реагували на те, що трапилося, однокласники?
Іра закричала: «Ти що штовхаєшся? От неспритна!»
Слідом за Ірою Петро голосно сказав: «От сліпа. Треба дивитися під ноги».
Коля змахнув портфелем і намагався «віддячити» дівчинці, що впала. Люда голосно сміялася.
Інші діти йшли повз із таким видом, начебто нічого не трапилося, і
тільки Віра сказала: «Хлопці, дівчата, ну що ви на неї накинулися? Хіба вона навмисно штовхалася? Адже вона впала!» Віра підійшла до Світлани, допомогла їй піднятися й привести до ладу одяг.
Вправа «Потрібні слова»
— Досить часто ми потребуємо підтримки, допомоги, співчуття, доброго слова. У хвилини смутку, розпачу чекаємо на підтримку. Та чи здатні ми самі простягти руку допомоги людям, які цього потребують, втішити, сказати щось приємне, лагідне, дати пораду?
Зараз я опишу ситуацію, у якій можу.опинитися, а потім називатиму, ім'я того, від кого буду чекати допомоги. А ви добиратимете слова, які, на ваш погляд, зможуть мене підтримати, втішити.
Оповідання «Розрада»
4. Що таке повага? Як ви розумієте це слово?
Вчитель: Так, повага — це шанобливе ставлення, засноване на визнанні чиїхось чеснот, визнанні думки іншої людини. Щоб шанобливо ста-зитися одне до одного, необхідна ще одна не менш важлива якість — культура спілкування, ваша поведінка у суспільстві, ваше виховання. Культура поведінки та вихованість формуються, перш за все, в сім'ї, в дитячому садочку, у школі, поступово людина росте та розвивається.
Зараз я озвучу ситуації, а ви мені скажіть, як би ви в даному випадку вчинили.
Діти відповідають на питання.
Молодці, діти! Як ви себе поводите, яка ваша поведінка, наскільки ви ввічливі, настільки й оточення буде цінувати вас як виховану людину і також будуть з повагою ставитися до вас. Пам'ятайте, що стиль поведінки багато про що говорить оточенню.
5. Толерантність.
Що означає це слово? – Здатність уміння терпіти, миритися з чужою думкою, бути поблажливим до вчинків інших людей, вміти уживатися в колективі.
Гра «Збери прислів’я» (у кожної групи є прислів’я. Вони розсипалися і їх потрібно зібрати.
І група
відгукнеться Як гукнеться, так і
ІІ група
триматися – нічого Один за одного не боятися
ІІІ група
залишає, той сам Хто друга в біді у біду потрапляє
4 група
пізнаєш друга не Без лиха
ІV. Підсумковий етап
Вчитель:
Ліки ці – слова. «Добре слово лікує, зле – калічить», - каже народна мудрість.
1. Притча
2. Вправа «Відро для сміття»
3. Вправа «Надійне плече» (кладуть руку на плече і по черзі говорять слова підтримки, побажання)
4. Вправа «Кроки допомоги»
У нас є незвичайний кошик. У ньому мудрі поради. Прошу озвучити їх
Свого призначення, Людино!
Бо якщо станеш забувати,
То будеш ти нічим ставати!
А щоб цього не сталося, завжди залишайтесь людьми.
1