Криворізька гімназія № 74
Методичний кабінет
Виховна година
«Дорогою добра»
Підготувала
вчитель початкових класів
Носова Лариса Миколаївна
2023-2024 н. р.
Мета: розширити уявлення дітей про таке поняття моралі, як доброта;
формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого;
розкрити переваги добра над злом;
сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе;
розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, почуття доброти, чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним, співчутливими, уникати злих вчинків;
викликати в дітей бажання іти дорогою добра;
виховувати кращі людські якості.
Обладнання: сонце – доброти, сердечка, квіткова галявина, скринька, картки з прислів`ями, силуети долонь, музичний супровід,презентація «Добро і зло».
Хід
Учитель
Доброго дня, любі діти, шановні батьки, колеги, гості! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього. Будь ласка, сідайте!
Розпочинається година доброти,
Тож прошу Вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»
Але протягом кількох століть
Панує істина проста:
«Наш світ рятує доброта».
Сказав мудрець: живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро й у вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Учитель
Зверніть увагу на написи, що вас оточують. (Де є добрі люди, там біди не буде! Людина починається з добра. Добро перемагає зло. Твори добро, бо ти – людина! Добро – це те, що може почути глухий і побачити сліпий.) І дайте відповідь на запитання.
- Що ж таке доброта? На що вона схожа? В чому вона виявляється? З чого розпочинається доброта?
Відповіді дітей.
Учитель
Діти, на мій погляд, ви правильний зробили висновок, що добро слід починати із себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь-кого з дітей), з Саші і Насті, Вані й Іри, Дарини й Максима. Тобто воно починається з кожного із нас.
Мабуть, доброта розпочинається з того, щоб вчасно подати руку людині, вчасно прийти на допомогу, полегшити людські страждання.
Деколи вчасно сказане слово допомагає більше, ніж самі дефіцитні ліки.
Потрібно тільки змогти підійти до людини, підійти не з казенними словами, підійти зі словами, що йдуть від душі.
Тепле і добре слово зігріває людину неначе ясне сонечко, а зле і недобре робить дуже боляче.
Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина: від народження і до смерті. З чого ж починається дорога добра? А починається вона зі ставлення кожної людини до оточуючого світу.
- Як же себе поводити, щоб завжди твої вчинки були позитивними. Треба знати, що втілює в собі слово Доброта.
- Я пропоную всім учням створити квіткову галявину доброти. Перед нами зелена галявина без квіток. Ми будемо висаджувати квіти з розсадника, але в розсадник могли потрапити отруйні квіти. Дивіться уважно, ви повині обрати ту квітку, яка на вашу думку підходить до квіткової галявини добра.
Метод побудови «асоціативного куща».
(На парті розкладені квіти з надрукованими словами: милосердя, ніжність, чуйність, уважність, співчуття, щирість, щастя, дружба, радість, мир, любов, надія, чесність, чемність, ввічливість, посмішка, тепло, сміливість, совість, світло, заздрість, сварка, кривда, смуток, егоїзм, зло. На звороті кожної квітки –двостороння клейка стрічка, діти знімають захисну плівку і приклеюють квітку на плакат.
Учитель
Молодці! Подивіться, яка гарна галявина вийшла!
- Над нашою галявиною може сяяти сонечко, а можуть насунути чорні хмари.
Гра «Якщо ти добра людина, то – сяй»
У кожної дитини на руці прикріплене сонечко, а на другій – хмарка. якщо людина повинна робити те, що називаю я, то ви показуєте сонечко, а якщо – ні, то хмарку.
• Допомагати мамі мити посуд.
• Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
• Не вмиватися.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованими, стриманими.
• Обманювати, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Добре вчитися, багато читати.
• Не слухати батьків.
• Допомагати друзям у біді.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших
• Захищати слабкого.
• Спати на уроках.
• Красти.
• Любити своїх батьків.
- Над нашою галявиною Добра сяє сонечко, вітерець розігнав всі чорні хмари.
Підсумок по грі.
Не лінуйтесь робити добра,
Лише зла не бажайте нікому.
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляхові земному.
І заступить навколишній світ.
Зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим.
І старайтесь робити добро
День і ніч, і у кожну хвилину.
Щоб серденько, як сонце, цвіло,
Бо це доброю робить людину!
Хай душа буде світлою в вас
Й промениться завжди добротою.
Йдіть робити добро! В добрий час!
І живіть в цьому світі з красою.
Правда в світі є дуже проста:
Сонце Землю теплом зігріває.
А людину — її доброта,
І любов у житті прикрашає.
- Ми говоримо про добро, про добрі вчинки, а зараз давайте спробуємо проаналізувати ситуацію. Вправа «Відверта розмова»
Діти працюють в групах. Читають текст «Гарні слова та гарні справи»
Скажіть, діти, а доброта зажди справжня? Послухайте невеличку розповідь і спробуйте здогадатись, де прояв дійсної доброти, а де лише було одягнуто її маску.
Гарні слова та гарні справи
Серед поля стоїть маленька хатинка, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти у теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як із неба ллє дощ, як з відра.
Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтить від холоду.
І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода».
Другий теж промовив красиві жалісливі слова: «Як страшно опинитись у зливу серед поля. Мені шкода тебе!».
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змокрілому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.
(Обговорення прослуханого)
Учитель
Діти, скажіть, хто , на Вашу думку, проявив справжню доброту?
Чи завжди гарні слова і гарні справи співпадають? (Учні міркують і висловлюють свої думки)
Учитель (підводячи підсумок)
Так, дійсно, справжня доброта німа. Людина, яка робить добро за велінням серця, ніколи не буде вихвалятися цим, хизуватись своїм вчинком перед іншими.
- Діти, добро – це чарівний дар, і ми всі ним володіємо від народження, ми дивимось на маму добрими очима, ми простягаємо рученята і обіймаємо ними своїх близбьких людей, і ...
Учитель
Є красива легенда, що, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитинки ангела – охоронця. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло – аби воно було розумне, в личко – щоб було красиве, та в груди, аби здоров’я, любов і доброта вселилися в його тіло, серце та душу.
Ангел-охоронець захищає нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі — плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди допомагав вам у скруті.
- Давайте на мить станемо чарівниками. У мене в руках чарівна паличка, хто її бере в руку, перетворюється на фею чи доброго чарівника. «Як би я була чарівницею доброти...» або «Як би я був добрим чарівником ...»
- Скільки в вашім сердці доброти?
- Добру людину завжди видно, у неї світяться очі. В них палає вогник любові.
Люди з дівніх-давен помітили, що добра людина довше живе, що добра людина – здоровіша, що добра людина – щаслива людина, складалися казки, легенди, прислів`я, які вчать нас добру.
Вправа «Склади прислів`я»
- Ми сьогодні гоовримо про добро, про добрі вчинки. Добро живе в нашому сердці. Але поряд з ним може оселитися сусід. Наш світ складається з протилежностей. Назвіть антонім до слова добро. Ми і про зло повинні пам`ятати, воно чатує і чекає слушного часу, щоб зайняти будиночок.
Учитель
Добро і Зло крокують поряд. Добро намагається зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших.
Добро приходить на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робить боляче ні словом, ні діями, ні думками.
Але Добро не може в одну мить перемогти Зло та його слуг — Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність.
Добро кожного ранку сіє насіння доброти в дитячих серденьках.
Чому в дитячих?
А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.
Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
Коли ви відпочивали на перерві, я зустрічалася з Добром і Злом. Вони передали вам сердечка. Придивіться, сердечка не прості: з одного боку на них проростають зернята доброти, з іншого — зла. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння.
Підніміть свої сердечка й поверніть до мене тим боком, чиї вчинки вам сподобались більше.
І тут Зло зазнало поразки. Візьміть сердечка та прикріпіть на дошці тією стороною, яка перемогла у ваших серцях.
Вийшло велике червоне серце з жовтими зернятами.
- У нас є скринька добрих вчинків, і перлини доброти, але до скриньки вони потраплять, якщо ви озвучите свою добру справу...
- Діти, а як ви гадаєте, щоб робити добро, бути добрим, з кого треба починати? (з себе)
- У вас у кожного на парті є силует вашої долоньки. У центрі написане ваше ім`я, поміняйтесь долоньками із сусідом, і на кожному пальчику напишіть слово – комплімент вашому сусідові. Обміняйтесь, прочитайте.
- Що ви відчули, коли читали добрі слова на своїй долоні?
Малювання предмета який нагадує доброту.
- Яким ви уявляєте добро ? (Під пісню «Сонячний промінчик» діти малюють малюнок)
Підсумок
Створення сонця доброти
- Давайте засвітимо «Сонце доброти» (діти на стрічках – промінчиках читають слова, які говорять про добру людину.)
Тож візьмемо із собою у дорогу ці риси характеру, щоб вони допомогали нам у житті.
Фінальна пісня.
1