Тема. Турнір знавців мови «Доторкнутись словом до серця».
Мета та завдання: показати учням красу та багатство української мови з допомогою народної творчості, творів письменників; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; вчити застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення, пам’ять, пізнавальні та пошукові інтереси; виховувати взаємоповагу, вміння працювати в колективі, любов до рідного слова та почуття гордості за свій народу.
І. Вступне слово вчителя
Добрий день, шановні друзі! Ми зустрілись в тіснім крузі Слухать диво калинове – Рідне українське слово. Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тисяч мов. І у кожного народу вона своя. І серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова. Слово – це те, що дає можливість висловити свої почуття, думки. Наша мова – українська, тому що наша земля – Україна. Мова живе в піснях, переказах, легендах, в історії нашій і сьогоденні. З великою любов`ю і так просто і зворушливо Т.Г. Шевченко написав про це: Ну що б, здавалося слова... Слова та голос – більш нічого, А серце б'ється – ожива, Як їх почує!. Пишаюся тим, що я українка. Люблю й ціную рідну мову. Але розумію, що цього замало. Треба ще багато в житті зробити для її піднесення. Тому саме на нас, лежить відповідальність подбати про рідну мову, допомогти їй розвиватися, бо саме нам випала велична місія підняти Україну до світових вершин, вивести її шляхом незалежності у число могутніх країн.
Вивчайте мову українську Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, Прекрасну, милу і чудову, Як материнську пісню колискову. ( А. Каніщенко) Отож запрошую присутніх прийняти участь у турнірі " Доторкнутися словом до серця". Я була б дуже рада, якби від сьогодні ви залишили у своєму серці краплину любові до рідної мови.
У нашому турнірі беруть участь 2 команди Представлення команд та членів журі.
ІІ. Основна частина
Отже, перший конкурс – «Ерудит». Кожна команда має за 2 хвилини дати як можна більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
Запитання для команди №1
1. Державна мова України. (Українська)
2. З якого знаку починається діалог? (Із тире)
3. Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)
4. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
5. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)
6. Що вивчає графіка? (Знаки письма)
7. Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)
8. Слово, що має багато значень. (Багатозначне)
9. Остання буква у слові «сім». (Ем)
10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)
11. Словниковий склад мови. (Лексика)
12. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)
Запитання для команди №2
1. Найменша одиниця мови. (Звук)
2. Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
3. Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)
4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)
5. Яка буква не має звука? (Знак м’якшення)
6. Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)
7. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
8. Частина слова перед коренем. (Префікс)
9. Речення з однією граматичною основою. (Просте)
10. У що береться пряма мова? (У лапки)
11. Розмова двох осіб. (Діалог)
12. Що вивчає орфографія? (Правопис слів)
Поки наше журі підраховує правильні відповіді, час не гаємо і переходимо до наступного конкурсу – «Розшифруй». Максимальна кількість балів – 3. Розставте прізвища в алфавітному порядку.
Гавриков, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець. Ключ.
У кожному слові підкресліть другу від початку букву. Із цих букв прочитаєте речення. Відповідь: Бажаю Вам успіху!
А зараз перевіримо, як команди справились із завданням. Слово надається журі для оголошення результатів за два конкурси. Напружена гра. Учасники прагнуть перемоги, тому наступний конкурс називається
3 КОНКУРС «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ» Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
Приклад: Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
1.Що їв касир під час обідньої перерви?
2.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
3.Що вилили з цистерни на залізничну колію?
4.Що побачив мотоцикліст попереду?
5.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
6. Яку страву любить тракторист?
7.Хто налякав королеву у лісі?
8.Що зламав цап об поріг?
4. «Жартівлива торбинка» Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них (За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)
1До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи? (М + Анна)
2 Як з буряка можна зробити бурю? (Відкинути звук к)
3 З чого починається день ? (Зі звука д)
4Що стоїть між небом і землею? (Звук і )
5Якого каміння немає в морі? (Сухого)
6Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору? (Чорне море)
7 Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
8Яка рослина убиває звіра? (Звіробій)
9Як написати одним словом “мати, батько, син, дочка”? (Сім`я)
10Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка? (Звука о)
Перегляд відео
5. конкурс « Я- поет ?!» А ми продовжуємо наш конкурс - «Поетичний конкурс» або «конкурс римувальників»
Завдання: скласти сенкан (китайський вірш)
1рядок Іменнтик
2 рядок два прикметника
3 рядок три дієслова
4 рядок речення з чотирьох слів
5 рядок синонім
6. Конкурс «Розминка»
1. Чим закінчується і зима, і весна? (Буквою А)
2. Чим закінчується і вечір, і ніч? (Приголосними)
3. Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця)
4. Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити початкову літеру на Ч)
5. Чого багато має золото, менше має озеро, ще менше море, і зовсім не має його річка? (Букву О)
6. Що знаходиться в середині школи? (Буква О)
7. Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)
7. Конкурс «Всезнайко»
Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитати вчителем початки прислів’їв.
1) Під лежачий камінь … вода не тече
2) Книга вчить … як на світі жить
3) Хочеш їсти калачі… не лежи на печі
4) Слово не горобець … вилетить не впіймаєш
5) Любиш кататися… люби і саночки возити
6) Краще синиця в руках… ніж журавель в небі
7) На дерево дивись, як родить … а на людину, як робить
8. Конкурс «Капітан»
А зараз давайте проведемо конкурс «Капітан» я вмикаю пісню а ви маєте сказати її назву
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
4. «Червона рута»
5. «Калина»
ІІІ. Підсумкова рефлексія
Заключне слово вчителя
Кожен громадянин України повинен добре знати рідну мову, збагачувати її, бути готовим захистити українську мову від тих, хто зневажає її, бо, захищаючи рідну мову, захищаєш свій народ, його гідність, його право на існування, право на майбутнє.. Ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять не за якісь принади чи вигоди, а за те, що вона - мати. Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
Перегляд відео
Розгадування кросфорду
А зараз давайте подивимось як добре ви знаєте звичаї та традиції українського народу які є невідємною складовою культури нашої нації.
1. Місяць холодом січе,
Ще й морозом він пече.
Свят найбільше теж він має,
А ще – рік розпочинає. (Січень)
2. Свято це велике
Відзначають люди.
«Христос народився!», -
Вигукують всюди. (Різдво)
3. Зоря у небі засіяла,
Ніч свята на землю спала.
Ангел ледь торкнув за плечі:
«Друже, настає…» (Святвечір)
4. В серпні – свято урочисте:
Радісне і променисте.
В день цей рідна Україна
Стала самостійна, вільна. (Незалежності)
5. День добродія святого.
День заступника людського.
Всіх дітей він покровитель,
І заступник, і святитель. (Миколая)
6. В заметіль і в холоди
Люди всі йдуть до води,
Воду святять, умиваються,
В ополонку окунаються. (Водохреща)
7. День і ніч порівнялися.
Як ця подія назвалася? (Рівнодення)
8. Щедрівочка заспівала,
Зіронька засіяла.
Радіє малеча:
«Настав …. вечір!» (Щедрий)
9. З завірюхами й снігами,
З подарунками й піснями,
Серед віхол і завій
Їде в гості рік… (новий).
10. Христос воскрес! Радіють люди,
Піднявся він у небеса!
Сьогодні дзвони чути всюди.
Це свято – просто чудеса! (Великдень)
11. В день Івана біля річки
Папороть шука Марічка,
В воду ми вінки пускали,
Зветься свято це – … (Купала)
12. Вістку Ангел возвіщає:
Сина Діва вже чекає,
Сина Божого, святого,
Доброго царя людського. (Благовіщення)
13. В свято мами, бабусі, сестрички,
Піднімають пісніжники личка.
Не у липні це свято, й не в вересні.
День жіночий – це восьме… (Березня)
14. Ісус в Єрусалим прийшов,
Прихилність там людей знайшов.
На згадку про цей день освятим «котики»,
І різочки чудної ніжним дотиком
Всіх рідних із цим святом привітаєм.
Неділеньку яку ми зустрічаєм? (Вербну)
15. В день народження Христа
Лине пісня неспроста:
Людям всім на добру згадку.
Зветься пісня ця – … (колядка)
16. Напечемо млинців солоденьких,
Медом змастимо щедро, добренько!
Будем весноньку ми закликати,
Будем зимоньку ми проводжати. (Масляна)
17. Затихли постріли й дзвони,
Затихли війни голоси,
І ми із земним поклоном
Ідемо тепер звідусіль
Вшанувати усіх ветеранів,
Уклонитись за подвиг їм в ноги…
Щоб загоїти всі їхні рани,
Не забудемо день… (перемоги)
Гавриков, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець. Ключ.
Гавриков, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець. Ключ.
1До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи?
2 Як з буряка можна зробити бурю?
3 З чого починається день ?
4Що стоїть між небом і землею?
5Якого каміння немає в морі?
6Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору?
7 Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі?
8Яка рослина убиває звіра?
9Як написати одним словом “мати, батько, син, дочка”?
10Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка?
Ну що б, здавалося слова... Слова та голос – більш нічого, А серце б'ється – ожива, Як їх почує!.
Вивчайте мову українську Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, Прекрасну, милу і чудову, Як материнську пісню колискову. ( А. Каніщенко)