Тема: «Мій сонячний дім – моя Україна»
Мета: формування ключових компетентностей:
вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу;
громадянської- виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого народу, бажання приносити користь своїй країні;
розвивати громадянську свідомість формування патріотичних почуттів;
соціальної – знати правила культури поведінки, відповідально ставитися до обов’язків;
предметних компетентностей: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, продовжувати ознайомлення учнів здержавними і національними символами України;
Очікувані результати:
Обладнання: презентація «Мій сонячний дім - моя Україна», вишиті рушники, , аудіозаписи пісень,стенд «Державні символи України», рослини-обереги, малюнки, плакати.
I.Організаційний момент
Ніжно, привітно всміхнулося сонце.
Вітер безшумно гойдає віти,
Тихо за парти сідають діти.
Вчитель: Зараз я вам загадаю загадку, а відгадкою буде тема нашого заняття
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша - солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна).
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
«Мій сонячний дім – моя Україна»
-Ви, діти, щасливі, що народилися і живете на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – Україні.
III. Основна частина заняття
І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі,
хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. А зараз я пропоную вам відповісти на запитання вікторини.
1.Вікторина « Чи знаєш ти свою країну?»
- З якими державами межує наша Україна? .
- Хто ми? Як зветься народ України?
- Яка найбільша річка України? Слайд
- Які моря омивають кордони нашої держави?
- Назвіть найбільшу гору на території України? Слайд
- Найвідоміший футболіст України сучасності? (Андрій Шевченко)
Грошова одиниця України. (Гривня)
- Яка мова в Україні є державною? (Українська)
- Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Пасха)
- Коли святкують день незалежності? (24 серпня )
-Назвіть столицю нашої держави? ( Місто Київ).
Державні символи України
Вчитель: Які ви знаєте державні символи ?
Кожна держава має свої символи – прапор, герб, гімн. Це візитна картка кожного народу.
Учениця: Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави,
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито.
1.Що означають кольори в українському прапорі?
Учень: Національний прапор України синьо-жовтого кольору. Він має досить давнє походження. Поєднання цих двох кольорів зустрічаються на гербах і прапорах нашого славного народу не лише за часів козацької вольниці, а й набагато раніше – за княжої доби української держави.
2.Інтерактивна вправа .
«Гронування «Кольори прапора»
Синій – вода, небо, волошки, незабудки …
Жовтий – сонце, лан пшениці, зерно, соняшник…
Чому саме два кольори вибрано для нашого прапора?
Учень:
-З давніх давен українська земля була хліборобським краєм. Тому жовтий колір - це колір пшеничної ниви, колір хліба – зерна, що дарує життя всьому сущному на землі. Жовтий колір- це ще й колір жовтого – гарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не колосився б життєдайний хліб.
Учениця:
Блакитний, синій колір – це колір ясного, чистого, безхмарного неба, де живе, розкошує, приносячи радість усім сонце. А невже без живлючої матері-води визрів би й заколосився хліб? От вам і ще один блакитний колір – колір цариці води.
Вчитель:
- Синє небо над золотою нивою – ось який прекрасний зміст викладає у національні кольори кожен українець.
Отже, колір жовтий – колір хліба, життя, а блакитний колір – це колір неба, миру. Тому народ України й вибрав поєднання цих кольорів для свого національного прапора. Де прапор піднімають, там Україну величають.
3.Наш герб – тризуб,
Це воля, слава, сила.
Учениця: Герб - це символ влади. Золотий тризуб на синьому тлі – дуже давній знак. Він зустрічається дуже давно на монетах київського князя Володимира Великого. Отже, нашому гербу – понад тисячу років
Учень: Є ще й інші погляди. Число "три" завжди вважалося казковим, чарівним. У народних казках йдеться про трьох богатирів, три бажання, які виконують чарівники, три дороги, що лягають перед казковими героями.
Отже, у тризубі відображено триєдність життя. Це Батько-Мати-Дитя. Вони символізують собою Любов, Життя і Мужність.
4. Гімн – це найголовніша пісня України.
Слухати потрібно стоячи мовчки, з гордо
піднятою головою.
Автор слів – Павло Чубинський,
композитор – Михайло Вербицький
Учениця: Гімн - це урочиста пісня. Це ті слова й музика, які торкаються найпотаємніших струн душі. Які змушують кожного вставати при перших акордах і з трепетом у серці відчувати велику гордість за свій народ, свою Батьківщину.
Учень: Виконується Державний Гімн під час державних та урочистих заходів, при відзначенні державних свят, військових парадів, вшануванні почесних гостей держави, переможців міжнародних змагань.
Народні символи України
Вчитель:
Є ще народні символи України це - батьківська хата, святий хліб, вишитий рушник, писанка, барвінок, лелека.
1.Верба — одне з найпоширеніших дерев в Україні. Наші пращури вважали вербу священним деревом. Вона була символом і оберегом родинного вогнища. Під час буревіїв проти вітру кидали вербову гілку — вона зупинить бурю, вбереже від лиха.
2.Який кущ вважають народним символом України?
Загадка
У траві росту, у лісі,
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
3.Український вінок
Вчитель:
- Чим прикрашають голову українські дівчата? Вінок в Україні завжди був своєрідним жіночим оберегом.. Кожен віночок слугував не тільки окрасою голови, а й був оберегом душі, бо в ньому є чаклунська сила, що і біль угамує і волосся збереже. Дівочий віночок – обов’язково з живих квітів, має цілющі властивості. Виготовляють традиційний український вінок з 12 квітів.
4. Український рушник
- А зараз поговоримо про український рушник. Як багато промовляє до нас це слово, яке воно рідне і миле нам.. Це не тільки окраса нашого дому, але й оберіг. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу Без рушника неможливі народження, одруження, зустріч гостей.
( Запрошена бабуся учня, яка вишиває рушники. Вона розповідає діткам про свою роботу та демонструє свої роботи).
Вчитель:
5. Завдання «Продовжте прислів’я»
1. Праця людину годує, а лінь…(марнує)
2. На сонці тепло, а біля матері…(добре)
3. У дитини заболить пальчик, а у мами - …(серце)
4. Не одежа красить людину – а добра…(справа)
5. Пташка красна своїм пір’ям, а людина -…(знанням)
6. Потрібно учиться – завжди…(знадобиться)
Вчитель:
- Що вам читали ваші рідні, коли ви були маленькі та лягали спати? Правильно, казочки. Народ український склав і зберіг у своїй пам’яті безліч казок. Стільки ж додали і письменники. Героями українських казок є люди, і тварини, і птахи, і фантастичні істоти.
Відгадайте назву казки
1) Сидить півник на печі
Їсть смачні калачі
Тут лисичка прибігає
Мерщій півника хапає. («Котик і Півник»)
2) Що за латка на узліссі
Що ворушиться,дрижить
Де не взявсь, кабан біжить.(«Рукавичка»)
IV.Підсумок заняття
1.Робота в групах.
Вчитель: Прочитайте уважно завдання для кожної групи.
1 група
Напишіть на великих пелюстках, якими потрібно бути людьми , щоб Україна процвітала.
2 група
Напишіть на зображеннях жучків дії людей ,що шкодять розвитку України.
3 група
Напишіть на краплинках те, що допоможе розквітнути Україні.
2. Гра «Добери риму»
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща у світі!
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
Її обереги – верба і калина.
Найкраща у світі – моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила.
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі єдина.
Н. Красоткіна
Вчитель: От і добігло до кінця наше заняття. Я вірю, що на вашу долю випаде ще багато радісних хвилин гордості за те, що ми – український народ. Особлива подяка за те, що ви любите свої родини та нашу неньку -Україну.