5 березня о 18:00Вебінар: Дизайн продуктивного уроку біології

Виховна година на тему: “Потреба дружби”

Про матеріал
Дозвольте вашій увазі представити розробку виховної години на тему: "Потреба дружби". Після цього заняття учні зможуть: - визначати, у яких випадках людину можна назвати справжнім другом; - аналізувати життєві ситуації та робити із них висновки; - дотримуватися певних правил поведінки із друзями.
Перегляд файлу

Виховна година на тему:

“ Потреба дружби ”

 

Очікувані результати:

Після цього заняття учні зможуть:

  • визначати, у яких випадках людину можна назвати справжнім другом;
  • аналізувати життєві ситуації та робити із них висновки;
  • дотримуватися певних правил поведінки із друзями.

Обладнання: плакати із зображенням друзів; роздатковий матеріал (аркуші паперу для індивідуальної та колективної роботи); чисті аркуші паперу для кожного учня; тлумачні словники для ознайомлення із конкретними словами; бейджики із написами “промовник” ( “оратор”, “речник”, “доповідач” ); “секретар”, “спікер”, “посередник”, “журналіст”, “критик”, “адвокат”, “деаутат”, “науковець”, “філософ”, “експерт”; таблички з іменами учнів та назвами їх посад; мовленнєві опори, написані на окремих великих аркушах, щоб можна було прикріпити біля дошки: “Я думаю… ”, “На мій погляд… ”, “Я вражаю… ”, “На мою думку…”, Я гадаю…“, ”Я зрозумів, що…“, ”Я дійшов висновку, що…”, “Ми обговорили і записали так…”, “Ми вирішили записати так…”; плакати із написами “Так”, “Ні”, “Не знаю”, які прикріплені у різних кутках класу; картка із переліком ролей для виконання у малих групах (для кожної групи окремо).

 

Примітка: перелік обладнання подається у сумарній кількості. Вчитель

добирає обладнання відповідно до запланованого ходу заняття.

 

Хід заняття

І. Мотивація.

1. Вступне слово вчителя:

- Сьогодні, йдучи на роботу, почула, як хтось сказав: «Доброго товариша

звичайно любиш й симпатизуєш йому. Він не буде чекати, щоб ти спіткнувся, аби посміхнутися з тебе. Прийме таким, яким ти є. навіть більше: буде заохочувати і спонукати тебе на розвиток позитивних рис. Добра товаришка не буде обмовляти тебе за плечима. Вона відкрито скаже, що в тобі її дратує.»

2. Прийом «Незакінчені речення»:

- За 30 секунд продовжте, будь ласка, речення, що написане на дошці:

“ Найважливіше, але найскладніше в між людських стосунках – це… ”

Варіанти учнівських відповідей: “… вміння уявити себе на місці іншої

людини ”, “… вміння відчути потреби інших людей, розуміє їх прагнення ”, “… повага водночас відмінностей людини і переживання радості від того, що вона дає ”.

ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів виховної години (написано

на дошці):

  • Отож, сьогодні тема нашої заняття: « Потреба дружби ».

Вчитель оголошує свої очікувані результати, написані на дошці: “Я

переконана у тому, що… (я вірю у те, що…; я сподіваюся на те, що…) після цього заняття ви зможете:

  • визначати, у яких випадках людину можна назвати справжнім другом;
  • аналізувати життєві ситуації та робити із них висновки;
  • дотримуватися певних правил поведінки із друзями”.
  • Подумайте півхвилини і продовжте речення, записане на дошці: “Від сьогоднішнього заняття я очікую…”

Варіанти учнівських відповідей: “… з’ясувати, у яких випадках людину

можна назвати другом; … чи можна вважати людину другом лише за один вчинок ”.

     Примітка: свої очікувані результати учні можуть написати на дошці, на спеціально підготованому плакаті, на чернетках чи аркушах паперу, що у кожного на парті; сказати усно.

    ІІІ. Надання необхідної інформації.

     Словникова робота. Тлумачення слова “дружба”, користуючись словниками.

     Примітка: якщо наявна доступна кількість тлумачних словників, то учні самостійно з’ясовують значення слова, якщо ні, то вчитель записує тлумачення слова на дошці.

     IV. Читання та первинний аналіз змісту виховної розповіді.

  1. Читання розповіді. Завдання:
  • Прослухайте історію хлопчика Марка, надруковану в одному молодіжному часописі, та скажіть: чи можна назвати його у такій ситуації другом Ганнусі та матері?

“У свої сімнадцять років я пережив дві трагедії. Одна з них пов’язана зі

спортом, друга – з моєю сім’єю. Після першої залишився сильний біль, який я відчуваю ще дотепер. Друга також завдала болю, проте цілком іншого, ніж перша. Внаслідок цього всього я вирішив покинути рідний дім, залишивши маму, яку я дуже люблю, і вітчима, який став приводом до такого рішення. Згодом, коли я вже сам давав собі раду (ходив в училище), то раптом надломився. Став сумний, самотній. Однак я вирішив знайти друга, який допоміг би мені пережити найтяжчі хвилини. Будучи від природи несміливим, надумав написати до когось із рубрики “Шукаю друга ”. Написав до дівчини, оскільки вважаю, що дівчата чутливіші, ніж хлопці. Ми стали переписуватися. Листи Ганнусі були для мене джерелом, зарядом, що випромінював потрібну мені енергію. Моя товаришка не тільки чутлива, вона й справжній друг, який у критичну хвилину простягнув мені руку допомоги. Пізніше ми зустрілися: до сказаного додалися риси зовнішньої чарівності. І хай нас розділяють 600 кілометрів, наша дружба лише міцніє ”.

                                                                                                   Із часопису «Друг»

  1. Репродуктивні запитання для первинного обговорення змісту розповіді (вибрати з переліку):
  • Чи зрозумілий вам лист, прочитаний мною? Чому Марко вирішив покинути дім? Де він навчався? До кого вирішив написати хлопець? Чому він вирішив написати дівчині, а не хлопцеві? Як характеризує юнак свою товаришку? Що відчуває Марко, переписуючись із Ганнусею?

     Примітка: знаючи загальний рівень знань, умінь та навичок учнів свого класу, вчитель може не ставити за змістом розповіді запитань репродуктивного характеру.

     V. Інтерактивні вправи за змістом виховного оповідання.

     І Частина.

     Примітка. Далі подаються різні варіанти ходу першої частини. На практиці потрібно обрати будь-який лише один із варіантів.

 

     Варіант І. “Один – два – чотири – усі разом” (технологія кооперативного навчання).

  1. Завдання учням:

     - За 2 хвилини продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда, письмово дайте відповідь на запитання, написане на дошці: “ Хлопчик Марко є справжнім другом Ганнусі, адже… ” та “ Марко не входить в рамки друзів Ганнусі, бо… ”. Дописуйте лише один приклад до кожного речення.

     2. Об’єднання учнів у пари. Завдання:

     - За дві хвилини обговоріть один з одним свої варіанти відповіді. Ви обов’язково маєте дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на двох) продовженню кожного речення.

     3. Об’єднання учнів у четвірки. Завдання:

     - Обговоріть (за 2 хв.) свої продовження речень. Ви знову обов’язково маєте дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на чотирьох) варіанту відповіді.

     4. Залежно від кількості учнів у класі можна об’єднати четвірки у більші групи або ж одразу перейти до колективного обговорення. Завдання для колективного обговорення:

     - Кожна четвірка (більша група) обирає “речника” ( “промовника”,

“оратора” ), який повідомить спільну думку групи та “секретаря”, який запише обране продовження речення на дошці. Усно аргументуйте свої записи.

     Варіанти учнівських відповідей: “ Хлопчик Марко є справжнім другом Ганусі, адже він нікому не розповідає їхні таємниці… ділиться з нею своїми переживаннями… довіра присутня у їхніх стосунках… ” та “ Марко не входить в рамки друзів Ганнусі, бо вони живуть за сотні кілометрів один від одного… він  може бути кимось більшим для Ганусі, ніж просто другом… ”.

     5. Рефлексія. Запитання:

     - Що вам найбільше сподобалося у цій вправі? Чому?

     - Хто не погоджується із записами, зробленими на дошці?

 

     Варіант ІІ.  Карусель (варіант кооперативного навчання).

     Примітка: виконується лише у тих класах, де можна меблі поставити колом, або ж учні можуть вільно рухатися по периметру традиційно поставлених парт.

     1. Підготовка класної кімнати до роботи: розставляння стільців у два кола. Учні, які сидять у внутрішньому колі, розташовуються спиною до центру, а в зовнішньому – обличчям, тобто кожен сидітиме напроти іншого. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє – рухливе.

     - За 2 хвилини продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда, письмово дайте відповідь:

     • ті, що сидять у внутрішньому колі, на запитання, написане на дошці: “Хлопчик Марко є справжнім другом Ганнусі, адже… ”

    • ті, що сидять у зовнішньому колі, - “ Марко не входить в рамки друзів Ганусі, бо… ”.

     - Дописуйте лише один приклад до кожного речення. Якщо дозволить час, то аргументуйте свої записи.

     2. Обмін думками учнів у перших парах. Запис на аркушах усього, що сказала “протилежна сторона”.

     3. За сигналом учителя всі учні пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи те саме завдання, але уже із додатковими коментарями (аргументами).

     4. Рефлексія:

- Що вам найбільше сподобалося у цій вправі? Чому?

- Вам довелося відстоювати думку, яку я запропонувала. Хто не погоджувався із даними твердженнями? Чому?

 

    Варіант ІІІ. Робота у малих групах (технологія кооперативного навчання).

  1. Об’єднання учнів у групи (від трьох до п’яти учнів у кожній).

     Примітка: у процесі такого об’єднання не намагатися силоміць згрупувати учнів на сильні та слабкі групи, навісити будь-які “ярлики”.

 

  1. Повідомлення (нагадування) учням про ролі, які вони повинні розподілити між собою, маючи бейджики із відповідними написами:

• Спікер, головуючий (керівник групи):

  • зачитує завдання групі;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитися по черзі;
  • заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • визначає доповідача.

 • Секретар:

  • веде записи результатів роботи групи;
  • запис веде коротко і розбірливо;
  • як член групи повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.

• Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

• Доповідач:

  • чітко висловлює думку групи;
  • доповідає про результати роботи групи.
  1. Завдання групам:

- За 2 хвилини продумайте та письмово дайте відповідь на запитання, написані на дошці: “ Хлопчик Марко є справжнім другом Ганусі, адже… ” та “ Марко не входить в рамки друзів Ганусі, бо… ”.  Дописуйте лише два приклади до кожного речення. Аргументуйте свої записи.

     Примітка: завдання можна по одному розподілити між групами на встановлення протилежних думок. Учитель стежить за часом, рівноправністю і рівнозначністю роботи кожного члена групи, пропонує допомогу.

  1. Слухання результатів обговорення.
  2. Рефлексія:
  • Чи сподобалось вам працювати у групах?
  • Чого ви навчилися?

 

     Варіант ІV. Технології ситуативного моделювання.

    Варіант ІV. 1. Розігрування ситуації за ролями ( “Рольова гра”, “Програвання сценки”, “Драматизація” ).

     1. Спільно з учнями визначити кількості учасників (Марко, Ганнуся, мама, вітчим, ведучий, спостерігачі-експерти ).

     Примітка: у відповідності із кількістю учнів класу можна зробити кілька таких груп.

     2. Обдумування учнями своїх ролей.

     Примітка: можливо, діти захочуть змінити хід подій і творчо розігруватимуть ситуацію. За таких обставин учитель повинен діяти виважено, не пригнічуючи учнівське прагнення до творчості та правильності вирішення проблем.

  1. Тренування у групах.
  2. Інсценування групами ситуації “Справжній друг”.
  3. Висловлення думок спостерігачів-експертів.
  4. Рефлексія:
  • Як ви себе почували в тій чи іншій ролі?
  • Що сподобалося вам під час гри, а що - ні?
  • Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?
  • Яким чином це розігрування вплине на ваші подальші дії у житті?

    Варіант ІV. 2. “Громадські слухання”.

     Громадські слухання проводяться органами законодавчої влади (такими, як Верховна Рада, різні комісії державного рівня, міські ради) для того, щоб з’ясувати суспільну думку.

     1. Підготовка у передній частині класної кімнати столу для учнів - “заканодавців”, столу для секретаря і кафедри для доповідачів.

     2. Підготовка окремої таблички з іменами учнів та назвами їх посад, щоб розставити на столах

     3. Пояснення ролей:

     • Законодавці, які будуть проводити слухання, оголошувати виступи доповідачів і приймати ухвалу. Один із законодавців обирається головою. За бажанням учнів “головуючого” може у певних випадках замінити “журналіст”, який у формі інтерв’ю надаватиме слово доповідачам.

     • Групи з особливими інтересами ( кілька груп по 2-5 осіб ), які будуть висловлювати свою точку зору. Кожна група вибере свого представника-доповідача. Можна створити окремі групи “депутатів”, “журналістів”, “науковців”, “філософів”, “експертів”, “критиків”, “адвокатів” тощо.

     • “Секретар”, який записуватиме пропозиції, рішення груп. За бажанням учнів “секретаря” може замінити “журналіст”.

     • Відповідальний за часовий регламент, який стежитиме за дотриманням часових параметрів виступів.

     4. Пояснення порядку організації громадських слухань (можна роздати учням їхні обов’язки, написані на папері):

     - головуючий відкриватиме слухання, повідомлятиме завдання громадських слухань, порядок виступів та їх регламент (не більше 1 хв.);

     - оголошений доповідач викладатиме свою позицію протягом встановленого часу і відповідатиме на запитання присутніх;

     - члени групи можуть допомагати доповідачу.

     5. Роздати кожному учневі картки – мовленнєві опори.

Опорні картки для розвитку зв’язного мовлення

ДЕПУТАТ

     Депутат… від фракції (партії)…

     Шановні (вельмишановні, поважні) панове (присутні)…

     Сьогодні ми будемо розглядати дуже важливе питання…

     Отож, щоб вирішити це питання (проблему) на державному рівні, нам вкрай (терміново) потрібно (необхідно)…

     За браком часу закінчую свій виступ… (У мене все).

     Дякую за увагу.

ФІЛОСОФ, НАУКОВЕЦЬ, ЕКСПЕРТ

     Доброго дня, шановні (вельмишановні, високоповажні)… присутні (гості, колеги)…

     Сьогодні ми з Вами будемо обговорювати проблему (питання)…

     Ми знаємо, що…

     Головна проблема полягає у тому, що…

     Отже (отож)…

     Ви слухали…

ЖУРНАЛІСТ

     Шановні глядачі! Сьогодні ми ведемо розмову з…

     Скажіть (розкажіть; поділіться з нами; висловіть свою думку з приводу), будь ласка,…

     Щиро дякуємо за розмову! До нових зустрічей.

     Інтерв’ю підготував журналіст… для телекомпанії…

КРИТИК

     Я – критик…

     Я критикую… тому, що…

     Я на його стороні, бо…

АДВОКАТ

     Я – адвокат…

     Я вважаю, що він не помилився у своєму виборі, бо…

     Зрозумійте його, адже…

     Він з товаришкою є справжніми друзями, тому що…

  1. Пояснення завдання громадського слухання:

     - За 2 хвилини продумайте та письмово дайте відповідь на запитання, написані на дошці: “ Хлопчик Марко є справжнім другом Ганнусі, адже… ” та “ Марко не входить в рамки друзів Ганнусі, бо… ”. Дописуйте лише два приклади до кожного речення. Усно аргументуйте свої записи.  

     7. Підготовка учнів до громадських слухань.

     8. Громадські слухання.

     9. Оголошення рішення групою “законодавців”.

     10. Рефлексія:

     - Чи сподобалася вам ця вправа?

     - Які висновки ви для себе зробили?

 

ІІ частина. Метод “Займи позицію”.

     1. Завдання:

     - Дайте відповідь на запитання, яке написане на дошці: “Ви особисто вважаєте хлопчика Марка справжнім другом?” Якщо так, то станьте у класі біля плаката із написом “Так”, далі, відповідно, біля плакатів “Ні”, “Не знаю”.

     2. Підготовка учнів (самостійно або у групі) до обґрунтування своєї позиції, чому саме її вони обрали та пояснення (індивідуально чи представниками кожної групи), використовуючи мовленнєві опори для побудови аргументів.

     3. Вислуховування позицій та аргументів внших.

     Варіанти учнівських відповідей: “ Хлопчик Марко є справжнім другом Ганнусі, адже вони довіряють один одному, не зраджують стосунків навіть на відстані ” та “ Марко не входить в рамки друзів Ганнусі, бо вони живуть один від одного за сотні кілометрів, а переписка – це не дружба”, “Не знаю, чи можна Марка назвати другом Ганнусі, бо дотримуюсь обох позицій своїх однокласників”.

     4. Якщо після обговорення цього питання хтось із учнів змінить свою позицію, треба йому запропонувати стати біля відповідного плаката та пояснити, чому змінилася думка.

     5. Рефлексія:

     - Чим сподобалася вам ця вправа?

     - Чому ви не продовжували на занятті лише речення “ Марко не входить в рамки друзів Ганнусі… ”? Чому говорили про дружбу Марка та Ганнусі?

     Варіанти учнівських відповідей: “… кожна людина може помилятися; спершу я неправильно розумів саме поняття «дружба»”.

     VI. Рефлексія.

     Тож, що потрібно було зробити Маркові, щоб ніхто не сумнівався у тому, що він – справжній друг?

     Технологія “Мікрофон” та прийом “Незакінчені речення”.

     - Продовжте речення, записані на дошці: “Сьогодні на занятті я зрозумів…”, “Людину можна назвати другом, якщо вона…”

 

Список використаних джерел

  1. Кращі позакласні заходи. Учитель року. Вип. 2 / уклад. Є. І. Науменко, О. М. Чхайло. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 141 с.
  2. Мандруючи до зрілості: Виховання для життя в сім’ї, для підлітків 13-16 років / Пер. з пол. З. Городенчук. – Львів: Свічадо, 2003. – 224 с.
  3. Матеріали до навчально-виховних занять. – Івано-Франківськ: ОІППО, 2009. – 124 с.
  4. Практична педагогіка виховання / За ред.. М. Ю. Красовицького. – Івано-Франківськ: Плай, 2000. – 218с. 

 

docx
Додано
26 листопада 2020
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку