Актуальність проблемивиникла потреба в узгодженості дій сім'ї і дошкільного навчального закладу, в умінні організувати життя дитини таким чином, щоб у малюка не виникав внутрішній конфлікт – вдома я один, а в дитячому саду інший. Сім'я - це те первинне середовище, де людина повинна вчитися творити добро. В. Сухомлинський
Привернути увагу дітей, батьків, педагогів до трудової діяльності. Залучити батьків до активної участі в освітньому процесі закладу, спрямувавши свою діяльність на надання батькам необхідної інформації щодо виховання дітей засобами трудового виховання, раннього залучення їх до трудового життя сім'ї, на розширення практичних навичок батьків у вихованні самостійності та працьовитості. Мета :
ЗАВДАННЯ. Формувати. У вихованців: - елементарні трудові навички, бажання трудитись уявлення про роль праці в житті людини ознайомлювати дошкільників з розмаїттям світу професій. У педагогів: - вміння застосовувати сучасний підхід до трудового виховання. У батьків: - прагнення залучати дітей до посильної праці- організовувати спільну діяльність дітей, батьків та педагогів підвищуючи рівень знань щодо організації трудового виховання
Індивідуальна. Групова. ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ ДНЗ ТА СІМ’ЇКолективна. Наочно-письмова. Для реалізації поставлених завдань було організовано роботу з батьками у такій формі: • систематичні зустрічі з усіма батьками (колективна форма);• групові заняття з окремими підгрупами батьків (групова форма);• індивідуальне спілкування з батьками (індивідуальна форма);• організація практичної діяльності сім'ї у вихованні дітей. Практична діяльність
Форми взаємодії школи і батьків. Класні години або організаційні збори з планування спільної роботи дітей і батьків на навчальний рік. Проведення спільних класних годин, зборів, вечорів, заходів. Загальні збори батьків і учнів “Ми – одна родина”Творчі звіти “Живемо разом”, “Наша родина”Заняття “Вчимося спілкуватися”, “Наше дозвілля”Класні години для дітей і дорослих “Про доброту і милосердя”, “Вчимося жити разом”Збори – диспути “Батьки і діти”, “Роль батьків у вихованні дітей”, “Конфлікти і їх подолання”
План проведення спільних заходів щодо налагодження тісних взаємин між закладом та родинами :1. План спільних заходів педагогів, дітей та їх батьків щодо гармонізації взаємин засобами трудового виховання.3. План спільних заходів педагогів, дітей та їх батьків щодо впровадження інноваційних форм роботи засобами трудового виховання2. План спільних заходів педагогів, дітей та їх батьків щодо благоустрою території ДНЗ.
Головні завдання школи у роботі з батьками: Пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків. Організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома. Гуманізація змісту та форм роботи з родиною і взаємовідносин “педагоги - батьки”
Типи сімей та особливості педагогічної взаємодії За структурою влади в родиніЗа кількістю поколінь в сім’ї- одно поколінна , багатопоколінна(розширена, велика, складна)За наявністю батьків – повна, неповна(батьківська, материнська), функціонально неповна(квазінеповна)За кількістю дітей в сім’ї – малодітна, середньо дітна, багатодітна. За якістю виконання сімейних функцій нормально - функціонуюча, дисфункціональна: -превентивні, в яких проблеми незначні і знаходяться в початковій стадії, - сім’ ї, де є соціальні протиріччя, які загострюють взаємовідносини членів сім’ ї один з одним і оточенням до критичного рівня, - сім’ ї, які живуть за рисою бідноти, що загубили перспективу та інертні до власної доліЗа станом психологічного комфорту: благополучна, неблагополучна –неблагополучна- сім’ ї, які не спроможні продуктивно вирішувати проблеми та виконувати сімейні функції, де є проблемні діти, або повторний шлюб чи неповна сім’я, житлові проблеми, алкоголізм, вічудженість батьків, - гармонічні сім’ ї, де здорова атмосфера, гарний клімат. За здібністю вирішувати сімейні проблеми зріла, проблемна : проблемні - сім’ ї , в яких батьки пред являють суворі вимоги до дітей не надаючи любові, ласки, що призводить до нерішучості; - сім’ ї, в яких створюють кумир і виконують всі примхи дитини; - сім’ ї де є гіперопека, що призводить до впрати самостійності, - сім’ї , в яких батьки зайняті собою або бізнесом
Стилі сімейного виховання. Потуральний стиль- повна, безконтрольна свобода дій, де дорослі зайняті собою і байдужі до потреб і запитів дітей, головний метод – батіг і пряник, такі діти мають славу бідлабузників і підлиз, вихваляються, не люблять праці, не здатні безкорисливо дружити, а батьки в конфліктних ситуаціях цілковито довіряють своїй дитині, таких батьків необхідно залучати до спілкування, на свята, заходи. Змагальний стиль – вбачають в діях дитини щось видатне, заохочують активність дитини, порівнюють з іншими і дуже страждають від поразок, участь у різних гуртках, секціях, використовують методи заохочення і покарання , захищають дитину від всіх претензій з боку інших, але діти привчаються демонструвати свої досягнення, їх цікавить результат, претендуюють на лідерство, звернути увагу на формування критичного мислення, культури спілкування, слід привчати до відповідальності, умінь співчувати. Розважливий стиль- повна свобода дій, особистий досвід прибдають власними спробами і помилками, батьки кричать, докоряють, бо вважають , що дитина сама вибирає діяльність по душі, атмосфера вдома тепла, добра, беруть участь у всіх заходах класу, діти шанобливо ставляться до старших,дитина усвідомлює свої помилки, ростуть допитливими, активними, вільно спілкуються з дорослими, протестують проти авторитарного стилю, необхідно інформувати про труднощі, стимулювати інтерес
Стилі сімейного виховання. Запобігливий стиль – коли дитина хворіє, або особливості характеру батьків, недовірливі, болісно реагують, бояться ініціатив з боку дитини, виховують інфантилізм, уникання від труднощів, мало уваги вихованню, діти байдужі, зраджують, прагматичні, пасивні, безвідповідальні, слід формувати в батьків культуру адекватного сприйняття власної дитини, корисним є обмін думками, тематичні консультаціїКонтролюючий стиль - коли дитина виховується в дитячому будинку чи в родині опікунів, коли тривалий час живе без батьків, в таких сім’ֺяx воля суворо регламентується, методи покарання жорстокі, діти похмурі, схильні провокувати, замкнені, часто конфліктують, тривожні, гіпер любов до себе, негативно ставляться до критики, треба демонструвати динаміку у навчанні, розвивати інтелект, обґрунтовувати вимоги. Співчутливий стиль – умовою є недостатній матеріальний статок родини, погані побутові умови, відсутність одного із батьків, рано розпочинає трудову діяльність, замкнені, насторожені, не бажають говорити про себе, батьки вчать пристосовуватися в житті, діти мають багатий внутрішній світ, серйозні, сумлінні, гарно дружать, досягають мети, слід виховувати ініціативу, допомагати зміцнювати своє становище в колективіГармонійний стиль дитина бажана, росте в теплій, дружній атмосфері, дотримуються традицій, спільні ігри, розважливі, чуйні, активні, безстрашні, самоконтролюються, відповідальні, простодушні, батьки з гіпер почуттям обов’язку, але діти страждають від обмеженої ініціативи
Шляхи сімейного виховання Користуватися засобами народної педагогіки ( традиціями, прикладом батьків, героїкою)інтелектуального, естетичного, фізичного (здорового способу життя)Формування свідомого ставлення до старших, почуття турботи та обов'язків перед батьками. Виховувати систематично, доступною українською мовою , враховувати досвід і перспективи дитини. Дотримування всіх напрямків гармонійного виховання морально релігійного, національно - патріотичного. Не розбещення, задоволення здорових потреб, плекання духовної єдності членів родини, об'єднуючись в молитві та праціВпливати на молоднечу душу емоційно, переконливо. Виховання моральної чистоти, свідомості дівочої та юнацької честі, підкорення статевих почувань, стриманість Розумне керування дітьми, зважуючи на їх природні здібності та нахили. О. Ольжич“Народна педагогіка” Стельмахович“Виховний ідеал” Г. Ващенко
Програма вивчення родини. Загальні відомості про родину: Структура родини, вік, професія батьків, побутові, санітарно – гігієнічні умови життя родини, матеріальне забезпечення. Дані про виховання: Виховна спроможність і активність родинного колективу, психологія родинних стосунків, наявність куточка школяра, дотримання дитиною режиму дня, робота батьків над формуванням загальної культури школяра, розвитком його здібностей, таланту, використання вільного часу, культура дозвілля, ставлення батьків до школи, хто з членів сім ї здійснює найбільший вплив на учня. Візити повинні стати нормою і системою. Надання конкретних рекомендацій для батьків щодо виховання дитини. Допомога в оцінюванні існуючої проблеми, поради, систематизація і упорядкування висновків, спостереження, зауваження Розмова з батьками з метою усвідомлення ними вимог щодо підготовки дитини до школи і контролю за навчанням. Вміти уважно і тактовно слухати батьків, володіти певними особистісними якостями. Перше відвідування сім’i ‘з метою підготовленості до школи та умов для навчання та виховання. Для ефективної роботи з батьками класному керівнику необхідно: Рекомендації для класних керівників щодо вивчення родини
Права і обов’язки батьків: Обов’язки. Забов’язані утримувати дітей до повноліття. Відповідальність за виховання і навчання. Відповідальність за здобуття повної загальної середньої освіти: надати умови для навчання, дбати про фізичний та психічний стан та розвиток творчих здібностей, поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, доброту, милосердя, шанобливе ставлення до родини, природи, мови, країни, національної історії, культури, цінностей, повагу до законів, прав і свобод людини. Права. Обирати та бути обраними до батьківських комітетів і рад. Звертатися до органів управління освітою, керівника школи, органів самоврядування з питаннями про навчання, виховання. Приймати рішення про участь дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього закладу
Батьківський комітет Орган самоврядування, який обирається в класному колективі для утвердження і функціонування колективу батьків класу та сприяння і допомоги педагогічному колективі та класному керівникові у навчанні і вихованні дітей Складається із 3-5 осіб, обирається голова , відповідальні за навчальну , культмасову та господарську роботу повинні мати авторитет, організаторські здібності, відчувати відповідальність перед суспільством, уміти зберігати відомості про особливості стану справ в окремих родинах і не робити їх предметом пересудів. Він є добрим помічником учителів – вихователів в організації і проведенні класних зборів
План роботи батьківського комітету. Вересень-підсумки роботи за минулий рік, про впровадження шкільної форми, про звільнення дітей від плати за користування підручниками. Жовтень підготовка приміщень до опалюваного сезону, стан здоров’ я підлітків та шляхи його покращення, педагогіка співробітництва педагогів і батьків. Листопад про жорстокість і насильство в сім’ ї, підготовка до святкування дня св. Миколая, сприяння батьків у боротьбі із пропусками школи. Грудень – надання кваліфікованої допомоги неблагополучним сім’ֺям, підготовка до святкування Різдвяних свят Січень – про стан введення шкільної форми, про роль батька у вихованні дитини, організація дозвілля школярів. Лютий - проблеми статевого виховання, роль батьків у формуванні адекватної поведінки школярів - підлітків. Березень - роль батьків у формуванні морально – етичних норм поведінки дітей, підготовка до святкування свята Великодня, про відповідальність батьків за виховання дітей. Квітень - участь батьків в організації виховного процесу у школі, підготовка до святкування Дня матеріТравень - підготовка учнів до екзаменів, організація дозвілля дітей у літній період, звіт голови за минулий навчальний рік
Обов'язки та зміст роботи батьківського комітету: Голова: організовує роботу, складає план, бере активну участь у зборах, є представником на раді школи. Відповідальний за навчальну роботу: виявляє цікавість до навчання у дітей та організовує відвідування батьками уроків, відповідає за придбання підручників, посібників, силами батьків надає допомогу відстаючим у навчанні Відповідальний за господарську роботу: надає допомогу у дотриманні санітарно – гігієнічного стану класу, у ремонті та оформленні кімнати, придбанні необхідних речей. Відповідальний за культмасову роботу: допомагає у проведенні екскурсій, походів, заходів, культпоходів, залучення до гуртків, проведення класних годин. Зміст роботи комітету: Складання плану роботи Допомога у проведенні батьківських зборів. Організація виставок, ярмарок, екскурсій, походів. Залучення до профорієнтаційної роботи. Залучення до ремонту класної кімнати, меблів, спільних суботників. Допомога у проведенні класних годин, позакласних заходів, вечорів, культпоходів, екскурсій, турпоходів. Залучення батьків до роботи у гуртках. Організація спільних вечорів, змагань, конкурсів, спортивних естафет тощо.
Схема організації роботи з батьками у рамках школи. Організація клубів батьківського спілкування, шкільних заходів пізнавальної розважального спрямуванняіз участю батьків, система запропонованих. Програм цільовогопризначення (родинне виховання, профілактика правопорушень)Організація і проведення Шкільних батьківськихзборів, батьківського комітету, всеобучу, Система проведення класних зборів. Взаємодія із доброчиннимигромадськимиорганізаціями, ЗДВР, шкільною радою Батьківська громадськість
Форми, методи і прийоми роботи з батьками. Традиційні форми роботиІндивідуальні відвідування сім ї, запрошення до школи, індивідуальна педагогічна бесіда, листування, дні відкритих дверей. Групові- зібрання батьківського активу, групові бесіди, консультації, батьківські консиліуми. Колективні - лекції, бесіди, науково – практичні конференції, вечори питань і відповідей, загально шкільні збори, збори – концерти, конференції з обміну досвідом, педагогічні колегіуми, зустрічи “за круглим столом”, диспути, педагогічний всеобуч, усні журнали. Традиційні методи і прийоми роботи- спостередження, бесіди, анкетування, учнівські твори-роздумиІнноваційні форми роботи – педагогічний десант (виступ педагогів в організаціях, де працюють батьки), дерево родоводу (зустрічі поколінь, роздуми над проблемами виховання), родинний зміст(збори дітей, батьків, членів родини), сімейна скринька(добірка матеріалів з позитивним досвідом родинного виховання), народні світлиці(спільне проведення традиційних спілкувань),дні довіри(у вибрані дні батьки – лікарі, батьки-юристи проводять консультації), аукціон педагогічних ідей(обмін досвідом родинного виховання), батьківські педагогічні ринги(спільне розв’ язання проблем), батьківські педагогічні тaбу(спільне обговорення шляхів виходу із кризових ситуацій), психологічні тренінги, збори-практикуми, збори-діалог.
Як залучити батьків до школи?Необхідно: Підвищувати авторитет родини. Сприймати помилки у вихованні як створення нових можливостей для розвитку. Враховувати інтереси батьків. Спиратися на життєвий досвід батьків. Не загострювати увагу на недоліках родинного виховання. Вірити , що будь – яка родина має сильні сторони. Фактори, що перешкоджають ефективній роботі з батьками: Очікування швидкого та легкого успіху, бажання швидко знайти легкі відповіді на складні запитання. Відсутність досвіду групової взаємодіїЗамкненість батьків. Завищені очікування від взаємодії з учителем
Батьківські збори як одна із головних форм взаємодії школи і сім’їПам'ятка класному керівникові до проведення батьківських зборів: Сповісти заздалегідь про батьківські збори (запрошення, запис у щоденниках), попіклуйтеся про час проведення зборів, підготуйте візитки із іменами батьків. Особливу увагу зверніть на розташування батьків в класі, для того, щоб всі чули один одного. Разом із батьками оберіть правила для учасників зборів, встановіть регламент. Не забудьте про свій настрій та правило починати із позитивного, а завершувати з планування майбутнього. Використайте групові форми організації взаємодії , ігри. Дотримуйтеся того, щоб на зборах були прийняті конкретні рішення Якщо є новенькі в класі, розпочніть збори зі знайомства з батьками. Порадьтеся про ті питання , які хотіли б порушити на зборах, що хотіли б вирішити додатково. Розкажіть про ті завдання, які ви ставите перед собою й перед класним колективом на рік, про завдання школи. Ознайомте з основними справами на рік, із традиціями, планом роботи на чверть, домовтесь про допомогу. Розкажіть про те, які гуртки, факультативи, секції працюють в школі для цього віку дітей. Обговоріть на зборах організаційні питання: сніданки, можливості надання матеріальної допомоги, про форму одягу. Виразіть подяку всім, хто прийшов на збори і знайшов час для спілкування. В особистих бесідах оцінювайте успіхи дітей відносно їх потенціальних можливостей
Види батьківських зборів: Організаційні, тематичні , поточніЗбори – диспути, збори - конференції, збори-практикуми , зустрічі поколінь, батьківські клуби. Збори-концерти, батьківські вечори. Збори-семінари, тренінги, батьківські читання Педагогічні роздуми, батьківські ринги. Підсумкові батьківські збори
Орієнтовні теми батьківських зборів1-4 класи. Початок навчання – важливий етап у життіВиховання поваги й любові до батьків, рідної землі й історії свого народу. Молодший шкільний вік і його особливостіХочу й повинен (профілактика правопорушень)Як виявити і розвивати здібності у дітей. Гра і праця в житті дітей молодшого віку. Виховання характеру дитини у родиніРежим дня молодшого школяра. Закон, родина, дитина. Батьки і діти (роль особистого прикладу батьків)Сімейні прогулянки на природу як важливий фактор екологічного і фізичного виховання дітей. Збереження родинних традицій, родинних реліквій. Нове в системі національного виховання5-6 класи. Роль родини у формуванні в підлітків свідомої потреби в системі праціОрганізація літньої праці і відпочинку дітей у родиніВиховання здорової дитини у родині, збереження генотипу. Використання родинних традицій і свят у патріотичному вихованніШкода алкоголю й тютюнопаління7-9 класи Приклад батьків у вихованні дітей. Особливості виховання підлітків у родиніКнига в родині. Формування читацьких інтересів у дітей. Методи професійної орієнтації школярів у родиніНавчальна діяльність старшого школяра й керівництво нею. Роль родини в готовності підростаючого покоління до праці10-11 класи. Основні напрями виховання у родиніПсихолого - педагогічна самоосвіта батьків як важливий фактор підвищення їх педагогічної компетенціїРоль родинних стосунків і традицій у підготовці старшокласників до родинного життя
Класному керівникові необхідно пам'ятати: Не можна засуджувати присутніх на зборах за пропуск попередніх зборів. Порівнювати окремих учнів і різних класів. Надавати негативну оцінку класу в цілому. Переоцінювати значення окремих шкільних предметів. Вибирати для спілкування грубу інтонацію Осмислення висновків після проведення батьківських зборів: Явка батьків на збори. Персональний склад батьків, які залишилися на індивідуальну бесіду після зборів. Питання батьків під час проведення зборів їх участь у обговоренні черги денноїІнформація про результати зборів повинна донестися до адміністрації школи, пеедагогів-колег, при необхідності до шкільного психолога або лікаря
Що таке батьківський всеобуч?Форма психолого – педагогічної освіти батьківської громадськості, що створена в рамках загальноосвітнього закладу освіти і спрямована на підвищення рівня педагогічної культури батьків та сприяє задоволенню власних інтересів батьків у педагогічних знаннях і вміннях щодо виховання своїх дітей
Тематика засідань педагогічного всеобучу для батьків. Проблема “батьки - діти”Режим дня школяра. Мистецтво виховання. Про родинну демократію. Роль родини у вихованні моральних почуттів дитини. Права і свободи людини в УкраїніОсобливості статевого виховання дітей. Права і обов'язки батьків, свята в родиніТрадиції родинного виховання Юридична консультація для опікунів. Дисципліна і самоконтроль школяра. Свято в рідному доміУкраїнська родинна педагогіка про виховання. Роль школи у професійному самовизначенні учня школи. Девіантна поведінка школяра: діагностування, допомога. Формування правової культури батьків, роль батька і матері у вихованні дітей.
Проблема національного виховання учнів .(лекція)Наші діти, хто вони? (диспут)Батькам про педагогічне родинознавство (інформація)Що заважає дітям бути вихованими?(бесіда за круглим столом)Чи вміємо ми, дорослі, спілкуватися з дітьми? (дискусія)Що означає виховувати правильно?(диспут)Дозвілля у нашій родині (сімейний портрет)Традиції в українській родині (родинний вогник)Про позитивні і негативні якості характеру(Зустріч із психологом)Помилки родинного виховання (ділова гра)Чому не завжди ми слідкуємо порадам наших педагогів(вечір запитань і відповідей)Відповідальність батьків за виховання дітей (зустріч з юристом)Моральність у родині. У чому вона полягає? (Особистісно – рольова програма)Про співпрацю батьків, вчителів, дітей(підсумкова конференція)Орієнтовна програма клубу батьківського спілкування
Сім’я як провідний компонент системи соціального формування особистості (вступна бесіда)Місце і роль сім’ї в соціалізації особистості(лекція)Історичний розвиток та становлення сім’ ї, родини ( перегляд відеофільму)Сучасні погляди на сім’ю, типи сімей. Виховання в сім’ї як соціально – педагогічне середовище(лекція)Сім’я - первинне середовище дитини (бесіда)Проблема конфлікту в середовищі сім’ї (ділова гра)Сім’я мала група . Спілкування, авторитет батьків.(Диспут)Соціальний конфлікт. Природа. Наслідки.(зустріч за круглим столом )Соціальні, психологічні служби, інститути допомоги і відповідей сім’ї. Організація і зміст роботи. (вечір запитань і відповідей)Історичний розвиток інститутів на допомогу сім’їВиховна програма “Соціальна робота з сім’єю”
Отриманий результат1. Батьки вихованців беруть активну участь у спільних заходах закладу.2. Педагоги та батьки діють злагоджено, дотримуючись однакових переконань щодо трудового виховання дітей.3. Діти проявляють стійкий інтерес до трудових доручень та посильної праці, залюбки виконуючи домашні обов’язки, отримують задоволення від праці.4. Налагоджений тісний взаємозв’язок між працівниками дошкільного закладу та батьками.
Професійні досягнення. В освітній роботі з дітьми, педагогами та батьками використовую сучасні новітні технології : АРТ-техніку колаж як засіб розвитку творчості дошкільників та засіб підвищення фахової компетентності педагога. Інтерактивні ігри, які надають можливість вільно спілкуватися з однолітками та дорослими, розвивають моральні якості та творчі здібності, виховують почуття взаємодопомого та співпраці тощо
«Пам'ятайте, що виховання – це творчий пошук, який не терпить бездумності та поспішних рішень. Уміння розуміти дитину, її стан і мотиви поведінки дозволяють найбільш правильно визначати відповідний підхід до неї. Прекрасні діти виростають у тих сім’ях, де мати із батьком по-справжньому люблять одне одного і разом із тим люблять і поважають людей, оточуючих.