Виховна година на тему «Правопорушення»

Про матеріал

Розробка виховної години допоможе конкретизувати знання учнів про правопорушення, поширені серед дітей; формувати вміння стримувати безглузді вчинки та бажання, керувати собою, виробляти тверду волю; виховувати почуття правової самосвідомості, учити оцінювати людські вчинки, відповідати за свої вчинки.

Перегляд файлу

Мета: конкретизувати знання учнів про правопорушення, поширені серед дітей; формувати вміння стримувати безглузді вчинки та бажання, керувати собою, виробляти тверду волю; виховувати почуття правової самосвідомості, учити оцінювати людські вчинки, відповідати за свої вчинки.

 

Бесіда

Методом «мозкового штурму» з’ясовуються основні правопорушення, поширені серед дітей: недотримання правил для учнів, порушення дисципліни, бійки, крадіжки, старцювання, азартні ігри.

 

  1. Що таке правопорушення?
  2. Як ви гадаєте, чи всі в нашій країні дотримуються законів?
  3. Що відбувається з людьми, які не дотримуються законів?
  4. Чи є серед дітей порушники законів?

Вчитель

Учені дослідили, що за останні десятиріччя в світі зросла агресія не лише серед дорослих, а й серед школярів. І як наслідок – жорстокі злочини.

Запитання до дітей

  1. Яку дитину можна назвати агресивною? (б’є інших дітей, грубо висловлюється, підриває дисципліну на уроках)
  2. Звідки беруться агресивні діти? (неблагополучні сім’ї, діти з психічними захворюваннями, діти з низькими моральними якостями)

Вчитель

Послухайте уривок з вірша  Анатолія Костецького «Чемний герой»

Вітько-третьокласник крокує додому

Героєм таким, що не снилось нікому.

Аж раптом Вітькові назустріч – першак.

Всміхнувся Вітько і промовив: «Так-так!»

І, випнувши груди, підходить до нього.

– Гей, ти! Треба старшим давати дорогу! –

І хлопця малого портфелем як лясне!

Аж всівся на землю малий першокласник…

Вітько реготнув: «Так і треба, щоб знав! »

І далі по вулиці покрокував.

 

Запитання до учнів

Чи можна Вітька назвати героєм? Чому?

Які права порушив Вітько?

Вчитель

Хоча більшість громадян поважають закони, однак часто їх порушують. Порушення законів бувають різні. Окремі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями. Для того щоб розв'язувати правові конфлікти, розкривати злочини і визначати міру покарання злочинцям, створені суди. Вони є в кожному районі, місті.

Часто на лаву підсудних сідають неповнолітні. Вони, на жаль, теж можуть бути не тільки правопорушниками, а й злочинцями.

Є багато різних чинників, що ведуть школярів до скоєння правопорушення. Найперший — це неблагополучні сім'ї, у яких батьки наркомани чи алкоголіки. Часто своїх дітей вони заставляють жебракувати, красти. Такі діти не ходять до школи, займаються бродяжництвом, по­кидають свої домівки, їдуть в інші міста, а там скоюють злочини. Це новий тип дітей — «діти вулиці» (особливо їх багато у великих містах). Основна маса з них мають освіту 3—4 класи. Більшість із них — малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками.

Та бувають випадки, що й у благополучних, багатих сім'ях неповнолітні стають правопорушниками, скоюють злочини. Відомий випадок, який стався в місті Тернополі.

Семикласник із багатої сім'ї приніс у школу газовий піс­толет. Він хизувався перед однокласниками. А його друг старався його заспокоїти. Між друзями виникла суперечка, яка закінчилася трагічно. Хлопець, що мав газовий пістолет, хотів налякати суперника і приставив пістолет йому до шиї. Пістолет вистрелив. Унаслідок вистрілу була пробита сонна артерія. Хлопця не вдалося врятувати. Він загинув...

Запитання до учнів

  1. Як ви думаєте, чому сталася така трагедія?
  2. Чи можна було б уникнути таких наслідків?   

Вправа «Мікрофон».

Чому люди порушують права іншої людини? (Вони пога­но виховані, не виконують заповідей Божих тощо.)

Вчитель

Ви вже знаєте, що Конституція, України надає права та свободи своїм громадянам. Найголовнішим правом людини, а відтак і громадянина, є право на життя і повагу до його гідності. Це означає, що ніхто не може бути підданий катуванню або жорстокому покаранню. Важливим правом гро­мадян є право на власність. Власність — це майно людей, їхнє житло, кошти, які вони отримали за свою працю, цінні папери, знаряддя праці та засоби виробництва. Це також магазини, заводи чи майстерні, земля, будинок чи будинки, автомашини тощо.

Право на власність означає, що ніхто не може відібрати в громадянина те, що йому належить, якщо його власність нажита чесним, законним шляхом. Право на власність оз­начає також, що людина може розпоряджатися своєю влас­ністю на власний розсуд: дарувати, продавати, заповідати кому вона захоче. Послухайте, як про це говорить Консти­туція України.

Робота зі статтями Конституції України.

Учитель роздає роздруковані аркуші, на яких записані три статті Конституції України, і просить трьох учнів по черзі зачитати по одній статті й прокоментувати її своїми словами або навести приклад із життя.

Стаття 41. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї ін­телектуальної, творчої діяльності.

 

Стаття 54. Кожен громадянин має право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності, ніхто не може використовувати або поширювати їх без його згоди, за ви­нятками, встановленими законом.

 

Стаття 31. Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції.

 

Стаття 29.  Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність.

 

Стаття 24.  Громадяни мають рівні конституційні права і обов’язки та є рівними перед законом.

 

Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу.

 

Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах.

 

Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності.

 

Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

 

Стаття54. Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, літературної творчості.

 

Стаття 30.  Кожному гарантується недоторканість житла.

 

Стаття 45. Кожен, хто працює, має право на відпочинок.

 

Вікторина «Конституційні права й обов'язки».

Учитель роздає роздруковані картки, на яких подані різні ситуації, що стосуються правопорушень, і просить учнів по черзі розібрати по одній ситуації.

 

1.  Настя К. допомагає мамі розносити пошту. Вона дуже цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листівки, листи, адресовані іншим. Яке право вона порушує? (Стаття 31 Конституції України.)

2.   У багатьох американських фільмах фінал такий: затри­мавши злочинця, полісмен говорить: «Ви маєте право мовчати. Усе, що ви скажете, може бути використане проти вас. Ви маєте право на...».

Про які права людини і громадянина тут ідеться? Чи має­те ви такі права? (Стаття 29 Конституції України.)

3.   У деяких містах нашої планети на крамницях, бібліоте­ках, клубах можна зустріти вивіски: «Тільки для чор­них» або «Тільки для білих».

Чи можливо це в Україні? (Стаття 24 Конституції України.)

4.   Один канадський письменник говорив: «Право бути здо­ровим у наші дні — настільки дорога річ, що його може дозволити тільки багатий». (Так.)

Що мав на увазі письменник? Чи реалізована Стаття 49 Конституції України?

5.   У 1917 році, після революції, був прийнятий декрет «Об уничтожении сословий й гражданских чинов», в яко­му було записано: «Всякое звание (дворянина, купца, мещанина, крестьянина й пр.), а также наименования гражданских чинов (тайные, статские й пр. советники) уничтожаются и устанавливается одно "общее для всего населення наименование — ...». Яке? (Товариш.) Чи відповідає це Конституції України? ( Стаття 21)

6.   Дванадцятирічний Володимир М. й суперечці зі своїм сусідом використав нецензурну лайку. Яке право пору­шено? (Право на гідність Стаття 28)

7.  Дев'ятирічний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат Дмитро ска­зав: «Даремно посилаєш. Ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують». Чи правий Дмитро? (Статті 34, 54 Конституції України.)

8. Громадянин М. перейшов вулицю на червоне світло. Водій, намагаючись його не збити, різко вивернув кер­мо. У результаті зіткнулись два автомобілі. Яке правопорушення здійснив громадянин М.? (Пору­шив правила дорожнього руху.)

9. Громадянин К. запідозрив свого сусіда Б. в крадіжці магнітофона, виламав двері квартири Б. і знайшов свою річ. Ні К., ні Б. не повідомили про ці події в правоохо­ронні органи.

Хто з них і як порушив Конституцію України? (Стат­тя ЗО, 41 Конституції України.)

10. Чи може жінка стати Президентом України? (Стаття 24 Конституції України.) :

11. Костя Л., 12 років, подарував своїй подрузі велосипед. Приголомшеним батькам він пояснив, що велосипед — його приватна власність. А в Конституції записано, що кожен має право розпоряджатися своєю власністю. Хто ж правий — Костя чи батьки? (Батьки.)

12. Напередодні огляду шкільної художньої самодіяльності директор школи змусив працювати вчителів без вихід­них протягом місяця. Дайте оцінку діям директора. Яке конституційне право порушено? (Стаття 45 Консти­туції України.)

13. Два учні п'ятого і шостого класів пробралися ввечері в приміщення дитячого садка, побили посуд, понівечили меблі, іграшки. Збитки, нанесені хуліганами, становили близько 8000 гривень. Хто нестиме відповість за злочин підлітків? (Батьки хлопців.)

Підсумок

Сьогодні кожний із вас більш широко й детально оз­найомився з тими статтями Конституції України, в яких іде мова про права, свободи та обов'язки людини і громадя­нина. І ваше завдання не лише знати і вміло використову­вати свої права, але й виконувати всі свої обов'язки. І тоді у нашій державі завжди пануватимуть мир, справедливість і добробут.

 

doc
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
7169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку