Виховна година на тему:
«Співець солов’їної мови»
Мета: Розширити знання учнів про життєвий шлях співця української мови Т.Шевченка, розвивати позитивні навички спілкування, вміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групах, дотримуватися норм мовленнєвої культури. Виховувати почуття любові та поваги до творчості великого поета.
(Звучить пісня в грамзаписі: «Реве та стогне Дніпр широкий»)
Учитель:
Ну що б здавалося слова, -
Слова та голос – більш нічого,
А серце плаче, ожива,
Як їх почує.
Щодня Україна прокидається під цю величну пісню, слова якої написав геніальний народний поет, співець нашої солов’їної мови, Тарас Григорович Шевченко. Сьогодні ми з вами пройдемо шляхом життя і творчості славетного Кобзаря.
Коли зійшли з полів сніги
І в річці розтанула крига,
У бідній селянській сім’ї
Матуся сина народила.
А було це 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Черкащині. Невдовзі батьки переїхали у село Кирилівку, яке тепер зветься Шевченкове.
Учениця: Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Учитель: Безрадісним було життя маленького Тараса. Батьки на панщині трудились і єдиною втіхою були для нього розповіді дідуся про колишнє вільне козацьке життя, про гайдамаків. З малої, похиленої, з солом’яним дахом хатинки, у підсліпувате віконце, дивився Тарасик на світ. Тільки зіп’явся на ноги, почав скрізь ходити, оглядати і, ніби, вбирати в себе красу української землі. Йому так хотілося побачити золоті ворота, за якими сідає сонце. І він пішов і побачив:
Учень: За сонцем хмаронька пливе.
Червоні поли розстилає,
І сонце спатоньки зове,
У синє море.
Учитель: Не знайшов малий Тарас золотих воріт, але скільки цікавого він побачив, скільки нового розказали йому чумаки, які підвезли хлоп’я додому. З яким задоволенням слухав він пісні кобзаря, який повертався з чумаками з далекого Криму. Все це так запало в душу малому Тарасу, що пізніше відбилися в усій його творчості і свою першу збірку віршів він назве «Кобзар».
Та велике горе прийшло в Тарасову сім’ю: померла мати, а за нею і батько.
Учениця: Там батько, плачучи з дітьми,
А ми малі були і голі,
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині,
А ми розлізлися межи люди,
Мов мишенята.
Учень: Я – до школи, носити воду школярам.
Брати на панщину ходили
поки й лоби їм поголили.
А сестри, сестри, горе вам!
Мої голубки молодії.
У наймах коси посивіють,
У наймах, сестри, й помрете.
Учитель: Малому Тарасу дуже хотілося навчитись читати й писати. І вчився він, сидячи на колінах аж в самому кінці класу, за лавами, на яких сиділи учні. А потім, взявши в дяка-вчителя паперу, ховався в бур’янах і писав свої вірші такою чарівною, простою українською солов’їною мовою. А потім ще й оздоблював той зшиток малюнками. Це були його перші книжечки, які пізніше переросли у славетну книгу «Кобзар». Зараз ми проведемо подорож по цій чарівній книзі. Перша сторінка книги присвячується чудовій українській природі.
Учениця: Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпрі веселочка
Воду позичає.
Учениця: Як широка скатертина
Віти розпустила,
А над самою водою
Верба похилилась.
Учень: Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину.
Над водою гне з вербою
Червону калину.
Учитель: Верба, калина, явір – народні символи. І вони стали символами поезії Шевченка про природу. У народі живе легенда, що саме калина відкрила великому Кобзареві таїну звуків і барв природи. Тарас умів слухати шум вітру, гомін дібров, щебет птахів. Говорять, що і зараз на Тарасову могилу прилітає голубка і співає пісні Тарасу.
(Звучить пісня «Зацвіла в долині…»)
Народився Тарас весною, мабуть, тому і любив він найдужче весну, коли все прокидається, наповнюється шумом життя.
Учениця: Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи, дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Учень: Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає,
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Та соловейко не дає.
Учениця: Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.
Учитель: Шевченко захоплювався могутньою красою річки Дніпро, його високими берегами.
Учень: Вітер з гаєм розмовляє,
Шепче з осокою.
Пливе човен осокою
Один за водою.
Учениця: Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Учень: Пишається калинонька,
Явір молодіє.
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Учениця: Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою.
Учень: А качечка випливає
З качуром за ними.
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
Учитель: Як мелодійно звучать вірші Шевченка! Яка плавна, ніжна мова! Багато віршів Шевченка стали піснями. Дві пісні ви тільки що прослухали, а зараз прозвучить пісня «Думи мої, думи…»
Рідна українська природа. Не тільки у віршах та піснях оспівує її Тарас Шевченко. Він також малює природу фарбами. Знамениті художники Брюллов та інші оцінили талант Шевченка та викупили молодого Тараса з кріпацької неволі.
Але український народ, живучи в такому чудовому краї, залишився пригнобленим і безправним. Шевченко закликав народ до боротьби за вільне життя, розповідав у віршах, як боровся український народ за волю в давнину.
Учень: Сини мої, гайдамаки,
Світ широкий, воля, -
Ідіть сини, погуляйте,
Пошукайте долі.
Учитель: А згадаймо «Гамалію».
Учениця: Наш отаман Гамалія
Отаман завзятий:
Забрав хлопців та й поїхав
По морю гуляти,
По морю гуляти,
Слави добувати,
Із турецької неволі
Братів визволяти.
Ой, приїхав Гамалія
Аж у ту Скутару, -
Сидять брати-запорожці,
Дожидають кари.
Ой як крикнув Гамалія:
«Брати, будем жити,
Будем жити, вино пити,
Яничара бити,
А курені килимами,
Оксамитом крити!»
Вилітали запорожці
На лан жито жати;
Жито жали, в копи клали,
Гуртом заспівали:
«Слава тобі, Гамаліє,
На весь світ великий,
На ввесь світ великий,
На всю Україну,
Що не дав ти товариству
Згинуть на чужині!»
Учитель: Не подобались царю такі поетові слова. Заслав він його у далекі казахські степи. Але й там, не дивлячись на заборону писати, Шевченко писав і малював, і весь час линув думками на Україну. Тяжкі умови життя Тараса на заслані підірвали його здоров’я. Тяжко захворівши, він написав «Заповіт».
Учень: Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Учениця: Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу… Отоді я
І лани, і гори -
Все покину і полину
До самого Бога
Молитися… А до того
Я не знаю Бога.
Учень: Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
Учениця: І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Учитель: Український народ виконав заповіт Тараса Шевченка. Високо, над Дніпром, біля міста Канева на Чернечій горі, яка нині зветься Шевченковою, поховано великого поета-пісняра Тараса Григоровича Шевченка. Залишились недописаними його книги: «Южнорусский букварь» для українських дітей, математика, географія. Але живе і ніколи не згасне його «Кобзар». І шумлять над могилою вітри, і линуть над нею пісні.
Учениця: Вітер віє, повіває,
По полю гуляє.
На могилі Кобзар сидить
Та на кобзі грає.
Кругом його степ, як море,
Широке синіє.
За могилою могила
А там – тільки мріє…
Живе і житиме на світі пам'ять про великого Кобзаря доти, доки житиме український народ.
Учень: Тихо надворі,
Ні вітру, ні хмар,
Сонце сідає вже.
Вітер близенько.
Учениця: Наша Оленка
Відкрила Кобзар,
Вголос читає
Тараса Шевченка.
Учитель: Ми вдячні нашому Кобзареві за те, що оспівав нашу солов’їну мову, не дав їй згаснути, як того хотів цар і його прибічники. І зараз ми прославляємо його нашою рідною мовою. Читаємо і пишемо вірші нашою мовою. Хто з вас написав вірші про Тараса Шевченка? А які ваші улюблені вірші Шевченка?
(Учні читають вірші напам’ять).
Учитель: Сонце хлюпоче,
Дніпро в далині
Ген під горою.
Наче струмочок
Дзвенить в тишині
Добре і щире
Шевченкове слово.
Це слово віками живе і житиме в серцях українського народу.
(Знову звучить мелодія «Реве та стогне Дніпр широкий…» Учні виходять і кладуть квіти до імпровізованого пам’ятника Т.Г. Шевченка).