Виховна година на тему:
«Вчимося запобігати та розв»язувати проблеми»
Класний керівник: Шатрай М.К.
Мета. Навчити дітей ставитися один до одного з повагою, засвоїти деякі правила безконфліктного спілкування та виходу з конфлікту.
Обладнання. Лист ватмана, фломастери, листки у формі хмаринок для кожного учня; написи на дошці «Жити - значить мати проблеми. Вирішувати їх - значить рости інтелектуально».
(Дж. П. Гільфорд, психолог), фонограма спокійної музики.
Вчитель. Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спіл кування людей - досить складний і тонкий процес. Тим більше, враховуючи те, що світ, у якому ми живемо надто суперечливий. Протиріччя дуже часто призводять до конфліктів, від яких страждають люди. Всі конфлікти не тільки в класі, школі, але й у всьому світі виникають від того, що люди не знають способів виходу з них. Можна навчитися попереджувати конфлікти і правильно себе поводити в конфліктній ситуації. Саме цьому й буде присвячено нашу класну годину.
Спочатку спробуємо дати відповіді на запитання: - Що ж таке конфлікт? З чого він складається? (Учні дають відповіді).
Таким чином, ми з'ясували, що конфлікт - це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Складається він із проблеми, учасників, конфліктної ситуації та інциденту.
Вправа № 1
Учням пропонується назвати хоча б одне конфліктне слово на кожну букву алфавіту (А - агресія, Б - безвідповідальність, Г - гнів, 3 - злість, Р - розрив тощо). Слова записуються на дошці. Після чого учні пояснюють значення записаних слів.
Вчитель. Під час підготовки до нашої класної години, я зустріла такий термін: «конфліктна особистість». Як би ви визначили риси характеру такої особистості, її ознаки? (Обговорення). У такої особистості:
1. Бажання домінувати за будь-яких обставин.
2. Бути занадто принциповим (псевдопринципо вість ).
3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
4. Часто поганий настрій, роздратованість.
5. Несправедлива оцінка вчинків і дій інших. Чи подобається вам спілкуватися з конфліктними особистостями? Чому? А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?
Вправа № 2 «Хмари»
1. Діти закривають очі, щоб оточуючі не заважали, і піднімають руку ті, хто ніколи нікого не обізвав образливим словом. Результати опитування відомі тільки вчителю.
2. Вчитель роздає всім дітям листки у формі хмари, на яких діти пишуть образливе слово, яке було сказане в їхню адресу.
3. «Хмаринки» збирають і прикріплюють на великий жовтогарячий круг, що символізує сонце.
4. Запитання дітям: «Що зараз може статися?» (Хмари закрили сонце, наближається гроза...)
5. Вчитель пропонує дітям розповісти, що вони відчували, коли їх обізвали. І Що вони зробили у відповідь. Найбільш типові реакції записуються на дошці в дві колонки.
Дії |
Почуття |
Я просто відійшов у сторону |
Мені хотілося плакати |
Я сказав, що не можна обзиватися |
Я хотів вдарити кривдника |
6. Як знайти вихід із ситуації, що склалася, щоб розійшлися хмари і сонце прояснилося. («Я не хотів тебе образити, пробач», «Я не
мав рації», «Давай помиримося»...)
Вчитель. Д. Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли - значить програли, якщо перемогли - теж програли». Чому? (Відповіді). То ж пам'ятай, якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. Єдиний спосіб виграти в суперечці - це уникнути її.
7. Вивчення та обговорення правил виходу з конфліктних ситуацій.
Правила виходу з конфліктних ситуацій
1. Говори тільки про свої відчуття. А не про промахи інших (наприклад: «Знову, безсовісний, ти спізнився». А якщо так: «Я так хвилювався, на вулиці темно, а тебе ще немає»).
2. Говори чітко і ясно, щоб співбесідник міг зрозуміти, який смисл ти вкладаєш у свої слова.
3. «Відхід від проблеми*. Якщо ти розумієш: що б ти не сказав, це образить або ранить співбесідника, відмовся від продовження розмови. Це тільки здається, що ти біжиш від складностей, насправді ж іноді такий варіант є найуміснішим у конфліктній ситуації.
4. Навчись слухати співбесідника! Уважно слухатикогось - це означає чути слова, які він говорить, і старатися зрозуміти його почуття.
5. Вибачайся! Попросити пробачення не просто, але це можливий спосіб припинити конфлікт. Спробуй промовити такі фрази: «Мені дуже шкода, що так вийшло, пробач!», «Я зовсім не
хотів, щоб так вийшло!».
6. Переговори. «Давай обговоримо ситуацію».
7. Відклади обговорення. Іноді розв'язати конфліктну ситуацію допомагає час. Краще трохи заспокоїтися, зачекати, відкласти з'ясування питання, але маєш бути впевненим, що ви знову зустрінетеся й обговорите ситуацію. Можна використати фрази: «Я зараз дуже втомився, давай поговоримо завтра», «Я поспішаю, давай зустрінемося після обіду і все обговоримо».
8. Компроміс. Зазвичай він випливає з переговорів. Але-для цього необхідно бажання обох сторін. Можна запропонувати своєму
опоненту: «Я зроблю це, а ти зроби то», «Я поступаюся тобі в цьому, а ти поступись мені в тому».
9. Залучи посередника. Це означає попросити когось, хто не бере участі в конфлікті, допомогти вам.
Вправа № З
Клас ділиться на 4 команди. Кожна команда отримує картку - завдання з назвою одного зі способів виходу з конфлікту. Протягом 5 хвилин необхідно інсценувати свій спосіб т&к, щоб інші здогадалися, про що йдеться.
Вчитель. Висловіть своє відношення до слів Р. Гальєгоса: «Хто вдарив першим - вдарив двічі».
(Учням пропонується оформити пам'ятку «Вчимося жити без конфліктів» ).
Пам'ятка «Вчимося жити без конфліктів»
1. Не розмовляйте відразу з напруженою, збудженою людиною.
2. Якщо вам необхідно сказати щось неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини, її добрі справи.
3. Постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, «стати на його місце».
4. Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше висловлюйте схвалення, не скупіться на похвалу.
5. Вмійте заставити себе мовчати, коли вас зачіпають у невеличкій суперечці, будьте вище дріб'язкових розбірок.
Вчитель. І на завершення порада: не ображайтесь і не обурюйтеся на критику у вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення