Тема. Я – лідер.
Мета : ознайомити учнів з поняттям «лідерство», основними типами лідерів, видами лідерства, навчити визначати і розвивати в собі лідерські якості, в правильному руслі їх використовувати; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання : ватман, аркуші паперу, тест «Капітан чи рядовий »
Тип уроку: комбінований урок.
«Лідерство - це вміння ефективно спілкуватися й організовувати людей».
Ейдер Джон, відомий американський політик
«Справжнє лідерство припускає терпляче ставлення до критики й завзяте прагнення до досягнення бажаної мети".
Шмідт Ерік, голова ради директорів компанії Google
«Лідерство починається з особистих якостей лідера»
Хесселбайн Франц, відомий фахівець в області лідерства та мотивації
Хід уроку
І. Організаційна частина - 5хв
Учитель. Чи є серед ваших друзів лідери? Чи маєте ви якості лідера у своєму середовищі? І хто в вашому розумінні може бути лідером?
І чи правда, що лідером може бути тільки “керівник” будь-якого рівня? Адже є лідери громадської думки, лідери-вчені, лідери в спорті та в інших галузях і професіях. Буває, що люди втрачають лідерство. Одні вважають, що лідерство — це вроджена якість, інші — що надбана. І питання часто формулюється так: чи треба ставати лідером і чи варте воно того?
Протягом всієї історії суспільства знаходилися люди, які творили історію. Такі відомі особистості, як Наполеон, Черчілль, Пеле, Дієго Марадона, Мерилін Монро, Джон Леннон і Стів Джобс, хоча і мали абсолютно різне поле діяльності, але об’єднує цих людей те, що вони були лідерами своєї епохи. Адже вони вміли привернути до себе увагу, повести за собою маси і зробити свою ідею ідеєю мільйонів людей.
Ось на основі таких видатних особистостей минулого і сьогодення наукові діячі в галузі психології, соціології, менеджменту, політології тощо донині намагаються осягнути феномен лідерських якостей і допомогти людям розкрити свій потенціал та реалізуватися в житті. Сьогодні і ми з вами спробуємо розібратися в цих непростих питаннях.
Учитель. Для того, щоб наша робота була плідною і цікавою, ми повинні встановити правила.
Учитель. На стікерах, які у вас на партах пропоную вам написати, чого ви очікуєте від уроку. Прикріпіть їх на дошку. Озвучте написане. В кінці уроку ми повернемося до ваших записів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів(5 хв)
Існує близько 130 визначень поняття «лідер». У тлумачному словнику «лідер» - це людина, яка бере на себе функції управління, домінування, посідає провідне місце в ієрархії групи та здатна впливати на цю групу більше, ніж будь-хто інший.
У словнику практичного психолога поняття «лідер» визначено як «член групи, за яким усі інші члени групи визнають право ухвалювати відповідальні рішення в значущих для неї ситуаціях – рішення, які стосуються їхніх інтересів та визначають напрям і характер діяльності всієї групи», тобто лідер – це авторитарна особистість, яка реально відіграє домінуючу роль в організації спільної діяльності та регулюванні взаємин у групі.
1.Мозковий штурм «Що таке лідерство?»
- Чи можна дати одне визначення поняття «лідерство»?
- Чи актуальна тема лідерства для вас: якщо так, то чому?
В процесі обговорення слід звернути увагу учнів на те, що поняття «лідерство» краще усвідомити, якщо розглядати його як набір функцій, а не характерних якостей особистості.
ІІІ. Основна частина.
1.Притча про метелика.(5 хв)
У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість.
Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика й у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руці метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну щільно кулак, роздавлю метелика й, розкривши долоню, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак, метелик вилетить живий і неушкоджений, і я скажу, що наш великий мудрець помилився».
Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, той відповів: (пауза, відповіді учасників: «Який ти сам», «Усе залежить від тебе») «Усе в твоїх руках».
2. Тест «Командувати чи підкорятися?»(10 хв)
Учасники здійснюють самоаналіз лідерських здібностей.
1. Дружба для вас:
а) співпраця;
б) підтримка;
в) альтруїзм.
2. Справжній художник (артист) має насамперед володіти:
а) талантом;
б) рішучістю;
в) підготовкою.
3. На вечірці ви найчастіше почуваєтеся:
а) «півником»;
б) «куркою»;
в) «курчам».
4. Якби ви були геометричною фігурою, то:
а) циліндром;
б) сферою;
в) кубом.
5. Коли вам подобається дівчина (хлопець), ви:
а) робите перший крок;
б) чекаєте, поки він (вона) зробить перший крок;
в) робите дрібні кроки.
6. Ви зіткнулися з несподіванкою і:
а) гальмуєте;
б) додаєте швидкості;
в) нічого не змінюєте.
7. Якщо вам доводиться виступати перед аудиторією, ви відчуваєте, що:
а) вас слухають;
б) критикують;
в) бентежитеся.
8. В експедицію краще брати товаришів:
а) міцних;
б) розумних;
в) досвідчених.
9. Попелюшка була:
а) нещасною дівчинкою;
б) хитрункою - кар'єристкою
в) буркотухою – скаржницею.
10. Як би ви визначили своє життя:
а) партія в шахи;
б) матч з боксу;
в) гра в покер.
Оцінка результатів відповідей
1. а—3,6—2, в—1
2. а—3,6—2, в—1
3. а—3, 6—2, в—1
4. а—1,6—3, в—2
5. а—3,6—2, в—1
6. а—3,6—2, в—1
7. а—3,6—2, в—1
8. а—3,6—2, в—1
9. а—1,6—3, в—2
10. а—2,6—1, в—З
Інтерпретація
16 болів і менше. Ви — «рядовий». Ви занадто поважаєте інших і ототожнюєте свої слабкості зі слабостями ближніх, а тому не здатні командувати і конкурувати, адже для цього необхідно вміти «поглинати й перетравлювати» чужі труднощі. Якщо і без лідерства ви почуваєтеся прекрасно, залишайтеся трохи осторонь подій. По суті, це не так вже й погано — так спокійніше.
17—20 балів. Ви — « молодший офіцер». Це досить неприємне становище — між молотом і кувалдою. Ви з труднощами приймаєте рішення, трошки керівник і трошки підлеглий. Вам важко домагатися великого визнання, ваші аргументи занадто раціональні й ґрунтуються тільки на власному досвіді.
21 – 23 бали, то ви «старший офіцер». В компанії ви чомусь були другим або третім, хоча завжди прагнули стати першим, але для цього вам не вистачало рішучості, впевненості, командного голосу чи надійного тилу. Не переживайте з цього приводу: завдяки наполегливій праці або підтримці згори ви зможете «дослужитися до генеральських лампасів»
24 бали і більше. Ви — «генерал». З дитячих років ви завжди в числі перших. З віком ваш вплив на людей міцнів і особливо виявлявся у тяжкі хвилини. Якщо ви честолюбні й не боїтеся роботи, це може вас підняти дуже високо…
Висновок : у лідера багато різних якостей, і кожен з учасників може мати ці характеристики. Лідер може мати позитивне та негативне значення для кола оточуючих. В цьому це проявляється? Отож, лідером може бути кожний.
4.Створення плакату «Риси, які повинен мати лідер»(5 хв)
Якості лідера (риси характеру, інтелектуальні здібності, набуті вміння) |
Як їх набути |
|
|
ІV. Висновки.
Презентація плакатів.
1.Вправа «Так. Може бути. Ні.»(5 хв)
Учитель. Я вам читаю твердження. Кожен обирає відповідь, пояснює свій вибір:
Аналіз чи вийшло виправдати очікування.
Роздача карток з літературою для самостійного опрацювання.
1