ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
ТЕМА: «Я буду щасливою людиною»
у 8 класі загальноосвітнього навчального закладу I-III ступенів № 6
Олександрійської міської ради Кіровоградської області
студентки 4 курсу
групи МІЕ17Б
факультету фізико-математичного
спеціальності 014.04 Середня освіта
(Математика)
Буц Катерини Олегівни
Кропивницький 2021
Тема: Я буду щасливою людиною
Мета: формувати ціннісне ставлення до свого особистого щастя, виховувати в учнів високі моральні якості.
Завдання:
Форма роботи: година спілкування з елементами диспуту
Цільова аудиторія: учні 8 класу
Обладнання: долоньки щастя
Рекомендовані джерела інформації для учнів:
https://www.youtube.com/watch?v=K0ozJRUXUjg
http://gameblog.woc.org.ua/shcho-take-shchastia/
http://narodua.com/jak-staty-schaslyvymy/scho-take-schastja.html
План:
Попередня підготовка: ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, пошук необхідної інформації, аргументів, планування.
Вступна частина
Тема сьогоднішньої години спілкування: « Я буду щасливою людиною».
Цю тему я обрала тому, що протягом всього життя людина намагається знайти своє щастя. Бути щасливим — напевно головна мета кожного з нас! Але чи всі знають як цього досягти? Сьогодні ми з вами спробуємо з’ясувати, що таке щастя, і що потрібно для того, щоб бути щасливою людиною.
Нам інколи хочеться, щоб наше життя було, як в казці, кінофільмі, серіалі, де головного героя обов’язково спіткає удача, кохання й багатство. Перевіримо, чи може так бути в реальному житті.
Основна частина
Давайте з вами поміркуємо, що є щастям для маленької дитини?
(Очікувані відповіді: нова іграшка, гарно поїсти, увага найрідніших, перші кроки, щоб було комфортно)
Що є щастям для першокласника?
(Очікувані відповіді учнів: процес, коли батьки купують все нове в школу: зошити, портфель, першу шкільну форму та ін., друзі-однокласники, перші гарні оцінки та успіхи)
Що є щастям для підлітка?
(Очікувані відповіді учнів: спілкування, не відвідувати уроки, нові гаджети, друзі, перше кохання, сучасний одяг, весела вечірка, дискотека…)
Що є щастям для випускника?
(Очікувані відповіді учнів: гарне складання ЗНО, вступ в омріяний університет, нове велике місто, проживання окремо від батьків, матеріальна допомога від батьків та ін.)
А що є щастям для дитини, яка проживає у дитячому будинку?
(Очікувані відповіді учнів: мама, увага, друзі, піклування, обійми, бути з кимось із рідних…)
Висновок вчителя: можна сказати, що для кожної людини щастя є різним, воно часто відображає мету в житті, тільки носить різні назви. Коли знаходиш те, чого так довго чекав, настає душевна рівновага, ти починаєш невимушено радіти, виростають ті самі крила, про які так часто говорять.
Далі вчитель ставить учням запитання:
(Учні висловлюють свої думки)
Давайте проаналізуємо тепер всі ваші відповіді, і поміркуємо над такими запитаннями?
Питання учням:
Яка ваша думка стосовно цього вислову?
Дружба – це щастя? Чи можна купити дружбу?
Що можна купити за гроші, і це зробить вас щасливішими?
Яка сума грошей може вас ощасливити?
Чи може людина бути щасливою без грошей?
Чи може бути людина нещасною з купою грошей?
Аргументи для вчителя:
Висновок вчителя: На мою думку гроші є невід’ємною часткою нашого життя, але їм не потрібно вклонятися, адже гроші як прийшли так і пішли, і жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згниє ... Такий страх сумісний з щастям? Гроші зробити людину щасливою вони не можуть. Чим більше їх у людини, тим більше вона бажає. Але замість заповнення вакууму, вона сама його собі створює. На цю тему навіть є кінофільм, який має назву «Багаті також плачуть», який я вам рекомендую для перегляду.
Думаю більшість з вас знайомі з байкою Григорія Сковороди «Бджола та Шершень». Вона яскраве підтвердження того, що праця повинна бути не тільки корисна матеріально, але й збагачувати духовно. Так, Бджола рада працювати на благо людям, оскільки їй подобається сам процес роботи. Головним твердженням байки, яке було завуальовано автором є те, що праця, до якої лежить душа, принесе щастя і спокій, дасть сенс існування і прокладе шлях у майбутнє без турбот.
Питання учням:
Вашою щоденною працею є навчання. Чи приносить це вам щастя та спокій?
Як ви гадаєте, чому навчання не всім приносить щастя?
Якщо людина не любить свою роботу — вона нещаслива?
Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює, вона не може відчувати себе щасливою?
Якщо людину поважають та цінують на роботі, вона є щасливою?
Аргументи для вчителя:
Висновок: Щасливою людину робить зовсім не престижна або творча робота як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу, від якої отримує задоволення.
Про кохання сказано і написано багато. Воно наповнює людське життя смислом, перетворює сіру буденність на свято. Кохання може повністю змінити людину, примусити робити багато таких вчинків, які іншим здаються безглуздими.
Питання учням:
Чи завжди кохання є взаємним?
На вашу думку, чи завжди кохання приносить щастя?
Які негативні почуття може викликати кохання? (розчарування, зрада, підлість)
Якщо людина до 25-30 років не зустріла кохання, вона є нещасливою?
Аргументи для вчителя:
Висновок: Кохання змінює людину на краще, дарує їй нові чудові відчуття, мрії. У коханні споріднюються душі двох людей. І навіть нерозділене кохання прекрасне вже тим, що людина відкриває для себе красу іншої особистості. В коханні міститься щастя. Але це сильне відчуття приносить щастя не завжди. Якщо жити тільки одним коханням людина щасливою не буде.
Часто, від своїх друзів чую «постійна боротьба із самим собою не може бути приємною, отже, і принести щастя».
Питання учням:
Як ви вважаєте, чи можна себе переробити?
Чи можна, не маючи задатків до якоїсь діяльності, добитися неймовірних у ній успіхів?
Які відчуття у вас, коли ви щось довго робили, робили і у вас вийшло?
Аргументи для вчителя?
Перемога над власними недоліками — найсолодша, адже людина таким чином відчуває себе вільною і більш сильною морально. Отже, робота над собою, прагнення самовдосконалення, відчуття власної значимості — в цих факторах теж міститься щастя.
Ми з вами переконалися, що кожен розуміє щастя по-своєму. Дехто розуміє щастя у друзях, у коханні, інші — в улюбленій професії, родині. Є й такі, для яких щастя полягає у багатстві, славі, кар'єрі. Пропоную Вам прийти додому і запитати своїх бабусь або дідусів, що для них є щастям? І я впевнена, що вони не назвуть матеріальні багатства, а вбачатимуть щастя у здоров’ї своїх дітей, онуків, мирі, духовності та ін.
«Пелюстки щастя»
А тепер давайте складемо поради, що треба робити, щоб бути по-справжньому щасливою людиною?
Очікувані відповіді:
1. По-доброму ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
2. Будь-яку працю перетворювати на творчість.
3. Пам’ятати, що гроші важлива складова твого життя, але не головна.
4. Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до тебе.
5. Постійно працювати над вдосконаленням власної особистості.
6. Сприймати життя оптимістично.
Міркуємо разом
Інколи ми бачимо, що люди дарують один одному подарунки, талісмани, сувеніри на щастя. Можливо і ви дарували один одному, або близьким такі сувеніри? Кажуть, хто знайде підкову той буде щасливим. Підковане щастя? Чому знайдена підкова приносить щастя? Як ви думаєте?
Підкова вважається, символом щастя тому, що це своєрідна чаша в яку накопичується все хороше таке як – матеріальний статок та духовні цінності. І якщо в випадку підкову вішали не правильно, то вона навпаки приносила смуток, горе.
(Перевернута чаша з якої навпаки все випадає).
Долонька щастя
Григорій Сковорода вбачає щастя не в маєтках і славі, а в житті за совістю. Шляхом до щастя вважає самопізнання. Але, вважає, що іноді для повного щастя нам бракує якоїсь дрібнички.
Ваше завдання написати на 2 пальчиках долоньки (додаток 1) , якої дрібнички вам не вистачає для щастя.
А на інших 2 пальчиках напишіть, що ви можете виконати впродовж тижня, щоб зробити вашого друга, або батьків, або знайомих трішечки щасливішими.
А на останньому пальчику напишете виконано, тоді, коли реалізуєте в життя і свої дрібнички і ощасливите людей навколо.
І я вам скажу, по секрету, коли ви робите іншим добро, ви будете не менш щасливими, ніж, коли робите щось для себе. У вас відразу з’явиться гарний настрій, гордість за себе, поступово вас будуть оточувати тільки приємні люди, і ви неодмінно стаєте щасливішими.
Заключна частина:
Я вдячна вам, що ви щиро висловлювали свої думки з приводу щастя, і намагалися їх аргументувати та доводити.
Кожен з вас має право на своє уявлення про щастя. Але я думаю, що ви дійшли переконання, що щастя не існує незалежно від нас, а передумови задоволення і щастя лежать у вас самих, у ваших зусиллях. Зрозумівши, що без власних зусиль ви не зможете досягти ні успіхів, ні задоволення та щастя, ви зробите перший крок до здійснення ваших прагнень. Той, хто не зрозумів цього, все життя чекатиме хвилини, коли доля подарує йому щастя, замість того, щоб зосередити всі зусилля на досягненні якоїсь мети і досягти її. Аналізуйте свої успіхи і невдачі, з’ясуйте, що вам вдалося добре, а що ні. Шукайте свої помилки, щоб уникнути їх в майбутньому. Люди майже щодня думають про неприємні речі, турботи, тривоги і рідко, згадують про те, що їм вдалося, що хорошого приніс їм цей день. Де вже там думати про щастя. Поміркуйте про це.
Додаток 1.