18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

План-конспект етичної бесіди на тему: "Булінг та протидія йому"

Про матеріал
Дана етична бесіда допоможе показати дітям наскільки небезпечним може бути булінг та як вони можуть захиститися від нього. Нині дана тема є дуже актуальною.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

З ТЕМИ: «Булінг та протидія йому»

для учнів 8-го класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2021

Мета:

  • Пізнавальна: стимулювати осмислення учнями поняття булінгу його формами та структурою; осмислення життєвих ситуацій щодо поведінки в суспільстві, де присутній булінг; визначити наслідки булінгу в житті людей;
  • Виховна: формувати ціннісне ставлення до інших та до самого себе;
  • Розвиваюча:  уміння критично ставитися до себе та інших, аргументовано висловлювати свої думку, міркувати, сприймати аргументи інших, всебічно аналізувати ситуації щодо булінгу.

Завдання:

  • Поглибити розуміння сутності морально-етичних понять, а саме: «повага до прав інших», «взаєморозуміння», «взаємодопомога».
  • Розвивати почуття нетерпимості до проявів булінгу; вміння захищати себе (інших) від булерів;
  • Формування ціннісного ставлення до себе та до інших, переконаності в тому ще не треба ставати агресором, а необхідно рахуватися з іншими;
  • Формувати готовність до антибулінгової  поведінки, проявляти нетерпимість до людей, які стають агресорами (булі) і ображають інших
  • Сформувати прагнення до самовиховання в себе ціннісного ставлення до самого себе та інших.

Форма проведення: етична бесіда

Обладнання і наочність: різнокольорові маркери, стакан води, цукор, сіль, земля, перець, ватмани, різнокольоровий папір А4.

Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу: інтернет-джерела.

Рекомендовані учням джерела інформації: закон України про булінг.

Попередня підготовка: перед початком уроку попросити дітей на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими він/вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого дитина вважає своїм найкращим другом. (Коли вчитель проаналізує отриману інформацію, то зможе легко помітити, кого з дітей «забули», не згадали зовсім. Метод має назву «Розстановка сил»).

 

Хід виховного заходу

І. Вступна частина

Кожен наш день так чи інакше проходить в соціумі, де кожна людина являє собою неповторну особистість. Однак, часом буває так, що чи то ми не хочемо сприймати ту несхожість на нас, чи то нас вважають занадто дивакуватим. А так, як люди часто бояться всього нового та несхожого, не хочуть приймати зміни, то не роблять нічого кращого, ніж  прояв агресії по відношенню до «дивакуватого». Давайте ж подивимось, що стане з тою людиною, до якої будуть так ставитися.

Вправа. «Психологічний стан людини»

 Візьмемо склянку води і уявимо, що це людська душа. Вона чиста і прозора і здатна вбирати в себе як хороше, так і погане. Сіль – грубі, солоні слова; перець – гіркі, пекучі; грудка землі – неуважність, байдужість; цукор- теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки часу мине, поки все це осяде, забудеться? А варто лише потім легенько збовтати – і все це знову підніметься на поверхню. Все це – наші переживання. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І вже неважливо скільки разів ми попросимо вибачення – наслідки залишаться.

  • Вас колись ображали?
  • Що ви відчувати в той момент?

 Отож сьогодні ми з вами поговоримо про те, як зробити так, щоб у наших відносинах було більше порозуміння, доброзичливості. 

ІІ. Основна частина

 Гадаю кожен з вас чув про таке поняття як булінг. Як ви можете пояснити що таке булінг? (діти пояснюють своє розуміння булінгу: цькування, образи, бійки, насмішки…, вчитель малює на дошці асоціативний кущ)

 Так, кожен з вас має рацію. Давайте підсумуємо ваші думки і дамо своє визначення: булінг – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується фізичним або психологічним насильством.

 Чи знаєте ви звідки взялося таке цікаве слово для позначення більш звичного нам цькування? (Так/Ні) (Якщо так, діти пояснюють самі).

 Слово «булінг» прийшло до нас з англомовних країн, там словом «bully» називають хулігана, забіяку, задираку, тобто людину яка поводиться недобре по відношенню до інших.

 Отож, давайте поговоримо про те, як уберегти себе від булінгу, та спершу детальніше розберемось зі складовими булінгу та його видами.

 Булінг має чотири головні компоненти, як гадаєте які? (відповіді учнів)

 Чотири головні компоненти булінгу:

  • Агресивна та негативна поведінка;
  • Здійснюється регулярно;
  • Відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
  • Така поведінка є навмисною.

 Як ви гадаєте, учасниками булінгу є тільки кривдник та «жертва»? (Так/ні)

Дійсно, учасником булінгу ще й є спостерігач.

 Отож, кожен з нас міг бути учасником булінгу, навіть не підозрюючи про це. На вашу думку, спостерігачі виконують одну і ту ж роль при булінгу (просто спостерігають чи сміються з жертви)?

 Справді, спостерігачі є декількох видів:

  • Вдає, що не бачить;
  • Інформує дорослих;
  • Сміється з жертви;
  • Захищає жертву і т.д.

 Яка поведінка спостерігача буде правильною? (коли він буде допомагати постраждалому, захищати від булерів і т.д.)

 Однак, просто помітити, що над кимось знущаються, коли ви це бачите. Але, як же вияснити, що когось цькують, коли ви не учасник булінгу? (відповіді учнів).

 Ознаки постраждалого від булі:

  • Особисті речі в поганому стані
  • Одяг, зошити та підручники часто брудні та розірвані
  • Можна побачити синці і подряпини на тілі або жувальну гумку в волоссі

 Важливо! Якщо кривдника не зупинити постраждають й інші діти.

 Вправа «#булитинекруто».

 Учні створюють історію на платформі Instagram і там пишуть поради з хештегом #булитинекруто як можна допомогти постраждалому від булінгу (не підтримувати тих, хто знущається, повідомити дорослих про булінг, потоваришувати і підтримувати постраждалого, дати відчути, що людина не самотня, дати відчути їй себе особливою та прекрасною по своєму і т.д.).

 На вашу думку які форми булінгу можуть бути присутні в школі? (відповіді учнів).

 Форми шкільного булінгу:

  • Фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.)
  • Психологічний (насильство, пов’язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість).
  • Економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо)
  • Кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, озивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).
  • Сексуальний булінг (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози жарти тощо.

 Отож, основну інформацію про булінг ми з вами обговорили, тому зараз пропоную сформулювати проблемне питання: «Конфлікт = Булінг. Так чи ні?».

 Пропоную вам провести зараз обговорення ситуацій булінгу у шкільному середовищі, але за допомогою дискусії. Розділіться на дві рівні групи. У кожної групи на столі лежить ситуація, яку потрібно розглянути, і колективно визначити, чи є це ситуацією булінгу, який це вид булінгу, хто є жертвою, хто агресор, чи є спостерігачі та які наслідки можуть бути для дитини. А також, які поради ви можете дати для виходу із ситуації насильства.

 Потім ви представите свої результати роботи. Опоненти, тобто інша група, уважно слухає ситуацію і знаходить контраргументи, чому ця ситуація не може бути булінгом, а є всього лиш одиноким випадком насильства.

 Ситуація 1. – Доброго дня! Мене звати Юлія. Мені 15 років. Я проживаю в Києві. Я дружелюбна та комунікабельна. Але з переходом до нової школи у мене виникли проблеми. Все почалося після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники уникають мене, ображають, та не бажають спілкуватися. А зовсім нещодавно мені почали надходити листи із погрозами у соціальні мережі де я зареєстрована. Я підозрюю, що це мої однокласники намагаються витиснути мене із класу. Часто я помічаю на собі недобрі погляди та знаходжу в портфелі записки із плітками про мене, а одна із лідерів класу розповідає про мене неправдиві історії. Спочатку зі мною почали спілкуватися двоє однокласниць, але скоро наше спілкування безпричинно припинилося. Вони просто перестали спілкуватися зі мною. Порекомендуйте мені, як вирішити цю ситуацію, адже я хочу мати друзів та спілкуватися із своїми однокласниками.

 Ситуація 2. – Я навчаюся в 8 класі. Всі вчителі дуже люблять наш клас. Наші діти – дуже добрі. Правда, є два однокласника – Тарас та Славік – які постійно ображають нашіх дівчат, б’ють хлопчиків. Вони і мене теж били та ображали, але тепер вже ні. Все змінилося через те, що в цьому навчальному році до нашого прийшов новий хлопчик. Він перейшов з іншої школи. Його звати Вінсет. Він «не наш». Він темношкірий. У дитинстві він із мамою переїхав в Україну та зараз він живе із мамою, бабусею та дідусем. Коли Вінсет до нас перейшов, Тарас та Славік його одразу не полюбили, по-перше через інший колір шкіри. Вони постійно його ображають «негром», «рабом», «виродком». Часто б’ють його. Я не одноразово бачив, як Вінсет плакав. Я розумію, що це неправильно, але втручатися в цю ситуацію я не дуже хочу. Насправді, мені дуже шкода Вінсета. Він хороший і гарно грає у футбол. Але я з ним не спілкуюся, через те, що думаю, що Тарас та Славік будуть знову наді мною знущатися. Обговорення:

  • Які види булінгу є в ситуаціях?
  • Хто вчиняє булінг? - Хто потерпає від булінгу?
  • Наслідки булінгу для дитини?
  • Як можна вирішити ситуацію в позитивному руслі?

 Як же уберегтися від булінгу? Хочу поділитися з вами секретною формулою під назвою «stop-talk-walk». Мені треба двоє бажаючих, для демонстрації формули в дії. Хто хоче спробувати?

 Формула «stop-talk-walk» дуже проста. Коли агресор (булі) починає провокувати конфлікт або розпалювати ворожнечу, потрібно виконати три простих кроки:

  • STOP: Зберігайте спокій! Ввічливо зупиніть кривдника, намагайтеся уникнути сварки. Ні в якому разі не вступайте з ним в бійку.
  • TALK: Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу. Зазначте прямо, що вам не подобається подібне ставлення до себе, і ви не збираєтеся цього терпіти. Повідомте агресора, якщо він не припинить свою поведінку, ви будете змушені повідомити дорослим (вчителям, батькам).
  • WALK: якщо є можливість, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть.

 Діти починають працювати з формулою: «агресор» провокує, цькує «жертву». «Жертва» з допомогою вчителя, за формулою спокійно і ввічливо відповідає на всі образи.

Приклад ситуації:

  • Поглянь тільки як ти одягнена(ий).
  • А мені подобається мій стиль.
  • Ти невдаха!
  • Це твоя думка, але я так не вважаю.
  • З тобою ніхто не товаришує в класі!
  • Це не так, те, що зі мною не товаришуєш ти, не говорить про всіх і т.д.

 У вас може виникнути питання що робити якщо формула не діє або ви не можете нею скористатися?

 Вихід є! Варто звернутися до дорослих по допомогу, не соромитися цього (викладачі, батьки, старші брати/сестри і т.д.) Якщо у вас виникли питання або ви потребуєте підтримки і поради з питань протидії булінгу, зверніться за консультацією на Національну дитячу “гарячу лінію: 0 800 500 225 (зі стаціонарних телефонів ) або 1116 111 (з мобільних).

 Як ви гадаєте чи є негативні наслідки булінгу для агресора? (Так/ні)

 Щоб переконати Вас в тому, що наслідки є для кожного, пропоную вам переглянути ще один відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=G_4Eo2vFpRc

  • На вашу думку горобці правильно вчинили з птахом? Чому?
  • Чи заслужено вони поплатилися за свою поведінку? (Так/ні) Чому?
  • Чи правильно вчинив птах, що почав з них сміятися?

 Окрім того, що булі може поплатися за свою поведінку, так званим «бумерангом», законом України передбачена адміністративна відповідальність за булінг.

 Таким чином, якщо булінг вчинить особа, старше 16 років, то до неї може бути застосовано штраф від 850 грн або громадські роботи від 20 годин. Якщо булінг вчинять повторно протягом року або групою осіб, розмір покарання збільшиться до штрафу від 1700 грн або громадськими роботами від 40 годин. (Громадські роботи – це виконання порушником у вільний від роботи чи навчання час безоплатних робіт на користь суспільства, наприклад прибирання території.)

 Як гадаєте, якщо дитині менше 16 років, як і вам, то вона не несе відповідальності за булінг?

 Так, якщо булінг вчинить дитина до 16 років, відповідатимуть її батьки. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу у розмірі 850 грн або громадських робіт від 20 годин.

 Отже, можна зробити висновок, що від булінгу страждають всі його учасники.

ІІІ. Заключна частина

 Ми з вами провели чималу роботу та з’ясували що таке булінг, його складові, хто є учасниками, як допомогти постраждалому та вберегти себе від знущань, які покарання очікують агресора.

Як гадаєте чи є наш клас, школа – простором без булінгу? Давайте попрацюємо в групах і ви запропонуєте стратегії боротьби з булінгом, для того, щоб наше шкільне життя було більш доброзичливим і приємним.

Розробка стратегії боротьби з булінгом

Вчитель ділить учнів на 3 групи. Кожній з них надається ватман та маркери і пропонується придумати, що можна робити для того, щоб побороти булінг на різних рівнях.

 Група 1. «Які заходи з протидії булінгу можна проводити на рівні школи?»

(- Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.

- Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

- Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх.

- Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.

- Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії і т.д.)

Група 2. «Які заходи з протидії булінгу можна проводити на рівні класу?»

(Організувати класом групу підтримки постраждалих від булінгу.

Проводити класом «Рейд «СТОП булінг».

Своїм прикладом вчити інших дітей і т.д.)

Група 3. «Які заходи з протидії булінгу може робити кожен учень?»

(Кожен учень може допомагати постраждалому та повідомляти дорослих про випадки булінгу;

Не залишатися пасивним спостерігачем чи підтримувати булінг;

Не ставати провокатором булінгу і т.д.)

Учні обговорюють тему та записують найдоцільніші на їх думку заходи. Після того, як завдання буде виконане, представник від кожної команди презентує роботу групи.

 І пам’ятайте, що #булитинекруто. Було б набагато краще, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного. Давайте об’єднаємось в одне ціле – павутинку на знак того, що ми разом виступаємо проти булінгу.

 Вчитель дає учням клубок ниток і просить у довільному порядку передавати із рук в руки, тримаючи частину нитки в себе, поки не обплутає всіх дітей. (Передаючи клубок з рук в руки діти можуть говорити приємні речі один одному, щоб кожен міг відчути свою унікальність і неповторність, що це круто).

 Також варто запропонувати дітям сфотографуватися разом та викласти фото з хештегом #булитинекруто.

 

docx
Додано
10 березня
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку