Виховна година "Найцінніше, що є у людини, — це її життя."

Про матеріал
Виховна година про цінність людського життя. Правила безпеки під час надзвичайних ситуацій.
Перегляд файлу

 

Тема.   Найцінніше, що є у людини, — це її життя.

 Мета: поглибити знання учнів про надзвичайні ситуації; сформувати уявлення пропричини їх виникнення, наслідки, права та обов’язки людини під час НС та в період ліквідації їх наслідків; розвивати навички самозахисту та взаємодопомоги;

прищеплювати бережливе ставлення до власного здоров’я та життя.

Хід уроку.

I. Організація класу

II.Акруалізація опорних знань

Мозковий штурм.Створення мотивації.

- Що означає поняття «надзвичайна ситуація»?

«Надзвичайна ситуація» -це порушення нормальних умов життя людей.

III. Оголошення теми і мети виховної години.

- Тема нашого уроку: ,, Надзвичайні ситуації. Правила поведінки під час

надзвичайних ситуацій.”

- Ми ознайомимося із надзвичайними ситуаціями, які трапляються в житті і виробимо памятки правил поводження в надзвичайних ситуаціях..

                   

                     Дерево очікувань.


1-й ведучий. Воно дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожити двічі.

(по черзі на сцену виходять шестеро дівчат. У руках вони тримють свічки, що символізують народження дитини, підлітковий вік, юність, молодість і зрілість)

1-а дівчина. Коли дитина народжується, її свічка починає горіти. Тремтливий вогник поступово розгоряється, але він може згаснути будь-якої миті від легенького вітру, як дитина від хвороби. Тому батьки прикривають це полумя долонями, щоб їхня дитина мала шанс на довге життя.

2-а дівчина. Виростаючи, дитина стає підлітком. Вогонь ще тріпотить, не маючи змоги заспокоїтися, наче характер підлітка. Підлітковий вік – особлива пора людського життя, коли ти вже торкнувся притягальної сили землі, а легенькі крила дитинства ще піднімають тебе у небо, де живе казка, де панує мрія.

3-я дівчина. Пізніше людина переходить в юність. Частина свічки згоріла, вогонь заспокоївся, але його колір постійно змінюється, так само, як змінюються думки та емоції в головах юних людей. Юність – це період нашого життя, коли ми робимо найвеличніше своє відкриття – відкриваємо самих себе. У цих пошуках глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості.

4-а дівчина. Після юності настає молодість. Людина на землі живе для щастя, добра і любові. Вона шукає вічне кохання, мріє про взаємність, боляче переживає прикрощі та шалено радіє, коли на це є причина, здобуває освіту, влаштовується на роботу, створює сімю, виховує дітей. Тому її свічка дає вже стабільну кількість світла і тепла.

5-а дівчина. Згоріла вже чимала частина свічки. Людина починає підбивати підсумки, думає про те, що вона зробила за той час, доки горів її вогонь.

6-а дівчина. На своєму останньому етапі свічка горить найяскравіше. Це тому, що людина стає мудрою. Вона ділиться своїм теплом з оточуючими, передаючи їм свій досвід, а коли віск закінчується – гасне.

Учень. Життя людей – то наче свічки,

Які горять в нічній пітьмі,

Течуть, неначе воску річка,

Кудись прожиті роки й дні.

Учень. Один східний володар захотів пізнати всю історію людства. Мудрець приніс йому 500 томів. Зайнятий державними справами, цар відіслав його, наказавши викласти все це в більш стислій формі. Через 20 років мудрець повернувся. Історія людства займала тепер 50 томів, але цар був уже занадто старий, щоб подолати стільки товстих книг і знову відіслав мудреця. Пройшло ще 20 років, і постарілий, посивілий мудрець приніс володарю один-єдиний том, який вміщав усю премудрість світу, яку той прагнув пізнати. Однак цар лежав на смертельному одрі і у нього не залишилось часу, щоб прочитати навіть одну цю книгу. Тоді мудрець виклав йому історію людства в одному рядку: людина народжується, старіє і помирає.
        Вчитель:  Людина – активна істота . У кожному віковому періоді від дошкільного і до похилого віку – людина займається певною діяльністю : ігровою , навчальною , трудовою . Стверджують , що будь яка діяльність приховує небезпеку , яка може статися за певних умов . Життя завжди готує якісь несподіванки .

Чинники ризику

Чинники природного середовища :

Сонячна активність ;

Зміни метрологічних умов ;

Природні катаклізми .

Чинники , пов’язані з діяльністю людини :

Забруднення природного середовища ( води , повітря , грунту ,продуктів харчування отруйними речовинами );

Збільшення темпу і напруженості життя , постійна нервова напруга;

Негативний вплив на здоров’я  засобів масової інформації .

Чинники повоза з способом життя :

Поширення шкідливих звичок ( куріння, вживання наркотиків , алкоголю);

Нераціональне харчування ;

Нехтування режимом дня , правилами особистої гігієни ;

Малорухомий спосіб життя ;

Низький культурний розвиток ;

Низький рівень культури між статевих стосунків ;

Негативне ставлення до білизни людей , агресивність , низький рівень спілкування ;

Відсутність у людини любові до ближнього , бажання допомагати іншим без винагороди для себе.

 

 Основні вимоги

Виявляється , є основні вимоги , або принципи безпеки життєдіяльності :

Передбачати небезпеку;

По можливості уникати її;

За необхідністю – діяти .

Якщо діяти за цими принципами ,  то можна робити менше помилок ,уникнути небезпеки чи хоча б знати , як правильно діяти , щоб зберегти здоров’я  . Але завжди необхідно пам’ятати : передбачати небезпеку та уникнути її значно легше ,ніж опиратися їй  і боротися з негативними наслідками .

Щоб навчитися передбачати небезпеку , необхідно :

Бути спостережливим ;

Постійно поповнювати свої знання про небезпеку ;

Звертатися по допомогу до старших у розв’язанні складних питань;

Аналізувати свої помилки;

Додержуватися правил безпечної правил безпечної поведінки навіть тоді , коли вони не зовсім зрозумілі .

Знати правила поведінки , безпечної  для життя , важливо . Але цього мало .

Важливо ще й мати мужність прийняти належне рішення і силу волі , щоб виконувати ці правила . Кожній людині впродовж усього життя доводиться приймати безліч рішень : складних і недуже ,  визначальних і суто побутових, приємних і неприємних . Підлітки приймають щодня різні рішення , пов’язані зі шкільним життям , навчанням , збереженням життя і зміцненням здоров’я .

   

 

 

                                  Алгоритм дій

       Необхідно спробувати навчитися приймати  зважене , усвідомлене рішення за допомогою певної послідовності – алгоритму дій . Алгоритм дає можливість розв’язати ситуацію позитивно . Застосування алгоритму дозволяє вирішити будь – яку складну проблему ситуацію максимально ефективно ,оскільки людина діє поетапно , аналізуючи кожну свою дію .

       Цей алгоритм включає три етапи :

Зупинись і подумай ;

Вирішуй ;

Дій!

   Перший етап : Зупинись і подумай .

   На цьому етапі необхідно проаналізувати ситуацію , яка склалася , зважити всі позитивні і негативні наслідки своїх дій . Тільки продумавши до дрібниць свою поведінку  в складній ситуації , можна уникнути помилок , які можуть стати причиною небезпечних ситуацій для життя і здоров’я.

    Другий етап : Вирішуй !

    Важливо оцінити ступінь складності проблеми  , зважити усі аргументи  щодо (за ) і ( проти) , необхідно вирішити , відповівши на запитання : « Як я буду діяти в цій ситуації , щоб зберегти своє життя і здоров’я , максимально ефективно  розв’язати проблему?» . Варто спробувати проаналізувати різні шляхи вирішення своєї проблеми і проаналізувати їх позитивні і негативні сторони .

     Третій етап : Дій!

     Потрібно проаналізувати усі можливі шляхи вирішення своєї проблеми , подумати про можливі наслідки тих чи інших рішень , зважити позитивні і негативні сторони і знайти найбільш оптимальний шлях , спробувати своє рішення втілити в життя . 

 

 

ІІІ. Бесіда.

У житті нерідко трапляються події, що можуть призвести до загибелі людей. Це аварії, стихійні лиха. Такі події прийнято називати надзвичайними ситуаціями.

- Як ви гадаєте, які події називають надзвичайними? Наведіть приклади.

(Повінь, пожежа, аварія, катастрофа; забруднення води,

ґрунту, повітря; ураган, смерч; радіаційне забруднення;

землетрус; терористичний акт, тощо).

- Діти, надзвичайні ситуації поділяються на групи, залежно від характеру

походження подій.

 

Розрізняють 4 класи надзвичайних ситуацій: природного, техногенного,

соціально-політичного та військового характеру.

1.Надзвичайні ситуації природного характеру- це наслідки небезпечних

геологічних, метеорологічних,морських та прісноводних явищ, природних пожеж,

інфекційних захворювань людей, сільськогосподарських тварин, масового ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками, зміни стану водних ресурсів тощо.

 

2.Надзвичайні ситуації техногенного характеру (техногенний- породжений технікою і промисловістю) — це наслідок транспортних аварій, катастроф, пожеж, неспровокованих вибухів чи їх загроза, аварій з викидом (загрозою викиду) небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин, раптового руйнування споруд та будівель, аварій на інженерних мережах і спорудах життєзабезпечення, аварій на греблях, дамбах тощо.

3.Надзвичайні ситуації соціально-політичного характеру — це ситуації, пов’язані з протиправними діями терористичного та антиконституційного спрямування:

здійснення або реальна загроза терористичного акту (збройний напад, захоплення і затримання важливих ядерних об’єктів, систем зв'язку та телекомунікації, напад чи замах на екіпаж повітряного чи морського судна), викрадення (спроба викрадення) чи знищення суден, встановлення вибухових пристроїв у громадських місцях,  2викрадення зброї, виявлення застарілих боєприпасів тощо.

 

4.Надзвичайні ситуації воєнного характеру — це ситуації, пов’язані з наслідками застосування зброї масового ураження або звичайних засобів ураження, під час яких виникають вторинні фактори ураження населення внаслідок зруйнування атомних і гідроелектричних станцій, складів і сховищ радіоактивних і токсичних речовин та відходів, нафтопродуктів, вибухівки, сильнодіючих отруйних речовин, транспортних та інженерних комунікацій.

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру.

 У наш час людина здатна полетіти на Місяць, ми багато знаємо про інші

планети, але сили природи нашої власної планети все ще нами не підкорені. В наш час людство залишається залежним від природних явищ, які досить часто мають катастрофічний характер. Виверження вулканів, землетруси, посухи, селеві потоки, снігові лавини, повені, заметілі, снігові заноси, ожеледі, сильний мороз тощо спричиняють загибель багатьох тисяч людей, завдають величезних матеріальних збитків.

Стихійні лиха :

Виверження вулканів. За руйнівною дією та кількістю енергії, яка виділяється при виверженні вулкана, саме це стихійне лихо належить до найнебезпечніших для життєдіяльності людства. На території України присутні тільки процеси грязьового вулканізму, які локалізовані в південній частині –Керченському півострові та прилеглій акваторії Азовського моря.

Землетруси. Статистичні дані стверджують, що в середньому одна людина із

восьми тисяч, які проживають на Землі, гине від землетрусу, а ще 79 людей тою чи іншою мірою потерпають від його наслідків. Під час землетрусу відбуваються коливання земної поверхні, які пов’язані з підземними поштовхами. При цьому земля піднімається, вібрує і навіть розколюється. Ці рухи продовжуються декілька секунд, найбільше – декілька хвилин. Проте вони можуть призвести до катастрофічних наслідків. 

Щоб стало більш зрозумілим, як виникає землетрус, уявіть собі стіл, на якому побудована іграшкова країна: насипані піщані гори, замість озер стоять тарілки з водою, біля підніжжя гір складено із кубиків місто. Як можливо відразу зруйнувати всю цю споруду ? Для цього достатньо сильно вдарити по столу – і іграшкової країни не стане. Вона зруйнується, якщо вдарити знизу, навіть не доторкаючись ні до одної іграшкової побудови. Значить, головною

причиною „катастрофи” буде потрясіння столу, викликане ударом. Подібно до

цього сильні викликані ударом. Подібно до цього сильні поштовхи в самій Землі можуть зруйнувати будівлі, розсікти поверхню Землі великими тріщинами тощо.

Щорічно на Землі відбувається від 300 до 500 серйозних землетрусів, силою 7 балів і вище. В Україні сейсмічно небезпечними районами є Карпати та гірський Крим.

Так, 1997 р. під час землетрусу у східній частині Карпат, сейсмічні хвилі досягли і Рівного. Тому кожен із нас повинен знати як поводитись у подібних ситуаціях.

При землетрусі ґрунт відчутно коливається відносно недовгий час – тільки декілька секунд, найдовше – хвилину при дуже сильному землетрусі. Ці коливання неприємні, можуть викликати паніку. Тому дуже важливо зберігати спокій. Якщо відчувається здригання ґрунту чи будинку, слід реагувати негайно, пам’ятаючи, що найбільш небезпечні є предмети, які падають. Тому рекомендується не вибігати з будинку під час землетрусу. Краще шукати порятунок там, де ви знаходитесь.

Можна заховатись під ліжком чи столом. Слід пам’ятати, що найчастіше

завалюються зовнішні стіни будинків. Тому тримайтеся подалі від вікон та важких предметів.

Перебуваючи всередині багатоповерхового будинку, не поспішайте до ліфтів чи сходів, бо вони часто обвалюються під час землетрусу.

Якщо землетрус застав вас в автомобілі, що рухається, слід повільно загальмувати подалі від високих будинків і залишатись в машині до припинення поштовхів.

Опинившись у завалі, слід спокійно оцінити становище, надати собі, по

можливості, першу допомогу, а також тим, хто її потребує. Постарайтеся голосом, або стуком встановити зв’язок з людьми поза завалом. Пам’ятайте, допомога прийде, головне – дочекатися її. Економте сили, людина може зберігати  життєдіяльність (без їжі та води) понад два тижні.

В Карпатах та Криму можливі ще такі стихійні явища як зсуви та селі.  4

Зсуви – це сповзання гірських порід вниз по схилу під впливом сили земного тяжіння.

Селі – бурхливі руслові потоки з води та уламків гірських

порід. Вони можуть раптово виникати в гірських долинах річок внаслідок

інтенсивних дощів чи танення снігу та стрімко спрямовуються по схилах гір,

руслах гірських струмків та річок вниз, у долини, руйнуючи на своєму шляху все, що перешкоджає їхньому рухові. Рухаючись з великою швидкістю, сель може захоплювати за собою велике каміння, зносити мости, виводити з ладу дороги, загрожувати життю всіх, хто знаходиться на його шляху. У випадку попередження про селевий потік або зсув, які насуваються, слід якомога швидше залишити приміщення і вийти в безпечне місце. Якщо ви попали в цей потік, то можна використати дошки, палки, мотузки та інші засоби, які допоможуть вибратися з цього потоку.

Повені. Недарма в народі кажуть, що найстрашніші для людини – це вода і вогонь.

Повінь дуже часто буває після багатосніжної зими. Рівень води в річці, озері піднімається, в результаті чого затоплюється певна місцевість. Повені завдають великої матеріальної шкоди та призводять до людських жертв. Адже вода за короткий час заливає вулиці, підвальні приміщення будинків, підливає і руйнує будівлі, розмиває залізничні і автомобільні магістралі, затоплює лісові масиви, знищує посіви. Тією чи іншою мірою повені періодично спостерігаються на більшості річок України. Серед них Дніпро, Дністер, Прип’ять, Західний Буг, Тиса та інші. Повені бувають також на невеликих річках та в районах, де взагалі немає визначених русел. У цих районах повені формуються за рахунок зливових опадів.

Повені відрізняються від інших стихійних лих тим, що деякою мірою

прогнозуються. Як же поводитися під час повені?

Отримавши попередження про затоплення, необхідно терміново:

 вийти в безпечне місце – на височину (попередньо відключивши воду, газ,  електроприлади);  якщо повінь розвивається повільно, необхідно перевести майно в безпечне  5місце, а самому зайняти верхні поверхи (горища, дахи будівель), в крайньому разі забратись навіть на дерево;

 для того, щоб залишити місця затоплення, можна скористатися човнами, катерами та всім тим, що здатне  утримати людину на воді (колоди, бочки, автомобільні камери тощо);  коли людина опинилася у воді, їй необхідно скинути важкий одяг та взуття,  скористатись плаваючими поблизу  засобами й чекати допомоги.

 Після повені повертатись в будинки слід обережно, остерігаючись розірваних електричних проводів. Користуватися газом, електроенергією тощо можливо лише після отримання дозволу у комунальних службах. До електричних розеток краще не наближатися до їх повного висихання.

Ще одна небезпека, яка існує під час повені – епідеміологічна. З метою запобігання отруєнь не можна вживати продукти харчування, підмочені водою. Не можна також використовувати для життя воду без санітарної перевірки.

Снігові лавини. У нашій місцевості таке стихійне явище як снігові лавини не спостерігається. Але багато хто із вас може відпочивати в горах. А там снігові лавини – одна з найбільш грізних та підступних небезпек. І кожен повинен знати, як поводитись в даній екстремальній ситуації.

Якщо ви помітили лавину, яка вас наздоганяє, потрібно зробити спробу швидко зійти з її дороги. Якщо це не вдалося, необхідно

встигнути скинути з себе рюкзак, відкинути лижні палки і по можливості лижі – все це, притиснуте снігом, не дозволить вам навіть ворухнутися. Необхідно викинути на поверхню лавинний шнур, звичайно яскравого кольору, щоб по цьому

могли вас відшукати.

   6

Шквали, урагани, смерчі.

 Часто перед грозою виникає раптовий недовгий, але

страшенний вітер, що нагадує собою удар. Це – шквал. При цьому швидкість вітру може досягти 50-60 км/год, а продовжуватись він може і до однієї години. Нерідко шквал супроводжується короткочасною зливою та градом. Шквалонебезпечна ситуація може виникнути по всій території України у всі пори року.

Сильнішими за шквали є ураганні вітри, швидкість яких складає 120 км/год. Це одне із атмосферних чудовиськ, котре за руйнівною силою може порівнятися із землетрусом. Ураганні вітри руйнують будівлі, спустошують поля, виривають з корінням дерева, руйнують міцні і зносять легкі споруди, обривають проводи електромереж. Вони можуть спрямувати на людину уламки шиферу, черепиці, скла, цегли, різних предметів, можуть призвести до людських жертв.

Хоча й не часто, та все ж таки на території України можуть проноситися смерчі.

Вони утворюються тоді коли стикаються дві великі повітряні маси різної

температури і вологості, до того ж в нижніх шарах повітря тепле, а в верхніх – холодне. Але коли збоку починає дути вітер, котрий відхиляє вбік потік теплого повітря, який піднімається вгору, то виникає вихор швидкість якого досягає 450 км/год. Смерч супроводжується грозою, дощем, градом, а досягаючи поверхні землі майже завжди завдає значних руйнувань.

Як же захиститись під час ураганних вітрів?

 Отримавши повідомлення про ураган, необхідно щільно зачинити двері

 вікна;

 підготувати запас води, їжі, медикаменти, мати при собі документи;

 загасити вогонь в печах, грубках, вимкнути електроенергію, закрутити газові  крани.

Краще всього перечекати ураганні вітри в укритті. Але якщо це не вдалося, і вам доводиться зустрічати стихійне лихо в будівлі, потрібно вибрати безпечніше місце – в середній частині будинку, в коридорах, на першому поверсі. Поранити можуть уламки вікон, які розлітаються. Тому необхідно стати щільно до стіни, сховатися в

шафі або захиститись матрацом.

 7

Якщо ураганний вітер застав вас на відкритій місцевості, краще всього сховатися в кюветі дороги, ямі, рові, яру і щільно притиснутися до землі. Ураган може супроводжуватись грозою, а тому необхідно уникати ситуацій, при яких збільшується ймовірність ураження блискавкою.

 Хуртовини. Різновидом урагану взимку є хуртовини. Вони стають особливо небезпечними під час густого снігопаду, коли сильний вітер підіймає на велику висоту значні маси снігу і переносить їх на певну відстань, створюючи заноси.

 Як же поводитись під час хуртовини?  у цей час виходити на вулицю рекомендується тільки у виняткових випадках  і не самому.

 Сповістіть сусідів, куди ви ідете і коли повернетеся;

 якщо хуртовина застала вас в дорозі, рухаючись в автомобілі, то краще

 перечекати якийсь час, бажано в населеному пункті. Можна періодично

 зігріватися, включаючи двигун. Але при цьому слід систематично

 провітрювати салон, щоб не отруїтися відпрацьованими газами.

 

 Ожеледиця. При зниженні температури повітря від 0 до 5 градусів після дощу або відлиги на поверхні землі утворюється шар льоду – ожеледиця. Це дуже небезпечне явище. Адже лід замерзає не тільки на землі, а і на стовпах, деревах, проводах, і реальною небезпекою стає можливість падіння різних предметів. Атому перш за все слід запам’ятати, що не можна знаходитись під лініями електропередач.

Під час ожеледиці існує велика небезпека посковзнутися і отримати травму при падінні. Щоб не потрапити в число потерпілих, слід звернути увагу на те, як треба йти: ступати на всю підошву, не поспішати, ноги мають бути трохи розслаблені в колінах. Руки повинні бути не зайняті сумками. Якщо немає термінових справ, то краще з дому не виходити.

Для того, щоб зменшити можливість отримання травму, потрібно навчитися падати. А це:  треба трохи присісти, щоб знизити висоту падіння;

 в момент падіння потрібно напружити м’язи, а доторкнувшись землі,

 обов’язково перекотитися. Таким чином  удар, направлений на вас, розтягнеться і витратить свою силу на крутіння;  небезпека посковзнутися при ожеледиці стане менша, якщо до підошви та  каблуків взуття приклеїти широкі  полоси лейкопластиру або шматочки водостійкого наждачного паперу на  тканинній основі.

 8

 „Живі провісники стихійних лих”

Якщо дятел стукає дзьобом в сук гарного літнього дня – значить буде дощ, бо різні комахи, передчуваючи негоду, забиваються у сховище під кору, і дятел там їх легко

знаходить. Соловей цілу ніч співає без спину перед погожим днем. Ластівки літають низько над землею – на дощ і вітер. Горобці у гарну погоду веселі, рухливі.

Та ось стає помітно, що горобці стали кволими, принишкли, сидять, настовбурчивши пір’я. Це перед дощем. Горобці за два-три дні відчувають наближення морозів. Зима, холод, сніг, а горобці збирають пух і пір’я біля курників і тягнуть до своїх схованок попід дахами, утеплюючи їх. Перед снігопадом, а тим більше перед бураном, білки з гнізда не виходять. Буває навіть таке: сяє сонце, а білок у лісі вже не видно. Білки вловлюють зниження атмосферного тиску і заздалегідь готуються до негоди.

Добрі синоптики і свійські тварини. Собака щулиться і лежить клубочком – на холод, а простягається на землі і лежить або спить, розкинувши лапи, черевом догори – на тепло. Вловлюють зміни погоди і хатні кішки. Свині чухаються – на тепло, верещать – на непогоду, тягнуть солому – буде буря.

Підмічено чимало прикмет, які дозволяють передбачати погоду за поведінкою бджіл. Якщо бджоли рано-вранці дружньо вирушають за узятком – день буде гарний. Іноді бджоли вилітають з вулика, але не летять далеко від нього, а

залишаються поблизу. Це означає, що невдовзі піде дощ. Буває й таке, що в ясний сонячний день, начебто нічого не передвіщає зміну погоди, але бджоли чомусь летять до вулика, ховаються в ньому. А якщо ви знаходитесь у полі, то можете помітити, що бджоли поспіхом летять в одному напрямку – до пасіки. Не інакше, як буде гроза.

Є чимало народних прикмет, які ґрунтуються на поведінці комах – провісників негоди. Ввечері сильно стрекотять коники – на гарну погоду, а мовчать на дощ.

Жаби також можуть бути живими барометрами. Якщо жаби сидять у воді, дощу не буде. А якщо вилізають з води, стрибають уздовж берега – чекайте на дощ.

Рослини, як і тварини, чутливо реагують на наступні зміни погоди і також можуть виступати в ролі живих барометрів. Серед таких живих барометрів почесне місце посідає акація. Якщо бджоли пообліплювали акацію – буде дощ. Перед дощем, коли повітря стає вологішим, в центрі кожної квітки виділяється краплина запашного нектару. Саме він і приваблює до акації бджіл та інших комах. Те саме відбувається і з смородиною Якщо квітки цих рослин раптом дуже запахли – чекай дощу.

Серед дерев, трав’яних і декоративних рослин чимало синоптиків, які провіщають своїм плачем зміну погоди. До плачучих дерев, які попереджують про дощ, належать каштани і клени. Київський каштан починає „плакати” липкими

„слізьми” вже за добу, а іноді за дві до дощу. Клен провіщає негоду іноді за три, а то й за чотири дні до дощу. Цікавою здатністю відзначаються хвойні дерева: вони опускають свої гілки перед дощем і піднімають перед ясною погодою.

  9

Останніми роками досить активно вивчаються біологічні провісники землетрусів.

До живих сейсмографів зараховують і папуг. За дві години до підземного поштовху домашні папуги починають виявляти ознаки сильного занепокоєння і хвилювання, безперервно і голосно кричать. Помічено, що перед землетрусом собаки виють і гавкають, кішки занепокоєно нявчать, корови мукають, коні рвуться з припони.

Птахи – голуби, ластівки, горобці також поводяться неспокійно і завчасно

залишають свої пристановища.

 

До надзвичайних ситуацій , крім тих , які виникають внаслідок природних явищ , належать ситуації, спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах , на транспорті , в житлових секторах.

У наш час надзвичайні ситуації трапляються частіше, тому що стала складнішою техніка, збільшилась кількість машин. До того ж не всі люди, які обслуговують техніку, сумлінно ставляться до своїх обов’язків.

Аварія – це пошкодження механізму діючих мащин , вихід з ладу заводів , підприємств.

Катастрофа – це аварії , які призвели до значних людських жертв.

Пригадайте , які катастрофи ви слухали порадіо , дивились по телевізору і читали в

інтернеті?

 26.04.86 – вибух на Чорноб. АЕС. У момент аварії загинув 31 чоловік.

Загальна кількість жертв та потерпілих складає 500 тис чоловік.

 

 1984 – вибух на заводі з виробництва пестицидів у Бхопалі (Індія); у повітря більше 40 тонн отруйних речовин. Миттєво загинуло 8 тис чоловік. Протягом наступних 10 років від ускладнень загинуло ще 8 тис чоловік.

 

Для допомоги населенню, яке потрапило у небезпеку, існують особливі

формування людей, оснащені технікою. Вони працюють як у мирний, так і у воєнний час.

До таких формувань належать рятувальні служби на воді, у горах; служба швидкої допомоги; служба надзвичайних ситуацій; пожежна охорона; газова служба тощо.

- Пригадайте рятувальні машини, з якими ми ще часто зустрічаємося в житті. (Швидка допомога, служба газу, міліція, пожежна машина )- виставити малюнки цих машин на дошку.

- За якими номерами ми можемо їх викликати по телефону?  10

(101 – пожежна машина, 102 – міліція, 103 – швидка допомога, 104 – газова служба ) – прикріпити картки з номерами під машинами .

 

Про надзвичайні ситуації повідомляють по радіо чи телебаченню.

Для того, щоб людина увімкнула радіо чи телевізор, використовують звуковий сигнал – завивання сирен, преривчасті гудки на підприємствах. Пам’ятай, що це є попереджувальний сигнал ,,Увага всім!” Почувши його, негайно вмикай радіоприймач чи телевізор і слухай інформацію служби надзвичайних ситуацій.

- Про які ж правила потрібно пам’ятати тим, хто опинився в небезпечній ситуації, як діяти?

1. Оціни рівень небезпеки. Якщо ситуація загрожує твоєму життю, часу на роздуми  11немає, дій негайно.

2. Якщо загрози життю немає, спочатку заспокойся.

3. Якщо сам впораєшся з ситуацією, склади план дій і виконуй його.

4. Якщо тобі потрібна допомога, звернися до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих.

5. Якщо допомога не надходить, не втрачай надії, ситуація може змінитися на краще наступної миті.

 - Запам’ятайте, діти, ці правила. (Вчитель роздає кожному учневі пам’ятки з правилами).

 

 Порядок дій при пожежі

       У разі загорання , задимлення приміщення потрібно дотримуватись такого порядку дій :

Сповістити сусідів та інших людей , які знаходяться в приміщенні.

Телефонувати за номером 101 та обов’язково назвати адресу пожежі й своє прізвище .

Залишити приміщення .

Ніколи  не можна бігти наздогад та баритися на виході ;

Перш ніж щось зробити , треба уважно вивчити ситуацію , проаналізувати її ;

Людське життя  важливіше будь-якого  майна , тому рятувати в першу чергу необхідно людей ;

Не можна забувати про можливість завалів та руйнувань ;

Дим і токсичні гази не безпечніші за полум’я ;

Необхідно враховувати можливість ураження електричним струмом , якщо не проведено відключення електрики на початку пожежі.

 

Перша допомога постраждалому при пожежі .

         При  поданні першої допомоги потрібно якомога швидше звільнити постраждалих від тліючого одягу . Якщо тканина прилипає до тіла , одяг розрізають ножицями , залишаючи прилиплі ділянки незайманими . При опіках 1-2 ступеня обпечену поверхню охолоджують під проточною водою протягом 15-20 хвилин . При цьому відбувається звуження судин , і пухирі не виникають . Таку ж дію має і пов’язка  , змочена розчином марганцю .

        При  опіках 3-4 ступеня слід накласти асептичну пов’язку та якомога швидше доставити постраждалого до лікарні. Для зниження болю та пом’якшення шоку постраждалому дають анальгін , аспірин ,максимально утеплюють та забезпечують спокій . При  значних опіках кінцівок  поверх стерильної пов’язки накладають шину .

         При опіках неприпустимо :

Змазувати шкіру жирами , мазями , спиртом ;

Розкривати пухирі ;

Видаляти інородні  тіла з поверхні опіку .

  Всю подальшу допомогу здійснюють у лікарняному закладі .

       У результаті перебування в задимленому приміщенні може відбутися отруєння потерпілого продуктами горіння , які викликають порушення діяльності центральної нервової систем. У  потерпілого починаються головний біль ,нудота , блювання , запаморочення , слабкість , серцебиття .У важких випадках можливий непритомний стан або зупинка дихання . Частіше за все на пожежах отримують отруєння окисом вуглецю ( СО) – чадним газом.  Цей газ легко проникає в кров через легені та взаємодіє з гемоглобіном . Відбувається погіршення забезпечення організму киснем , яке призводить до розвитку кисневої недостатності .

     Головний симптом отруєння чадним газом - непритомність .

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Перша допомога підсумки

Розкажіть про послідовність подання першої допомоги при переломах .

Відповідь : Зупинити сильно кровотечу при відкритому переломі накладанням давлючої пов’язки  або джгута .  Дати постраждалому болезаспокійливих засобів . Викликати швидку допомогу . Розрізати одяг у місці перелому , накласти на рану стерильну пов’язку  . Зафіксувати кінцівку шиною або підручним матеріалом .

Розкажіть про послідовність подання першої допомоги при опіках .

Відповідь : Загасити одяг , який горить . Обпечену частину тіла звільнити від одягу . Не розкривати пухирі , не змазувати різними мазями . Легкий опік охолодити проточною водою . Накласти стерильну пов’язку . Направити постраждалого до лікувального закладу або викликати швидку допомогу .

Розкажіть про послідовність подання першої допомоги при отруєнні продуктами горіння та чадним газом.

Відповідь : Постраждалого треба перш за все винести на свіже повітря . Привести його до тами за допомогою вати з нашатирним спиртом , поляпуванням по щоках або штучного дихання . Після цього доставити  постраждалого до лікувального закладу.

Як необхідно діяти  у випадках загорання одягу на людині ?

Відповідь : Ні в якому разі не можна бігти , бо це підсилює полум’я . Скиньте з себе одяг або допоможіть це зробити постраждалому . Якщо скинути одяг не вдалося то слід накинути на людину пальто , куртку , ковдру ,брезент , залишивши голову відкритою .  Якщо зазначених підручних засобів поряд нема , то слід просто качатися по землі . Після того як одяг затухне , слід подати першу медичну допомогу.
 

Отримання зворотного зв’язку. Що нового я дізнався для себе на

сьогоднішньому уроці?

гра

«Брейн-ринг»

 

 

1. Що таке надзвичайна ситуація?

(Ситуація за межею норми.)

2. Сильний вітер з грозою, дощем або снігом.

(Буря.)

3. Скупчення найдрібніших крапель води або кристалів льоду в нижчих шарах атмосфери, які роблять повітря непрозорим.

(Туман.)

4. Дуже сильний дощ.

(Злива).

5. Гуркіт і тріск, що супроводжують блискавку під час грози.

(Грім.)

6. Сильний перемінного напрямку вітер із снігом.

(Віхола.)

7. Дуже сильний вітер, що може спричинити великі руйнування: валити будівлі, зривати дахи, виривати з корінням дерева.

(Ураган.)

8. Снігова буря, метелиця в степу.

(Буран.)

9. Тонкий шар льоду на поверхні землі, деревах тощо.

(Ожеледиця.)

10. Атмосферні опади у вигляді білих зерноподібних кристалів.

(Сніг.)  12

11. Що таке "аварія"?

(Аварія — це: небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об'єкті, території або акваторії загрозу для життя і здоров'я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення

виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди довкіллю.)

12. Атмосферні опади, що випадають із хмар у вигляді краплин води.

(Дощ.)

13. Затоплення водою великої частини суші навесні, коли річка виходить з берегів при розтаванні снігу, льоду або від тривалих дощів чи великих злив.

(Повінь.)

14. Електричний розряд у повітрі під час грози, який найчастіше супроводжується громом.

(Блискавка.)

 Дерево очікувань.

V.Підсумок уроку

 Лиха діти стережіться, та при цьому – не губіться.

Бо життя у нас одне, іншого не буде,

Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.

Хай всміхаються до вас і трава, і квіти,

А тепер у добрий час, любі друзі, діти!

 Життя кожної людини безцінне вже само по собі. Було б, звичайно, нерозумно спеціально ризикувати життям лише для того, щоб на повну силу відчути всю його чарівність, його справжній смак і сенс. Проте замислитися про цінність життя, коли воно майже все ще попереду, все-таки треба, щоб оцінити по-справжньому те, що ми маємо й більш дбайливо ставитися до цього безцінного скарбу.
Життя — це шанс кожного. Доля прихильна до тих, хто здатний триматися на плаву, навіть потрапляючи у вир.

 

 Сприймайте все своє життя як велику цінність, даровану вам Богом!

Учень. Все довкола промовляє, що твоє життя не випадковість!

Учень. Життя є загадкою, несподіванкою і відкриттям самого себе у цьому житті! 

Учень. Ти є життям! 

Учень. З тебе воно починається! 

Учень. Подумай над своїм найпершим покликанням – жити! 

Учень. Ми живемо, щоб радіти і приносити оточуючим світло своєї радості, таким чином проявляючи свою турботу і доброзичливість.

Учень. Життя таке приємне. Воно цілком сповнене бажанням жити для інших. І це прекрасно! 

Учень. Бо «радість, що існує тільки для нас, а не для світу, не є справжньою радістю». 

Учень. Не марнуй своє життя! 

Учень. Живи, докладаючи зусиль! 

Учень. Роби те, що буде тобі на користь!

Учень. А ще живи, щоб розвивати свої таланти, бо це є цікаво! Це, без сумніву, є носієм твоєї неповторності. Не варто її приховувати чи соромитись, бо тоді ризикуєш відмовитись від важливого фактору життя.

Учень. Живи щасливо!

Учень. Живи натхненно! 

Учень. Живи з надією! 

Учень. Радій, втішайся, люби і сподівайся! 

Учень. Тобі є що дізнатись, є чим поділитись, є що сказати! 

Учень. Жити насправді цікаво, оскільки ти сам можеш обрати спосіб і щораз прагнути більшого у пізнанні свого життя і оточуючих тебе людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
759
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку