Виховна година " Основи сімейних цінностей"

Про матеріал
Виховна година у формі диспуту про проблеми розпаду сімей, причини та шляхи запобігання виникнення конфліктів у майбутньому подружньому житті випускників.
Перегляд файлу

Урок з курсу «Основи сім'ї» за програмою А.Й. Буковинського орієнтований на заняття «Стосунки з батьками. Частина 2» для учнів 11 класу

Тема: Без сварок та образ

Мета: формувати уявлення про те, як молода сім'я повинна будувати стосунки з батьками; навчати прогнозувати та попереджувати виникнення конфліктних ситуацій; розкрити зміст понять «родинні стосунки» та «сімейні стосунки»; вчити умінню правильно будувати діалог з батьками; допомогти встановити свою позицію та місце в родині; розвивати критичне мислення; виховувати уміння бути толерантним, повагу до старших та самоповагу.

Обладнання: серія картин про матір та дитину; друковані картки, стікери, мікрофон; фонограма пісні «Рідна мати моя», роздруківки «Поради молодому подружжю в стосунках з батьками» з посібника А.Й. Буковинського ст.15.

Перебіг уроку

Вступна частина

(Під фонограму пісні «Рідна мати моя» іде презентація картин жінки, яка сама виховала сина, вкладала в нього душу та планувала в подальшому бути активним учасником його сімейного життя).

Слово учителя. Дві жінки: мати та дружина. Вони по-своєму рідні та дорогі. У кожного своя правда, кожна з них бажає лише добра, прагне уваги та допомоги. І шкода їх обох: цінуєш маму, котра замінила батька, завжди підставляла своє плече та відмовлялася від усього на користь своєї дитини, не хочеш втратити тепло та прихильність коханої, яка погодилася бути вірним другом на все життя. Вона мріяла усе робити разом: планувати сімейний бюджет, виконувати домашні обов'язки, удвох проводити час, радитись з будь-яких питань та мати власні таємниці.

Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Простір варіантів». (Учитель роздає учням по два стікери різного кольору та пропонує викласти своє бачення майбутнього подружнього життя).

-Поміркуйте, будь ласка,  як найкраще може розгорнутися сценарій подружнього життя молодої пари, дякуючи безмежній любові мами чоловіка? В декількох фразах напишіть позитивне та негативне майбутнє.

 Сприймання нових знань

А зараз послухайте, яка сумна історія, переказуючи з вуст у вуста, прийшла до нас з далекого минулого. А ми ввімкнемо критичне мислення і намагатимемося розтлумачити її:

Чув я колись у дитинстві й не раз

Пісню чи казку сумну,

Як полюбив один гарний юнак

Дівчину гарну одну.

Дівчина мовила: «Любиш мене?

Прагнеш моєї краси?

То якщо любиш – матір убий,

Серце мені принеси».

Довго вагався і думав юнак,

Думку жахливу гадав.

Оленя в горах далеких убив -

Серце коханій віддав.

Дівчина мовила: «Що ти зробив?

Що ж ти за мій захисник?

Матері серце мені принеси!

Буду твоєю навік!»

Вбив свою матір засліплений син,

Смертний долаючи жах.

Кинувся бігти, спіткнувся і впав

З серцем кривавим в руках.

Зойкнуло матері серце від болю,

Й мовило в тузі тяжкій:

«Боляче вдаривсь, дитино моя,

Хлопчику рідний мій?»

Дівчину любу покинув юнак,

Мучиться тяжко в гріхах.

Мати ж щоночі до нього приходить,

Пестить, голубить у снах.

Інтерв'ю. – Чому так сталося в житті юнака?

  •                  З якої причини дівчина могла наважитися юнака попросити про таке?
  •                  Що можна сказати про особистість хлопця?
  •                  Чому юнак покинув дівчину?
  •                  Який вибір він мав зробити?

Учитель. А вибирати насправді і не треба. Ви маєте знати своє місце, місце матері та дружини в родинних стосунках.

Рухлива гра «Займи позицію в конфлікті»

(Учні розбиваються на групи по 3 особи, радяться та стають в уявних колах так, ніби ведуть діалог мати, син та невістка. Можна використовувати стільці).

Найкраще розміщення учасників гри, коли мама відокремлена, а жінка стоїть поряд з чоловіком, можна зробити крок назад, щоб показати, що вона за чоловіком, «за мужем», як колись говорили в народі. Ні в якому разі учасники не повинні розміщуватись рівномірно по колу або жінці з матір'ю не слід сидіти поруч, а чоловікові – навпроти них. (Метод «Розстановки» - поради психологів).

Прийом сторітелінгу. Добре зло чи зле добро.

Як ви вже зрозуміли, річ піде про сім'ю, де мати виховувала сина самотужки і люб'язно запросила після одруження молоду пару жити в її домі.

Яку історію в вашій уяві малює назва оповідання?

З одруженням Андрія нічого не змінилося. Галина Романівна прокидалася рано і з задоволенням готувала сніданок і синові, і невістці Світлані. Вона збирала їхні речі та розкладала на місця, радіючи, що допомагає, адже вони і на роботі, і вдома працюють. Такі дружні, усе роблять разом.

Який на вашу думку може виникнути конфлікт в такому розумінні та гармонії?

Поступово улюблена свекруха заволоділа усією увагою дітей. Вона навчала, як слід робити, щось лагідно коментувала, встряючи у їх розмови. Дуже любила поговорити, коли Світлана хотіла побути на самоті.

Як в подальшому може розгорнутись ситуація?

Присутність матері Андрія все дужче дратувала молоду дружину, але вона цього не показувала. Світлана була вихована поважати старших, була вдячна за допомогу і хороше ставлення.

Не могла про свої емоції розповісти і чоловікові, бо дуже любила, не хотіла здатися невдячною за прописку в квартирі та життя без сварок. Крадькома Світлана натякнула Андрієві про власне житло, пояснюючи це тим, що в майбутньому, коли підуть діти, буде незручно усім разом. Андрій лагідно пояснив, що ніколи не покине матір, бо він її єдина надія, я ця звістка образить її.

Який, на вашу думку, буде фінал історії?

Дівчина вирішила наодинці поговорити зі свекрухою, сподіваючись на її підтримку та розуміння. Після розмови Галина Романівна тяжко занедужала: на фоні депресії у неї піднявся тиск, виник сильний головний біль. Мати не розповіла про це синові, благала невістку не чинити так з нею, адже вони - сенс її життя.

Світлана ще рік прожила в «теплі та добрі», але в молодої дружини десь зникли усі почуття до чоловіка. Вона почала вживати контрацептиви в таємниці від нього. Через деякий час дівчина холоднокровно подала на розлучення.

  •                  З чого виникла недовіра, яка зруйнувала молоду сім'ю?
  •                  Чи була любов Світлани справжньою?
  •                  Чого не вистачало дружині?
  •                  Чи зрозуміла свекруха, чому так сталося?
  •                  Як Андрій міг запобігти виникненню ситуації?
  •                  Розтлумачте поняття «Добре зло».

Тепер ви бачите, як важливо вести діалог та довіряти один одному на початку створення сім'ї, а не після, та яку роль добре виховання може відіграти в стосунках з близькими.

Робота в парах. Вправа «Як спілкуватися з батьками. Толерантний, але правильний діалог»

(Учні отримують першу фразу діалогу. Пропонується продовжити його)

  1.              – Сашку, твоя Таня забагато грошей витрачає на одяг. Щось кажи їй!
  2.              – Завтра до міста не їдьте, бо треба за вихідні навести лад у шафах та побілити стелю на кухні.
  3.              – Давай, Олю, хоч я виперу Сергієві шкарпетки, бо вже чистих немає.
  4.              – Ходімо, Надю, зробимо генеральне прибирання у Володиному гаражі, бо він через свою роботу не встигає.
  5.              – Ти лягай відпочинь, Катю, а внученя зі мною в ліжечку переночує.

Йому затишніше буде, не те, що в холодній колисці.

  1.              – Треба кидати той інститут тобі, Віко, таки двоє дітей, та й з грошима скрутно.
  2.              Такий він у тебе егоїст, Людо, а невихований який: до сусідів непривітно вітається.
  3.              Кажи Дмитрові нехай частіше до малого в школу заїжджає, а то, ніби в дитини й батька немає.
  4.              Не водіться з тією компанією, Даринко. Не рівня вони вам, такої високої про себе думки.
  5.         Не заставляй Артема посуд мити, Віро, бо люди будуть сміятися.

Закріплення отриманих знань

Учитель. Так, велику роль відіграють у формуванні щасливого подружнього життя молодят їхні батьки, коли бачать своїх дітей самостійними, а також уроки з «Основ сім'ї, на яких можна розглянути та дослідити певні ситуації, зрозуміти, що винних немає, а є лише незнання та неусвідомлення новоствореної сім'ї повноцінною, самостійною одиницею суспільства.

В давнину з обрядів та традицій ми бачимо, що дівчину віддавали заміж, і у подальшому її долею опікувалась сім'я чоловіка.

Головою сім'ї був найстарший чоловік у хаті, а потім, після його смерті, право переходило до сина. Роль матері була також ключовою, а право голосу вона мала більше, ніж молода дружина.

Сім'я – це члени суспільства, що живуть в одній оселі. А дві сім'ї – це завжди конфлікт інтересів, цінностей та побуту. Усі кровні родичі за межами дому є родиною. Ось про що говорять нам українські прислів'я:

Батька з матір’ю почитати – горя не знати.

Не буде добра, коли в сім’ї ворожнеча.

Як батьки ставляться до своїх батьків, так і діти ставитимуться до них.

Молодь багата мудрістю батьків.

Яблучко від яблуні недалеко відкотиться.

Без сім’ї нема щастя на землі.

В хорошій сім’ї хороші діти ростуть.

Діти батькам – не судді.

Мати – всякого діла голова.

Шануй батьків – не зіб’єшся з істинного шляху.

Хоч тісно, так краще разом.

Як матір покинеш, то й сам загинеш.

Яке дерево – такі й віти, які батьки – такі й діти.

 

Люблячі батьки ще змалку налаштовують дітей на те, щоб у майбутньому не йшли в чужу сім'ю, а опановували мистецтво створення власної:

Рідненька, ти ідеш у дім чужий,

А кожний дім – сам по собі держава.

Там все своє: устав і розклад свій,

Свої порядки, правила і право.

Своє життя тобі там не створити,

І свої мрії там не втілиш ти.

Не зможеш у гармонії прожити,

Не втративши своєї доброти.

В чужому домі будеш ти, як тінь,

Чиєсь доповнення без радості й горіння.

Ти відчуватимеш і гнів, і злість, і лінь,

І перетворяться всі почуття в терпіння.

Спочатку радься із коханим, говори, як є:

Як жити будете, зростати, працювати.

Своє гніздечко кожна пташка в'є,

Щоб особистістю в своєму домі стати.

 Т. Литвиненко

 

Практичне завдання

Запропонувати переглянути кінофільм «Вперше заміжня». Поміркуйте над помилками головної героїні картини та їх наслідками для улюбленої доньки.

Напишіть ессе-тлумачення одного з прислів'їв та створіть буклет «Золоті правила батьків щодо щасливого подружнього життя їх дітей».

docx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку