Мета :нагадати учням правила безпечного переходу дороги, , знайомити з правилами безпечної поведінки на зупинках та правилами посадки в громадський транспорт, проаналізувати причини і наслідки ДТП; Надати можливість відпрацьовувати життєві навички аналізу дорожньої ситуації, уміння приймати відповідальне рішення щодо переходу дороги.
Вихователь : Доброго дня! Рада вітати вас. З нетерпінням чекала цієї зустрічі. Приємно бачити вас всіх здоровими, з усміхненими обличчями. Сподіваюсь, що наше спілкування буде приємним.
Тема сьогоднішнього нашого заняття така: (тема записана на дошці) «Правила переходу вулиць і доріг».
Сьогодні ми з вами познайомимося з правилами дорожнього руху, а також з правилами посадки, висадки і безпечної поведінки в громадському транспорті та спробуємо удосконалити наші практичні навички у процесі користування громадським транспортом. повторимо, які ви знаєте дорожні знаки. .
Вихователь: Автотранспорт вулицями рухається з великою швидкістю. Ситуація може змінюватись блискавично, і тому під час переходу вулиці необхідно постійно і уважно за нею спостерігати. Переважаюча кількість нещасних випадків з пішоходами, пасажирами трапляється саме тоді, коли вони поспішають, хвилюються, біжать. Вулиця оманлива: в цю хвилину немає жодного транспортного засобу, а через секунду він може непомітно виїхати з провулку чи з-за повороту.
Перехід вулиці – це лише 10-20 секунд, і тому варто на цей час припинити розмови й уважно спостерігати за дорогою. Переходити дорогу треба тільки в місцях спеціально відведених для цього – це є пішоходні переходи (у тому числі підземні і надземні).
Вихователь: У нас на дошці є словничок термінів. Давайте ми звернемося до нього і прочитаємо вголос для всіх, що таке пішохідний перехід.
Пішохідний перехід – це ділянка проїжджої частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу. У разі відсутності пішохідного переходу можна переходити дорогу на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.
Якщо в зоні видимості немає переходу або перехрестя, дозволяється переходити її під прямим кутом до краю проїжджої частини у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки, і лише після того, як пішоход оцінить відстань до транспортного засобу, що наближається, його швидкість та впевниться у відсутності небезпеки.
Сьогодні ми з вами трішки пофантазуємо . Я впевнена, що всі ви любите таку форму проведення наших бесід . А скажіть мені таке: ви любите фантазувати? То давайте пофантазуємо разом. Уявімо собі, що зараз ми сидимо в гарному, новому вагоні потяга і через декілька секунд відправимося у цікаву мандрівку. Уявили? Ну що ж, тоді поїхали!
І от перша наша зупинка має назву – знайомство.
Вихователь :Сьогоднішнє наше знайомство пройде в такій формі: я пропоную кожному назвати своє ім’я і продовжити фразу: “Я думаю, що дорога – це…” Я почну першою. Я, _________, для мене дорога – це шлях, по якому рухаються автомобілі та люди. (Діти по черзі називають своє ім’я і продовжують фразу). Дякую. Ви молодці!
А зараз ми повинні виявити ваші очікування. Ви добре знаєте як це робиться. Я роздаю вам листочки, ви протягом 1 хвилини записуєте, що ви очікуєте від даної теми і розміщуєте їх у вагончику. Наші очікування також відправляються у подорож, а ми докладемо усіх зусиль, щоб вони збулися.
Поки наш потяг доїде до наступної зупинки, давайте ми з вами пригадаємо уже відомі вам правила роботи у групі і виберемо з них ті, які потрібні нам саме сьогодні на цьому уроці. Зараз один учень вийде до дошки і зачитає правила. Проти кожного правила, яке нам потрібне на занятті, яке пригодиться нам на дорозі, ставимо квіточку.
Ви будете дотримуватись цих правил? Дякую. Молодці!
Вихователь: А ось і наступна зупинка. Діти, ви зручно сидите? Сядьте зручно, випрямте спинки, слідкуйте за своєю поставою, адже ви зі школи повинні вийти не тільки розумними, а й красивими. Давайте ми з вами обговоримо таку ситуацію. Я зачитаю вам її, а ви уважненько послухайте: “Осінь. Цілий день іде дощ, але Василькові треба йти до бібліотеки. Прихопивши парасольку він вийшов на вулицю. Дощ гучно барабанить по парасольці,
заглушаючи шум автомобілів. Хлопчик озирнувся довкола. Машин поблизу не видно. Опустивши парасольку він рушив через дорогу. Раптом слух різонув звук автомобільного сигналу і гальмів. Хлопчик завмер. Він побачив, як автомобіль на мокрій дорозі розвернуло задом на перед. Василько був у розпачі. На щастя ніхто не постраждав. Ось така неприємна історія. Питання до вас, діти:
Як ви думаєте, що не врахував Василько? (Василько не врахував те, що надворі йшов дощ, який зменшив оглядовість і заглушив звук автомобіля, що наближався).
Діти, а як видумаєте, що ще може заважати побачити або почути наближення транспорту? (Так, звичайно, транспорт, який стоїть на дорозі зменшує оглядовість. Шум літака, потяга та іншого транспорту на дорозі заглушає звук).
Вихователь: І останнє питання до вас:
А як ви думаєте, де найнебезпечніше переходити дорогу: на перехресті, на зупинці чи на відкритій ділянці дороги? (Найбільша кількість ДТП за статистикою трапляється на зупинках, адже транспорт, який стоїть, хвилину назад ми про це говорили, зменшує оглядовість. Тому, коли ви стоїте на зупинці і хочете перейти дорогу, то саме краще перейти її в місці, спеціально призначеному для цього( на пішохідному переході), а якщо немає поблизу пішохідного переходу, то краще дочекатися коли транспорт поїде.)
Подивитись треба спочатку зліва, дійти до середини дороги, подивитись направо, добре впевнитись в тому, що справа не рухається ніякий транспорт і тільки в тому випадку перейти дорогу.. Хочу ще раз наголосити на тому, що небезпечно обходити транспорт, який стоїть на дорозі з переду. Краще дочекатись коли він поїде, або перейти дорогу в безпечному місці. Адже статистика свідчить, що дитячий дорожньо-транспортний травматизм зі смертельними наслідками в багатьох країнах перевищує смертність від дитячих хворб, причому жертвами стають школярі і діти дошкільного віку. А ви, діти, повинні пам’ятати про те, що життя людини – це найвища цінність, воно дається тільки один раз, і його не можна ні купити, ні поміняти. Життя потрібно берегти.
Якщо ви самостійно ходите до школи, тоді вам слід дотримуватися таких правил поведінки: ці правила я заздалегідь підготувала для вас, тому хтось один із вас нам їх зачитає. Дякую. Ці правила ви вивчите на наступний раз.
Наш потяг під’їжджає до третьої зупинки, яка має назву -мозковий штурм “Які види громадського транспорту ви знаєте?” Молодці! Ви знаєте багато ранспортних засобів.
А чи знаєте ви як поводитись в транспорті, на зупинках громадського транспорту? Чи знаєте ви, що таке ДТП? Давайте знову ж таки звернемося до словничка термінів.
ДТП – це дорожньо-транспортна пригода – це подія, пов язана з рухом транспорту, у результаті якої завдано матеріальних збитків, загинули або дістали поранення люди. А для того, щоб ДТП не столося треба добре знати як поводити себе на дорозі, де і в яких місцях переходити дорогу, як поводити себе у громадському транспорті та на зупинках громадського транспорту.
Що таке громадський транспорт?
-Транспорт, яким користуються одночасно багато людей: автобуси, “маршрутки”, тролейбуси, трамваї, таксі.
Правила очікування громадського транспорту:
-чекати транспортний засіб необхідно на зупинках;
-не можна гратися та бігати на зупинці, потрібно поводити себе спокійно і витримано.
Правила посадки пасажирів:
-входити спокійно, не штовхатись, за чергою;
-пропускати вперед літніх людей, пасажирів з дітьми, інвалідів.
Правила поведінки в салоні:
-не відвертати увагу водія, не заважати йому під час керування транспортним засобом;
-не штовхатися, не висуватися з вікон;
-не спиратися на двері;
-на випадок небезпеки умійте скористатися аварійними засобами.
Правила висадки:
-не можна самовільно відчиняти двері;
-виходити треба обережно, не штовхаючись, за чергою.
Ще раз хочу сказати – переходити вулицю дозволяється лише у визначених місцях – пішохідних переходах.
Я бачу, що ви стомилися. Стомилися?. Тоді давайте трішечки порухаємось. Руханка.
Вихователь: Діти, що нагадує вам цей малюнок? Так, правильно – це світлофор. Світлофори застосовуються для регулювання руху у певних напрямках. А чи знаєте ви, що означає певний сигнал світлофора? Добре, дякую, ви молодці. Ви багато знаєте з молодших класів. Давайте знову ж таки звернемося до нашого словничка термінів і зачитаємо вголос:
-Що означають зелений, жовтий, червоний сигнали світлофора? (Один учень зачитує)
Зелений сигнал спеціального пішохідного світлофора дозволяє перехід пішоходам проїжджої частини. Зелений миготливий сигнал тривалістю 3-4 секунди попереджає пішоходів, що час дії зеленого світла закінчується, і пішохід повинен зупинитися.
Жовтий сигнал попереджує про зміну сигналів світлофора. Пішоходам при жовтому сигналі світлофора забороняється переходити проїжджу частину.
Червоний сигнал – забороняється рух пішоходів.
Дякую.
Вихователь: : Ось ми і пригадали деякі правила, а зараз невеличка вікторина.
Вікторина:
1. Де і як повинні рухатися пішоходи?
2. У яких місцях пішоходам дозволяється переходити вулицю?
3. Які наземні види транспорту ви знаєте?
4. Що таке перехрестя?
5. Що називається регульованим перехрестям?
6. Що означає зелений сигнал світлофора?
7. Чи можна перебігати вулицю?
8. Де повинні перебувати пішоходи, які не встигли перейти дорогу?
9. Що означає жовтий сигнал світлофора?
10. Що означає червоний сигнал світлофора?
Вихователь: А зараз діти ви всі будете відгадувати загадки. Готові..Поїхали
1. Біжать чотири брати
І один одного не можуть наздогнати.
(Колеса)
2. Як переходиш вулицю,
То завжди зупинись,
І перш за все з увагою
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорові очі
Я маю недарма…
(Світлофор)
3. Маленькі будиночки містом біжать,
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(Автобус, трамвай, тролейбус)
4. Тримаюсь лише на ходу,
А як зупиниш – упаду.
(Велосипед)
5. Підморгне зеленим оком – ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо.
(Світлофор)
6. З рогами, а не коза,
Є сідло, а не кінь.
З педалями, а не рояль,
З дзвоником, а не двері.
(Велосипед)
7. Полотно, а не доріжка,
Кінь біжить сороконіжка.
(Поїзд)
8. Довгий хвіст дугою тягне за собою
(Тепловоз)
Вихователь: Ми вдячні вам за вірні відповіді і переконалися в тому, що з правилами дорожнього руху ви знайомі. От і закінчується наше заняття, підходить до завершення наша з вами подорож:. Ми з вами багато зробили. Я впевнена, що ви будете гарними пішоходами і пасажирами, адже від вашої поведінки, від знання вами правил дорожнього руху залежить ваше життя і життя оточуючих
Новопразька загальноосвітня спеціальна школа – інтернат І- ІІ ступенів
Виховна година на тему:
«Правила переходу вулиць і
доріг».