Виховна година.
Щастя . Хочу бути щасливою людиною.
Тема: Хочу бути щасливою людиною.
Мета: спонукати учнів на самовиховання: сформу от негативне ставлення до примітивного розуміння щастя, заснованого на матеріальних цінностях; виховувати в учнів високі моральні якості.
Обладнання: чисті аркуші паперу, ручки або олівці, картки з висловлюваннями на тему “У чому полягає щастя?., квітка щастя, дерево щастя”
Хід заняття
1. Вступна частина
Нашу годину спілкування я хотіла би почати віршем “Щастя”
Щастя - це вічна дорога земна,
Щастя - це літо, зима і весна,
Щастя - це сонце, злива і сніг,
Щастя - це пісню ділити на всіх,
Щастя - це віра в добро і любов,
Щастя - це музика вільних дібров,
Щастя - це друзі і рідний твій дім.
Щастя - це світ, подарований всім.
Сьогодні ми проведемо диспут на тему: «Щастя. Як стати щасливою людиною? Чому я обрала саме таку тему? Насамперед тому, що, мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла бути щасливо Але чи всі знають, як цього досягти. Тож спробуємо з'ясувати що таке щастя, висловимо своï думки, а також дізнаємося, що потрібно для того, щоб бути щасливим.
Запитання до учнів.
У яких життєвих ситуаціях ви відчуваєте себе щасливими?
Щастя більше залежить від внутрішнього стану людини, чи від зовнішніх обставин?
Чи багато людині потрібно для щастя? Аргументуйте власну думку.
Спробуйте дати своє визначення поняттю “щастя”.
Тема щастя хвилювала людей у всі часи. Бути щасливим - головна мета кожного з нас.
Але як досягти її? Людина, повинна знайти своє розуміння щастя.
Дійсно, як пояснити, що це таке щастя? На це запитання намагалися відповісти історики, письменники і філософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок. “Прагнення до щастя -це прагнення прагнень” - писав Людвиг Фейербах.
Творче завдання «Захисти своє щастя».
Розділяємо учнів на шість груп і роздамо їм картки з визначенням поняття «щастя».
Завдання кожній групі - навести аргументи на захист думки, яка написана в картці. Опонентами групі, що відповідає, виступають решта учнів. Вони мають ставити запитання або висловлювати протилежні думки, пропонуючи групі довести свою правоту.
ГРУПА 1
«Найщасливіша та людина, яка потрібна всім».
Можливi заперечення та запитання опонентíв:
Якщо людина живе проблемами інших, вона не має часу подбати про власне щастя.
Чи можна цей вислів розуміти так: поки інші відчувають у тобі потребу- ти щасливий, коли ж ні- про тебе забувають, ти втрачаєш щастя?
Існує чимало гуманних професій: лікар, вчитель, рятівник та ін. Призначення цих людей - рятувати і допомагати іншим, а допомоги потребують постійно. Невже для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, достатньо отримати, наприклад, фах лікаря? Одна людина не може допомогти всiм, отже не може бути повністю щасливою.
Висновок:
Бути щасливим, значить прагнути бути корисним, не чекаючи на подяку.
«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей» (Дені Дідро.)
ГРУПА 2
“Щастя - у праці”.
Можливi заперечення і запитання опонентів:
Безрадісна, одноманітна праця не може принести щастя.
Якщо людина не любить свою роботу- вона нещаслива? Як праця може зробити людину щасливою?
Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює, вона не може відчувати себе щасливою.
Висновок:
Щасливою людину робить зовсім не престижна або творча робота як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу, від якоï отримує задоволення.
ГРУПА З
“Щастя за гроші не купиш”.
Можливі заперечення та запитання опонентів:
Існує давня приказка «Не май сто рублів, май сто друзів. Чи можна купити дружбу?
Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей?
Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згние... Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?
У Сомерсета Моема є вислів: «Гроші - це шосте відчуття, без якого людина не може в достатній мірі скористатись рештою п'ятьма» . Отже, гроші - найнеобхідніша для щастя річ».
Висновок:
Так, гроші у житті дуже важливі, але зробити людину щасливою вони не можуть. Тому що «Ліпший черствий кусок зо спокоєм, ніж дім, повний учти м'ясної зо сваркою», «ліпше добре ім'я за багатство велике, і ліпша милість за срібло та золото».(з приповістей Соломонових)».
ГРУПА 4
«Щастя - в коханні».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
А якщо людина кохає без взаємності, її теж можна вважати щасливою?
Чи можна розуміти цей вислів так: поки не зустрів кохання - ти не щaснa людинa?
Супутниками кохання є ревнощі, зрада, розчарування, нерозділеність. Отже, кохання не може принести людині щастя.
Висновок:
Кохання змінює людину на краще, дарує їй нові чудові відчуття, мрії. У коханні споріднюються душі двох людей. І навіть нерозділене кохання прекрасне вже тим, що людина відкриває для себе красу іншої особистості.
ГРУПА 5
«Щастя-у подоланні себе, у самовдосконаленні».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
Постійна боротьба із самим собою не може бути приемною, отже, і принести щастя. Що означає перемогти себе?
Астрологи свідчать, що характер людини зумовлюють зірки. Отже, «переробити» себе не можливо, тому і щастя недоступне для людини.
Уявімо собі двох юнаків з однаковою освітою і кваліфікацією, які прийшли працювати на підприємство. Один з них багато років вивчав іноземні мови, а другий вважав це зайвим. Коли підприємство приїжджали закордонні замовники, керівництво використовували добре знання мов/першого з юнаків, запрошувало його на переговори. І кожного дня виникла потреба послати фахівця/ із знанням іноземних мов на тимчасову роботу за кордон, перший, незважаючи на молодий вік, був обраний.
Чи міг другий вважати, що його колезі пощастило, а йому нв? Адже цією доброю нагодою міг скорости тільки тобі, хто був до неї готовий.
Рекомендації щодо розширення можливостей відчути щастя містяться у творах філософа і логіка Бертрана Рассела. «Toй, кому подобається спостерігати футбольний матч, має щось більше, ніж, той, кому футбол нічого не говорять. Тому, хто любить читати, краще нiж тому, хто не читає, і тут різниця ще більша, бо в житті значно більше можностей читати, ніж дивитися футбол. Чим більше речей цікавить людину, тим більше в иеї можливостей для щастя і тим менше вважає іграшкою в руках долі. Бо коли в неї не виходить якась справа, вона може взятися за іншу. Життя занадто коротке, щоб людина могла займатися занадто багатьма речами, аби змістовно заповнити його».
Як ви думаєте, кому ця порада принесе користь?
(Мабуть, ця думка принесе користь тому, хто часто нудьгує і кому здається, що люди навколо нього більш задоволені життям, ніж він. Хай у нас буде багато інтересів i життя даватиме вам насолоду. І якщо настане момент, коли ваші зусилля в певній справі не приведуть до успіху, інші захоплення не дадуть вам відчути себе нещасними.)
Висновок;
Перемога над власними недоліками найсолодша, адже людина таким чином відчуває себе вільною і більш сильною морально. Отже, робота над собою, прагнення самовдосконалення, відчуття власноï значимості - в цих факторах теж міститься щастя.
ГРУПА 6
«Якщо хочеш бути щасливим-будь ним».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
Чи можна бути творцем свого щастя? Що для цього треба?
Чи все залежить від самої людини, щоб бути щасливою?
Людина не може бути щасливою за бажанням, адже на її життя впливає чимало зовнішніх факторів (умови життя, рівень достатку, соціальні кризи, природні катастрофи та ін.).
Людина ніколи не відчує себе повністю щасливою, ïй завжди бракуватиме чогось.
Висновок:
Насправді, для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, не потрібно свiдомо домагатися цього. Щастя - це відчуття радості, захоплення, вiдкриття. Воно доступне людині, яка любить життя, вміє бачити красу природи, серце якоï завжди відкрито для добра.
Ми виконали із вами творче завдання, в якому намагались, виправдати правомірність шести визначенням щастя. І дійсно, кожне з них - правда. То, можливо, вони грані однієї iстини? Давайте поєднаємо ці вислови і сформулюємо своєрідний закон щастя.
Творче завдання “Як стати щасливим”.
Пропонуємо кожній групі учнiв сказати, що людина має робити, щоб відчувати себе щасливою.
Пораду учні мають скласти, виходячи з думки, яка написана в ïхнiй картці.
(Утворюють КВІТКУ ЩАСТЯ)
Приклад вiдповiдi.
Щоб стати щасливим, ти маєш:
1. По-доброму ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
2. Будь-яку працю перетворювати на творчість.
3. Пам'ятати, що гроші важлива складова твого життя, але не головна.
4. Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до тебе.
5. Постійно працювати над вдосконаленням власноï особистості.
6. Сприймати життя оптимістично.
Як птах в височінь своï крила здіймає,
Душi так політ до небес аж сягає,
Як квітка пелюстки своï розкриває,
У щасті людина себе почуває.
Як древо життя, розростається щастя,
В цей час забуває людина нещастя.
Де річка життя пропливає далеко.
Вісником щастя стануть лелеки.
Тепер будемо довго те щастя шукати,
В лісах, болотах і на луках блукати.
Але ж озирнемось навкруги, по колу,
Згадаймо, що щастя завжди є довкола.
Забудемо про горе, про лихо, образи,
І щастя в душі прокинеться зразу.
Ви мабуть, чули про « гормони щастя». Що ж це таке?
Учениця. У нашому головному мозку виробляються ендорфіни «гормони щастя». Ендорфіни з'єднуються з оплатними рецепторами, що є в нашому організмі i полегшують проведення нервового імпульсу, який «біжить» в «центр задоволення». Збудження цього нервового центру дає нам відчуття легкості, радості і бадьорості. Допитливі вчені, що займалися дослідженням «гормонів щастя» в 70-их роках, покладали величезні надії на ïх штучні аналоги. Але всі досліди виявилися невдалими: річ у тому що звикання до цих речовин виникало набагато швидше, ніж, наприклад, до героїну. Тому небезпечнi дослідження були припинені. Проте наука визнає набагато більш нешкідливі способи "ощасливлення”. людства. Всі вони грунтуються не на введення ендорфінів зовні, а на посиленні їх синтезу в наглому організмі. Найпростішим способом підвищення концентрації ендорфінів е поïдання шоколаду. Шоколад-це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій і підтримують тонус організму. За даними істориків, видана заміж за Людовика XIII, дочка іспанського короля Ганна Австрійська використовувала привезений з батьківщини шоколад як рятівний засіб від самотності і ностальгії,
Тож давайте завершимо нашу виховну годину iз збільшення “гормонів щастя” в нашому організмі - з'їмо шоколадну цукерочку.
Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: “Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!” Отже, саме життя є щастям. Матеріальний добробут дає відчуття задоволення, комфорту, але не щастя. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людинi творчу працю, творчість, мета яких - ствердження ідеалів добра, краси, справедливості.
Розуміння щастя нікому не може бути нав'язано, кожна людина має право на свое уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер п світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.
Звучить пісня “Ми бажаємо щастя вам”.