Виховна година "Щоб злагода панувала у серці"

Про матеріал

Заняття для учнів 6 - 7 класів.

Мета: Розглянути особливості поведінки учнів при спілкуванні, риси характеру конфліктної людини, пригадати причини виникнення конфліктів, їх види , стадії і способи розвитку, ознайомити з типами стратегів та прийомами конструктивного розв'язання конфліктів, допомогти учням визначати шляхи виходу з конфліктної ситуації та можливості їх запобіганню, переконувати учнів у тому, що права іншої людини потрібно поважати;

навчати аналізувати конфлікт, контролювати власну поведінку та уникати дій людей, які можуть спровокувати конфлікт;

виховувати стриманість, толерантність у ставленні до людей,навички самоконтролю.

Люди, яких люблять і шанують,не обов'язково вродливі і не завжди винятково розумні, Проте вони мають такі властивості, які полегшують їм установлювати контакти з іншими людьми і допомагають знаходити собі друзів. Ці властивості можуть бути закладені в характері від народження, але їх можна й виробити, доклавши до цього певних зусиль.

Перегляд файлу

Тема: Щоб злагода панувала у серці

Мета. Розглянути особливості поведінки учнів при спілкуванні, риси характеру конфліктної людини, пригадати причини виникнення конфліктів, їх види , стадії і способи розвитку, ознайомити з типами стратегів та прийомами конструктивного розв’язання конфліктів, допомогти  учням визначати шляхи виходу з конфліктної ситуації та можливості їх запобіганню, переконувати учнів у тому, що права іншої людини потрібно поважати;

навчати аналізувати конфлікт, контролювати власну поведінку та уникати дій людей, які можуть спровокувати конфлікт;

виховувати стриманість, толерантність у ставленні до людей,навички самоконтролю.

Обладнання: притча про бритву, вислови, схеми: « Причини конфліктів між друзями», «Ознаки конфліктів», «Способи розв’язання конфліктів», «Стратеги розв’язання конфліктів», плоди з висловами та прислів’ями, листочки дерева з порадами як уникнути бійки, пелюстки з порадами як уникнути конфлікту, тести, елементи смайлика для аплікації, смайлики, гілка дерева, скоч, кнопки, двосторонній скоч.

                                        Хід заняття

Уявіть собі, що ви складаєте іспит із ввічливості. Ось витягнули завдання «Скажіть  по черзі якомога більше ввічливих слів». Давайте станемо в коло й виконаємо завдання. (Перший учень називає ввічливе слово і простягає руку наступному, який називаючи одне слово  бере його за руку, а називаючи друге – пропонує іншу руку наступному учневі і т. д. поки коло не замкнеться )

А зараз похвалимо себе ствердно промовивши «молодці» й,займаючи робочі місця, налаштуємося на творчу працю. Отже всі ми…( учні кажуть «молодці» й займають робочі місця)

В конфліктології – науці про конфлікти, існує термін «конфліктна людина». Як би ви визначили риси характеру такої людини?  Яку людину можна назвати конфліктною?

                                             (відповіді учнів)

Підсумок вчителя. Конфліктній людині властиві бажання домінувати за будь-яких обставин, надмірні принциповість і прямолінійність у висловлюваннях та судженнях, поганий настрій, роздратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших.

Чи подобається вам спілкуватися з конфліктними людьми? Чому?

А чи буваєте ви інколи теж такими особистостями?

Які причини можуть викликати конфлікти між друзями?

                            ( заповнення схеми після відповідей учнів)

Ревнощі                      Підлість                        Заздрість

                                       Д р уз і

Жадібність                    Нещирість                  Егоїзм

Дейл Карнегі писав «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли – значить програли, якщо перемогли – теж  програли». Чому?

Конфлікти – невідємна частина людських стосунків. Хтось пожартував, що у світі конфліктів більше, ніж піщинок у пустелі.

Конфлікти можна класифікувати за певними ознаками ( аналіз схеми)

                                         Конфлікти

Конструктивні                Деструктивні                      Стабілізуючі

 

Сучасний світ потребує людини з високим рівнем загальної культури, освіти, людини цілеспрямованої, мобільної, здатної швидко орієнтуватися і приймати оптимальні рішення в складних ситуаціях. Лише, живучи в злагоді з собою і оточуючими, можна задовольнити зростаючі вимоги суспільства.

В процесі вирішення питань кожен партнер завжди прагне вплинути один на одного. Виникає специфічний спосіб взаємодії людей - спілкування, завдяки якому організовується спільна життєдіяльність і визначається роль людини в суспільстві.

 Що ж потрібно знати, щоб приязні стосунки не змінилися ворожими? Як розпізнавати і попереджувати та розв’язувати конфлікти, щоб злагода панувала у серці? Адже,

Де згода в сімействі там мир і тишина.

Щасливі там люди, блаженна сторона.

 

  1. Спілкування  і стосунки.

 Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Кожен із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань.

Тут доречно згадати притчу про бритву, яку любив розповідати своїм учням Леонардо да Вінчі.

                                         ( притча про бритву)

А здобуваючи знання, ми збагачуємо досвід.

 Через спілкування – складний і багатогранний процес, на тлі загальнолюдських відносин складаються різні стосунки.

   У стосунках виявляються різні рівні зближення і взаємодії між людьми. Серед моральних стосунків типовими є дружні і недружні, ворожі, довірливі і недовірливі, доброзичливі і егоїстичні,  товариські і  конфліктні …

Учитель на папері пише слово «конфлікт» і пропонує висловити і написати асоціації, які воно викликає

Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів. Під час конфліктів люди сваряться, ображають один одного, бються, травмують, а буває, що позбавляють найдорожчого – життя.

Що може стати причиною конфліктів між дітьми?

(хтось не поступився місцем, не дав книжку, забрав м’яч;  хтось розкрив чиюсь таємницю;  хтось не погодився з думкою іншого;  хтось на когось придумав прізвисько;  хтось переміг у грі …)

Пригадайте чи були ви учасниками якогось конфлікту?

Час минає. Конфлікт проходить. При згадці залишаються певні відчуття. Звичайно, приємні – найбажаніші, оскільки створюють умови для розвитку та самовираження особистості. Та інколи виникають і гіркі бо не завжди вдається конструктивно вийти з ситуацій, які ми визначаємо, як конфліктні.

  1. Розв’язання конфліктів.

  Якщо уникнути конфліктних ситуацій неможливо, то потрібно навчитися їх «долати». Здобуваючи навички регулювання конфліктів, людина має змогу діяти в таких ситуаціях виважено  й усвідомлено, відповідати за свої вчинки. Вирішити конфлікт –  означає знайти такий  вихід з конфліктної ситуації, який задовольнить всіх його учасників.

Розвязати конфлікт найлегше на початку його розвитку. Якщо ви вважаєте, що все владнається саме собою, то ризикуєте дістати нові ускладнення, Отже, будь-яка конфліктна ситуація потребує вирішення.

Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по різному. Спроба уникнути  (стати ніби осторонь та спокійно проаналізувати його) – це уже перший крок до розв’язання конфлікту таким чином, щоб не були зігноровані права жодного його учасника.

Існують різні способи розв’язання конфліктів. Розглянемо можливі шляхи виходу з конфліктних ситуацій.

      ( аналіз схеми «Способи розв’язання конфліктів»)

У конфліктології розрізняють п’ять типів стратегів розв’язання конфліктів.

(учні повідомляють про їх особливості)

Люди, яких люблять і шанують,не обов’язково вродливі і не завжди винятково розумні, Проте вони мають такі властивості, які полегшують їм установлювати контакти з іншими людьми і допомагають знаходити собі друзів. Ці властивості можуть бути закладені в характері від народження, але їх можна й  виробити, доклавши до цього певних зусиль.

Щоб впевнитися в цьому, давайте поласуємо плодами з народними висловами  та прислів’ями з гілки дерева мудрості, подумки визначаючи, наскільки вони відповідають нашим діям під час конфліктів.

(Кожен, зірвавши плід, має прочитати вислів і пояснити своїми словами його значення)

Кожен із вас має свою стратегію розв’язання конфліктів. Але, в залежності від ситуації, інколи її варто змінювати, щоб досягти бажаного результату , не забуваючи при цьому про необхідність мирних дій і недопустимість  влаштування бійок.

Як ви вважаєте, бійка приносить користь  людині? Вона дає можливість вирішити проблему?

                                           (відповіді учнів)

А ось у листочках дерева мудрості  зберігаються поради  як уникнути бійки. Пропоную познайомитися з ними.

(учні  по черзі зривають листочок і зачитують пораду)

Учасниками бійок, зазвичай, стають  люди у яких підвищена дратівливість. Вам цікаво дізнатися про ступінь своєї дратівливості? Проведемо тест « Чи дратівлива ти людина?»

На кожне запитання дай відповідь «так» чи «ні».

                                                     ( тест)

Якщо на всі запитання ти відповів «ні», то ти – не дратівливий. Чим більше «так», тим дратівливість вища.

Для виявлення рівня конфліктності особистості пропоную провести ще одне дослідження за допомогою іншого тесту.

(учні виконують тест « Чи подобається вам конфліктувати?», відзначаючи один варіант із запропонованих,підраховують бали і знайомляться з результатами)

Дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту.

Аби уникнути конфлікту постарайся діяти так :

Поради щодо дій записані на частинах квітки. Прошу кожного підійти до столу , вибирати пелюстку та  зачитати пораду.

( зачитують)

  1. Емоції.

Під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження.

Емоційний стан людини регулюють нервова й гуморальна  системи. У свою чергу, емоції  впливають на стан і функціювання внутрішніх органів. Будь-який емоційний  стрес, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися знижують захисні сили організму і скорочують життя.

Позитивні емоції зміцнюють здоров’я, підсилюють впевненість щодо власних можливостей. Образно кажучи, посмішка – це найдієвіша зброя, за допомогою якої найлегше проникнути крізь панцир інших людей.                           

V. Закріплення

Пропоную відтворити усмішку . Давайте , поринувши у світ дитинства , з допомогою аплікації складемо смайлик. А складовими його стануть важливі моменти вашого життєвого досвіду.

Виберіть деталь, повідомте які знання вона уособлює , підійдіть до дошки і з моєю допомогою закріпіть. (Кожен учень вибирає елемент смайлика на зворотній стороні якого цифра і інформація про отримані знання. По черзі згідно нумерації зачитують напис і кріплять деталі персонажу)

 Чудовий казковий персонаж. Він нагадуватиме вам про чарівність усмішки і її значення для налагодження контактів.

Поруч,на  столах, лежать  пелюстки квітки дерева мудрості. Давайте зі знань про способи уникнення конфлікту сформуємо цвіт, повернемо плоди з висловами та прислів’ями та листя з порадами про уникнення бійки і залишимо знання  для тих, хто забажає почерпнути знання про конфлікт, щоб жити в злагоді. Адже, тому роду нема переводу, в котрому цінують згоду.

( всі разом кріплять  їх до уявного цвіту на гілці. )

 

VІІ. Підсумки заняття

Умійте володіти собою. Пам’ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм – постійна зайнятість.

Щоб радіти, намагайтесь робити приємне іншим.

Не намагайтеся змінювати чи перевиховувати інших, а краще займіться самовихованням. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте опиратися саме на них. Цінуйте індивідуальність.

Бережіть друзів. Не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення.

Нехай у вашому серці панує злагода.

VІІІ. Релаксація

Лунає спокійна приємна мелодія. Учні стають у коло та беруться за руки. Один повертається до сусіда ліворуч й усміхається йому. Той, повертаючись до наступного учня робить так само … Коли усмішка повернеться назад кожен свою «бере у долоні» і всі разом, протягуючи руки до центру,  дарують її один одному. 

Додатки

 

Сх. Стратеги розв’язання конфліктів                              

                      Стратеги розв’язання конфліктів

 

   Черепаха                         Акула                                 Лисиця

    (  уникнення)            (примус)                                    (компроміс)

 

                      Сова                                 Плюшевий ведмедик   

                      ( Конфронтація)                         (згладжування)        

Де злагода в сімействі,

                   Там мир і тишина.

Щасливії там люди,

                   Блаженна сторона.

 

Тому роду нема переводу, де браття милують згоду. 

                                                                                     ( Ю. Яновський)

 

   У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли – значить програли, якщо перемогли – теж програли.

                                                                                    ( Дейл Карнегі)

 

Злагода – мирні, дружні відносини, стосунки.

 

 Жити в злагоді – жити мирно, дружно.

                                     ( Словник української мови  під ред. Білодіда І. К.)

 

 

 

 

 

 

 

       

   

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку