Тема. Скромність – окраса людини.
Мета: дати поняття про таку моральну категорію, як скромність; створити для учнів умови для формування скромності; розвивати увагу; виховувати бажання бути скромним, почуття делікатності, тактовності.
Обладнання: прислів’я, збірка творів В. О. Сухомлинського, тлумачний словник, мікрофон, торбинка запитань.
Хід бесіди
І. Організаційний момент.
- Щоб життя тривало без проблем, турбот, з бадьорим настроєм завітаємо до Академії Чеснот.
Гра «Привітаймося!»
Діти стають у коло парами. Вітаються за прикладом вчителя, називаючи ім’я дитини, яка стоїть у парі. За сигналом вчителя , діти міняються парами.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття. Очікування.
- Викладачі Академії пропонують здогадатись , яка чеснота завітала в гості. На допомогу поспішає професор Чемник з ключовими тематичними прислів’ями з народного золотослова.
- Куратори академічних груп зачитають їх слухачам.
У хвалька язик діє, а рука не вміє.
Хвалилася та й з гори звалилася.
Скромність – окраса людини.
- Як ви думаєте, яке поняття у прислів’ях є чеснотою?
(Скромність.)
- Вірно, скромність. Саме цю чесноту запросили у гості та обираємо наразі об’єктом обговорення.
- Яку народну мудрість , на вашу думку, можна обрати темою нашої бесіди? (Скромність – окраса людини.)
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього співробітництва?
Вправа «Очікування»
Я очікую, що співпраця буде пізнавальною.
Я хочу дізнатися багато корисного та важливого для життя.
Вправа «Незакінчене речення»
Зустріч мене навчить:
- Аналізувати, робити висновки.
- Зрозуміти важливе місце скромності у вихованні.
Самомотивація
(робота в групах)
Хочу дізнатися: що таке скромність.
Хочу навчитися :бути тактовним.
Ціную: думку товаришів.
ІІІ. Робота над темою бесіди.
1.Підготовка до сприйняття теми.
Словникова робота.
- Куратори груп обирають дослідників , яких запрошують до читальної зали Академії попрацювати з тлумачним словником та визначити значення терміна «скромність».
Вправа «Словничок»
- Тим часом учасники засідання влучним словом висловлять свою думку.
Скромність – це …(чеснота, стриманість, вихованість, простота і т. ін..)
Виступ читачів.
Скромність – властивість за значенням скромний.
Скромний – який не любить підкреслювати свої заслуги, достоїнства, хизуватися ними; морально стійкий; цнотливий; неяскравий, непоказний.
(Великий тлумачний словник сучасної української мови . Уклад і голов. Ред.. В. Т. Бусел. – Ірпінь: ВТФ «Перун», 2002. – с.1144)
- Як ви гадаєте, наші думки співпали зі словниковим визначенням?
2. Опрацювання теми.
- Наша гостя пропонує науковим групам познайомитись з Півником , який вважає себе скромним.
Пихатий півень
В.О. Сухомлинський
Ходив Півень на подвір’ї. Побачив барвисту веселку на небі та й сміється:
- І в мене хвіст барвистий, кращий за веселку.
Та ось пішов дощ. Намочив пихатому хвоста. Обвис той хвіст аж до землі. Соромно стало Півневі. Втік на сідало й більше ніколи не хвалився.
- Назвіть одним словом того, хто любить хвалитися. (Хвалько.)
- Як ви вважаєте, товаришує Півник зі скромністю?
3. Хвилинка відпочинку у вигляді гри-пантоміми за змістом казки В.О. Сухомлинського «Пихатий Півень».
- Зіграйте роль Півня до дощу і після дощу.
Бесіда.
- Як ви думаєте, гарно виглядає поведінка Півника?
- Чи спостерігали ви у житті за людьми, схожими на героя казки?
- Як ви вважаєте, чому трапляються такі люди?
- Чи помічаєте ви в собі ознаки хвалька?
- Що позитивного ви помітили у Півника?
( Він зрозумів , що вчинив нескромно.)
4. Виставка книжок.
- Про моральну категорію – скромність мовиться в творах В. О. Сухомлинського та іншій літературі, яка є на нашій виставці. Впродовж тижня ви знайомились з ними.
- Який твір вам найбільше сподобався? Чому?
ІV. Підбиття підсумків бесіди . Рефлексія.
Вправа «Торбинка запитань»
- Наповніть , будь ласка , торбинку власними запитаннями .
- Як ви думаєте, чи вмієте ви підпорядковувати свої бажання іншим?
- Чи можуть про тебе сказати, що ти делікатний, тактовний, скромний?
- Якщо людина проявляє надмірну цікавість, задає недоречні запитання, розповідає багато про родинні справи, вона є , на вашу думку, скромною?
Вправа «Мікрофон»
- Сьогоднішня зустріч мене навчила….(відрізняти скромність від хвальковитості, бути стриманим, зважати на інтереси інших і т. ін..)
- Чи досягли ви поставленої мети ?
- Оцініть свої моральні досягнення жестом.