Тема: Спілкування без конфліктів.
Мета: навчити дітей ставитися один до одного з повагою, засвоїти деякі правила безконфліктного спілкування та виходу з конфлікту; виховувати почуття власної гідності, честі, чесності, доброту, любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя.
Хід виховної години
Учень 1. Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей - досить складний і тонкий процес.
Людина народжується і живе в оточенні людей, певним чином налагоджує контакти, виконує суспільну діяльність. Людські взаємини вдосконалюються з розвитком людської цивілізації. Але іноді настає час, коли відносини між людьми черствішають і люди не вміють спілкуватися.
Спілкування – це головна діяльність підліткового віку.
Здатність спілкуватися передбачає:
а) бажання налагоджувати контакт з оточенням: «Я хочу!»
б) вміння організувати спілкування: «Я вмію!»:
в) знання норм і правил, яких необхідно додержуватися при спілкуванні з оточенням «Я знаю!»
Учень 2. - Поміркуйте над питанням: Чому люди сваряться та не можуть знайти спільної мови у спілкуванні?
Причини сварок:
Учень 3.Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. Учень 4. Конфлікт (від лат. conflsktus — зіткнення) — процес різкого загострення протиріч і боротьби двох або більше сторін у вирішенні проблеми, що має особисту значущість для кожного з учасників, які виражають різні, а нерідко і протилежні цілі, інтереси й погляди .
Учень 5. Конфлікт складається з:
Які ознаки конфлікту?
а) наявність протиріччя; б) ненависть до опонента.
Наявність протиріч - невід'ємна частина нашого життя. Всі люди різні, кожен має свій погляд на певну ситуацію. Отже, конфліктна ситуація має свій шлях розв'язання. Ненависть до опонента - це вже проблема. Проблема самої особистості. І тут уже людині треба над собою працювати або звернутися за допомогою до практичного психолога, який допоможе знайти вихід зі складної ситуації.
Учень 6. Часто конфлікти починаються через «конфліктну особистість». Ознаки такої особистості:
1.Бажання домінувати за будь-яких обставин.
2.Занадто велика принциповість.
3.Надмірна прямолінійність у висловленнях і судженнях.
4.Поганий настрій, роздратованість.
5.Несправедлива оцінка вчинків та дій інших.
Учень 7. З історії людства відомі три підходи до розв'язання конфлікту:
з позиції сили; з позиції інтересів; з позиції правил.
Із позиції сили конфлікти можуть бути розв'язані швидко, але завжди наслідками такого розв'язання будуть відверта чи прихована образа, зіпсовані стосунки. Крім того, під час силового розв'язання проблеми часто порушується свобода і рівність людини, права на життя, здоров'я, повагу і гідність. Наприклад, ситуація батько і син. Продуктивним є підхід до розв'язання конфлікту з позиції інтересів. Отже, коли є можливість, то проблему треба розв'язувати саме з цієї позиції, і тоді обидві сторони будуть задоволені: конфлікт вирішується без образ, без бажання помститися, стосунки не руйнуються. Для цього сторони вступають у переговори.
Якщо переговори не закінчуються розв'язанням конфлікту, залишається третій підхід - із позиції правил. У суспільстві часто вирішують свої проблеми використовуючи правила. Це і під час спортивних змагань, у школі, коли потрібно виставляти оцінки, у громадському транспорті - поступитися місцем. Релігійні правила вчать вибачати того, хто нас скривдив. Норми закону є основою для мирного розв'язання судових процесів. Усі вони розв'язують проблему не з точки зору інтересів сторін, а з точки зору правил, записаних у законах України.
Учень 8. Коли людина перебуває у конфліктній ситуації, то для розв'язання проблеми їй потрібно визначити свій стиль поведінки.
Стилі поведінки бувають такі:
Учень 9. Стратегії розв’язання конфліктів
Учень 10.
Учень 14. Варто поєднувати стратегії. Адже життя різне і ми повинні реагувати на нього по-різному. Чим більше стратегій реагування ви маєте, тим краще ви зможете розв'язувати свої проблеми.
Учень 1. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.
Отже, основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.
«Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»
Учень 2.
Правила спілкування в конфліктній ситуації
Учень 3.
Вчитель. Конфлікт розв'язаний. Що робити далі? По-перше, любити життя. Нехай посмішка повернеться на ваше обличчя. Адже нічого нема вічного, тому кожен конфлікт має свій фінал, хоча й може здаватися нескінченним, якщо зневага, зло, грубі слова, жорстокість візьмуть верх над здоровим глуздом. Пам'ятайте, що крик є одним із найбільш некваліфікованих варіантів спілкування і розв'язання конфліктних ситуацій. Тому любімо ближнього, як самого себе, примножуймо добрі справи, даруймо батькам, знайомим, близьким щирість, привітність, що в свою чергу подарує нам добрий настрій, злагоду, здоров'я. Не забуваймо, що добрі стосунки завжди базуються на доброзичливому ставленні один до одного. Працюйте над собою, самовдосконалюйтеся. Пам'ятайте, що несподіваний життєвий конфлікт вихована людина розв'яже розумно. Насолоджуйтесь життям, будьте сильні, не опускайте руки перед труднощами. А якщо ви потрапите в конфліктну ситуацію, то пам'ятайте, що із погляду вічності ваш конфлікт не такий уже й страшний. Розумна людина вчиться на своїх помилках, мудра - на помилках інших. Тож будьте мудрими. Хай у житті вас оточують порядні, добрі, виховані люди. А як висновок із усього сказаного хай будуть ці правила, які допомагатимуть вам у житті уникати конфліктних ситуацій або мудро виходити з них.