Виховна година "Стати успішним - реально"

Про матеріал
Запропонована робота - це логічно вибудуваний матеріал на основі тренінгових завдань і притч з обговоренням різних ситуацій, постановкою проблемних запитань тощо. Матеріал розрахований на формування в учнів старших класів мотивації до самопізнання, усвідомлення власної значущості, виховання толерантності тощо. Буду рада, якщо цей матеріал допоможе комусь в його роботі.
Перегляд файлу

Тема. СТАТИ  УСПІШНИМ – РЕАЛЬНО

Мета: підвищити рівень самооцінки учнів, усвідомлення власної значущості, людської гідності, коригувати взаємовідносини; формувати мотивацію до самопізнання, саморозвитку, зваженого підходу до вибору   професії тощо

Обладнання: тестові завдання й матеріали для їх проведення: скріпки, ручки, аркуші паперу, грошова купюра, 5-пелюсткові паперові квіти, плакати з висловленнями, портрети Г.Сковороди, В.Симоненка, Л.Костенко, макет майбутнього «дерева щастя» на дошці

D:\КЛ.КЕРІВНИК\.класні години\відкриті вих. заходи\2019.02.21. Як стати успішним\Бери вершину - матимеш середину.jpg  D:\КЛ.КЕРІВНИК\.класні години\відкриті вих. заходи\2019.02.21. Як стати успішним\Оберіть собі роботу до душі....jpg 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І.Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми та мети заняття

Учитель. Я тримаю у своїх руках атрибут різноманітних свят (річниць, днів народження тощо) – вітальні листівки. Підписуючи їх, люди зичать одне одному всіляких гараздів і серед них чи не найчастіше – «щастя» та «успіхів»

    Цікаво, що розуміють різні адресанти під цими словами. Чи можна між поняттями «щастя» і «успіх» поставити знак рівності? Спробуймо  разом з’ясувати це і зрозуміти щось більше про самих себе.

  • От скажіть, будь ласка, що таке щастя у вашому розумінні? (висловлення учнів)

Словникова робота. 

Щастя – стан цілковитого задоволення життям, відчуття безмежної радості.

Успіх – позитивний наслідок роботи, справи, удача, талант;  факт досягнення поставленої мети; суспільне визнання. Отже, успіх – це здійснення мрії, а мрія – це власне бачення бажаного успіху в житті.

Учитель. Я ж, любі діти, щиро бажаю вам на найближчу годину чудового настрою, приємних вражень від спілкування і, звичайно ж, плідної роботи.

ІІ. Основний хід роботи

  • Почнімо з простого завдання: з однакових аркушів паперу, складених

навпіл без ножиць  сформуємо половинки фігурок людей. Дівчатка

створюють жіночий силует, хлопці – чоловічий.

Обговорення.   Тепер розгорніть фігурки.

  • Поміркуйте, чому з однакових папірців  за однаковою інструкцією

вийшли різні фігурки. Про що це свідчить? (висловлення учнів)

ОТЖЕ,  УСІ люди РІЗНІ. КОЖНА людина НЕПОВТОРНА і тим ПРЕКРАСНА

  • А тепер на фігурці людини запишіть одним-двома словами :

1-ше – свою мрію;

2-ге – улюблене заняття;

3-тє – улюблений вид мистецтва;

4-те – улюблений предмет у школі;

5-те – колір.

Обговорення

(Поділившись цією інформацією з іншими, учні з’ясовують, чи у кого-небудь співпали записи, і якщо так, то чи багато їх).

  • Чи співпав хоча б один із записів?
  • Чи є 100%- ове  співпадіння записів?
  • Про що свідчать отримані результати?

Висновок 1: 

Хоч усі люди й різні, унікальні, та вони можуть мати спільні інтереси, які  й об’єднують людей різних за віком, статтю, вподобаннями та характерами.

  • Що допомагає людям пізнавати один одного? (прогнозована відповідь: «Мова. Спілкування»)
  • У яких творах літератури вміння спілкуватися,бажання порозумітись,

толерантність стало запорукою успіху в житті? (Прогнозовані відповіді: «Казка про яян», «Говорюща риба», «Вавилонська вежа» тощо)

Висновок 2:

Завдяки  спілкуванню ми отримуємо життєво важливі навички поведінки в соціумі,  можемо розраховувати на взаєморозуміння й підтримку.

  • Живучи в суспільстві, маючи перед собою зразки десятків успішних людей чи просто привабливих особистостей важко не піддатись стереотипам. Але сліпе наслідування, не допоможе самореалізуватись і стати успішним…
  • Прослухайте притчу і поясніть, як ви зрозуміли її зміст. Чого вона навчає?

    Одного разу Садівник прийшов у сад і вжахнувся побаченому: всі квіти, дерева і чагарники гинули. Дуб пояснив йому, що помирає, бо не може бути таким високим, як Сосна … Сосна, виявляється, зігнулася до самої землі під вагою думки, що вона не може давати виноград, як Лоза. А Лоза гинула, бо не могла квітнути, як Троянда… А що ж Троянда? Вона  плакала, бо не була настільки сильною і могутньою, як Дуб …

І раптом він побачив квітучу й прекрасну Фрезію. Садівник запитав:

— Як же так? Ти ростеш посеред цього напівмертвого похмурого саду, а в

тебе такий здоровий вигляд?

На що красуня відповіла:

— Я не знаю… Просто я завжди думала, що, саджаючи мене, ти хотів саме

Фрезію. Бо якби ти хотів мати в саду ще один Дуб чи Троянду, ти б посадив їх. От

 я й сказала тоді собі: я буду Фрезією  настільки добре, наскільки зможу

Обговорення

  • Чим відрізнялися рослини в саду від Фрезії?
  • Чи мислимо ми іноді, як Дуб чи Сосна із притчі?
  • Яке мислення було б  краще для людини? Чому?

Висновок

Пливти за течією, бути «як усі» – це шлях в нікуди, бо це означає загубитися в масі, «зарити свій талант», постійно переживати стан розчарування, невдоволення собою… У кожного свої здібності, якими треба скористатися якомога краще для досягнення своєї мрії. Кожна людина – унікальна. Так стверджував і український поет від Бога В.Симоненко:

Ти знаєш, що ти — людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

 

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві й злі.

 

 

Сьогодні усе для тебе —

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж не проспи!

 

Бо ти на землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

 

  • Буває й так, що людина раптом починає думати, що її перестали любити рідні, поважати друзі, бо вона зробила якусь дурницю, оступилася, когось зачепила словом тощо. Чи до мрій у такому стані? Чи можна сподіватися на успіх?  Спробуймо розібратися. Я пропоную вам тест:

– У моїй руці новенька 100-доларова купюра.  Хтось хоче отримати її?

(всі учні підносять руки)

– Що ж я вас добре розумію: вона новенька, ще й немала… Тепер я її безжально зімну, зіпсую таким чином її зовнішній вигляд. Ще хтось хоче мати цю купюру у своєму гаманці?(все одно всі учні підносять руки)

– І це вас не зупинило... Тоді я кину її на підлогу, потопчусь по ній. Ось тепер вона зовсім неприваблива – пом’ята, брудна... Чи бажана ця купюра вам у такому стані? (прогнозована відповідь: «Так».)

– Що ж, ви маєте рацію, адже купюра залишається все такої ж вартості. Її

 зовнішній вигляд зовсім не вплинув на її купівельну спроможність, тож і

 відмовлятися від неї було б нерозумно.

Обговорення

  • Яке відношення може мати цей тест до людини? Від чого залежить ставлення одних людей до інших?
  • Що можна вважати помилками?
  • Як ви розумієте слова Ліни Костенко:

«В житті одна помилка – не біда. Біда – коли усе життя помилка»,

«Людині бійся душу ошукать, бо в цьому схибиш, то уже навіки»?

Висновок

І смішно тобі, й сердито,

І ти забуваєш часто:

Для того, щоб добре ходити,

Раз десять треба упасти…

Пам’ятайте: ніхто в житті не застрахований від помилок. Люди можуть  робити необдумані вчинки, потрапляти в халепи, але через це їх не перестають любити рідні, співпереживати за їх долю близькі. Зрозумівши свою помилку, треба йти далі по життю й цінувати тих, хто не залишив у біді, підтримав у непростій ситуації.

 

  • А тепер пропоную відповісти на дещо дивне й, на перший погляд, абсурдне питання:  «Коли  7 < 3 ?»  Можливо, воно перестане бути абсурдним після ознайомлення ще з однією притчею.
  • У джунглях жила зграя вовків, вожак якої уже був дуже старим. І коли треба було знову виходити на полювання, він сказав, що більше не в змозі вести зграю. Тоді наперед вийшов молодий, міцний вовк, підійшов до вожака і попросив дозволу вести зграю йому. Старий вовк погодився, і зграя вирушила на пошуки їжі.

    Через добу зграя повернулася зі здобиччю . Молодий вовк розповів ватажкові, як вони напали на сімох мисливців і без зусиль одержала перемогу.  

    Прийшов час зграї знову йти на полювання, і знову повів її молодий вовк. Довго їх не було. І ось повертається ледве живий молодий вовк. Він розповів вожаку, що зграя напала на трьох мисливців, і в живих залишився тільки він один.

Старий вовк запитав:

– Але ж у перше полювання зграя з легкістю взяла верх над сімома озброєними мисливцями, і всі повернулися цілими й зі здобиччю?        

На це молодий вовк відповів:

– Тоді було просто семеро мисливців, а цього разу – троє найкращих друзів.

Обговорення

  • Наведіть приклади побратимства. Коли воно має особливе значення?

(епоха козацтва, роки війни, сьогодні на сході країни)

  • Які знаєте прислів’я, висловлення про дружбу? (висловлення учнів)

Висновок.

Таким чином, успішність кожного, відчуття щастя, а іноді й життя залежать від тих, хто поруч. І добре, коли це друзі. Тому вміння дружити – це одне з найважливіших умінь людини.

  • Для людини важливо також знайти себе в професії. Але вибір професії – це справа складна. Тож сьогодні ми цього не зробимо. Але дізнатися більше про світ професій постараємося.
    • Як говорила відома британська письменниця Кетрін Уайтхорн, найкраща

порада, яку можна дати юнацтву: «Знайди що-небудь, що тобі подобається робити, а потім знайди кого-небудь, хто буде тобі за це платити». І справді, якщо людина займається тим, до чого у неї лежить серце, вона не просто виконує роботу гарно, а й насолоджується процесом.  А український філософ Григорій Савич Сковорода мав свою теорію щасливої людини, за якою, до речі, жив і сам:

ЩАСТЯ   ––––   праця за покликанням    ––––   пізнання себе

Обговорення

  • Наскільки важливим видається вам вибір професії для сучасної людини?

Висновок

Якщо вам удасться обрати професію за покликанням, то не доведеться  працювати в житті жодного дня..

  • Ми вже обговорили багато питань. Пора  створити кожному власну

«Шкалу цінностей». Із однакових «наборів цінностей»   виберіть  5 і напишіть їх на пелюстках квітів. Аргументуйте свій вибір

 

                                  Набір цінностей

  1. Матеріальна забезпеченість
  2. Задоволення, розваги
  3. Мирне співіснування людства
  4. Свобода
  5. Творчість, розвиток таланту
  6. Здоров’я
  7. Активне (діяльне) життя
  8. Рівність, братерство
  9. Мудрість
  10. Можливість багато подорожувати
  11. Продовження в дітях

 

  1. Самостійність 
  2. Упевненість у собі
  3. Забезпеченість
  4. Суспільне визнання
  5. Цікава робота
  6. Кохання
  7. Краса
  8. Друзі
  9. Пізнання
  10. Сім’я, родина
  11. Слава

Висновки.

Результати  ще раз підтвердили, що кожна людина маючи різний життєвий досвід,

у силу суб’єктивних і об’єктивних причин надає перевагу тим чи ін. цінностям. І можу вас запевнити,  з роками ваша шкала цінностей  буде зазнавати змін.

  • Тепер квіти прикріпимо на наше деревце й тим самим помножимо

хороше не тільки в своєму житті, а й в житті своїх друзів. А в класі матимемо квітуче «Дерево щастя»..

   D:\ФОТОграфії\DCIM\школа\IMG_20190227_184745.jpg  D:\ФОТОграфії\DCIM\школа\IMG_20190221_165844.jpg

  • На жаль, особиста «шкала» декого з вас свідчить про те, що не всі приділяють достатньо уваги своєму здоров’ю. Більшість людей усвідомлюють його цінність тільки тоді, коли виникає серйозна загроза для здоров’я або коли воно вже значною мірою втрачене. Тим часом, здоров’я – це одна з умов успішності людини. 

Пропоную ще таку вправу.

  •  Візьміть до рук і розігніть скріпочку, а тепер зігніть її у вигляді якої-небудь фігурки, напр., сердечка. Після цього спробуйте повернути в початкову форму. Як бачите, це неможливо.

  Отож, уявимо, що наше здоров’я – це скріпка. Ми робимо з ним все, що завгодно, а саме: палимо, вживаємо спиртне, зловживаємо швидкою їжею, енергетиками. А ще не забуваємо й про психічне здоров’я – залежність від інтернету, гаджетів тощо.

А потім хочемо бути здоровими, але це вже неможливо так само, як повернути цю скріпку в початкову форму.

  • Чим можна пояснити ситуацію: людина розуміє, що веде нездоровий спосіб життя, але й надалі продовжує жити так само?
  • Чи справді щастя людини, її успішність неможливі за відсутності здоров’я?
  • Кажуть, здоров’я – це ще не все, але все інше без здоров’я – ніщо. А що ви думаєте про людей з обмеженими можливостями? Згадаймо, напр., наших паралімпійців… Чи все так однозначно?

Висновок.

Уже з дитинства треба орієнтуватися на здоровий спосіб життя, важливою

складовою якого є не тільки відсутність хвороб, але й відчуття щастя, гармонії із

собою й навколишнім світом, творчість, можливості власної реалізації.

ІІІ. Підсумки заняття

Поки ми працювали, я на дошці після кожного зробленого висновку робила короткі записи. Тепер пропоную їх прочитати:

  • Ми – різні, але

маємо багато спільного, і саме

спілкуванняспосіб пізнання себе й інших.

  • Ми – особистості, і маємо розвивати

власні здібності й таланти.

  • Не бійтесь помилок, але

цінуйте любов рідних й учіться дружити.

  • Знайдіть себе в професії і

створіть власну шкалу цінностей, у якій важливе місце займе

здоровий спосіб життя.

  • А ще культивуйте щодня позитивне ставлення до світу, й одного дня

зрозумієте: ви – успішна людина. Пропоную почати вже зараз: скажіть своєму «сусідові» таке:

«І я, і ти – різні особистості.

І я тобі, і ти мені – друг (подруга).

Я хочу досягти успіху в житті, і ти заслуговуєш на те, щоб бути успішною людиною»

Висновок.

Зовсім не важливо, хто досягне успіху в житті першим, а хто – другим. Головне, що це обов’язково станеться, якщо мати мету і наполегливо йти до неї своїм шляхом, щодня формуючи позитивне ставлення до себе та інших.

Тож я бажаю успіху всім нам!

Шануймося, бо ми того варті.

 

docx
Додано
28 серпня 2021
Переглядів
2906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку