Тема:Подорож у країну добрих справ.
Мета: Розширити знання учнів про доброту, її значення в житті людини. Формувати ціннісне ставлення до оточуючих: почуття чуйності і доброзичливості. Виховувати потребу дітей у здійсненні добрих вчинків, у вияві милосердя, людяності, шанобливого ставлення до старших.
Обладнання:Квіти паперові,дерево Добра, ключ, поштова скринька, картки для роботи в групах, звуко - запис пісні «Промінчик доброти», прислів’я про добро, відео - запис кліпу «Людина починається з добра», презентація.
Хід виховної години
І. Організація класу.
Привітання
Я всміхаюсь сонечку:
—Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Явсміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзямусміхаюся —
Зичу їм добра!
- Доброго дня, дорогі мої діти і шановні наші гості! Я хочу, щоб ви сьогодні хоч на мить забули про всі свої турботи, та негаразди – і стали добрими чарівниками, полинули у світ казки. Я бажаю, щоб здійснилися всі ваші добрі бажання.
Діти: – Ми бажаємо всім здоров’я.
– Ми бажаємо всім радості, добра.
– Ми бажаємо всім сонячного дня.
- Учитель: - Ми з вами говорили тільки що мовою доброти. Якщо доброта живе у світі, радіють дорослі і діти. Дякую всім, сідайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2.1«АНГЕЛ - ОХОРОНЕЦЬ». Подивіться на екран і послухайте, будь ласка, легенду: «Говорять, коли народжується дитина, Бог запалює на небі зірку і посилає до неї Ангела – охоронця. Ангел цілує дитятко тричі: перший раз – в чоло, аби дитятко росло розумним, другий – в личко, щоб малятко виросло красивим і в груди, щоб любов, доброта і здоров’я назавжди оселилися в серці і душі маленької людини»
2.2 - Про добро, діти, дуже багато написано віршів, намальовано картин, складено пісень. Але мені найбільше сподобались рядки із вірша Любові Забашти, може ви їх і знаєте:
Казав мудрець: живи, добро звершай,
Нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
ІІІ. Повідомлення теми і мети виховної роботи.
IV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу
1.1 ІНСЦЕНІЗАЦІЯ «ГОСТІ ІЗ КРАЇНИ ДОБРОТИ»
Чарівниця: - Доброго дня, друзі. Я — Чарівниця. Я хочу разом з вами завітати до країни Доброти. У цій країні не буває зла, сварок, люди цієї країни дуже добрі, чуйні. І я дуже хочу, щоб ми всі побували в ній.
Чарівник:В країну оту не ідуть, Не ідуть поїзди,
Нас мами уперше за ручку приводять сюди.
В країні цій добрій, веселій
Стрічають нас як новоселів, —
Країна ця в серці завжди!
Вчитель: У цій чудовій країні живуть і дорослі, і малюки. Вони всі живуть у добрі і дружбі. І для того, щоб нам дали дозвіл на відвідування країни Доброти, нам треба зробити декілька цікавих завдань. Довести мешканцям цієї країни, що ми теж хороші люди і вміємо робити добрі справи. Зможемо виконати їх завдання? Чарівниця: - Ой, що це? - Діти! Ми отримали листа від професора Добродія. Він залишив нам листа. Чи бажаєте ви помандрувати до цієї країни? Як же туди дістатися? Про це ми дізнаємося із листа професора Добродія.
- Отже, відправляємося у подорож.
(Стук у двері. Заходять Добро та Зло)
— Ви хто?
— Я – Зло, підступне , лихе, сердите, нечемне, безжальне, ходжу по світу і сію в серця людей зерна чортополоху злючого. У чиєму серці воно проросте – стане моїм рабом, прислужником, злою людиною.
— А я – Добро. Мандрую світом та сію в серденька насіння чарівних квітів доброти. У кого в серці проросте моя зернина, той перемагає зло і стає поборником добра. Стає доброю людиною.Мене прислав до вас мій тато професор Добродій. Тож сьогодні, любі діти, я хочу запросити вас до моєї домівки – країни Добра. О, бачу і друзів моїх тут? Вони напевно прийшли вам на допомогу.
— Ні, вас не пущу до країни Добра! Ми постійно змагаємось. Нажаль, Добро поки у світі перемагає, але не завжди, там де перемагаю я – ведуться війни, бійки, процвітає чорним цвітом зло.
— Діти, а як ви думаєте, що відбувається там, де перемагаю я – Добро (відповіді дітей).
Чарівниця. А що це у вас у руках?
— Це і є наші символічні квіточки. Зараз ми їх роздамо дітям, а вони нехай вибирають, добро чи зло.
— У мене квіточки жовті – кольору сонця, блакитні – кольору неба, червоні – кольору кохання, рожеві – кольору яблуневого цвіту.
— Ой, ой, ой, подумаєш. А у мене лише одного кольору – чорного. Це колір смутку, заздрості, злості, горя, біди. Цей колір найкращий.
Учитель.
Погляньте, друзі на дошку. Я намалювала дерево Добра і Зла. Але не хотіла сама малювати квіточки, бо хочу, щоб ви вирішили, яким цвітом заквітує це дерево. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння. Оберіть квіточку, яка вам до серця, підійдіть до деревця і подаруйте йому. І тоді побачимо, яким стане деревце. (Діти чіпляють квіти. Зло сердиться, заважає, підмовляє, а Добро дякує за квіти)
Зло. Звичайно, на словах легко доводити, що ви добрі, а насправді мабуть ніхто і не вчинив нічого доброго.
Вчитель. Діти у країні добрих справ Зло зіпсувало слова, перетворило їх на набір букв. Серед набору літер треба знайти і прочитати слово:
Зло. А ну ж спробуйте!
(На дошці слова: - Вадобропорядністьхо - добропорядність, тоспівчуттяот - співчуття, налюбовдпав - любов, ровзаємодопомогабд - взаємодопомога. тищастяно – щастя, дещирістьбл - щирість.орпосмішкадз - посмішка,боповагаол - повага,рурадістьшл– радість)
Вчитель. Молодці, діти! Ну що, зло, ти тепер зрозуміло, що наші діти прагнуть до добрих справ. От ми і отримуємо першу частинку ключа! (Зло засмучене!)
Зло. Не дозволю я вам потрапити до країни Добра! Не дістати вам ключа від її дверей!
Вчитель:Діти, я знаю, що ви всі дуже любите малювати. Але сьогодні ми без фарб, тому малювати будемо словами. Зараз ми зробимо другу добру справу –щоб скоріше зло втекло від нас - намалюємо «Портрет добра».
– Закрийте очі й уявіть, як на вашу думку виглядає «Добро».
(Добро – це ласка, добра людина, добрі теплі руки, котик, собачка,
це злагода, мир; це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива)
- За розміром: велика чи мала?
- На що схожа доброта?
- Мені здається, що на посмішку матері. А вам?
– Де в природі можна взяти фарби й звуки, щоб описати доброту?
- Давайте переглянемо відео. ( Перегляд відео).
- Скажіть, будь ласка, а де живе доброта?(у серці)
Підсумок: - Так, у серці. Тому треба уважніше дивитись навколо себе,вміти бачити, адже багато людей потребують нашої допомоги.
– А чи можна прожити без доброти? Чому?
– Навіщо людям доброта?
– З давніх-давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, доброта, милосердя були основними в житті, і це народ відобразив в усній народній творчості.
Зло. А от я вас зараз заплутаю. Як ви такі хорошенькі, то складіть правильно прислів’я про Добро, бо я їх порозкидала. (Роздає учням картки з приказками або прислів'ями. Завдання учнів — закінчити вислів і пояснити його значення).
Вчитель. Зробимо наступну добру справу: складемо і вивчимо прислів’я про добро.
(Кожній групі видаються «розсипані» прислів’я. Учням треба зі слів і словосполучень зібрати прислів’я; обговорити їх; з’ясувати, у чому
полягає його зміст, а потім усім розповісти про це).
Добре діло твори ... (сміливо).
Від добра добра ... (не шукають).
Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).
Добрі вісті ... (не лежать на місті).
Добре слово і … (мороз зігріє).
Добре слово людині, … (що дощ в посуху).
За добро ... (добром і платять).
Добре слово дім будує, а … (зле – руйнує).
Слово – ключ, яким … (відкривають серця).
Краще добро робити, ніж гарно … (говорити).
Злий не вірить, що є … (добрі люди).
Не одяг красить людину, а … (добрі діла).
– Чого вони нас вчать?
Висновок: прислів’я вчать бути добрими, чуйними, милосердними до людей, на добро завжди відповідати добром.
– З цих прислів’їв ми бачимо, що добро завжди приносить радість усімлюдям, які вас оточують. Перший крок до доброти – це добре слово.
- Молодці, із завданням впорались - отримуєте другу частинкучарівного ключа.
Учитель. Діти, як ви вважаєте, як слід поводитись, якщо вам не відплатили добром за ваш добрий учинок? (Учні висловлюють власні думки щодо запитання).
Учитель. Давайте подивимось уривок з мультфільму «Просто так» і зробимо висновки.
(Діти дивляться уривок з мультфільму. Обговорюємо)
Добро. Ну що, ти ще не переконалось що вже не переможеш?
Зло. Ні. Хочу з вами ще позмагатися. Гра називається «Так і ні». Якщо переможете отримаєте ще одну частинку ключа.
Рефлексія Гра «Так і ні»
– Бабусі хлопчик помагав,
На допомогу він мастак.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
– Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
–А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так)
– А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
– Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так)
– А як обличчя всіх сумні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
– Кричить, ламає все хлопчак,
Це теж погано, діти? (Так)
– Тоді іще скажіть мені:
Як діти б’ються, добре? (Ні)
– Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? (Так)
Добро:Звичайно, краще в мирі
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
В добрі і злагоді жили.
Учитель Молодці д, діти! За гарні відповіді отримуєте 3 – наступну частинку чарівного ключа.
А тепер давайте послухаємо поезію:
Доброта повернеться до тебе добром.
А от зло, що несеш, твою душу вбиває,
І повернеться до тебе в сім раз більшим злом.
Стане весело й гарно на серці у нас
Добра справа згуртує, людей об’єднає.
То ж хороші діла всім робити нам час.
І випромінюйте і світло, і тепло.
Щоб всім, хто йтиме стежкою одною,
І тепло, й добре, й радісно було.
Доброта — це підставлене вчасно крило.
Це вона піднімає людину до світла,
Щоб усім навкруги добре й тепло було
Вчитель: - Я вам щиро вдячна за гарні вірші. Якщо ви будете всі виконувати такі правила, то наше з вами життя завжди буде яскраве та кольорове.
Зло.Ет, не цікаво з вами. Де ви такі хорошенькі взялись. Піду від вас шукати інших дітей. Надіюсь знайти їх у вас у школі. Але пам’ятайте, я все рівно від вас не відстану і буду весь час підказувати вам злі справи.
Добро. А ми не піддамось, правда, друзі?
Зло. А це ми побачимо. Гудбай, ауфідерзейн, па-па, да скорайвстрєчі. (Виходить з класу)
Добро (услід Злу). Йди вже, лихо, нічого ти так і не зрозуміла, а жаль.
А ви, діти, бачу прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатні вилікувати від суму, скрути, безпорадності.
Учитель. Наближається День Святого Миколая.
- Протягом місяця ми працювали над проектом таємнича поштова скринька «Зроби добру справу» вчилися бути добрими людьми. Кожен із вас міг записувати власні добрі вчинки та опускати їх у скриньку. Зверніть увагу, що скринька таємна. Не можна вихвалятися один перед одним кількістю добрих учинків. Ми творимо добро не заради похвали, а для загального добра на нашій планеті.
- Давайте заглянемо у нашу поштову скриньку, чи багато добрих справ ви зробили? (діти розповідають)
- Кожного року відзначають два свята Миколая. Миколая всі люблять, бо він – захисник усіх бідних, і знедолених. Найбільше люблять і шанують його діти. Для них він – почесний охоронець і завжди приходить з подарунками.
- Святий Миколай є другим після Бога заступником людей від усіх лих і нещасть. Все життя він ніс людям добро і милосердя. Він опікується не тільки людьми, а й дикими звірами.
Добро. Щоб бути доброю людиною, треба дотримуватися певних правил
доброти. Давайте складемо їх. (Із розсипаних слів діти складають правила.)
– е Н д ь б у д і б ж а н и м. (Не будь жадібним)
– м а Д о г а й п о ш и м с л а б, л е н ь м а к и м, р и м х в о.
(Допомагай слабшим маленьким, хворим)
– щ а й П р о ш и м і н м и л п о к и. (Прощай іншим помилки)
– л и к о Н і н е д р и з а з. (Ніколи не заздри)
– л і й Ж а ш и х і н, а е н е б е с. (Жалій інших , а не себе)
— Мабуть, добре буде, коли всi виконуватимуть цi правила, тодi не буде поганих вчинків, а залишаться лише добрi справи та гарнi вчинки.
Вчитель: - На початку уроку я вам побажала стати чарівниками і взяти в долоньки сонячні промінчики. (Звучить пісня«Промінчикдоброти»)
Врятує світ краса -
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла - людина вже не та.
Тож, люди на Землі,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.