В даній розробці піднімаються важливі питання: як допомогти кожному учневі знайти своє місце в колективі, розвивати високі моральні якості, свої творчі здібності, самовдосконалюватись; виховувати почуття поваги до себе і до інших, здатність поважати право людини на свою думку, спонукати їх застосовувати набуті знання в повсякденному житті.
Строгецька В. М., викладач математики Смілянського коледжу харчових технологій НУХТ
ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ ЛЮДИНА?..
Розробка виховної години для старшокласників та студентів
Мета: допомогти кожному студенту знайти своє місце в колективі, розвивати високі моральні якості, свої творчі здібності, самовдосконалюватись; виховувати у студентів почуття поваги до себе і до інших, здатність поважати право людини на свою думку, спонукати студентів застосовувати набуті знання в повсякденному житті.
Обладнання: екран, матеріали «Мудрості тисячоліть», презентація, афоризми про толерантність, чуйність, взаємоповагу, терпимість, людяність, небайдужість, доброзичливість та шанобливе ставлення до інших.
«Мудрість тисячоліть»
Класний керівник:( оголошує тему виховного заняття, мету, на екрані висвітлено тези)
- «Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей»
(Дені Дідро ,французький філософ)
- «Жодна зла людина не буває щасливою»
(Ювенал, римський поет 60 р. до н.е.)
- «Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує свою подобу»
(Г.Гете, німецький поет)
- «Не все те неправильне, що тобі незрозуміле»
(Григорій Сковорода, український філософ)
- «Усі люди народилися вільними й рівними за своєю гідністю і правами»
(Декларація Прав Людини, VIII ст.)
- «Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть»
(А.Чехов, російський письменник і драматург)
- «Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини»
(Сааді, перський поет ХІІІ ст.)
- «Коли людина не встане з колін, то вона не далеко зможе пройти»
(Іван Драч, український поет)
Бібліотекар.
Шановні друзі! Вірш «Людина» нашого земляка, славного поета Черкащини Василя Симоненка може стати епіграфом до сьогоднішньої розмови про Людину, про наше життя, характери, звички, взаємовідносини.( звучить вірш, на екрані відео-супровід)
Усі ми маємо вигляд людей, але зовнішній вигляд людини мати легко, а ось бути людиною дуже важко.
Поява кожної людини на Землі – це своєрідне збагачення Всесвіту. І кожна людина має свій індивідуальний сенс життя.
Одні вбачають його у праці, другі – в коханні, треті – у самовдосконаленні, четверті – у боротьбі, п’яті – у служінні богові... Це залежить від розуміння людиною життя.
1-й ведучий.
Нині у нас дуже непростий і навіть жорстокий час. Він вимагає від людини знань, дієвості, компетентності, сили волі, наполегливості, цілеспрямованості.
Але, на жаль, втрачають свою цінність такі людські поняття, як гідність, честь, добро, совість, краса.
Поступово вимиваються загальнолюдські моральні цінності, такі як співчуття, добро, людяність, щедрість.
Девізом багатьох людей стала фраза «Це не моя справа».
Пасивність, байдужість опанували мозком, серцем, душею...
Чи легко залишатись людиною в наш час?
(Розповідь студента _________________)
2-й ведучий.
Телебачення, реклама, інші ЗМІ наводять нас на думку, що всі ми повинні бути тільки красивими, тільки багатими, тільки успішними.
Обов’язково потрібно мати машину, дачу, гроші, гарну роботу і фізичну досконалість.
У гонитві за матеріальними благами доволі часто втрачається ЛЮДИНА!
В різних життєвих ситуаціях забувається, що за гроші можна придбати:
А яким цінностям ви надаєте перевагу?
(Відповіді, обговорення 2-3-х студентів)
3-й ведучий.
Франциск Асинський (жив у ХІІІ ст.)
Італійський священнослужитель, незважаючи на те, що був із багатої купецької сім’ї, присвятив своє життя догляду за прокаженими і бідними. І навіть перебуваючи на смертнім одрі, він, хворий, і майже сліпий, не переставав дякувати Творцеві за все створене.
Порівняймо дуже короткий життєвий шлях видатних людей і той слід, який вони залишили по собі.
Т.Шевченко, Б.Грінченко та В.Стус прожили по 47 років, М.Коцюбинський – 49, Леся Українка – 42, а В.Симоненко, вірш якого ми цитували на початку нашої бесіди – лише 28.
Проте вони живуть серед нас своїми творами. Вони зробили крок у безсмертя.
Чи потрібні нам усі скарби світу в обмін на життя?
Якщо ми хоча б час від часу ставитимемо перед собою це запитання – почнемо замислюватись над сенсом життя та його цінністю.
4-й ведучий.
Прийде час, коли ми залишимо по собі сліди. Якісними вони залишаться в пам’яті? Як згадають близькі, рідні, знайомі?
Тож треба і зрозуміло, що наше життя має бути наповнено сенсом не проживати життя тільки для самого себе, бути не байдужими до плину життя, подій життя, наші душі повинні відчувати свою палітру фарб життя і жити наповнено, хвилююче, без байдужості.
Бо ми – неповторні особистості, активні творці свого життя, ми пануємо над подіями, нам кожному вирішувати, як діяти в тій чи іншій життєвій ситуації, якою дорогою – добра чи зла – проходити, вибирати і вирішувати... Бо кожен з нас – ЛЮДИНА!
І за кожний прожитий день хай у нашім серці народжуються такі слова:
Я дякую тобі, Життя!
За все, що тішить і леліє,
За небо синє у житах,
За те, що люди на Землі є.
Смиренно дякую за все:
За дощ, за бурю, за негоду,
За все, що доля принесе,
За просто бути – слава богу!
5-й ведучий.
Кожна людина – неповторна особистість. Кожна має багатий духовний світ, багатство здібностей, оригінальність думок і почуттів, захоплень, талантів.
І для того, щоб знайти шлях до оточуючих, потрібно вчитись любити дітей і творити лише добро на Землі.
Запам’ятайте заповіді мудрої жінки Матінки Терези. Хай вони будуть золотим правилом вашого життя.
Це твоє Життя. Борони його!
Бібліотекар.
Це складна, безперервна робота – рости, пізнавати світ, людей.
А тому, поряд з тим, що ви повинні здобувати знання, ви повинні вчитися жити у цьому великому світі з законами добра:
- вчитися жити серед людей;
- вміти розрізняти «добро» і «зло».
І знову нам багато розкриє прекрасний вірш В.Симоненка: (вірш читає студент _______________)
Найогидніші очі порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші дурні вельможні,
Найпідліша брехлива сльоза.
Найпрекрасніша мати щаслива,
Найсолодші кохані вуста,
Найчистіша душа незрадлива,
Найскладніша людина проста.
Але правди в брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя.
6-й ведучий.
Мати репутацію симпатичної людини, відчувати любов, повагу, прихильне ставлення людей до себе – законне прагнення кожного. Але як цього досягти?
Адже абсолютно однакових людей не буває. Так само, як немає людей цілком хороших або цілком поганих. У різних ситуаціях, за різних обставин одна й та сама людина поводить себе не однаково.
Люди різняться багатьма рисами, у них різні досвід, характер, вдача.
Чи існує якийсь загальний принцип поведінки?
Так, є, і в ньому втілена мудрість багатьох поколінь.
«Хто людям добра бажає, той і собі має»
(українське прислів’я)
(Зачитує і пояснює студент _____________________та вішає на дерево мудрості, яке розташовано в центрі читальної зали)
«Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя»
(В.Гете)
(Зачитує і пояснює студент _____________________та вішає на дерево мудрості, яке розташовано в центрі читальної зали)
«Злі язики страшніші пістолетів»
(О.Грибоєдов)
(Зачитує і пояснює студент _____________________та вішає на дерево мудрості, яке розташовано в центрі читальної зали)
«Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся»
(українське прислів’я)
(Зачитує і пояснює студент _____________________та вішає на дерево мудрості, яке розташовано в центрі читальної зали)
«Жодна зла людина не буває щасливою»
(Зачитує і пояснює студент _____________________та вішає на дерево мудрості, яке розташовано в центрі читальної зали)
7-й ведучий.
Вважаю, що є іще один не менш важливий принцип: «Увійди в становище іншого. Зрозумій його інтереси, бажання, побоювання, мрії»
Дуже хочеться, щоб панівними стали такі «моди» в житті, про які говорить поетеса Любов Забашта.
Є моди на зачіски,
На гострі носки в черевиках,
На декольте на сукні
І на короткі штанці,
На плечі – вузькі і широкі,
На вуха, малі і великі,
І навіть на форму браслета
На ніжній дівочій руці.
І ми , незалежні, зайняті завжди ділом,
Хоч пізно, а все ж плетемося у моди тієї в хвості.
Та тільки, правду кажучи, я б дуже хотіла,
Щоб стали навік панівними інші моди в житті:
Моди на світлі душі,
На прямоту, на сердечність,
На людяність, на гуманність,
На серце, повне щедрот...
Або ще, скажімо, мода
На щиру людську бентежність,
На вічний дух непокори
До скритих лакуз і підлот.
Класний керівник.
1.Чи легко ви сходитесь з людьми?
Так (1) Не дуже (3) Ні (5)
2.Ви курите?
Так (1) Інколи (3) Ні (5)
3.Якщо ви здійснили негарний вчинок або обманули, то...
Ніколи нікому не зізнаєтесь (1) Інколи зізнаєтесь (3)
Завжди в усьому зізнаєтесь (5)
4.Якби вам друзі запропонували спробувати наркотики, чи погодились би ви?
Так (1) Не знаю (3) Ні (5)
5.Чи вважаєте Ви, що твереза людина серед п’яних – «біла ворона»
Так (1) Не впевнений (3) Ні (5)
6.Якби до вас за допомогою звернулись люди, які постраждали від катастрофи, чи віддали ви їм останні гроші?
Так (5) Не всі (3) Ні (1)
7.Якби ви побачили, що ваші друзі принижують когось, чи заступились би ви?
Так (5) Не впевнений (3) Ні (1)
8.Якби сліпому потрібна була допомого, щоб перейти вулицю, чи допомогли б ви?
Так (5) Якби не поспішав, то так (3) Ні (1)
9.Коли батьки намагаються вас чогось навчити, ви...
Учитеся (5) Робите вигляд, що вчитесь (3) Нічого не робите (1)
10.Коли батьки просять допомогти по господарству, ви погоджуєтесь?
Так (5) Інколи (3) Ні (1)
Оцінювання результатів.
10 – 22 бали. Ваша особистість ризикує не виявитися ніколи. Ви живете сіро і буденно, не зазираючи в майбутнє. Ви залежна людина і насамперед від себе, а ще й від своїх друзів. Вам важко відстоювати свої права й думки. Вам здається, що ви хороший друг і можете постояти за когось.
Рекомендації. Припиніть думати, що добрі і погані вчинки здійснюють дурні. Не шукайте дешевої популярності. Прагніть до світла.
23 – 38 балів. Ваша особистість починає просинатися. Ви здатні протистояти негативному впливові й зазирати в майбутнє, розуміючи що студентські роки – це початок, що життя попереду і його якість залежить від того, що і як ви робите зараз. Ви думаєте про інших. Але думаючи, нічого. Ви поки що не розумієте, що коли людина віддає, вона здобуває багато позитивних якостей ,які принесуть користь у майбутньому.
Рекомендації. Зрозумійте, що особистість виявляється у вчинках. Поспішайте робити добро, і вам теж відповідатимуть добром.
39 – 50 балів. Ваша особистість уже певним чином виявила себе. Ви усвідомлюєте, що корисно і чого вартий утрачений для самовдосконалення час. Ви не боїтеся роботи завдяки здатності зосереджувати вольові зусилля над собою. Ви орієнтуєтеся не на тих, хто сильніший, а на тих, хто цікавіший і корисніший. Можливо, із Вами нелегко спілкуватись, але від цього дістаєте величезне задоволення.
Бібліотекар. Постійна робота над собою, прагнення самовдосконалення, відчуття власної гідності – все це і є щастя.
Треба спостерігати, переживати й оцінювати все, що бачимо і чуємо навколо себе.
А ще потрібно читати. Хто нічого не читає, багато чого не знає.
Бо книжки – невичерпне джерело цікавого, повчального.
Багато важить добір слів. Люди, які мало читають і мало говорять, мають украй збіднений словник. Коли говорять, часто замовкають, підшукують потрібні слова.
Через це їхня мова мова малоцікава.
Псують мову і людину грубі, вульгарні слова. І скажу словами Ліни Костенко
І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
– Люди, будьте взаємно ввічливі! –
і якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
– Так багато на світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!
Класний керівник.
От і підбігла до кінця сьогоднішня наша зустріч. Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері вважав, що «єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування». Тому ми щиро вдячні всім, хто прийшов до нас поспілкуватися на тему: «Ти знаєш, що ти Людина?..»
Ми спробували сьогодні дати відповіді на такі надзвичайно важливі запитання в житті – якою повинна бути людина, щоб життя стало кращим, щоб ми змогли поважати себе та інших, бо наше життя – то нескінченне пізнання одне одного і навколишнього світу.
Уже з перших кроків свого життя ви чуєте від батьків, дорослих: «Не можна так робити. Це погано». «А ось тут ти добре вчинив. Завжди будь таким!». Вам доводилося чути, як люди оцінюють один одного: «Ця людина добра, хороша!», «А ця така неприємна!». Батьки вас повчають: «не роби людям зла», «Будь чесним», тощо.
Тож намагайтеся замислюватись: «Хто я?», «Навіщо я прийшов у цей світ?», «Куди йде моє життя?». Пам’ятайте, що існує розум, честь, совість, доброта, порядність. Старайтеся стати справжньою людиною, яку поважатимуть і яка сама поважатиме себе і своїх товаришів.
Людина, яка з дитинства навчилась долати перешкоди, допомагати іншим, не піддаватись спокусам, перемагати власну лінь – може стати справжньою ЛЮДИНОЮ!
Використана література