Проблема прав дітей - одна з гострих проблем нашого суспільства. Рівень правової культури та знань дітей про свої права і обов'язки досить низький. Дітям бракує елементарної обізнаності у сфері своїх прав, обов'язків та відповідальності за багатьох життєвих ситуацій.
Демократизація українського суспільства вимагає все гучніше піднімати питання про права дитини: у родині, у школі, у державі. З метою поєднання теоретичних знань про інститут прав дитини з практичним вивченням конкретних життєвих ситуацій був обраний проект «Діти мають право…», який сприятиме формуванню відповідальності за навчання та власну поведінку. Запропонований проект може стати початком довготривалої діяльності навчального закладу з вивчення й дотримання прав підростаючого покоління.
Тема проекту: Діти мають право…
Проблема прав дітей - одна з гострих проблем нашого суспільства. Рівень правової культури та знань дітей про свої права і обов'язки досить низький. Дітям бракує елементарної обізнаності у сфері своїх прав, обов'язків та відповідальності за багатьох життєвих ситуацій.
Демократизація українського суспільства вимагає все гучніше піднімати питання про права дитини: у родині, у школі, у державі. З метою поєднання теоретичних знань про інститут прав дитини з практичним вивченням конкретних життєвих ситуацій був обраний проект «Діти мають право…», який сприятиме формуванню відповідальності за навчання та власну поведінку. Запропонований проект може стати початком довготривалої діяльності навчального закладу з вивчення й дотримання прав підростаючого покоління.
Мета проекту: формування особистості громадянина України, якому притаманні правова культура, усвідомлені цінності свободи, прав людини, відповідальність, готовність до компетентної участі у громадському житті.
Завдання проекту:
Очікувані результати:
Обладнання: книжкова виставка «У світі прав дитини», девізи-орієнтири, ребуси, пам’ятка «Права та обов’язки дітей», паперові літачки, виставка малюнків «Права та обов’язки», ляльки для вистави, пам’ятки-закладки для учнів.
Девіз проекту:
Боротись, шукати,
Знайти і не здаватись!
Шукати цікаве доведення,
практичне застосування.
Відчути радість успіху.
Захист проекту
Вчитель: - У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.
(Діти по черзі заглядають у скриньку. Скринька відчиняється під звуки чарівної музики).
(Кожен член групи задає по одному запитанню для учнів)
(Слова: сім’я, школа, лікарня, телевізор, телефон, їдальня).
(Учні роздають пам’ятки).
Вчитель: - Дякую Вам, юні дослідники, за Вашу роботу. Я також підготувала для Вас цікаву вправу «Літачок мого життя: два крила для успішного польоту».
- Завдання: Попрацюйте в парах і розподіліть на різних крилах літака права та обов'язки школяра.
- А нашим гостям я пропоную пригадати і самостійно записати права і обов’язки учнів.
1. Повага думок всіх учнів та вчителів.
2. Безкоштовна освіта.
3. Отримання інформації
4. Відвідування школи в призначений для цього час.
5. Захист особистої власності.
6. Відпочинок в санаторіях.
7. Дотримання техніки безпеки і правил дорожнього руху.
8. Дбайливе ставлення до шкільного майна.
(Відповідь: Права: 2, 3, 5, 6. Обов'язки: 1, 4, 7, 8.)
Вчитель: - Прочитайте групу прав……, обов’язків. Молодці, Ви добре справились із завданням.
Вчитель: - Час підготуватися до захисту групі «Журналістів».
Вчитель: - Діти, давайте переглянемо сценки і дамо оцінку поведінці героїв.
Сценка "Насильство над особистістю"
(Сім'я: бабуся в'яже, мама пише, тато дивиться телевізор. Забігає син Петя).
Син: - Мамо, так їсти хочеться! Швидше дай поїсти. (Сідає за стіл, починає їсти)
Мати: - З брудними руками до столу не сідають?! Помий руки!
Син: - Це насильство над особистістю! Ми сьогодні з Конвенцією про права дитини знайомилися!
Бабуся: - Петрику, піди в аптеку за ліками, щось тиск піднявся.
Син: - Бабусю, не маєш права експлуатувати дитину. (Встає з-за столу.) Дякую, я так наївся.
Мати: - Помий посуд, синку.
Син: - Не маєш права використовувати дитячу працю, мамочко (сідає, дивиться телевізор).
Батько: - Вимикай телевізор і сідай за уроки, інакше я тебе відлупцюю!
Син: - Це прояв жорстокості, тату.
(Оцінка дітьми поведінки хлопчика і членів родини).
Сценка "Гучна музика"
Мама. Негайно зроби музику тихіше! Вже 11 година вечора, ти весь будинок розбудиш!
С и н. А я маю право на відпочинок і дозвілля! Я звик відпочивати з гучною музикою!
Вчитель: - Будь ласка, допоможіть хлопцеві розібратися, хто тут не правий.
- Діти, який документ дуже добре знають герої цих сценок?
- А чого вони абсолютно не знають?
- Як же примирити свої права з правами інших людей?
- Який із девізів підходить для розв’язання конфлікту?
Вчитель: - Сьогодні ми з вами поговорили не тільки про права, а й про деякі обов'язки громадян по відношенню до інших громадян.
1 група – складає сенкан зі словом:
Діти
Пустотливі, обв’язкове, дружні, працьовиті, сімейний, активні, законне, доступне, учнівський, батьківський, допитливі. (Дібрати 2 слова ознаки)
Навчаються, виконувати, відпочивають, турбуються, дотримуватися, вивчати. (Дібрати 3 слова дії).
Скласти і записати речення з 4 слів.
Слово-узагальнення.
2 група – складає сенкан зі словом:
Право
Пустотливі, обв’язкове, дружні, працьовиті, сімейний, активні, законне, доступне, учнівський, батьківський, допитливі. (Дібрати 2 слова ознаки)
Навчаються, виконувати, відпочивають, турбуються, дотримуватися, вивчати. (Дібрати 3 слова дії).
Скласти і записати речення з 4 слів.
Слово-узагальнення.
3 група- складає сенкан зі словом:
Обов’язок
Пустотливі, обв’язкове, дружні, працьовиті, сімейний, активні, законне, доступне, учнівський, батьківський, допитливі. (Дібрати 2 слова ознаки)
Навчаються, виконувати, відпочивають, турбуються, дотримуватися, вивчати. (Дібрати 3 слова дії).
Скласти і записати речення з 4 слів.
Слово-узагальнення.
Перевірка. Діти зачитують сенкани. Гості.
Вчитель: - Для захисту запрошується група «Казкарики».
Вчитель: - Діти, уважно дивіться, а потім назвете право, про яке розповідається в казці, проаналізуєте порушення.
Вистава «Колобок».
1-й учень Декларація – це просто
Оголошення всіх прав,
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
2-й учень Знайте, що усі ви рівні,
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синім птах.
3-й учень Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать
4-й учень Треба дітям всього світу
Не сваритись, а дружить
І по правилах хороших.
По закону треба жить.
Вчитель. Дитя моє! Права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям прочитай
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Вчитель: - Сьогодні ви повторили свої права та обов’язки. Але головне завдання – навчитися користуватися ними. Коли з вами трапляється щось погане, вас кривдять, принижують, жорстоко карають, примушують до непосильної праці, ви повинні звернутися по захист до батьків, родичів, вчителів.
1