Виховна година «Толерантність людських стосунків»
Мета:
- розкрити поняття „толерантність”, показати певні рівні толерантної поведінки людини;
- розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати пра-вильну позицію;
- виховувати спостережливість, уважність до інших людей;
- виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
- сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толе-рантної поведінки, звичок;
- виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість
Хід проведення
Епіграф: „Перед великим розумом я схиляю голову,
перед великим серцем я стаю на коліна”
Гете
1.Вступне слово вчителя. Психологічна установка.
Французький філософ-просвітитель XVIII ст. Ф. Вольтер сказав: „Ваші ідеї мені глибоко осоружні, але я віддам життя за право їх виголошувати!”
Погодьтеся, що досить важливо терпимо, з розумінням, толерантно ставитися до поглядів, переконань, думок, традицій інших людей.
Останнім часом слово „толерантність” набуло значної популярності. Яке його зна-чення? Що значить толерантна людина? Що таке толерантний підхід? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішньому занятті.
Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі ми пояснюємо, виправдовуємо економічною та екологічною кризами, недоліками ринкових стосунків тощо. Глобальні проблеми, що їх має розв’язувати людство, дедалі більше загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими, і тому зростає усвідомлення необхідності співпраці людей і привабливість ідей толерантності. Сучасне суспільство потребує нових форм співіснування, які обов’язково повинні ґрунтуватися на засадах толерантності, взаємоповаги, відкритості, довіри, любові.
2.Поняття про толерантність. Робота в групах.
У перекладі з латинської tolerance означає „терпіння”. Це слово в медицині знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників. У суспільстві це означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій.
Поговорімо про толерантність як ключове поняття громадської культури. Світова громада неодноразово порушувала питання толерантних взаємин. Генеральна конференція ЮНЕСКО 16 листопада 1995 року прийняла „Декларацію принципів толерантності”. За матеріалами цього документа дайте відповіді на поставлені запитання:
1 група: Що таке толерантність людини?
2 група: Реалізація принципу толерантності на державному рівні.
3 група: З чого починається виховання толерантності?
Відповіді учнів.
Стаття 1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого розмаїття культур нашого світу, форм самовираження та самовияву людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітності. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична і правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це передусім – активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
Толерантність – це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, демократії та правопорядку. Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості. Це означає, що кожен може дотримуватися своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що людина за природою своєю відрізняється зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і має право жити в мирі, зберігаючи свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.
Стаття 2. На державному рівні реалізація принципу толерантності передбачає існування справедливого та неупередженого законодавства, дотримання правопорядку, адміністративних та інших норм. Потрібно також, щоб економічні та соціальні можливості були доступними для кожної людини без будь-якої дискримінації. Без толерантності не може бути миру, а без миру неможливі розвиток і демократія.
Стаття 4. Виховання є найефективнішим засобом запобігання проявам нетерпимості. Виховання в дусі толерантності починається з прищеплення людям знань про їхні права та свободи з метою забезпечити їхню реалізацію та зміцнити прагнення кожного до захисту прав інших.
Учитель: Спираючись на загальне визначення поняття „толерантність”, спробуй-те визначити терміни: етнічна толерантність, релігійна толерантність, політична толерантність. Наведіть конкретні приклади толерантної реакції на поведінку, погляди, переконання інших людей. (Робота в групах).
3. Анкетування „Ваш рівень толерантності”.
Учитель: Свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному:
Для того, щоб досягти успіху в житті, не витрачати сил на конфлікти, „побутові війни”, доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру.
На якому рівні така риса як толерантність розвинена у вас, допоможе з’ясувати анкета (див. додаток А).
Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши 5 ситуацій. Зверніть увагу на те, якому рівню толерантності відповідає обраний вами варіант відповіді.
4. Діагностика толерантної особистості.
Учитель: Яку людину можна вважати толерантною? Які риси зазвичай має така людина? Ці питання спробуємо з’ясувати за допомогою опитувальника, який лежить перед кожним із вас. (Див. додаток Б)
Завдання. Спочатку з перелічених рис виберіть три, які на вашу думку, у вас яскраво виражені. У колонці А навпроти цих рис поставте знак „+”. Потім у колонці Б виберіть три риси, які на ваш погляд, повинні обов’язково бути в ідеальної толерантної особистості, і проти них також поставте знак „+”. Цей бланк залишиться у вас, тому будьте якомога відвертішими.
Заповнюючи опитувальник, ви зможете зміцнити своє уявлення про толерантну особистість, продіагностувати себе, а також порівняти своє уявлення з уявленням усього класу про толерантну особистість.
(Потім слід підрахувати кількість тих, хто відзначив першу рису як основну в толерантної особистості, потім другу і так за усіма 10 рисами. Кількість відповідей заносять у колонку бланка і записують на дошці. Підраховують кількість відповідей за кожною рисою. Потім визначають рейтинг рис. Отримують груповий портрет толерантної особистості).
Учитель: Що нового ви дізналися після цієї діагностики? Чи є в нашому класі толерантні особистості?
5. „Мудрість з дерева пізнання” (Обговорення висловів видатних людей про толерантність).
Учитель: Ви мабуть помітили це деревце, яке плодоносить дозрілі, золоті листочки. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши листочок, можна пізнати його мудрість.
(Учні по черзі виходять до дерева, зривають листочки і зачитують вислови. Після цього кожна група пропонує свої думки з приводу висловлювань визначних людей про толерантність).
Цікаві думки визначних людей про толерантність
Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
Дені Дідро, французький філософ, 1713-1784
Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.
Антон Чехов
Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.
Мольєр, французький драматург XVII ст.
Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.
Леонардо да Вінчі
Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.
Гельвецій, французький філософ XVIII ст.
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.
Сааді, перський поет XIII ст.
Жодна зла людина не буває щасливою.
Ювенал, римський поет, 60 р. до н. е.
Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати.
В. Шекспір, англійський драматург і поет, 1564-1616
Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється.
Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.
Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.
Гете, німецький поет, 1749 - 1832
Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.
Ви не схожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, п’ять учнів підійдіть до мене. Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. Складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий верхній кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що ті, що відірвали аркуші інакше, ніж ви, є гірши-ми за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?
Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.
Тож прислухаймося до слів В.Сивоненка із поезії «Ти знаєш, що ти людина».
Вправа «Чим ми схожі -Чим ми різні?»
Кожна людина неповторна . Світ тому й цікавий, що ми всі різні. І зараз разом з вами ми це доведемо. Поділіться на пари. Я роздаю вам листочки з табличкою, в першій колонці якої ви напишете, чим ми схожі, в другій – чим ми різні?
Учениця декламує вірш «Толерантність врятує світ».
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!
Толерантність_ це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.
В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
У французькій - повага свободи іншого, його думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати це право.
Притча – блюз
Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посва-риться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи. Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жод-ного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав: « Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…».
Коли ви з кимось сваритеся і кажете щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачен-ня. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів во-рожості, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а отже, розумій-мо одне одного.
Тест « Чи толерантна я людина?» (на екран висвітлюється тест)
Я думаю, що сьогоднішнє заняття допоможе розвинути в собі якості толерантної осо-бистості, методи виходу з конфліктних ситуацій, прийоми толерантної поведінки та спіл-кування.
Вправа – рольова гра Інсценізація ситуації: « Зустріч подружки після хвороби».
Зустріли школярі свою однокласницю Надійку після хвороби (вона хворіла на вітрянку). На її обличчі ще не загоїлися ранки та залишилася зеленка.
- Ой, яка ти смішна!- засміялася її подружка Ніна.
- Ти ще довго ходитимеш такою негарною? Навіть на носі в тебе зеленка, підхопила Маруся.
- А ми вже їздили на екскурсію. Було дуже цікаво, а ти все пропустила, -загомоніла Світлана.
- Ми вже багато нового вивчили з алгебри: певно, ти нічого не розумієш, адже ти й раніше не дуже добре зналася на математиці.
Надійка скоро попрощалася та пішла зі сльозами на очах.
Продовжіть розповідь і виправте помилки учнів.
Вправа-рольова гра
Завдання: 1) розкажіть якийсь випадок із свого життя, коли ти навмисне завдав комусь болю (психологічного). Як би ти зараз виправив свій вчинок, подивившись на ситуацію з іншого боку. Програйте цю ситуацію та зробіть висновок.
Дикі гуси
Чи багато знаємо про диких гусей? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь. А чи знаєте, що гусак вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летівши клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря, і найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з гусей буває в цій ролі. Якщо один з гусей захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і залишаються до тих пір, поки той не набереться досить сил.
Ви чули, як кричать гуси, коли клин пливе по горизонту? Це вони підбадьорюють того, що летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.
Учитель підводить дітей до думки – узагальнення: життя гусей – це метафора стосунків в сім’ї, колективі.
Питання дітям:
Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримувати правила толерантного спілкування:(на екран проектуються)
6. Виконання творчого завдання в групах
Учитель: Перед вами квітка „Толерантність”. Але погляньте - пелюстки її пусті. Заповніть ці пелюстки рисами-синонімами толерантності.
(Кожна група виконує завдання самостійно. Після цього всі три квітки вивішують на дошку).
Отже, давайте проаналізуємо, з чим у вас асоціюється толерантність.
(Захист, обговорення робіт).
7. Аутотренінг «Установка на самовдосконалення мистецтва спілкування»
Сідайте зручно, заплющіть очі й думками, уявою перенесіться в те місце, де б ви хо-тіли бути, де вам приємно. Запропоновані речення повторюйте про себе кожне по 3 рази.
1. Говорю спокійно, не хвилююсь, не боюся.
2. Я володію своєю мовою і собою.
3. Говорю розсудливо, зрозуміло, доброзичливо.
4. Під час розмови буду справляти враження людини доброї, впевненої, знаючої.
8. Підсумок заняття. Вручення „Мішечка порад”
Учитель: Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість на сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними! Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, поба-жань „Мішечка порад”:
Б.В.Бушелова в книзі «Поговоримо про вихованість» подає цікаві правила спілку-вання:
Додаток 1
Анкета
а) постійно демонструвати своє невдоволення
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання
3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність
б) прагнути уникати спілкування
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу
4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама
б) натякну, що вона має кумедний вигляд
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання
5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати: а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів
Підраховуємо загальну кількість балів:
5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина. Займаючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування вислову: „Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.
6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим прин-ципом „Моя хата – скраю, я нічого не знаю” або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше, намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.
11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, пова-жаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Збері-гайте „своє обличчя”!
Додаток 2
Зразок бланка опитувальника
№ |
Риси толерантної особистості |
А |
Б |
1 |
Терпіння |
|
|
2 |
Почуття гумору |
|
|
3 |
Доброзичливість |
|
|
4 |
Уміння слухати |
|
|
5 |
Здатність співпереживати |
|
|
6 |
Альтруїзм |
|
|
7 |
Уміння поставити себе на місце іншої людини |
|
|
8 |
Уміння володіти собою (витримка) |
|
|
9 |
Довіра |
|
|
10 |
Чуйність |
|
|