Виховна година-тренінг
« Я – українець, я - європеєць»
Мета: формування загальнолюдських принципів і норм життєдіяльності людини, суспільства й держави.
Ключові слова: європейські цінності, ціннісне ставлення особистості, ціннісні орієнтації, життєві цінності, самореалізація людини
Матеріали та обладнання: папір і маркери, дошка і крейда, роздатковий матеріал.
Учитель. -Дорогі діти! Ось і пролетіли канікули на крилах теплого і ласкавого літа. І знову вересень, і шкільний дзвоник кличе вас до праці. Кожен наступний клас – це нова сторінка великої Книги знань і нова сходинка вашого зростання. І тільки завдяки вашій наполегливій праці ви будете підійматись все вище і вище, наповнювати цю книгу новим змістом, уміннями, навичками. Тож вітаючи вас, уже восьмикласників, із початком навчального року, я щиро бажаю, щоб ця праця приносила вам задоволення від пізнання чогось нового, радість від спілкування один з одним, вчителями, батьками, друзями. І звичайно ж - високі результати. - Скажіть, будь ласка, а до чого ви прагнете у наш такий незвичайний і складний час? Яку мету ставите перед собою? |
|
|
Діти відповідають на питання чи продовжують речення (прийом «мікрофон», або прийом «закінчи речення» - « Я мрію стати …») |
Висновок: З ваших відповідей, я зрозуміла, що головна мета для кожного з вас - стати справжньою людиною, особистістю.
|
На дошці- Ці́нність — будь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини чи суспільства, заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров'я тощо, заради якого вона живе.
|
|
Діти працюють в групах - на листочках створюють модель ЛЮДИНИ-ОСОБИСТОСТІ (прикріплюють на дошці, коментуючи «для нас справжня людина, особистість та, яка….»), а потім проводять Презентацію свого друга (у групі) |
Крок за кроком ви йдете до своєї мети, ви все більше розумієте у чому суть справді людського. І що цікаво: чим більше людина знає і розуміє, тим більше питань ставить перед нею життя. А перед нами, українцями, життя сьогодні ставить складні, але цікаві питання, бо ми живемо в країні з великими можливостями та з високим призначенням. Країні, яка зветься «Україна». Вірш Л. Костенко (читає вчитель): Буває часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво? Оці степи, це небо, ці ліси, - усе так гарно, чисто, незрадливо! Усе, як є – дорога, явори усе моє, все зветься Україна. Така краса, висока і нетління, що хоч зупинись і з Богом говори! |
|
А яка Країна у Європі найбільша за площею?
|
Діти : Найбільша за площею країна Європи - Україна! Учениця Європа - наш спільний дім, Європа - колиска усіх країн! Шляхом єдиним прямуй до мети, Європа - це дім, де живем я і ти! Усі ми різні, бо ми народ! Усі ми рівні, шукай, знаходь! Хай буде мир на всій землі, Країни різні, а ми одні! |
|
Вправа «Асоціативний кущ» Кожна дитина відповідає на питання: Перегляд відеоролика «Європа починається с тебе» https://www.youtube.com/watch?v=I3AWPeLgqOg) |
|
Діти відповідають |
Ми повинні все робити, аби прискорити вхід у європейську співдружність. А це можливо лише за умови, що разом будемо збагачу вати Україну, дбати про її авторитет, підвищувати добробут громадян і орієнтуватися на високі національні і загальнолюдські цінності. ЯКІ ЦЕ – ЄВРОПЕЙСЬКІ ЦІННОСТІ?
|
На дошці - Європейські цінності – це загальнолюдські принципи і норми життєдіяльності людини, суспільства й держави. |
Вчитель Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованих норм життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу. Тому кожен з вас повинен мати не тільки необхідні компетенції, ґрунтовні знання з різних предметів, а й бути гідним громадянином, патріотом своєї держави; інтелектуально розвиненою, духовно і морально зрілою особистістю, яка готова протистояти викликам глобалізації життя. У глобальному світовому суспільстві молодь не повинна втрачати свою індивідуальність, глибоке відчуття єдності з українським народом, повагу до його духовних, моральних і культурних надбань.
|
На дошці – Система цінностей і якостей особистості розвивається і виявляється через її власне ставлення Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється у патріотизмі, національній самосвідомості, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин. Ціннісне ставлення до людей виявляється у моральній активності особистості, прояві чуйності, чесності, правдивості, працелюбності, справедливості, гідності, милосердя, толерантності, совісті, терпимості до іншого, миролюбності, доброзичливості, готовності допомогти іншим, обов'язковості, добросовісності, ввічливості, делікатності, тактовності; вмінні працювати з іншими; здатності прощати і просити пробачення, протистояти виявам несправедливості, жорстокості. Ціннісне ставлення до природи формується у процесі екологічного виховання і виявляється у таких ознаках: усвідомленні функцій природи в житті людини, самоцінності природи; почутті особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них; здатності особистості гармонійно співіснувати з природою; здійснення природоохоронної діяльності з власної ініціативи Ціннісне ставлення до мистецтва формується у процесі естетичного виховання і виявляється у відповідній ерудиції, широкому спектрі естетичних почуттів, діях і вчинках, пов'язаних з мистецтвом. Особистість, якій властиве це ставлення, володіє системою елементарних мистецьких знань, адекватно сприймає художні твори, здатна збагнути та виразити власне ставлення до мистецтва, прагне та вміє здійснювати творчу діяльність у мистецькій сфері. Ціннісне ставлення до праці є важливою складовою змісту виховання особистості. Воно передбачає усвідомлення молоддю соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, схильність до підприємництва; розуміння економічних законів і проблем суспільства та засобів їх розв'язання, готовність до творчої діяльності, конкурентоспроможності й самореалізації за умов ринкових відносин, сформованість працелюбності як базової якості особистості. Ціннісне ставлення до себе передбачає сформованість у зростаючої особистості вміння цінувати себе як носія фізичних, духовно-душевних та соціальних сил. Воно є важливою умовою формування у дітей та учнівської молоді активної життєвої позиції. |
|
Вправа «Ціннісні орієнтації» Кожна група отримує список термінальних та інструментальних цінностей. Кожної цінності приписується порядковий номер. Мінімум – 1, а максимум – 5. Одиницею відзначаються цінності, що не мають ніякого значення. Двійкою - ті, які, в принципі, можуть бути важливі. Трійкою - цінності з певним, конкретним значенням. Четвіркою - важливі твердження. І п'ятіркою - те, що людина ставить понад усе. |
Питання для обговорення
Висновок Молодь будь-якої країни творить її майбутнє: мріє, забігає наперед, будує грандіозні плани і проекти. Саме в лавах теперішньої молоді перебувають ті, хто завтра стане біля керма держави. Вам належить будувати сучасну Україну та керувати нею. Зараз у кожного з вас є можливість активно працюють у громадському русі, ви майбутня еліта нашого суспільства, повинні формувати лідерські здібності, щоб ефективно працювати в обраній сфері суспільного життя. |
Кожна група презентує свої цінності, які людина ставить понад усе
|
Вправа «Що дані цінності означають для мене» Життєві цінності можна визначити, використовуючи такий принцип: • Складіть список того, що робить вас щасливим. • Проаналізуйте, наскільки кожен пункт для вас життєво важливий? Якщо ви спокійно або зі скрипом можете прожити без цього - викреслюйте. • Періодично повертайтеся до списку, проводячи його аудит, поки не залишиться п’ять пунктів. Це і будуть ті життєві цінності, які визначають ваше життя. Найімовірніше, вони будуть відображати ваш світогляд, який сформувався під впливом оточуючих вас людей і життєвого досвіду. |
Діти отримують картки за якими працюють |
Питання для обговорення
Висновок Тільки справжня людина, особистість може самореалізуватися, розкрити свій життєвий потенціал, бути корисною для сучасного інноваційного суспільства. Гідно самореалізована людина є щасливою — і в професії, і в родині, і в соціальному громадянському просторі. Така людина вступає у відносини, здатні створювати відкрите демократичне суспільство, яке не знищує свободу в обмін на "щастя", а робить економічну, політичну, духовну свободу особистості умовою свого розвитку. |
|
|
Діти отримують шаблони долоньок, на яких пишуть відповідь на запитання «Що я можу запропонувати європейцям?». |
Підсумок |
Учень Будуймо Вкраїну Квітучу, співочу, І з небом блакитним, Мов очі дівочі. Будуймо найкращу свою Батьківщину, Щоб щастя вселилось у кожну родину! |