Година спілкування для учнів 8 класу має таку мету: ознайомити учнів із визначенням понять «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; визначити фактори, що сприяють здоров'ю і фактори, що шкодять здоров'ю; розвивати критичне творче мислення, вміння працювати в групах, висловлювати власні думки; виховувати прагнення берегти своє здоров'я як найдорожчий скарб; вести здоровий спосіб життя.
Виховна година для 8 класу
Тема. Твоє здоров'я в твоїх руках
Мета: ознайомити учнів із визначенням понять «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; визначити фактори, що сприяють здоров'ю і фактори, що шкодять здоров'ю; виховувати прагнення берегти своє здоров'я як найдорожчий скарб; вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: заготовки з кольорового паперу; сонечко з променями, хмаринки, прислів'я, слайди в Microsoft Power, епіграф.
Хід години спілкування
Бережи здоров’я змалку
Бо хазяїн тіла - ти.
Щоб життя прожити довге,
Себе треба берегти.
В.Стебенєв
1. Вступне слово вчителя.
- Наше життя мінливе, швидкоплинне, повне несподіванок, але в ньому існують найважливіші речі, які люди цінують понад усе, називаючи їх безцінними, тому що придбати ці речі не можна ні за які гроші.
Що ж це за речі? Я пропоную вам разом зі мною дізнатись про що йде мова.
У вас на партах лежить конверт у якому захований «чарівний лист».
Дайте відповідь на сім запитань і, взявши з кожного слова вказану літеру, складіть слово – пароль до теми нашої години спілкування.
Запитання:
1. Повен хлівець білих овець ( перша літера відповіді ) ( Зуби ).
2. Один із чинників, що впливає на здоров'я ( четверта літера відповіді ) (Спадковість ).
3. Інфекціцйне захворювання людини, що передається повітряно-крапельним шляхом? (десята літера відповіді) (туберкульоз)
4. Що дістає зубами потилицю? (Друга літера відповіді) (гребінець)
5. У якому овочі найбільше вітаміну А? (друга буква відповіді) (морква)
6. Пристрій для гасіння пожежі? (перша літера відповіді) (Вогнегасник)
7. Знижена рухова активність (перша буква відповіді) (Гіподинамія)
Слово-пароль «здоров'я» (вчитель поступово відкриває слова теми – спочатку «здоров’я», потім діти повинні здогадатися «Твоє здоров’я в твоїх руках»).
2. Повідомлення теми та мети заняття.
Отже тема нашої години спілкування «Твоє здоров'я в твоїх руках». Під час нашого уроку ми ознайомимося з поняттями «здоров'я», «здоровий спосіб життя», визначимо фактори, що сприяють здоров'ю і фактори, що шкодять здоров'ю, будемо намагатися вести здоровий спосіб життя.
Із сивої давнини, й до сьогодні звичайні люди, учні, філософи, лікарі з’ясовують питання:«Що таке життя?», «Що таке хвороба?», «Чому одні люди здорові, а інші хворіють?»
Наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хвороби пов'язували з карою небесною, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити богів дарами й жертвоприношеннями.
3. Український фольклор про здоров'я.
- Ми знаємо, що усна народна творчість відображає мудрість і життєвий досвід народу. Давайте пригадаємо прислів’я та приказки про здоров'я. (Діти зачитують прислів’я та приказки,пояснюючи їх значення).
Здоров'я не купиш – його розум дарує.
Як немає сили, то й світ немилий.
Здоровому все добре.
Подивися на вид, та й не питай здоров'я.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я - доки молодий.
Без здоров'я немає щастя.
Весела думка – половина здоров'я.
У здоровому тілі – здоровий дух.
Хвороб безліч, а здоров'я одне.
Бережи голову в холоді, а ноги в теплі – будеш вік жити на землі.
4. Вправа «Коло здоров'я», термінологічна робота.
- У процесі мисленнєвих дій людина встановлює певні асоціації. З чим для Вас асоціюється здоров'я (рослини, тварини, казкові герої, …)
- Давайте порівняємо наше здоров'я із Сонцем. Чому? Тому що сонце зігріває своїм теплом усе живе на землі. Ще сонце нагадує нам коло. А коло – це одна з назв Сонця в українській міфології.
- Давайте спробуємо дати визначення поняттю «здоров'я». (Після обговорення вчитель ознайомлює дітей із визначенням, даним ВООЗ:
«Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад».
5. Визначення факторів, що шкодять здоров’ю.
Багато людей втрачають своє здоров'я задарма, не замислюючись про наслідки. Здоров'я — це ще не все, але без здоров'я все інше — ніщо.
Прикро, але ситуація зі станом здоров'я населення в Україні дедалі гіршає. Країна перебуває в економічно-політичній кризі водночас з екологічною. Через це прогресує деградація здоров'я населення, особливо — дитячого. Негативним стале відтворення населення, зменшується тривалість життя, зростає смертність, збільшується кількість хронічних інфекційних захворювань, серцево-судинних, онкологічних, ендокринних, хвороб органів дихання.
Серед чинників, від яких залежить здоров'я людини, приблизно 20% припадає на економічні та екологічні умови (залежить від стану довкілля); 20% - на спадковість і генетичні порушення, 10% - на розвиток медицини та якість медичного обслуговування, а близько 50% припадає на спосіб життя людини, її ставлення до власного життя.
(Дітям роздають малюнки хмаринок, вони повинні визначити , що може завдавати шкоди здоров'ю і написати варіанти своїх відповідей на «хмаринках». Хмаринки кріпляться навколо кола)
6. Інсценізація.
Учні в костюмах розігрують сценку про негативний вплив комп’ютера на людину.
Вчитель: А зараз пропонуємо вашій увазі подивитися сценку наших однокласників про вплив комп’ютера на людину і зробити для себе висновки.
В кімнаті сидять брат і сестра і грають в комп’ютерні ігри.
Сестра: Чогось їсти захотілося! Принеси чого-небудь смачненького!
Брат: Не хочу! (сперечаються)
Нарешті сестра знаходить хліб з маслом, цукерки. Їдять, граючи в комп’ютер.
До кімнати на запах хліба заходить Домовий.
Домовий (нюхає): О! хлібець! Бородінський!
Діти налякані.
Діти: Ви хто?
Домовий: Я – Домовий! А ви? Що все за компутером?! (до дівчинки) А ти ж дівчинка! Дивись як зігнулась у три погибелі! Як на тебе хлопці будуть поглядати! А на шари свої подивись!
Дівчинка: Які шари?
Домовий: Які, які! Червоні, вже з орбіт вилазять! (дістає таблицю для перевірки зору, питає). Яка тут буква?
Дівчинка відповідає неправильно.
Домовий (до хлопця): А ти що ж такий хилий. Ану вставай, палки розімни!
Брат (перелякано): А що треба робити?
Домовий: Спробуй від полу віджатись!
Хлопець стогне, не може навіть піднятися.
Домовий: Що ж це за доходяги! Якщо ви через хвилину не будете на дворі грати у футбол, чи їздити на веліках, то (погрожує кулаком)….
Діти: Біжимо!!!
Підсумок вчителя. Отже, прокоментуйте побачене.
Як називається хвороба, яка викликана зниженою руховою активністю? (Гіподинамія). Давайте і цей фактор напишемо на хмаринці.
7. Виступ медсестри Селидівської міської лікарні Кривинець І.В.
Подражание Агнии Барто
О вредных привычках
Одной девчонке молодой
Была охота стать балдой!
Ей показалась скучной жизнь,
Да и попробуй удержись!
Там пиво, «Лонгер,» водку пьют
И по-балдёжному поют!
А здесь, смотри, какой приют -
Здесь «трамадол» ребята пьют.
Чем хуже я? Пойду напьюсь,
Или быть может уколюсь?
И в бар ночной балда пошла,
Где не бывала никогда!
Какой прикол, какой уют!
Здесь все ребята что-то пьют!
- И мне налей! - твердит балда,
- Ещё налей, бармен, сюда!
Теперь я точно крутизна,
Гулять здесь буду до утра!
Ещё ей дали сигоретку
И обалдела малолетка!
Слегка кружилась голова-
Она была пьяным-пьяна!..
Проснулась утром под столом,
В каком-то пиджачке чужом.
И денег нету ни гроша!
Болела страшно голова!
И тут задумалась балда:
- Ведь виновата я сама!
Зачем я в этот бар пошла?
Смотри, теперь я крутизна –
Скрутило всю, болит живот –
Такой вот в жизни поворот!
Наука девочке такой –
Не хочет больше быть балдой!
8. Підведення підсумків.
У нашому житті є багато проблем, що завдають шкоди здоров'ю. Але потрібно пам'ятати , що все залежить від людини. Здорова людина завжди усміхнена, весела і життєрадісна. А що потрібно, щоб наше коло – сонечко усміхалося, щоб воно засяяло? (відповіді учнів )
Прикріпимо до кола промінчики, на яких запишемо складові здорового способу життя:
1. Заняття спортом (ходіння, біг, плавання, їзда на велосипеді)
2. Загартовування.
3. Активне творче життя.
4. Збалансоване харчування.
5. Гігієнічні навички.
6. Духовність.
7. Відсутність шкідливих звичок.
8. Гармонія життя з природою.
9. Позитивні емоції.
10. Активний відпочинок.
Прочитайте поради для збереження та зміцнення здоров’я, позначте значком «+» ті з них, які ви використовуєте або використовуватимете у майбутньому.
1. Формувати в собі настанову на здоровий спосіб життя без нікотину, алкоголю й наркотиків.
2. Вивчати особливості власної психіки, вчитися керувати своїми почуттями та емоціями, виробляти індивідуальні способи вдосконалення своєї особистості.
3. Утримувати своє тіло в чистоті.
4. Формувати особисті позитивні якості, поведінку і зовнішній вигляд за допомогою фізичних і психологічних вправ.
5. Поліпшувати своє психічне благополуччя шляхом успіхів у навчанні, творчості, спорті, мистецтві, різних суспільно-корисних справах.
6. Своєчасно попереджувати та лікувати хвороби.
7. Добре вивчити і знати свою спадкову схильність до захворювань, щоб запобігати їх виникненню.
8. Уникати виникненню негативних стресових ситуацій, конфліктів для забезпечення успішного розвитку особистості.
9. Не вступати у статеву близькість до повноліття.
10. Чергувати розумову та фізичну працю з відпочинком.
11. Тренувати і розвивати інтелектуальні та фізичні особливості й здібності.
12. Формувати духовні цінності та моральні принципи.
Будьте здорові!!!
Інший варіант
Замість хмаринок і промінчиків учні грають в гру, працюючи в групах.
На окремих аркушах паперу треба записати в таблицю якомога більше прикладів
Здоров'ю людини
Сприяє |
Заважає |
Здоровий спосіб життя Раціональне харчування Режим праці й відпочинку Рух Спорт Загартовування Емоційна рівновага Чудовий настрій Уміння робити добрі справи Побажання добра і здоров'я Інтелектуальні навантаження Здоровий сон |
Погані звички Гіподинамія Переїдання, особливо на ніч Неврівноваженість Заздрість Погана екологія Погана гігієна Погані справи Шкідливі звички Генетичні порушення Погане медичне обслуговування |
Виграє та група, яка наведе більше правильних прикладів.
Кожній групі пропонується виготовити міні-проекти:
В кінці заняття всім учням запропонувати на клейких стіках-серцях написати побажання людям. Потім по черзі виходити до дошки, приклеювати і зачитувати.
1