Виховна година
5 клас
Тема: «Я вірю в силу доброти»
Мета: формування моральних основ дитячої особистості, сприяння вихованню позитивного світосприйняття, доброї, чуйної, лагідної людини, потреб в самовдосконаленні та самовихованні, розвивання вміння відрізняти погане від доброго; шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести дітей до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу
Завдання:
1) розширювати знання дітей про доброту;
2) формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього;
3) виховувати бажання духовно вдосконалюватися;
4) розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
5) формувати відповідні відношення до членів сім’ї, друзів та близьких: бережність, безкорисливість, ввічливість.
Форма проведення: бесіда з ігровими елементами
Діяльність: групова – підготовка ілюстративного матеріалу, складання пам’ятки;
індивідуальна – заповнення анкет, виконання завдань на картках, підготовка до виразного читання віршів;
фронтальна – прослуховування вчителя, однокласників, перегляд відеозаписів та обговорення їх.
Діяльнісна структура: 3 учні – підготовка малюнків «Сила добра»; 4 учні – зачитування вірша напам’ять «Душа»; 6 учнів – цитування афоризмів про добро; 3 учні – зачитування вірша «Вітько-бідак».
Обладнання: картки з прислів’ями, анкети, кущ рішень, відеозапис «Вся суть добра», тексти творів
Місце проведення: класна кімната
План виховного заходу
І. Організаційний етап
Вчитель: Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі – про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття – пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.
ІІ. Реалізаційний етап
Вчитель: Хочу розповісти вам одну історію.
Дуже давно, у старовинному місті, мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене в руках, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче» [5].
Вчитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре.)
Вчитель: Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше – добра чи зла.
- Що ж таке, на вашу думку, доброта? (Доброта – це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей.) Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Вчитель: Доброта людини – у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість- прислів’я та приказки.
Гра «Склади прислів’я»
Зараз у нас буде робота з прислів’ями (вчитель роздає учням роздруковані картки з частинами прислів’їв). Діти діляться на дві групи, кожна з них отримує по сім прислів’їв до яких необхідно дібрати закінчення.
- Краще добро робити, ... (ніж гарно говорити).
- Не одяг красить людину, ... (а добрі діла).
- Добре діло твори ... (сміливо).
- Від добра добра ... (не шукають).
- Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).
- Добрі вісті ... (не лежать на місці).
- Без доброго діла немає ... (доброго імені).
- Роби добро скільки можеш - від цього ... (не занеможеш).
- Добрий чоловік … (надійніше кам'яного мосту).
- Все добре переймай…( а зла уникай).
- 3 добрим дружись…( а лихих стережись).
- Про добро пишуть на піску…( а про зло на камені).
(учні зачитують прислів’я).
-До доброї криниці…(стежка втоптана).
- Злий не вірить…(що є добрі люди) [3].
Вчитель: Не випадково люди провели чітку межу між людиною доброю і злою. Добра справа – це справа кропітка. І тут гарними фразами не обійдешся. Потрібно діяти – в будь-який момент прийти на допомогу, вміти поступитися своїм заради чужого. Добро – завжди дієве, воно не буває пасивним, а пасивне добро – це вже не добро.
Учень 1.:Найогидніші очі – порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі – бездушні,
Найпідліша-брехлива сльоза.
Учень 2.: Найпрекрасніша мати – щаслива,
Найсолодші вуста – дорогі,
Найчистіша душа – незрадлива,
Найскладніші люди – прості.
Учень 3.:Але правди й брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі лиш той наймудріший,
Хто найдужче любить людей і життя [1].
Гра «Збери слово»
Вчитель: Поруч із добром по життю йдуть його друзі і щоб познайомитись з ними нам потрібно виконати завдання ( а саме із букв скласти слово). На дошці або набірному полотні виставлені картки з буквами. Треба переставити картки так, щоб вийшли слова, і пояснити їх значення.
Матеріал для гри:
н, ч, й, і, у, с, ь, т (чуйність)
и, т, ь, щ, р, с, і (щирість)
д, о, і, з, и, ч, с, т, ь, л, и, б, р, в, о ( доброзичливість )
Пояснення складених слів та прикріплення їх на дошку:
Чуйність – турботливе, уважне ставлення до людей.
Щирість – відкритість душі, чесне став¬лення до людей.
Доброзичливість – побажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу.
Вчитель: Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина.
Вчитель: Найкоротша відстань між людьми – це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.
Учень 1: Стежте за своїми думками – вони стають словами.
Учень 2: Стежте за своїми словами – вони стають учинками.
Учень 3: Стежте за своїми вчинками – вони стають звичками.
Учень 4: Стежте за своїми звичками – вони стають характером.
Учень 5: Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю [2].
- А зараз пропоную вам заповнити анкету. Відповідати на запитання в ній треба «так» або «ні».
1. Чи можна примусити людину бути доброю?
2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?
4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?
5. Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі?
6. Чи легко бути добрим?
7. Чи можна доброту порівняти із сонцем?
8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
Вчитель: Порахуйте, яких відповідей у вас виявилося більше: «так» чи «ні». Якщо більше відповідей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.
Вчитель: Тепер наступне випробування. Не менш складне. А називається воно «Конституція дружби». Річ у тім, що в королівстві Добра діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців королівства і зроблять їх добрими і дружніми.
Гра «Конституція дружби»
Учасників гри ділять на чотири команди. Кожній команді дають аркуш паперу й олівець. Завдання командам – за дві хвилини придумати якнайбільше законів доброти, за якими мають жити мешканці казкового королівства. Перемагає команда, яка придумає найбільше законів.
Вчитель: Команди, зачитайте свої закони доброти. Після цього, ми виберемо найважливіші закони із тих, що запропонували команди, та запишемо їх в пам’ятку.
Орієнтовний список законів:
Вчитель: Ці та інші закони доброти, любові і дружби, записані в пам’ятці. Пам’ятайте їх, дотримуйтесь і тоді у вас буде багато друзів, які вас любитимуть і поважатимуть.
Пам’ятка добрих i корисних справ
Вчитель: Цей звіт добрих законів я обов'язково залишу мешканцям нашого королівства Доброти. А зараз давайте переглянемо відеозапис «Вся суть добра».
Зверніть увагу на вчинок головного персонажа, як ви вважаєте, чи правильно він вчинив?
- А як зробили б ви в даній ситуації?
- Які емоції він у вас викликав?
Вчитель: Як бачите, в кожній істоті багато як гарного, так і поганого, злого. Тому, давайте намагатися i надалi берегти, i примножувати добрi вчинки. Щоб вашi обличчя були завжди радiснi вiд того, що ви зробили доброго, а на обличчi нiколи не зникала усмiшка.А ще, нехай у вашому житті ніколи не трапляються такі історії, яку ви зараз почуєте [5].
Учень 1: Вітько-бідак страждає так,
Аж здригає ногами!
Він – за столом, він пише твір:
«Я помагаю мамі».
Старанно олівець гризе
та супить брови грізно,
але нічого – хоч умри! –
до голови не лізе...
Та ось тихесенько зайшла
в його кімнату мама.
Вітюнь, будь ласка, в магазин
сходи за сірниками.
Ідея! – вигукнув синок, а мамі...
Ну й морока! Сама іди!
Я твір пишу, роблю важкі уроки.
Учень 2: І мама вийшла... А Вітько
швиденько пише в зошит:
«Я в магазин завжди ходжу,
коли мене попросять...».
Хвилин за десять мама знов
з'являється у дверях:
«Вітюнь, картопельки начисть,
а я зварю вечерю».
Сама начисть! – кричить Вітько,
та так, що ледь не лопне.
Я твір пишу! Я – зайнятий!
Сама вари картоплю!
Учень 3: Виходить мама, а синок
писати знов сідає.
«Я мамі сам варю обід,
вечерю і сніданок...».
Радіє син. Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
І геть не думає про те,
що він радіє марно...
Вчитель: У нас на дошці виріс чарівний фруктовий кущ. Але його плоди страждають від людської невихованості, злості і байдужості. Наша з вами задача, зробити так, щоб його плоди достигли, були солодкими і смачними.
На столі у вас картки з зображенням плодів. Щоб наш фруктовий кущ ожив, напишіть на «плодах», яку добру справу ви б хотіли зробити і цей «плід» прикріпить до куща. Ось і подивимось, оживе наш кущ, чи ні. Зробити це потрібно швидко та акуратно.
Вчитель: Зараз ми переглянемо відеозапис «Час повертатися додому»
- Які почуття, емоції, виникли у вас під час перегляду цього відеозапису?
- А ви часто провідуєте своїх дідусів та бабусь?
- Що б ви хотіли побажати сім’ї старенького дідуся?
Час невпинно біжить вперед. Збігають хвилини, години, пливуть роки. Хочеться вірити, щоб у вас все було гаразд, хочеться, щоб слова доброти почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе життя. Пам’ятайте, люди на цім світі не вічні, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.
ІІІ. Підсумковий етап
Вчитель: Сьогодні ми з вами ближче ознайомились з поняттям «доброта», визначили найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього
Будьте добрими, людяними, милосердними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі у щоденних клопотах, бережіть своє серце від усього злого. Всім нам не легко у сьогоднішній час, але пам’ятаймо, що поруч є люди, яким набагато гірше. А ми можемо хоч на крихту покращити їхнє життя своїм відношенням, усмішкою, теплим поглядом…
Список використаної літератури:
Учень 1.:Найогидніші очі – порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі – бездушні,
Найпідліша-брехлива сльоза.
Учень 2.: Найпрекрасніша мати – щаслива,
Найсолодші вуста – дорогі,
Найчистіша душа – незрадлива,
Найскладніші люди – прості.
Учень 3.:Але правди й брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі лиш той наймудріший,
Хто найдужче любить людей і життя [1].
Учень 1: Стежте за своїми думками – вони стають словами.
Учень 2: Стежте за своїми словами – вони стають учинками.
Учень 3: Стежте за своїми вчинками – вони стають звичками.
Учень 4: Стежте за своїми звичками – вони стають характером.
Учень 5: Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю [2].
Учень 1: Вітько-бідак страждає так,
Аж здригає ногами!
Він – за столом, він пише твір:
«Я помагаю мамі».
Старанно олівець гризе
та супить брови грізно,
але нічого – хоч умри! –
до голови не лізе...
Та ось тихесенько зайшла
в його кімнату мама.
Вітюнь, будь ласка, в магазин
сходи за сірниками.
Ідея! – вигукнув синок, а мамі...
Ну й морока! Сама іди!
Я твір пишу, роблю важкі уроки.
Учень 2: І мама вийшла... А Вітько
швиденько пише в зошит:
«Я в магазин завжди ходжу,
коли мене попросять...».
Хвилин за десять мама знов
з'являється у дверях:
«Вітюнь, картопельки начисть,
а я зварю вечерю».
Сама начисть! – кричить Вітько,
та так, що ледь не лопне.
Я твір пишу! Я – зайнятий!
Сама вари картоплю!
Учень 3: Виходить мама, а синок
писати знов сідає.
«Я мамі сам варю обід,
вечерю і сніданок...».
Радіє син. Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
І геть не думає про те,
що він радіє марно...