Виховна година у 5 класі на тему: «Я вірю в силу доброти»

Про матеріал
Виховна година 5 клас Тема: «Я вірю в силу доброти» Мета: формування моральних основ дитячої особистості, сприяння вихованню позитивного світосприйняття, доброї, чуйної, лагідної людини, потреб в самовдосконаленні та самовихованні, розвивання вміння відрізняти погане від доброго; шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести дітей до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу Завдання: 1) розширювати знання дітей про доброту; 2) формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього; 3) виховувати бажання духовно вдосконалюватися; 4) розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес. 5) формувати відповідні відношення до членів сім’ї, друзів та близьких: бережність, безкорисливість, ввічливість. Форма проведення: бесіда з ігровими елементами
Перегляд файлу

 

Виховна година

 5 клас

 

Тема: «Я вірю в силу доброти»

Мета: формування моральних основ дитячої особистості, сприяння вихованню позитивного світосприйняття, доброї, чуйної, лагідної людини, потреб в самовдосконаленні та самовихованні, розвивання вміння відрізняти погане від доброго; шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести дітей до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу

Завдання:

1) розширювати знання дітей про доброту;

2)      формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього;

3)       виховувати бажання духовно вдосконалюватися;

4)       розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.

5) формувати відповідні відношення до членів сім’ї, друзів та близьких: бережність, безкорисливість, ввічливість.

Форма проведення: бесіда з ігровими елементами

Діяльність: групова – підготовка ілюстративного матеріалу, складання пам’ятки;

індивідуальна – заповнення анкет, виконання завдань на картках, підготовка до виразного читання віршів;

фронтальна – прослуховування вчителя, однокласників, перегляд відеозаписів та обговорення їх.

Діяльнісна структура: 3 учні – підготовка малюнків «Сила добра»; 4 учні – зачитування вірша напам’ять «Душа»; 6 учнів – цитування афоризмів про добро; 3 учні – зачитування вірша «Вітько-бідак».

Обладнання:  картки з прислів’ями, анкети, кущ рішень, відеозапис «Вся суть добра», тексти творів

Місце проведення: класна кімната

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План виховного заходу

 

І. Організаційний етап

Вчитель: Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі – про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття – пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить,  відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так,  здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.

 

ІІ. Реалізаційний етап

Вчитель: Хочу розповісти вам одну історію.

Дуже давно, у старовинно­му місті, мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чо­ловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пі­шов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в до­лонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене в руках, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і на­справді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче» [5].

Вчитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре.)

Вчитель: Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше – доб­ра чи зла.

- Що ж таке, на вашу думку, доброта? (Доброта – це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей.) Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».

Вчитель: Доброта людини – у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість- прислів’я та приказки.

Гра «Склади прислів’я»

Зараз у нас буде робота з прислів’ями (вчитель роздає учням роздруковані картки з частинами прислів’їв). Діти діляться на дві групи, кожна з них отримує по сім прислів’їв до яких необхідно дібрати закінчення.

      - Краще добро робити, ... (ніж гарно говорити).

- Не одяг красить людину, ... (а добрі діла).

- Добре діло твори ... (сміливо).

- Від добра добра ... (не шукають).

- Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).

- Добрі вісті ... (не лежать на місці).

- Без доброго діла немає ... (доброго імені).

- Роби добро скільки можеш - від цього ... (не занеможеш).

- Добрий чоловік … (надійніше кам'яного мосту).

- Все добре переймай…( а зла уникай).

      - 3 добрим дружись…( а лихих стережись).

- Про добро пишуть на піску…( а про зло на камені).

(учні зачитують прислів’я).

-До доброї криниці…(стежка втоптана).

- Злий не вірить…(що є добрі люди) [3].

Вчитель: Не випадково люди провели чітку межу між людиною доброю і злою. Добра справа ­­­– це справа кропітка. І тут гарними фразами не обійдешся. Потрібно діяти – в будь-який момент прийти на допомогу, вміти поступитися своїм заради чужого.  Добро – завжди дієве, воно не буває пасивним, а пасивне добро – це вже не добро.

Учень 1.:Найогидніші очі – порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі – бездушні,
Найпідліша-брехлива сльоза.

 

Учень 2.: Найпрекрасніша мати – щаслива,
Найсолодші вуста – дорогі,
Найчистіша душа – незрадлива,
Найскладніші люди – прості.

 

Учень 3.:Але правди й брехні не розмішуй,  
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі лиш той наймудріший,
Хто найдужче любить людей і життя [1].

                                   

Гра «Збери слово»

 Вчитель: Поруч із добром по життю йдуть його друзі і щоб познайомитись з ними нам потрібно виконати завдання ( а саме із букв скласти слово). На дошці або набірному полотні виставлені картки з буквами. Треба переставити картки так, щоб вийшли слова, і пояснити їх значення.

Матеріал для гри:

н, ч, й, і, у, с, ь, т (чуйність)

и, т, ь, щ, р, с, і (щирість)

д, о, і, з, и, ч, с, т, ь, л, и, б, р, в, о ( доброзичливість )

Пояснення складених слів та прикріплення їх на дошку:

Чуйність – турботливе, уважне ставлення до людей.

Щирість – відкритість душі, чесне став¬лення до людей.

Доброзичливість – побажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу.

Вчитель: Ставитися до  інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина.

Вчитель: Найкоротша відстань між людьми – це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.

Учень 1: Стежте за своїми думками – вони стають словами.
Учень 2: Стежте за своїми словами – вони стають учинками.
Учень 3: Стежте за своїми вчинками – вони стають звичками.
Учень 4: Стежте за своїми звичками – вони стають характером.
Учень 5: Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю [2].

- А зараз пропоную вам заповнити  анкету. Відповідати на  запитання в ній треба «так» або «ні».

1. Чи можна примусити людину бути доброю?

2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?

3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?

4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?

5. Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі?

6. Чи легко бути добрим?

7. Чи можна доброту порівняти із сонцем?

8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?

Вчитель: Порахуйте, яких відповідей у вас виявилося більше: «так» чи «ні». Якщо більше відповідей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.

Вчитель: Тепер наступне випробування. Не менш складне. А називається воно «Конституція дружби». Річ у тім, що в королівстві Добра діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців королівства і зроблять їх добри­ми і дружніми.

Гра «Конституція дружби»

Учасни­ків гри ділять на чотири команди. Кожній команді дають аркуш паперу й олівець. Завдання командам – за дві хвилини при­думати якнайбільше законів доброти, за якими мають жити мешканці казкового королівства. Перемагає команда, яка придумає найбільше законів.

Вчитель: Команди, зачитайте свої закони доброти. Після цього, ми виберемо найваж­ливіші закони із тих, що запропонували команди, та запишемо їх в пам’ятку.

Орієнтовний список законів:

  1.       завжди прислухатися одне до одного;
  2.       не брехати одне одному;
  3.       не кривдити та не обзивати одне одного;
  4.       завжди підтримувати одне одного;
  5.       не залишати одне одного в біді;
  6.       завжди чинити по справедливості;
  7.       завжди поступатися одне одному;
  8.       допомагати одне одному.

Вчитель: Ці та інші закони доброти, любові і дружби, записані в пам’ятці. Пам’ятайте їх, дотримуйтесь і тоді у вас буде багато друзів, які вас любитимуть і поважатимуть.

Пам’ятка добрих i корисних справ

  1.       Завжди дотримуйтесь свого слова.
  2.       Не будьте самовпевненим.
  3.       Не лiнуйтеся.
  4.       Нiколи не вимагайте винагороди.
  5.       Виконуйте все вчасно.
  6.       Допомагайте людям самі, не чекайте, доки вас проситимуть.
  7.       Завжди виконуйте тiльки добрi справи, за якi нiколи не червонiтимете.
  8.       Завжди прислухайтеся одне до одного;
  9.       Не брешіть одне одному;
  10.       Не кривдіть одне одного;
  11.       Завжди підтримуйте одне одного;
  12.       Не залишайте одне одного в біді;
  13.       Завжди чиніть по справедливості;
  14.       Завжди поступайтеся одне одному;
  15.       Допомагайте одне одному.

 

Вчитель: Цей звіт добрих законів я обов'язково залишу меш­канцям нашого королівства Доброти. А зараз давайте переглянемо відеозапис «Вся суть добра».

Зверніть увагу на вчинок головного персонажа, як ви вважаєте, чи правильно він вчинив?

- А як зробили б ви в даній ситуації?

- Які емоції він у вас викликав?

 

Вчитель: Як бачите, в кожній істоті багато як гарного, так і поганого, злого. Тому, давайте намагатися i надалi берегти, i примножувати  добрi вчинки. Щоб вашi обличчя були завжди радiснi вiд того, що ви зробили доброго, а на обличчi нiколи не зникала усмiшка.А ще, нехай у вашому житті ніколи не трапляються такі історії, яку ви зараз почуєте [5].

 

Учень 1: Вітько-бідак страждає так,

Аж здригає ногами!

Він – за столом, він пише твір:

«Я помагаю мамі».

Старанно олівець гризе

та супить брови грізно,

але нічого – хоч умри! –

до голови не лізе...

Та ось тихесенько зайшла

в його кімнату мама.

Вітюнь, будь ласка, в магазин

сходи за сірниками.

Ідея! – вигукнув синок, а мамі...

Ну й морока! Сама іди!

Я твір пишу, роблю важкі уроки.

Учень 2: І мама вийшла... А Вітько

швиденько пише в зошит:

«Я в магазин завжди ходжу,

коли мене попросять...».

Хвилин за десять мама знов

з'являється у дверях:

«Вітюнь, картопельки начисть,

а я зварю вечерю».

Сама начисть! – кричить Вітько,

та так, що ледь не лопне.

Я твір пишу! Я – зайнятий!

Сама вари картоплю!

Учень 3: Виходить мама, а синок

писати знов сідає.

«Я мамі сам варю обід,

вечерю і сніданок...».

Радіє син. Не твір, а люкс!

Оцінка буде гарна!

І геть не думає про те,

що він радіє марно...

 

Вчитель: У нас на дошці виріс чарівний фруктовий кущ. Але його плоди страждають від людської невихованості, злості і байдужості. Наша з вами задача, зробити так, щоб його плоди достигли, були солодкими і смачними.

На столі у вас картки з зображенням плодів. Щоб наш фруктовий кущ ожив, напишіть на «плодах», яку добру справу  ви б хотіли зробити і цей «плід» прикріпить до куща. Ось і подивимось, оживе наш кущ, чи ні. Зробити це потрібно швидко та акуратно.

Вчитель: Зараз ми переглянемо відеозапис «Час повертатися додому»

- Які почуття, емоції, виникли у вас під час перегляду цього відеозапису?

- А ви часто провідуєте своїх дідусів та бабусь?

- Що б ви хотіли побажати сім’ї старенького дідуся?

Час невпинно біжить вперед. Збігають хвилини, години, пливуть роки. Хочеться вірити, щоб у вас все було гаразд, хочеться, щоб слова доброти почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе  життя. Пам’ятайте, люди на цім світі не вічні, життя коротке і гріх розтринькувати  його на погані справи.

 

ІІІ. Підсумковий етап

Вчитель: Сьогодні ми з вами ближче ознайомились з поняттям «доброта», визначили найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього

Будьте добрими, людяними, милосердними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі у щоденних клопотах, бережіть своє серце від усього злого. Всім нам не легко у сьогоднішній час, але пам’ятаймо, що поруч є люди, яким набагато  гірше. А ми можемо хоч на крихту покращити їхнє життя своїм відношенням, усмішкою, теплим поглядом…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Аксьонова Л. Чарівний барвінок. Хрестоматія. / Л. Аксьонова / – К.: Бао, 2009. – 512 с.
  2. Бріцина О. Традиційні персонажі української народної казки /              О. Бріцина – К., 1983. – Вип.1. – С. 28–36.
  3. Дунаєвська Л. Ф. Українська народна казка. / Л. Ф. Дунаєвська / – К.: Вища школа, 1987. – 127 с.
  4. Українська література. Підруч. Для 5-го кл. – К.: Грамота, 2005. – 296 с.
  5. Шкуркіна В. Пограйся зі словами / В. Шкуркіна ; ілюстр. М. Карманова. — Х. : Ранок, 2006. — 8 с. : ілюстр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень 1.:Найогидніші очі – порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі – бездушні,
Найпідліша-брехлива сльоза.

 

Учень 2.: Найпрекрасніша мати – щаслива,
Найсолодші вуста – дорогі,
Найчистіша душа – незрадлива,
Найскладніші люди – прості.

 

Учень 3.:Але правди й брехні не розмішуй,  
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі лиш той наймудріший,
Хто найдужче любить людей і життя [1].

 

 

Учень 1: Стежте за своїми думками – вони стають словами.
 

Учень 2: Стежте за своїми словами – вони стають учинками.
 

Учень 3: Стежте за своїми вчинками – вони стають звичками.
 

Учень 4: Стежте за своїми звичками – вони стають характером.
 

Учень 5: Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю [2].

 

 

Учень 1: Вітько-бідак страждає так,

Аж здригає ногами!

Він – за столом, він пише твір:

«Я помагаю мамі».

Старанно олівець гризе

та супить брови грізно,

але нічого – хоч умри! –

до голови не лізе...

Та ось тихесенько зайшла

в його кімнату мама.

Вітюнь, будь ласка, в магазин

сходи за сірниками.

Ідея! – вигукнув синок, а мамі...

Ну й морока! Сама іди!

Я твір пишу, роблю важкі уроки.

 

Учень 2: І мама вийшла... А Вітько

швиденько пише в зошит:

«Я в магазин завжди ходжу,

коли мене попросять...».

Хвилин за десять мама знов

з'являється у дверях:

«Вітюнь, картопельки начисть,

а я зварю вечерю».

Сама начисть! – кричить Вітько,

та так, що ледь не лопне.

Я твір пишу! Я – зайнятий!

Сама вари картоплю!

 

Учень 3: Виходить мама, а синок

писати знов сідає.

«Я мамі сам варю обід,

вечерю і сніданок...».

Радіє син. Не твір, а люкс!

Оцінка буде гарна!

І геть не думає про те,

що він радіє марно...

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
1955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку