Виховна година
Тема:«Україна – моя
Батьківщина»
Мета. Розширювати кругозір учнів про рідну Україну, формувати усвідомлення своєї приналежності до держави, уявлення про територіальний устрій України, про народну символіку та державні символи;викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини, її просторів;
Обладнання. Карта України, малюнки, на яких зображено різні
краєвиди України; фотографії з зображенням історичних
пам’яток Києва, індивідуальні картки – анкета;відео про
український вінок, зображення гербу та прапора України,
на дошці записані тема заходу і вірш:
Україна – то край славний
Аж по Чорне море.
Україна – то лан пишний
І степи, і гори.
Хід заходу
Повідомлення теми .
- Прочитайте на дошці тему нашого заходу.
Давайте будемо працювати під таким девізом:
Подорожуй по Україні!
В радості живи!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь!
2. Введення в тему.
1) Виступ підготовлених учнів (вірші про Україну).
1уч. З квітів я струшу росу
І до школи понесу,
Як журавлик в синю даль
Покурличе.
Із портфелем у руці
Крізь ранкові промінці,
Де дзвінок у світлі класи
Покличе.
2уч. Люба школа, дорога,
Серце радісно співа.
Я до тебе білим птахом
Прилину.
Ти дитинство, юність ти.
Ліпше тебе не знайти.
Ти мій світ, моє життя –
Моя Вкраїна.
3уч. Я навчаюсь тут, росту,
Де калина у цвіту,
Де повітря від малят –
Галасливе.
Тут вітчизну пізнаю
Рідний край я свій люблю,
Бо це місце на землі –
Просто диво.
2) Прийом «Мікрофон».
- Як ви розумієте, що таке Батьківщина? (Відповіді учнів).
3) Поетична хвилинка. (Віршовані відповіді учнів).
1 – й учень. Моя Батьківщина – це край неозорий,
Мамина пісня, і стежка до школи.
2 – й учень. Ласкаве проміння, що кидає сонце,
Калина квітуча, якраз під віконцем.
3 – й учень. Ліси і поля, річки і моря.
Це все – Україна квітуча моя.
Тут батько і мати мене колихали,
І кращого краю я в світі не знаю! (Яна Білим)
- Молодці, діти! Наша молода держава кожного року 24 серпня святкує день народження – проголошення своєї незалежності. В цьому році Україні вже 29 років. (Читання вірша вчителем та показ географічного зображення України на карті).
Україно, земле рідна,
Земле західна і східна,
І південна, і північна, -
В нас любов до тебе вічна!
Всіх єднає рідна мова,
Золотиста, барвінкова.
Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна.
Ти, як мати, найрідніша,
Ти і взимку найтепліша –
Наша отча сторона.
4) Проблемне питання.
- Діти, громадянами якої держави ми з вами є? (Громадяни України).
3. Основна частина.
1) Уявна подорож по Україні.
- А зараз я пропоную вам здійснити уявну подорож по Україні. Але спочатку вам потрібно заповнити картки – анкети, які лежать у вас на партах:
Анкета
Прізвище, ім’я ________________________________________
Я живу: місто, село _______________________________________
область_________________________________________
країна ________________________________________
Столиця України _______________________________________
(Взаємоперевірка заповнених учнями анкет в парах).
2) Коротка фото-екскурсія.
- Тепер, діти, заплющіть свої оченята та уявіть, що ми приїхали до столиці України – міста Києва.
3) Інтерактивна гра «Найбільші міста України».
(Під час гри діти викликають один одного до карти та називають найбільші міста України).
4)Знайомство з національним одягом.
- А зараз давайте познайомимося ближче з нашими друзями – українцями
(виходять хлопчик і дівчинка в національних костюмах).
Хлопчик. Ми є діти українські –
Хлопці і дівчата,
Рідний край наш – Україна
Велика й багата.
Ми є діти українські –
Український славний рід!
Дбаймо, щоб про нас маленьких
Добра слава йшла у світ.
Дівчинка. Я маленька українка –
Треба всім це знати!
Українець є мій тато,
Українка – мати.
Все, що рідне – хай нам буде
Найдорожче і святе!
Рідна віра, рідна мова,
Рідний край наш над усе!
- Мабуть кожен з Вас, діти звернув увагу, яке красиве в українців національне вбрання. Кожна українська дівчинка вміє плести віночок і з’єднувати в барвисте коло лісові і лугові квіти. А чи знаєте Ви, що український віночок – не просто краса, а й оберіг, «знахар душі», бо в ньому є така сила, що знімає біль. Багато квітів упліталося до українського віночка: мальви, ромашки, незабудки, волошки, чорнобривці, барвінок, калина та інших. (Розгляд віночків. Перегляд відео.).
4. Формування в учнів уявлення про державні символи України.
- Чи відомо вам, діти, що у кожного народу є як народні, так і державні символи. Походження їх сягає корінням у далеке минуле. Символіка – своєрідна візитка країни, вона ніби представляє її, підтверджує її існування.
- Які державні символи ви знаєте?
- Що ви про них знаєте?
а) - З часів Київської Русі дійшов до нас родинний знак князя Володимира Великого – тризуб. Сьогодні він на Державному Гербі нашої країни. Колись його, як і зараз, карбували на монетах. Був він і на печатці князя. Історики не дійшли згоди стосовно того, що означає тризуб. Одні вважають, що це птах, інші вбачають у ньому зображення зброї: лука й меча. Треті стверджують, що це геометричний малюнок. А хтось бачить зображення сокола, якоря, своєрідне написання слова «воля». Дехто вбачає, що тризуб означає триєдність життя:батько – мати – дитина, котрі символізують силу, мудрість і любов. Єднання трьох стихій: землі, повітря, води. Без жодного із цих трьох складників просто неможливо уявити собі життя. Отже, наш тризуб має свою славну тисячолітню історію, і ми цим можемо пишатися.
- Де ви могли бачити герб України?
б) Послухайте вірш Наталки Поклад. Про що він?
Прапор
Прапор – державний символ,
Він є в кожній державі;
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм,
Синє – небо, жовте – жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо.
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом
Українським в Україні.
- З давніх-давен у різних народів прапор уживався як засіб сигналізації. На Русі християни сприймали прапор уже як святиню. Без прапора військо не виступало в бій. А збити прапор ворога вважалося рівнозначним перемозі в битві.
Державний Прапор України складається з двох полотнищ:угорі – голубого, (синього), внизу – золотого (жовтого).
- Голуба (блакитна) фарба означає у геральдиці чесність, вірність; золото є уособленням могутності, сили, багатства, справедливості, щирості, вірності, милосердя. Блакитне символізує повітря, чисте мирне небо й воду, які вважаються символом життя. Жовтий (золотий) колір – сонце та його вічний дар – лани золотої пшениці. Отже, при умотивуванні українського прапора було вирішено, що він буде складатися з двох полотнищ:голубого – символу чистого неба та жовтого – символу безмежного пшеничного поля.
Наш стяг – пшениця у степах
Під голубим склепіння неба.
в) Є у кожної держави і своя головна пісня.
- Чи знаєте ви, як вона називається?(прослуховування)
Державний Гімн – офіційна урочиста пісня, що поряд із гербом і прапором держави символізує державу і є одним з атрибутів державності країни, національної єдності.
Слова національного гімну «Ще не вмерла України…» написав у 60-х роках XIX століття український поет Павло Чубинський. На музику вірш поклав Михайло Вербицький.
Мелодія Державного Гімну виконується під час державних та урочистих заходів, при відзначенні державних свят, демонстрацій військових парадів, ушануванні почесних гостей держави, переможців у міжнародних спортивних змаганнях.
Державний Гімн України звучить і під час церемонії підняття Державного Прапора України на щоглу. Слід пам’ятати, що під час звучання Гімну України присутні повинні встати і віддати належне головній пісні України. При піднятті Державного Прапора і звучанні Гімну України всі мають стояти лицем до Прапора. (На лінійці ви все це чули і бачили (прослуховування)).
- Про що співається в головній пісні України?
Так, воля і слава України – це головні слова нашого гімну.
Отже, і гербовий знак тризуб, і жовто-синій прапор, і гімн «Ще не вмерла України…» мають давнє походження і несуть у своїй суті певну історичну пам’ять нашого народу. Тому ми повинні знати історію цих символів і щиро їх шанувати.
5. Узагальнення та систематизація знань.
1) Заключна бесіда.
- Любити свій край – природне почуття кожної людини. Багато чудових віршів написано видатними поетами про нашу рідну країну.
Послухайте вірш Володимира Сосюри і скажіть, до чого нас закликає поет.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!..
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
6. Підсумок уроку.
1)Відповіді на запитання.
- Що нового дізналися про нашу країну?
- Чому ми називаємо Україну своєю Батьківщиною?
- Яке місто є столицею нашої держави?
- Що належить до державних символів України?
- Чому рідна земля є для нас найдорожчою?
2) Відгадування загадки.
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься …. (Україна).